Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2014-tråden)

Status
Not open for further replies.
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Skjønner også godt at Kjos ikke blir sendt ut for å fronte selskapet i motgang. Det er bare å se hvordan han roter med ord når han svarer på kritikk, og han trekker frem detaljer som er vanskelig for journalister og seere å forstå. Hvorfor forsøke å bortforklare at han ikke var tilgjengelig rundt juletider? Kunne han ikke bare latet som han la seg flat, sagt at de valgte å gjøre det på den måte denne gangen, og at de tar ansvar og betaler ut erstatning til de som har krav på det? Han hadde sluppet dårlige oppfølgingsspørsmål, og hvorfor han i det hele tatt trekker frem at de bruker 1.5 time mer til BKK enn SAS er bare merkelig når han ikke har fått spørsmål om det og ikke klarer å plassere skylden hos SAS som han sikkert ønsket. Det fremstod mer som en grunn til å ikke velge DY :)

Så ja, det er klokt å holde Kjos i bakgrunnen når det ikke er snakk om gladnyheter hvor han kan smile og le og lure journalistene trill rundt.

Jeg antar at forklaringen på at DY bruker 1.5 timer lenger enn SAS er fordi SAS benytter seg av de skandinaviske rettighetene til overflygning av Russland, som dermed ikke er tilgjengelige for DY. Kanskje mener han å appellere til urimeligheten i dette?

Jeg antar at forklaringen på at DY bruker 1.5 timer lenger enn SAS er fordi SAS benytter seg av de skandinaviske rettighetene til overflygning av Russland, som dermed ikke er tilgjengelige for DY. Kanskje mener han å appellere til urimeligheten i dette?

Det gjør han nok, men det forklarer vel ikke forsinkelsene...

Det gjør han nok, men det forklarer vel ikke forsinkelsene...

Sikkert ikke. Jeg har ikke sett intervjuet så jeg vet ikke hva som ble sagt og i hvilken omstendighet det ble sagt.

Kanskje mener han å appellere til urimeligheten i dette?

Ja, det skjønner alle som er litt over middels interessert i bransjen. Men når det bare nevnes på den måten i et grilleintervju uten mulighet til å si det at de bruker 1,5 time mer enn SAS, så skjønner hverken journalisten eller seerne noe særlig. Men han fikk vel frem at de skal få det til med irsk AOC.

Ja, det skjønner alle som er litt over middels interessert i bransjen. Men når det bare nevnes på den måten i et grilleintervju uten mulighet til å si det at de bruker 1,5 time mer enn SAS, så skjønner hverken journalisten eller seerne noe særlig. Men han fikk vel frem at de skal få det til med irsk AOC.

Ja, og hvis de faktisk får det til med irsk AOC så begynner man jo å forstå hvorfor man ønsket å registrere seg utenfor Skandinavia for å få trafikkrettigheter (jfr. uttalelser fra Skånvik tidligere)...;) I så fall betyr det vel at det skandinaviske opplegget er nokså akterutseilt og tilpasset en hverdag som er long gone (men selvsagt flott for det selskapet som sitter på rettighetene).

Last edited:

Sikkert ikke. Jeg har ikke sett intervjuet så jeg vet ikke hva som ble sagt og i hvilken omstendighet det ble sagt.
Da kan jeg ile til med litt hjelp. Gå inn på Dagsrevyen i kveld http://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/nnfa19011314/13-01-2014 til tid 31:00. Kjos svarer at flyene har gått som "ei klokke fra 15. september", men Owing følger opp om desembertrafikken for Bangkok. Svaret er - nokså ordrett: "Ja, i motsetning til SAS som får lov til å fly over Russland, får vi ikke lov til å fly over Russland, og det gjør at vi bruker en og en halv time lenger på å fly." Elegant parering....

Da kan jeg ile til med litt hjelp. Gå inn på Dagsrevyen i kveld http://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/nnfa19011314/13-01-2014 til tid 31:00. Kjos svarer at flyene har gått som "ei klokke fra 15. september", men Owing følger opp om desembertrafikken for Bangkok. Svaret er - nokså ordrett: "Ja, i motsetning til SAS som får lov til å fly over Russland, får vi ikke lov til å fly over Russland, og det gjør at vi bruker en og en halv time lenger på å fly." Elegant parering....

Jeg tar ditt ord for det!

Manglende overflygingsrettigheter forklarer selvsagt ikke forsinkelsene, men er likefullt en relevant og interessant problemstilling (og betydelig viktigere for sektoren på sikt enn om Kjos svarer godt for seg eller ikke i et intervju).

Last edited:

<mod>
Lukket.

Vi starter opp igjen hvis behov
<mod>

Last edited by a moderator:
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

God kveld.

Sitter å ser litt på FR24 som kan melde om forsinkelser på alle DY flygninger i kveld. Til min overraskelse forsøker de i hvertfall å gjøre det de kan for å hente inn mest mulig da DY7205, EI-LNA har vært oppe i 563knots og ligger på 555kn. Roet litt ned nå og holder jevnt 551kn

Er ikke dette over Max speed på 787? Mye medvind som utnyttes?
Veldig bra at Norwegian i det minste forsøker å gjøre det beste ut av og tenker omtale i stedet for bare kroner og øre. :)

Last edited:

God kveld.

