Moss lufthavn Rygge legges ned 30OKT16

Uten at jeg har noe detaljert regnestykke eller estimat så kan vi vel gå ut ifra at en A32x fra easyJet vil ha en vesentlig lavere kostnad per sete enn en ATR tilhørende DAT? Dermed vil easyJet kunne konkurrere med selskaper som Norwegian og SAS på pris. Da følger det jo logisk at easyJet har bedre forutsetninger for å tiltrekke seg reisende fra Oslo-området enn DAT.

Å konkurrere på pris alene er selvmord. Se over fjorden. Norwegian solgte hauger av billigbilletter, men så lenge de som er villige til å betale litt mer reiser med andre eller drar til andre flyplasser, har du lite å stille opp med.

Oslo er for liten til å kunne 'støtte' tre flyplasser.

Å konkurrere på pris alene er selvmord. Se over fjorden. Norwegian solgte hauger av billigbilletter, men så lenge de som er villige til å betale litt mer reiser med andre eller drar til andre flyplasser, har du lite å stille opp med.

Oslo er for liten til å kunne 'støtte' tre flyplasser.

Men easyJet vil jo ikke bare konkurrere på pris, selv om det er et lavprisselskap. Det er jo et visst lokalmarked i Østfold også. Det var argumentet mitt, easyJet kan tiltrekke seg en kombinasjon av det lokale markedet og folk som reiser til/fra Oslo-området, uten at de kannibaliserer sitt eget nettverk, slik Norwegian gjorde fra Torp/Rygge.

Men easyJet vil jo ikke bare konkurrere på pris, selv om det er et lavprisselskap. Det er jo et visst lokalmarked i Østfold også. Det var argumentet mitt, easyJet kan tiltrekke seg en kombinasjon av det lokale markedet og folk som reiser til/fra Oslo-området, uten at de kannibaliserer sitt eget nettverk, slik Norwegian gjorde fra Torp/Rygge.

Nå er Oslo-regionen en litt stor bydel i del europeiske storbyer som ikke har mer enn én lufthavn. Det er greit nok at vi er fulle av oss sjæl i Norge, men kanskje på tide med litt realitetsorientering?

Det er lokaltrafikk på Røros også - en eller to personer i uka. Samme på Fagernes.

De oppnår ikke noe annet enn hva Norwegian gjorde: fly med tap. Få passasjerer og lave priser er ingen vinner

Problemet til Norwegian var ikke kannibaliseringen, men at inntekten per flight innenriks fra RYG ikke var høy nok

Klarer de å få til avtaler med Easyjet, WOW Air, Vueling Airlines, Wizz Air og eventuelt Flyviking, er Rygge igjen et viktig knutepunkt. Håper de får det til.

De forrige eierne beviste at det var mulig, men at de var sårbare. Klarer de å få DY, wizz og enten FR/easyJet. Går det nok.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Er gjennåpningen av Rygge verdt en ny tråd tro, litt forvirrente nå som de ser ut til å stable ett eller annet på beina, selv om det er laaangt frem
"? Re: Moss lufthavn Rygge legges ned 30OKT16?"

Flyplassen gikk jo i minus før Ryanair hadde base der. Tviler på de vil gå i pluss med noen få selskap.

Klarer de å få til avtaler med Easyjet, WOW Air, Vueling Airlines, Wizz Air og eventuelt Flyviking, er Rygge igjen et viktig knutepunkt. Håper de får det til.

Selvsagt, men jeg kan ikke helt se hvordan de skal få til det, annet ved et par enkle ruter som best case?

Dessuten som nevnt tidligere, så virker det som disse selskapene stort sett prioriterer primærlufthavner. Er ikke så lenge siden WOW byttet fra Skavsta til Arlanda i Stockholm

For all del, hyggelig hvis det funker, men det endrer ikke livets brutale realiteter

Selvsagt, men jeg kan ikke helt se hvordan de skal få til det, annet ved et par enkle ruter som best case?

