Dette kan det faktisk bli noe av
Et alternativ er kanskje at østfoldkommunene subsidierer et selskap som kan fly til f.eks. København, Bergen eller London - slik vi har sett flere tilfeller av i Sverige. F.eks. med bmi Regionals rute Karlstad-Jönköping-Frankfurt.
Neppe.
Østfold-folkets reisebehov dekkes fint av OSL. En slik rute vil uansett være for tynn til at den gir signifikante bidrag til driften av Moss lufthavn, Rygge.
Det hjelper ikke å jage på en død hest.
Det gikk 2 Ryanair hver dag til Stansted da Rygge var åpen.
Ser ikke helt at det er et relevant faktum. London-billetter til kr 99,- kommer ikke tilbake. Med mindre FR kommer tilbake.
Konkret tilbud om å overta Rygge
Investeringsselskapet Jotunfjell har nå kommet med et konkret tilbud til Orkla om å overta Rygge Sivile Lufthavn.
Og du tror fortsatt at alle ombord hos Ryanair betalte 99,-, (eller 199,- hos Norwegian for den saks skyld)?
Norwegian gav seg da de ble "utkonkurert" av Ryanair. De kan jo nå komme tilbake med noen få ruter. Easy Jet er jo ikke tilstede på Østlandet. Et par ruter fra Wizzair kanskje. Eller finnes det andre østeuropeiske low-cost opperatører som kan benytte rygge. for å slippe å konkurere hod mot hode med Wizz? Kanariholmene med en eller annen low-cost opperatør burde vel være mulig å få til. Ryanair har jo vist at det er mulig å få folk fra Oslo ommerådet til å bruke Rygge.Men hvilke aktører kan være reelt å få til Rygge?
Ryanair har jo sagt at de la ned pga flyskatten (sikkert ikke riktig grunn, men det var det de sa).
Norwegian prvøde vel seg et par år på Rygge, men ga seg til slutt.
Widerøe hadde noen ruter til CPH og så til SVG/BGO, men de ga også opp.
Noen andre som kan være aktuelle? Som noen skriver lenger opp i tråden så er det vel mest sannsynlig med en LCC-aktør eller to.
Selv om denne tråden nå har kommet til det som etter mitt skjønn er "10.000-kroners" spørsmålet, så skal jeg først (igjen) presisere noen unøyaktigheter.
- Ryanair sluttet ikke å fly på Rygge. Men videre operasjoner på Rygge ble naturlig nok umulig etter at RSL AS la ned lufthavnen som følge av at Ryanair la ned basen, altså basen, ikke flygingene. Hadde ikke lufthavnen blitt lagt ned, hadde de nok fortsatt å fly de rutene som nå er flyttet til Torp.
- Norwegian ga seg aldri helt, de fløy fortsatt noen ruten på Rygge til lufthavnen ble lagt ned. Ikke mange, men 3-4 i uken.
- Det var også noen charteravganger.
Dette fant ikke RSL regningssvarende og la altså ned. Så hvem kan en ny lufthavnaktør lokke til å fly fra Rygge, ev. hvilke andre grep kan gjøres som gjør det regningssvarende?
Hvor mange % av Ryanair sin flygninger "forsvant" med basenedleggelsen?
Flyplassen gikk vel faktisk sånn okey de siste årene, så besluttningen til eierne må være basert på at reduksjonene til Ryanair ville sende de ned i minus igjen. Kombinert med at de ikke så hvordan de skulle sikre seg nye inntekter som ville kompansere tilstrekkelig.
Det er faktisk mulig å stille spørsmål ved om RSL kaste inn håndklet fortidlig.
– Vi er glad for at vi har funnet nye eiere som ønsker å starte opp igjen driften ved Moss Lufthavn Rygge, sier konserndirektør Kommunikasjon og Corporate Affairs Håkon Mageli i Orkla ASA i en pressemelding.
Orkla eier i dag 40 prosent av Rygge Sivile Lufthavn, mens Thon Holding AS eier 40 prosent og Østfold Energi eier 20 prosent. Nå har de tre inngått avtale med Jotunfjell Partners om salg av flyplassen
FlyViking med ruter til Gullknapp, Geiteryggen, Dagali og Fagernes?
Sent from my iPad using Tapatalk
Ikke glem Lista.ld
Kan jo være de har noe på lur, men det finnes jo mange milliardærer som er blitt millionærer på flybransjen ...
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.