Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2014-tråden)

Status
Not open for further replies.
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Nei. 1.5 time turnaround er vel minimum. Noe optimistisk avgangstid 16.15. Er vel parkert ved gate nå kl 15.15, så rundt kl 17 er det vel på vei igjen. Forøvrig hadde begge flightene push fra gate helt på rute i BKK. Til tross for det så lander de rundt 50 min etter rute på ARN og OSL. Og dette er helt normale landingstider fra BKK, godt etter rutetid. Så ingen BKKflighter i rute som det står i avisene kan nok være riktig. Litt over 12 timer ren flytid for DY7202 i dag.
 
Last edited:
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Til tross for det så lander de rundt 50 min etter rute på ARN og OSL. Og dette er helt normale landingstider fra BKK, godt etter rutetid.

Ikke overraskende når man ser på vindene i høyden, men da burde det gå tilsvarende raskere andre veien. Utfordringen nå er vel at det skal stampe i motvind videre vestover.

Vind i høyden:
http://earth.nullschool.net/#current/wind/isobaric/250hPa/orthographic=-320.92,45.42,704
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Litt rart at TG lander på rute da. Blåser det mindre motvind for 777 en det gjør før 787?
Hva var flytiden til TG vs DY? Hva var taxetiden? Fløy de i samme høyde? Fløy de samme rute? osv. osv. - det er mye som spiller inn. Jeg har ikke sjekket detaljene. Jeg kommenterte det med vind som et mulig moment siden det blåser heftig om dagen.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

I følge de tidene som jeg har sett så hadde TG en flytid på ca 11.30 hitover i natt. Takeoff BKK var 01.24, ca 45 min etter rutetid 0.40. Og landet på OSL 1 min før rute. DY flydde på ca 12.20. En god del lenger flytid. Takeoff BKK 09.34, 34 min etter rutetid 09.00. Og landet på OSL ca 1 time etter rute. Flyhøyder og sånn vet jeg ikke. Bare at TG flyr gjennom Russland og DY utenom.

Og ja det gikk fort til BKK i går. Selv om DY var sene avgårde fra både ARN og OSL, så var de fremme nesten på rutetid. Tg var tidlig ute.
 
Last edited:
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Ikke overraskende når man ser på vindene i høyden, men da burde det gå tilsvarende raskere andre veien.

Skal man fly frem og tilbake i samme vindforhold, så vil alltid null vind være det mest gunstige. Medvind ene veien er aldri nok til å dekke inn det man taper i motvind. Et lite problem med jet, men stort problem med småfly eller helikopter dersom det blåser litt mer enn noen få knop. Beklager avsporing.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Litt rart at TG lander på rute da. Blåser det mindre motvind for 777 en det gjør før 787?

Thai flyr vel strakaste veien over Russland, mens Norwegian må fly en omvei?

Mulig dette kan forklare hvorfor de bruker lengre tid?
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Skal man fly frem og tilbake i samme vindforhold, så vil alltid null vind være det mest gunstige. Medvind ene veien er aldri nok til å dekke inn det man taper i motvind. Et lite problem med jet, men stort problem med småfly eller helikopter dersom det blåser litt mer enn noen få knop. Beklager avsporing.

Hei!
Det var spennende.
Om (og evt når) du skulle ha tid og anledning, ville det være interessant å høre om hvorfor motvind er mer negativt enn medvind er positivt.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Hei!
Det var spennende.
Om (og evt når) du skulle ha tid og anledning, ville det være interessant å høre om hvorfor motvind er mer negativt enn medvind er positivt.

Det er fordi at du over en gitt distanse er eksponert over lengere tid i en lavere hastighet
enn høy hastighet.

Eksempel : Distanse 1000 NM, fart 5oo KTS, tid i nullvind er 2 timer.
Med 100 KTS motvind, fart 400 KTS, tid 2,5 timer.
Med 100 KTS medvind, fart 600 KTS, tid 1,66 timer
Totalt 4,16 timer i 100 KTS med/motvind over gitt distanse.
Totalt 4 timer i nullvind over gitt distanse.

Mvh,

Trimmet
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Og ja det gikk fort til BKK i går.

Ja, vi fløy OSL-BKK med TG på ca. 9 timer 30 min. på torsdag, det er det raskeste jeg har vært med på.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Men siden NLH ikke har tillatelse til å fly over Russland burde de vel heller ha justert rutetidene istedenfor å bli forsinket hver gang??

Er ikke så enkelt og bare "justere rutetidene" når slyngene henger sammen slik de gjør.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Er ikke så enkelt og bare "justere rutetidene" når slyngene henger sammen slik de gjør.

