DAT ferdig på Rygge

Re: DAT ferdig på Rygge

Modifisert og brukes på lik linje med -100 maskinene på kortbanene. Du skal ikke tro alt du hører;)

Vedkommende flyr i WF, så jeg regnet han som en relativt pålitelig kilde i den sammenheng. Det er vel uansett sånn at brukte maskiner sjeldent settes rett i produksjon. Noen små justeringer må vel alltid gjøres. Regnet uansett med at de enten var tatt i bruk eller avhendet på en eller annen måte. Konklusjonen er vel da at: nei, WF har ikke fly de kan sette rett inn på Rygge i denne omgang...

De måtte igjennom en sertifiseringsprosess da versjonen var ny for WF, så de gikk en kort periode uten å kunne fly kortbane.

En ting er sikkert, Widerøe gir ikke opp på Torp.... de fyller opp flyene sine og har flere avganger, DY fyller ikke opp flyet sitt og går bare to ganger... og Widerøe har flere ganger vist makt og hvem som hører hjemme, ovenfor DY på BGO/TRD-TRF ruetene...

Er dette noe annet enn synsing?

De måtte igjennom en sertifiseringsprosess da versjonen var ny for WF, så de gikk en kort periode uten å kunne fly kortbane.

Denne prosessen slipper de vel nå i og med at -200 er sertifisert. Må det eventuelt gjøres ombygninger dersom WF skulle fase inn flere av typen, eller er de godkjent mer eller mindre slik de står? Ser noen nevner spoilere tidligere i tråden.

Jeg tror Widerøe har et større potensiale på å lykkes med innenlandsruter fra Rygge enn det DAT hadde.

For det første er Widerøe mye bedre på å markedsføre seg, og Widerøe er en mye sterkere merkevare i Norge enn det DAT er.
Med Widerøe har man også mulighet for videreforbindelser.

Jeg er ingen professor, men tror WF vil dra til seg 20-30% flere passasjerer enn det DAT klarte fra Rygge.
Widerøe er hjertelig velkommen til Rygge.

Denne prosessen slipper de vel nå i og med at -200 er sertifisert. Må det eventuelt gjøres ombygninger dersom WF skulle fase inn flere av typen, eller er de godkjent mer eller mindre slik de står? Ser noen nevner spoilere tidligere i tråden.

I utgangspunktet, ja. Men det kommer jo litt an på hvor maskinen kommer fra, hvordan den opprinnelig var konfigurert etc. Noe ombygging er det alltids, både i kabin og cockpit, for at de skal passe inn i flåten.

Jeg tror nok WF tenker seg godt om før de satser på Rygge. Torp ligger ikke langt unna og det er dumt hvis en satsning på Rygge går på bekostning av tilbudet på Torp.

Jeg tror nok WF tenker seg godt om før de satser på Rygge. Torp ligger ikke langt unna og det er dumt hvis en satsning på Rygge går på bekostning av tilbudet på Torp.

Det er vel sjelden vestfoldinger/østfoldinger tar turen over fjorden fordi prisen skulle være en hundrelapp eller to mindre. Markedene er nok ikke spesielt overlappende.

Det er vel sjelden vestfoldinger/østfoldinger tar turen over fjorden fordi prisen skulle være en hundrelapp eller to mindre. Markedene er nok ikke spesielt overlappende.

Enig med deg i denne betraktningen. Rygge konkurrerer i all hovedsak med Gardermoen.

2 pax på DX678 BGO-RYG idag
16 pax på DX668 SVG-RYG idag

Og resten ligger det inne med 0 pax faktisk, så skjønner det veldig godt at de legger ned da ja..

Dere synser vel begge to.....

Det er forsåvidt korrekt :)

Når innenriksrutene fra RYG forsvinner, er det nok en del østfoldinger som vil ta turen over fjorden for å fly innenriks fra Torp. Det er litt mer tungvint å enn å reise til Gardermoen, men prisnivået fra Torp til BGO/TRD er vesentlig lavere enn fra OSL.

Når innenriksrutene fra RYG forsvinner, er det nok en del østfoldinger som vil ta turen over fjorden for å fly innenriks fra Torp. Det er litt mer tungvint å enn å reise til Gardermoen, men prisnivået fra Torp til BGO/TRD er vesentlig lavere enn fra OSL.
For å spare noen få hundrelapper? Ha-ha, det tror jeg ikke.
Det er mye lettere å komme seg til OSL enn til TRF fra Østfold.

Litt overlapp er det då. Eller var når Norwegian flaug, i allefall. Sjølv budde eg i Horten og brukte det som passa best i tid og pris. Det var neppe unikt. Er derimot einig i at WF truleg "automatisk" får fleire passasjerer enn DAT, både fordi dei er betre kjendt, dei har betyr salskanal og dei kan sende folk gjennom eit nettverk. Ein ting har derimot endra seg siste tida, det er at DY også flyg innanlands frå Torp. Det fører til at prisane til WF også er (mykje) lågare enn før, og det må vere vanskeligere å tene pengar. Så om dei vil gå i konkurranse med seg sjølv på begge side av fjorden pluss DY på Torp... Vi får sjå. Ikkje mitt reknestykke.

Det er forsåvidt korrekt :)

I og med at jeg bor i Drammen (nesten midt imellom OSL og TRF), så bruker jeg begge flyplasser endel - og det er definitivt ingen automatikk i at rutene fra TRF er det spor billigere. Som regel er det tvert imot, iallefall om man sammenlikner WF med SK.

Norwegian hadde i snitt rundt 100 pax hver vei BGO-RYG før basen ble nedlagt. DAT fikk aldri fatt i disse, men der kan nok Widerøe gjøre en mye bedre jobb.

Norwegian hadde i snitt rundt 100 pax hver vei BGO-RYG før basen ble nedlagt. DAT fikk aldri fatt i disse, men der kan nok Widerøe gjøre en mye bedre jobb.

Mange av disse var nok passasjerer fra Oslo-området som reise til RYG for å spare noen hundrelapper.

Bergen kommer naturlig nok først, det er den ruta det har vært mest pax på.
Stavanger kommer vel etterhvert, om de lykkes med Bergen-ruta.

Hvilken flytype planlegger Widerøe å bruke på Bergen-Rygge? Dash-8/200 eller -300?
Om det blir noe av da. ;)

Back