Re: Nye anbudsrunder og utfordring for nye aktører
I transportbransjen (eks. buss) eier selskapene selv kjøretøyet, men fylket (i mange tilfeller) eier infrastruktur som parkering, admin-bygg m.v. som selskapene er forpliktet til å leie. I tillegg regnes alt som virksomhetoverdragelse så eneste man evt. kan spare på er folk i administrasjon og drift/leie/kjøp av selve bussene, i tillegg til kantine, sosiale goder m.v. Det diskuteres om kjøretøyene også skal eies av det offentlige, og da kan man jo etter hvert lure på hele opplegget når alt er budet opp i kostnader man ikke kan gjøre noe med.
Eiendomsrett gjør at flyene ikke helt kan "overtas på samme måte" som offentlig eide tog, men jeg skjønner hva du mener. Da vil trolig nytt anbud regnes som virksomhetsoverdragelse på godt og vondt, alle kan fortsette i jobbene sine, og staten får ingen besparelse på at lønn og andre goder raseres. Det siste mener jeg er et hovedmotiv for anbud.
I transportbransjen (eks. buss) eier selskapene selv kjøretøyet, men fylket (i mange tilfeller) eier infrastruktur som parkering, admin-bygg m.v. som selskapene er forpliktet til å leie. I tillegg regnes alt som virksomhetoverdragelse så eneste man evt. kan spare på er folk i administrasjon og drift/leie/kjøp av selve bussene, i tillegg til kantine, sosiale goder m.v. Det diskuteres om kjøretøyene også skal eies av det offentlige, og da kan man jo etter hvert lure på hele opplegget når alt er budet opp i kostnader man ikke kan gjøre noe med.