Nye anbudsrunder og utfordring for nye aktører

Re: Nye anbudsrunder og utfordring for nye aktører

Man kan sikkert se om dette er samarbeid, i anbudene som er gitt. Er det så opplagt at man deler markeder, så vil vel dette synes nokså klart.

En "deling" kan kamufleres på ulike måter og det er ikke sikkert at den er lett synbart.
Imidlertid ,intervjuet med NRK og Rungholm /Giæver sine uttalelser til DN viser vel at det er grunnlag for konkurransetilsynet til å se nærmere på denne saken.

Jeg regner med at Konkurransetilsynet tar kontakt med både FlyViking og DAT om de føler at uttalelsene kan tyde på brudd på konkurranseloven. Ifølge et innslag i NRK så sier DAT at siste møte fant sted for rundt et halvt år siden, og dersom det medfører riktighet så er det før utlysningen av anbudet fant sted (kunngjort 2. juni 2016). Det betyr likevel ikke at det fritar selskapene fra evt brudd, hvis deling av markedet har vært tema.

Jeg regner med at Konkurransetilsynet tar kontakt med både FlyViking og DAT om de føler at uttalelsene kan tyde på brudd på konkurranseloven.

Vi må vel være enige om at Giævers uttalelse til NRK,stående uimotsagt, ville være et klart brudd på konkurranseloven
Slik jeg ser det har antagelig ikke Giæver,der og da, vært klar over konsekvensen av sin uttalelse og når han så i etterhånd fikk beskjed om konsekvensene kommer "rå spøk" som forklaring.
Tja ,hvor naive kan konkurransetilsynet være?
Det som står tilbake er vel å se om de tror på forklaringen om en "rå spøk", dvs. en "rå spøk" som kan sette eksistensen til FV i fare.
Som investor eller kommende investor hadde jeg nå vært nervøs.

Vi må vel være enige om at Giævers uttalelse til NRK,stående uimotsagt, ville være et klart brudd på konkurranseloven
Slik jeg ser det har antagelig ikke Giæver,der og da, vært klar over konsekvensen av sin uttalelse og når han så i etterhånd fikk beskjed om konsekvensene kommer "rå spøk" som forklaring.
Tja ,hvor naive kan konkurransetilsynet være?
Det som står tilbake er vel å se om de tror på forklaringen om en "rå spøk", dvs. en "rå spøk" som kan sette eksistensen til FV i fare.
Som investor eller kommende investor hadde jeg nå vært nervøs.

Litt pussig at man nå, når det kommer en uttalelse som det passer å ta for god fisk fra Giæver, så skal man tro fullt og helt på det mannen sier... Tidligere har det jo vært gjennomgangsmelodien at mannen har en stor kjeft...;)

Men, ja, om det faktisk er slik at DAT og FlyViking har snakket sammen og blitt enige om en deling av anbudsmarkedet så er det et helt klart brudd på §10, 1. ledd, i konkurranseloven. Som sjef i et selskap er det uten tvil lite smart å komme med slike kommentarer.

Konkurransetilsynet er nok neppe spesielt naive, men de er nok heller neppe interesserte i å ta DAT og FlyViking bare fordi de synes at det beste hadde vært om Widerøe fikk fortsette med sine anbud (slik man nok får et lite inntrykk av her inne). De ser nok på realitetene i saken. Hvis det stemmer at møtene fant sted for mer enn 6 måneder siden så reduserer det nok sannsynligheten noe for at hovedfokus var på anbudsdeling, men, som sagt, jeg regner med at KT tar tak i dette om de føler at det er et poeng.

I konkrete saker, totalt om milliardomsetning vil neppe Konkurransetilsynet bekrefte sine planer i media i forkant.

Hvis det stemmer at møtene fant sted for mer enn 6 måneder siden så reduserer det nok sannsynligheten noe for at hovedfokus var på anbudsdeling, men, som sagt, jeg regner med at KT tar tak i dette om de føler at det er et poeng.

Tidspunkt for møte har liten relevans så lenge begge var kjent med at anbudet ville komme.
Det er ikke snakk om at to konkurrenter har snakket sammen og så etter 6 mnd. dukker det plutselig opp en anbudsforespørsel som begge er interessert i.

Tidspunkt for møte har liten relevans så lenge begge var kjent med at anbudet ville komme.
Det er ikke snakk om at to konkurrenter har snakket sammen og så etter 6 mnd. dukker det plutselig opp en anbudsforespørsel som begge er interessert i.

Ja, man visste at anbudene ville komme, men neppe alt om detaljene i anbudet. Tidspunktet for møtet kan kanskje indikere hva som kan ha vært tema for møtene. I februar var kanskje FlyViking og Giæver mest opptatte av å få på plass nødvendig dokumentasjon for å søke om AOC. Hadde møtene funnet sted mellom 2. juni og 22. august så er det kanskje mer rimelig at fokus for begge har vært å sy sammen et anbud. Hvem vet?

Hvem vet?

Ja det er poenget og derfor må saken granskes.
En annen sak er DAT`s interesse for å hjelpe frem en konkurrent.
Hvorfor skulle DAT bistå FV når de visste at FV ville legge inn anbud ?

Ja det er poenget og derfor må saken granskes.
En annen sak er DAT`s interesse for å hjelpe frem en konkurrent.
Hvorfor skulle DAT bistå FV når de visste at FV ville legge inn anbud ?

Det må evt DAT svare på, men det er vel ikke unikt at konkurrenter bistår hverandre i andre dimensjoner enn konkurranse om kunder/anbud. Uten at jeg kjenner til noe om dette, så kan det vel tenkes at DAT ikke tenker ta opp igjen Dash-operasjonene sine?

Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking Statustråd

Hva annet kan man forvente etter det som kom fram i NRK intervjuet.

– Vi har snakket om hvilke ruter som passer for dem og hvilke som passer for oss. Så dro vi hver til vårt og gjorde hjemmeleksa, sa Giæver til NRK.

Setter en kopp kaffe på at det kommer en tilsvarende razzia i Danmark om ikke så alt for lenge.

Burde ikke det være koordinert for å forhindre en eventuelt bevisforspillelse?

Vel, det er lenge siden denne saken blusset opp i media, så går ut fra kontoret er "ryddet" forlengst... (om det da er noe å skjule?)

Mon ikke hele sagen ender med suspendering af buddene fra Fly Viking og DAT så vennerne kan fortsætte som de plejer? Undskyld ikke vennerne, men widerøe.

Mon ikke hele sagen ender med suspendering af buddene fra Fly Viking og DAT så vennerne kan fortsætte som de plejer? Undskyld ikke vennerne, men widerøe.

Hva mener du hadde vært rettferdig, slik du ordlegger deg? :stir

Bare en mavefornemmelse. Widerøe plejer at trække et langt strå.

Last edited:

Bare en mavefornemmelse. Widerøe plejer at trække et langt strå.

Vi får se. Men skal man skal man ha kontrakter med myndighetene bør man ha tunga rett i munnen. Har jobbet med kontraktsflyving for Forsvaret i USA og det er ikke mye feil man skal gjøre før man får svi.

Back