Men siden de har så korte bakkestopp innlagt må jo neste flyving bli forsinket da??
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Er ikke så enkelt og bare "justere rutetidene" når slyngene henger sammen slik de gjør.

Er det noe å hente ved å operere med "villedende! rutetider?
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Kjos på NRK akkurat nå, fikk rimelig hard medfart bla for å ikke ha stilt opp tidligere i desember.

Jeg må si Kjos trolig gjorde lurt i å la andre fronte dette, da han ikke gjør seg spesielt godt op TV når ting ikke går hans vei. Evnen til å legge seg flat virker fraværende, tror kanskje Norwegian har kommet til et annet nivå i sitt liv og har behov for en annen type leder nå når man skal bli best på stor-drift.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Synes Kjos klarte seg fint og svarte fint for seg.
Spørsmålene med antydninger til sosial dumping virket lite gjennomtenkte da de bare fokuserer på grunnlønn.

Skjønner at Kjos blir irritert av all pepperen de får.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Kjos på NRK akkurat nå, fikk rimelig hard medfart bla for å ikke ha stilt opp tidligere i desember.

Jeg må si Kjos trolig gjorde lurt i å la andre fronte dette, da han ikke gjør seg spesielt godt op TV når ting ikke går hans vei. Evnen til å legge seg flat virker fraværende, tror kanskje Norwegian har kommet til et annet nivå i sitt liv og har behov for en annen type leder nå når man skal bli best på stor-drift.

Jeg oppfattet Kjos som veldig på defensiven i kveld.
SAS fikk skylden for at ingen fly fra Bangkok var i rute i desember - siden Norwegian ikke får lov å fly over Russland før de har irsk lisens (jeg skjønte ikke helt resonnementet)

På den andre siden er jo tillatelse til å fly over Russland noe som ikke skjer over natten, så Norwegian burde strengt tatt justert ruteplanen inntil en tillatelse er i orden. Nå blir bare statistikken for ankomstpunktlighet bare dårlige for hver flight fra BKK.

Angående lønn for thai-besetningen hengte han seg opp i gjennomsnitt kompensasjon - som i min verden er noe helt annet enn fast lønn
 
Last edited:
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Hei!
Det var spennende.
Om (og evt når) du skulle ha tid og anledning, ville det være interessant å høre om hvorfor motvind er mer negativt enn medvind er positivt.

Det er fordi at du over en gitt distanse er eksponert over lengere tid i en lavere hastighet
enn høy hastighet.

Eksempel : Distanse 1000 NM, fart 5oo KTS, tid i nullvind er 2 timer.
Med 100 KTS motvind, fart 400 KTS, tid 2,5 timer.
Med 100 KTS medvind, fart 600 KTS, tid 1,66 timer
Totalt 4,16 timer i 100 KTS med/motvind over gitt distanse.
Totalt 4 timer i nullvind over gitt distanse.

Mvh,

Trimmet

Flott forklart. Tusen takk!

Bergern
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Synes Kjos klarte seg fint og svarte fint for seg.
Spørsmålene med antydninger til sosial dumping virket lite gjennomtenkte da de bare fokuserer på grunnlønn.

Skjønner at Kjos blir irritert av all pepperen de får.

Really?
Synes han stotret seg gjennom intervjuet med mye gjentagelser, å hevde at du ikke var tilgjengelig i media i over en uke fordi han satt på fly til USA??? Vel vel, at NLH er forsinket er en ting men en uke over dammen blir litt vel drøyt;)
At kabinansatte kommer fra Emirates er vel ikke noen bombe, bare å forhøre seg litt rundt hvordan de som har jobbet/jobber der har det.
Selvfølgelig fokuserer de på grunnlønn, nettopp fordi det er det som er LØNN.
Som tidligere nevnt, synes ikke bjørnen klarer seg bra når han blir satt i slike situasjoner....
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

SAS fikk skylden for at ingen fly fra Bangkok var i rute i desember - siden Norwegian ikke får lov å fly over Russland før de har irsk lisens (jeg skjønte ikke helt resonnementet)

Jeg oppfattet det ikke som han la skylda på SAS, han sa bare at de brukte 1.5 timer lengre tid fra Stockholm til Bangkok ifht SAS.
 
Last edited:
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Tror nok man hører det man ønsker høre ut av disse intervjuene og repportasjene og henger seg opp i de
tallene som tjener sin egen agenda og ståsted best. For øyeblikket er det jo ekstremt mange som
ønsker at DY ikke skal lykkes, foreninger og konkurrenter i alle land, og media-dekningen bærer
selvsagt kraftig preg av dette. Veldig lite balansert.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top