Moss lufthavn Rygge legges ned 30OKT16

Intet annet å si enn; spennende. Kanskje er det en annen industriforståelse i den nevnte ledelsen enn hva situasjonen var tidligere? Tiden får vise.
 
Personlig vil jeg tro at det ligger et godt grunnlag for "sydendestinadjoner" fra Rygge, eks Vinter: LPA, TFS, ACE, RAK Sommer: AGP, ALC, PMI, i tillegg året rundt: LON, Polen og Baltikum, hvis man ser på etterspørselen så er den tilstede, da disse rutene har høy yield fra andre Oslo-flyplasser. I tillegg hvis prisen er lav nok finnes det folk som vil fly og da kan man fort putte på et par ekstra destinasjoner; sommer som vinter.
 
Personlig vil jeg tro at det ligger et godt grunnlag for "sydendestinadjoner" fra Rygge, eks Vinter: LPA, TFS, ACE, RAK Sommer: AGP, ALC, PMI, i tillegg året rundt: LON, Polen og Baltikum, hvis man ser på etterspørselen så er den tilstede, da disse rutene har høy yield fra andre Oslo-flyplasser. I tillegg hvis prisen er lav nok finnes det folk som vil fly og da kan man fort putte på et par ekstra destinasjoner; sommer som vinter.

Utfordringen er ikke å få noen til å fly endel av disse destinasjonene, tenker da på "the usual suspects", de fire klassikerne LPA, TFS, AGP og ALC. Problemet er at disse i seg selv ikke bidrar alene til kritisk masse alene for å få flyplassen til oppnå høyt nok volum til å gå med overskudd. For Rygge sin del snakker vi da rundt 1,5 millioner på årsbasis, med mindre disse plutselig klarer drifte flyplassen vesentlig billigere enn forrige drivere.

Så bli spørsmålet hvem som skal fly til de andre destinasjonene for å oppnå de manglende passasjerene, og med mindre de klarer lokke Wizz fra TRF, eller Ryanair fra OSL og TRF, så blir det svært vanskelig. Jeg klarer ikke se hvilket store og seriøse selskap de ellers skal få til å komme?
 
Last edited:
Nå som forsvaret snart får bruk for rullebanen der igjen (AIM har startet byggingen av nytt motorverksted til F-35, og på sikt vil nok resten også flytte fra Kjeller til Rygge) så er det ikke helt utenkelig at den sivile delen i hvert fall får noen å dele noen av utgiftene med. Om det er nok får tiden vise...
 
Interessen blant flyselskapene er laber. Eller lavere.

http://e24.no/naeringsliv/luftfart/flyselskapene-vil-ikke-fly-fra-nye-rygge/23967923

Norwegian var tidligere en stor aktør på Rygge lufthavn, men avviser at de vil bli det igjen.

– Dersom Rygge gjenåpnes, vil det ikke være aktuelt med en større Norwegian-operasjon. Dette har vi forsøkt før, og det viste seg ikke være lønnsomt, sier kommunikasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen.

Som sin kollega i SAS, peker han på at trafikkgrunnlaget ikke vil endres med nye eiere. Likevel lukker Sandaker-Nielsen ikke døren helt for at Rygge kan få Norwegian-flyginger.
Orkla selger Rygge Sivile lufthavn

– Det som kan bli aktuelt er å tilby noen ruter til Spania, slik vi har gjort de siste sesongene, sier han.

Nykommeren FlyViking som startet fly fra Nord-Norge forrige uke, mener det er uaktuelt å fly fra Rygge slik situasjonen er nå.

– Vi vil forholde oss til Nord-Norge og til korte rullebaner nå i første omgang, sier Stein Terje Dahl, administrerende direktør i FlyViking.

http://e24.no/naeringsliv/luftfart/flyselskapene-vil-ikke-fly-fra-nye-rygge/23967923
 
For Rygge sin del snakker vi da rundt 1,5 millioner på årsbasis, med mindre disse plutselig klarer drifte flyplassen vesentlig billigere enn forrige drivere.

Så bli spørsmålet hvem som skal fly til de andre destinasjonene for å oppnå de manglende passasjerene, og med mindre de klarer lokke Wizz fra TRF, eller Ryanair fra OSL og TRF, så blir det svært vanskelig. Jeg klarer ikke se hvilket store og seriøse selskap de ellers skal få til å komme?

