Moss lufthavn Rygge legges ned 30OKT16

Forsvarsbygg og Rygge Sivile Lufthavn krangler om penger:

I skyggen av en tilsynelatende fastlåst strid om framtida for Rygge flyplass, har en tilspisset konflikt utviklet seg mellom Rygge Sivile Lufthavn (RSL) og Forsvarsbygg.

23. november sendte Forsvarsbygg et krav til RSL på 43 millioner kroner, som gjelder hele forsvarssektoren. Dette inkluderer både forfalte krav, og framtidige krav som RSL ikke ser seg i stand til å betale.

http://www.dagbladet.no/nyheter/ryg...-slar-hardt-tilbake-mot-forsvarsbygg/66401832
 
Hvorfor var det egentlig at Fornebu skulle lukkes i 1998?
jeg har aldrig rigtigt hørt historien derom?

Den var sprengt både ift terminalområder, rullebaneekspansjon og omringet av fjord og boliger og dermed ingen muligheter for utbygging. I tillegg var det vel et ønske om å flytte forurensningen vekk fra tett bebygget område.
 
Det er risikabelt, men skal dette går må npok flyplassen være åpen for at nye flyselskaper skal komme til.
 
FlyNonstop er en ting. Men det å leie inn fly og selskap, som i utgangspunktet skal være en inntektskilde i seg selv i form av avgifter, høres virkelig drøyt ut. Nå må dette inntektene dekke dette i tillegg. Skal selges mye taxfree og kioskvarer for at det blir gunstig.


Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk
 
Last edited:
Må innrømme at jeg sliter med å se lønnsomheten i driftskonseptet "Hvis ingen andre vil fly på flyplassen vår, så får vi gjøre det selv!"
 
Det nærmer seg valg, og lokale AP-stjerner er ute i mediene og lover at passasjeravgiften skal fjernes. Bak betalingsmur i f-b.no, men de mener altså å ha det kommende landsmøtet i ryggen.

Og så er det da sikkert en hel del som tror at RYG automatisk gjenoppstår, og at Ryanair med flere strømmer til.

I sitt alternative statsbudsjett for 2017 hadde Arbeiderpartiet «glemt» å fjerne flypassasjeravgiften. Nå lover partiet at den kontroversielle avgiften skal forsvinne i kommende stortingsperiode – om de vinner valget.

http://www.f-b.no/nyheter/jon-ivar-nygard/moss-lufthavn-rygge/valg-2017-lover-a-fjerne-flypassasjeravgiften/s/5-59-663703
 
Det nærmer seg valg, og lokale AP-stjerner er ute i mediene og lover at passasjeravgiften skal fjernes. Bak betalingsmur i f-b.no, men de mener altså å ha det kommende landsmøtet i ryggen.

Og så er det da sikkert en hel del som tror at RYG automatisk gjenoppstår, og at Ryanair med flere strømmer til.



http://www.f-b.no/nyheter/jon-ivar-nygard/moss-lufthavn-rygge/valg-2017-lover-a-fjerne-flypassasjeravgiften/s/5-59-663703

Ikke ulikt da Frp lovet å fjerne alle bomveier:D:D:D
AP foreslo selv en avgift i forrige periode, før de kritiserte dagens regjering for innføringen. Men AP mente at deres forslag "innebar noe HELT annet..":D.
 
Og hvis de skal starte med flygninger, så må de kjøpe inn alt utstyret de solgte igjen da?



Men er det ikke fordelsaktig for SAS og Norwegian med flyseteavgiften? Holder Ryanair ute av landet så lenge som mulig.
 
Og hvis de skal starte med flygninger, så må de kjøpe inn alt utstyret de solgte igjen da?



Men er det ikke fordelsaktig for SAS og Norwegian med flyseteavgiften? Holder Ryanair ute av landet så lenge som mulig.



De solgt solgte var dagens eiere, som selvsagt ønsket å redusere tapene sine og dermed solgte unna de eiendelene de kunne. Dette er jo en helt annen gruppe som nå ønsker starte flyplass igjen og som tilsynelatende trodde de kunne få alt gratis

Ellers så holder ikke flyplassavgiften Ryanair ute. De stokket litt om på programmet og la ned de minst lønnsomme rutene.
Derimot så koster denne avgiften SAS og Norwegian mange millioner import da de ikke har klart, på grunn av markedssituasjonen/konkurransen, å legge hele denne kostnaden på prisene. Slik at denne har rammet marginene deres
 
Vil nok ikke si at flyseteavgiften holder Ryanair "ute", nei. Det gav dem bare en unskyldning til legge ned på RYG og sette i gang på OSL. Det mangler ikke kapasitet til London fra OSL om dagen, for å si det litt pent...
(dóg mange som glemmer at Ryanair er "point-to-point", men det er en annen diskusjon)
 
Back
Top