Dessuten som nevnt tidligere, så virker det som disse selskapene stort sett prioriterer primærlufthavner. Er ikke så lenge siden WOW byttet fra Skavsta til Arlanda i Stockholm

For all del, hyggelig hvis det funker, men det endrer ikke livets brutale realiteter

Bra skrevet, men for mange av oss her nede så hadde det faktisk betydd masse for oss å bruke denne flyplassen, men om dette prosjektet di nå har satt i gang for jo bare tiden vise om har livets rett eller ikke. Men er jo trist å kjøre forbi en tom flyplass+ at jeg i tillegg savner å ha flya rett over hustaket :)

Bra skrevet, men for mange av oss her nede så hadde det faktisk betydd masse for oss å bruke denne flyplassen, men om dette prosjektet di nå har satt i gang for jo bare tiden vise om har livets rett eller ikke. Men er jo trist å kjøre forbi en tom flyplass+ at jeg i tillegg savner å ha flya rett over hustaket :)

Hadde det betydd mye å bruke denne flyplassen, uavhengig av utvalg av kommersielle ruter? I så fall: hvorfor?

Østfoldinger har vitterlig kort vei til OSL og et fantastisk rutetilbud derfra.

Hadde det betydd mye å bruke denne flyplassen, uavhengig av utvalg av kommersielle ruter? I så fall: hvorfor?

Østfoldinger har vitterlig kort vei til OSL og et fantastisk rutetilbud derfra.

Mange som dro ofte derifra, bla til England, Polen, Baltikum osv. Iallefall mange rundt her som savner den flyplassen.

Får inntrykk av at en noen ganger er mer opptatt å "ha en flyplass" og at det er den primære motivasjonen for en gjenåpning enn at den skal tilby et ok rutetilbud og være lønnsom. En flyplass uten et ok rutetilbud er for meg verdiløst og spesielt når det er så kort vei til OSL som har et hav av mulighter.

Tydeligvis ikke mange nok.

Jo, mange nok. F.eks over 2 mill. i 2013. Men når flyene slutter å gå blir det naturlig nok færre passasjerer, og da blir det ikke mange nok.

Det er ikke mangel på passasjerer som er Rygge sitt problem, men mangel på fly, flyselskaper og flyruter.

Jo, mange nok. F.eks over 2 mill. i 2013. Men når flyene slutter å gå blir det naturlig nok færre passasjerer, og da blir det ikke mange nok.

Det er ikke mangel på passasjerer som er Rygge sitt problem, men mangel på fly, flyselskaper og flyruter.

Men dersom det er så lønnsomt å fly fra Rygge, hvorfor sto ikke selskapene i kø for å fly dit?
Jeg får bare ikke ekvasjonen til å gå opp dessverre.

Men dersom det er så lønnsomt å fly fra Rygge, hvorfor sto ikke selskapene i kø for å fly dit?
Jeg får bare ikke ekvasjonen til å gå opp dessverre.

Jeg har ikke sagt et ord om hvorvidt det er lønnsomt å fly på Rygge, eller om det er mer penger å tjene andre steder.

Det jeg skrev om tidligere pasasjertall er bare fakta.

Utfordringen til Rygge var/er at forretningsreisende foretrakk/foretrekker OSL. Ryanair skapte et marked av passasjerer som nødvendigvis ikke var så opptatt av hvor flyplassen lå/ligger.

Trenger vi i det hele tatt flyplasser, da? Det går jo både busser, ferger og tidvis tog i opptil flere himmelretninger. Og bilen er forlengst oppfunnet...

Det blir som nevnt tidligere spennende å se hva Jotunfjell får til, har inntrykk av at det er nøkkelpersoner med en annen bransjeforståelse som nå trekker i trådene sammenliknet med tidligere. Enkelte skal til og med ha det til at det lurer en liten overraskelse i kulissene, men ryktespredning driver vi ikke med.

Back