Det eneste jeg kan komme på er kanskje easyJet eller Vueling med en overraskende satsing, men det er ganske tvilsomt. Norwegian slet jo med å få lønnsomhet i basen sin på RYG, men de konkurrerte jo også til dels med seg selv fra OSL, noe f.eks easyJet ikke ikke ville gjort. Men RYG blir muligens også for usentralt.
 
Men RYG blir muligens også for usentralt.

Direkte usentralt er jo Rygge ikke. Men for en operatør som allerede er på OSL og/eller Torp, er faren at man kaniballiserer egen trafikk, samt at en splitt operasjon medfører ekstra kostnader.

Det passer også dårlig for Rygge at OSL nå har så stor suksess med frakt, det kunne eventuelt vært et satsingsområde. Men det er i likhet med charter lavfrekvent trafikk, og det Rygge trenger er volum og frekvens.
 
Direkte usentralt er jo Rygge ikke. Men for en operatør som allerede er på OSL og/eller Torp, er faren at man kaniballiserer egen trafikk, samt at en splitt operasjon medfører ekstra kostnader.

Derfor nevnte jeg også easyJet som en potensiell aktør. De flyr ikke til Norge akkurat nå og "Oslo-Rygge" kunne jo sånn sett vært en vei inn bakdøra. Fordelen med RYG er jo da lavere avgifter og at de kan fly fritt på attraktive tidspunkter uten bekymringer for slots.

easyJet er en såpass stor aktør at de kan ha den tyngden og forutsetningene som trengs for å etablere seg. Og hadde easyJet f.eks satset innenriks fra RYG kunne de jo etablert seg som en tredje aktør i det norske innenriksmarkedet, uten at disse rutene hadde kannibalisert eget nettverk, slik det var for Norwegian.

Men om dette er realistisk er jo en annen sak.
 
Jeg tipper at litt av motstanden også et koblet til valget. Prøve å fjerne flyavgiften via valget.

DY er jo ikke totalt avvisende, FR har gått fra å ville fly til ikke å ville fly. Tipper at begge vil fly noe hvis plassen åpner igjen. Men om de vil fly nok til at flyplassen går i pluss, det er et helt annet spørsmål.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Interessen blant flyselskapene er laber. Eller lavere.

Kanskje det, men hadde dere forventet at flyselskapene skulle hoppe opp og rope "Endelig!" dagen etter at det blir klart at det blir noe av nyåpning?

Flyselskapene må vel også få tenke litt på saken?
 
Kanskje det, men hadde dere forventet at flyselskapene skulle hoppe opp og rope "Endelig!" dagen etter at det blir klart at det blir noe av nyåpning?

De ropte vel ikke akkurat 'endelig' da Rygge åpnet første gangen heller? Enkelte prøvde og feilet litt også ..
 
Derfor nevnte jeg også easyJet som en potensiell aktør. De flyr ikke til Norge akkurat nå og "Oslo-Rygge" kunne jo sånn sett vært en vei inn bakdøra. Fordelen med RYG er jo da lavere avgifter og at de kan fly fritt på attraktive tidspunkter uten bekymringer for slots.



easyJet er en såpass stor aktør at de kan ha den tyngden og forutsetningene som trengs for å etablere seg. Og hadde easyJet f.eks satset innenriks fra RYG kunne de jo etablert seg som en tredje aktør i det norske innenriksmarkedet, uten at disse rutene hadde kannibalisert eget nettverk, slik det var for Norwegian.



Men om dette er realistisk er jo en annen sak.



Når ikke Norwegian klarte det innenriks fra Rygge (og heller ikke DAT med mindre fly) et det ikke noe lettere for EasyJet

Og som nevnt tidligere, så er nok EasyJet mer interessert i OSL enn Rygge. På OSL er det nå også mulig få gode slot, men de trenger jo også gode slots i "andre enden"
 
Det passer også dårlig for Rygge at OSL nå har så stor suksess med frakt, det kunne eventuelt vært et satsingsområde. Men det er i likhet med charter lavfrekvent trafikk, og det Rygge trenger er volum og frekvens.



Tja, de ville uansett hatt utfordringer med frakt. Rullebanen er for kort for et fullastet fly med laks til Asia. De mangler infrastrukturen rundt som etterhvert har blitt bygget opp på OSL, og mangler også IC widebody flighter som jo i seg selv er en viktig brikke i fraktmarkedet.