Sitter å ser litt på FR24 som kan melde om forsinkelser på alle DY flygninger i kveld. Til min overraskelse forsøker de i hvertfall å gjøre det de kan for å hente inn mest mulig da DY7205, EI-LNA har vært oppe i 563knots og ligger på 555kn. Roet litt ned nå og holder jevnt 551kn

Er ikke dette over Max speed på 787? Mye medvind som utnyttes?
Veldig bra at Norwegian i det minste forsøker å gjøre det beste ut av og tenker omtale i stedet for bare kroner og øre. :)

De macher nok som normalt. Det er bakkefarten som fremkommer på FR24, og som du selv sier, så drar de nytte av medvind.

De macher nok som normalt. Det er bakkefarten som fremkommer på FR24, og som du selv sier, så drar de nytte av medvind.

OK. Synes fortsatt det var mye diff på sog.
Det kan være som du sier. Men si de holder mach 0.850 som vel er marsj, da har de 60knots medvind for å oppnå deres speed på akkurat over mach 0.950? Så aldri Dy7031 eller 7032 runde i nærheten av 0.850 påmin flygninger med DY. Tenkte for meg selv av de var noen gjerrigknarker. :)

Det kan være som du sier. Men si de holder mach 0.850 som vel er marsj, da har de 60knots medvind for å oppnå deres speed på akkurat over mach 0.950? Så aldri Dy7031 eller 7032 runde i nærheten av 0.850 påmin flygninger med DY. Tenkte for meg selv av de var noen gjerrigknarker. :)

Gjerrigknarker er de kanskje, men har som policy at de guffer på når de er delayed (gjelder for 737, sikkert samme opplegg for 787).

Husk at vinden kan komme opp i 200 knop i den høyden. Ikke noe unormalt at den er rundt 100-120 knop. Se hastigheten på fly som er på vei mellom New York og Boston et sted på FR24.

Det er ikke slik det funker... holder man konstant mach og får medvind er fremdeles mach den samme, men groundspeed øker. Mach beregnes ut i fra flyets fart gjennom luften. Flyene holder den mach-hastighet som er utregnet av FMS (som igjen er på grunnlag av inputs fra flygerne). Hvert fly har sitt optimale machområde på grunnlag av mange faktorer, som for eksempel vingeprofil og sweep. Man vil nemlig ikke overstige vingens kritiske mach-tall som er det mach-nummeret der vingen får negative effekter av at deler av luften rundt vingen er supersonisk.

Det er derfor ikke så enkelt å si at de er gjerrigknarker på det grunnlaget alene :)

Da er vi vel egentlig enige da? De holder mach 0.850, har medvind og får sog 0.950. :)
Tipper kanskje at det er FMS, og ikke sog hastighet som vises ombord? Forklarer bare at de aldri forsøkte å hente inn 1time forsinkelse på min siste tur i motsetning til bla. United som alltid forsøker å hente inn det som er mulig.

Det er ikke slik det funker... holder man konstant mach og får medvind er fremdeles mach den samme, men groundspeed øker. Mach beregnes ut i fra flyets fart gjennom luften. Flyene holder den mach-hastighet som er utregnet av FMS (som igjen er på grunnlag av inputs fra flygerne).

Da er vi vel egentlig enige da? De holder mach 0.850, har medvind og får sog 0.950. :)
Tipper kanskje at det er FMS, og ikke sog hastighet som vises ombord? Forklarer bare at de aldri forsøkte å hente inn 1time forsinkelse på min siste tur i motsetning til bla. United som alltid forsøker å hente inn det som er mulig.

Du er faktisk på bærtur på flere punkter, så tror ikke dere er enige, om jeg får lov å korrigere litt. Mach 0.850 er et høyt tall og antakeligvis i øvre del av det tillate cruise området for flytypen. Det er ingen ting som heter Speed over ground 0.950 i flyverden. Mach er som forsøkt nevnt tidligere hastighet i forhold til lyd i luft. Det er en hastighet som har betydning for aerodynamikk og ikke for forflytning over bakken, til dette brukes så langt jeg har fått med meg knop.

Det andre punktet der du også tar feil på, er at flyselskapet henter seg inn. Norwegian har en POLICY på at de SKAL hente seg inn tidsmessig så lenge det er mulig performance messig med flyet. Dermed vil de guffe på og fly fortere når de er forsinket, SELV om det går mere fuel.

Ja, jeg vet, jeg har hørt, sett og opplevd dette i real så mange ganger at jeg ikke er i det minste tvil ;)

Du får ikke M0,95 uansett hvor mye medvind du har. Mach måles i forhold til lufta rundt flyet, ikke et punkt 10km fra flyet.

OK. Tusen takk for korreksjonen. :) Lærte noe i dag også da.

Fortsatt god kveld.

Ser ikke ut som om "full speed" har gjort noe særlig med forsinkelsen. DY7206 ankommer ARN kl. 1810 mot ETA 1455.
DY7002 ankommer OSL 1243 mot ETA 1050.

Er dette bare ugunstig vind, eller hva mer spiller evnt inn?

Ser ikke ut som om "full speed" har gjort noe særlig med forsinkelsen. DY7206 ankommer ARN kl. 1810 mot ETA 1455.
DY7002 ankommer OSL 1243 mot ETA 1050.

Er dette bare ugunstig vind, eller hva mer spiller evnt inn?

Flyet var forsinket ut fra ARN i går også, så det er vel bare en forsinkelse de drar med seg.

Avgang ARN - JFK i kveld er utsatt fra 17:35 til 19:45

Status
Not open for further replies.
Back