Da sitter man igjen med noe pakkefraktere, hvor jo de fleste vel nå holder til midt mellom Oslo og OSL?
 
Tja, de ville uansett hatt utfordringer med frakt. Rullebanen er for kort for et fullastet fly med laks til Asia. De mangler infrastrukturen rundt som etterhvert har blitt bygget opp på OSL, og mangler også IC widebody flighter som jo i seg selv er en viktig brikke i fraktmarkedet.

Da sitter man igjen med noe pakkefraktere, hvor jo de fleste vel nå holder til midt mellom Oslo og OSL?

OK - trodde de hadde 3000m - ser nå at det ikke stemmer. Da bortfaller det.

For pakkefrakterne burde imidlertid Rygge vært et interessant alternativ, men Rygge er vel neppe interessert i å gi de økonomiske intensiver som må til for å motivere dem ..
 
OK - trodde de hadde 3000m - ser nå at det ikke stemmer. Da bortfaller det.



For pakkefrakterne burde imidlertid Rygge vært et interessant alternativ, men Rygge er vel neppe interessert i å gi de økonomiske intensiver som må til for å motivere dem ..



Husk at også de har med seg sjømat ut fra OSL, så de nyter godt av nærheten til infrastrukturen rundt dette på OSL
 
Når ikke Norwegian klarte det innenriks fra Rygge (og heller ikke DAT med mindre fly) et det ikke noe lettere for EasyJet

Og som nevnt tidligere, så er nok EasyJet mer interessert i OSL enn Rygge. På OSL er det nå også mulig få gode slot, men de trenger jo også gode slots i "andre enden"

Ser poenget, men det er likevel noen vesentlige forskjeller. Norwegian med sine innenriksruter fra Rygge (og før det igjen til noen europeiske destinasjoner) konkurrerte jo med seg selv fra OSL. Samme greia når de satset fra Torp. Norwegian dumpet prisene til rekordlave nivåer på innenriksrutene (TRF-BGO og TRF-TRD) i et forsøk på å presse ut Widerøe, men resultatet av det ble manglende lønnsomhet i kombinasjon med massevis av "gratispassasjerer" fra Buskerud, Akershus og Oslo som istedenfor å fly DY fra OSL heller dro til TRF. Sånn sett ble det dobbelt tap, der de solgte setene til ulønnsomme dumpepriser og kannibaliserte eget nettverk.

DAT flydde jo med noen små ATR fra Rygge. De hadde ikke så gode forutsetninger for å tiltrekke seg passasjerer fra Oslo-området og måtte basere seg helt på lokalmarkedet i Østfold, som dessverre viste seg noe tynt og ikke var villig til å betale kostnaden.

easyJet er jo en litt annen historie. De vil som nevnt ikke konkurrere med seg selv og har vel bedre forutsetninger for å konkurrere med SAS og Norwegian. Og med tanke på hvor frekventerte noen norske innenriksruter er så skulle man jo nesten tro det er rom for en tredje aktør i det markedet.
 
DAT flydde jo med noen små ATR fra Rygge. De hadde ikke så gode forutsetninger for å tiltrekke seg passasjerer fra Oslo-området og måtte basere seg helt på lokalmarkedet i Østfold, som dessverre viste seg noe tynt og ikke var villig til å betale kostnaden.

easyJet er jo en litt annen historie. De vil som nevnt ikke konkurrere med seg selv og har vel bedre forutsetninger for å konkurrere med SAS og Norwegian. Og med tanke på hvor frekventerte noen norske innenriksruter er så skulle man jo nesten tro det er rom for en tredje aktør i det markedet.

Så du tror easyJet vil ha suksess med 150-setere når DAT ikke lykkes med 50-setere? Makes little sense to me ...
 
Så du tror easyJet vil ha suksess med 150-setere når DAT ikke lykkes med 50-setere? Makes little sense to me ...

Uten at jeg har noe detaljert regnestykke eller estimat så kan vi vel gå ut ifra at en A32x fra easyJet vil ha en vesentlig lavere kostnad per sete enn en ATR tilhørende DAT? Dermed vil easyJet kunne konkurrere med selskaper som Norwegian og SAS på pris. Da følger det jo logisk at easyJet har bedre forutsetninger for å tiltrekke seg reisende fra Oslo-området enn DAT.
 
Back
Top