DAT ferdig på Rygge

Re: DAT ferdig på Rygge

Vi vet jo hvilken flyplass du favoriserer NorwayDY :-) Tror forresten kommentaren fra myhrair om A330 var en ironisk kommentar, hvertfall sånn jeg leste den.

Og om jeg får komme med min mening, ja Rygge er "min" flyplass, men jeg tror at Widerøe med sitt nett av kontakter og regularitet kan gjøre en god jobb innenlands fra Rygge. DAT var ett danskt og nytt selskap for østfoldingene. Widerøe er ett norsk selskap vi hører lite om når det kommer til problemer etc. Og det viktigste er jo å komme fra når man skal :-)

Til informasjon så har ikke det noe med hvilke flyplasser jeg bruker eller liker. Det har noe med at det er bevist to ganger at grunnlaget IKKE er der. Du kan ikke drive en eller to ruter når de går med tap. Kan du si meg hvor mye av næringslivet i Østfold som brukte DAT?. Uten næringslivet så vil ikke en slik rute gå. Jeg kan si at jeg ikke har noen favoritt flyplasser. Men ja det er to flyplasser jeg bruker mye: Oslo Lufthavn og Torp Sandefjord. Jeg mener fortsatt som jeg mente når Rygge ble bygget at det ikke skulle vært gjort. Østlandet trenger ikke mer enn to flyplasser. Holder masse nok med hovedflyplassen Oslo Lufthavn og Torp Sandefjord.

Jeg kan også si at jeg mener at Skien Geiteryggen som aldri kommer til å gå i pluss burde legges ned. Skien - Torp er så nærme hverandre at det er tull med en flyplass i Skien :-)

Det er jo tydelig at det er(/var) et marked fra Rygge, under NAX... Men dets all godt gjøres å oppreise det, jeg ser for meg at deg kan være god muligheter for et selskap likt Krohnair Air å fly fra RYG til BGO, TRD og SVG med et lite fly men da er billettprisene deretter.... Men tiden vil vise, det er jo et potensiale der, så må man huske at befolkningen øker sakte men sikkert ;)
Det med SAS A330 på OSL-TRD var nok ironi ja ;)

Når det gjelder DY så ville de aldri lagt ned om det var et marked den gangen. Bjørn Kjos har flere ganger sagt i media at innenriks vil de ALDRI starte opp fra Oslo Rygge igjen. Men det kan være de utvider utenriks, men ALDRI innenriks. Det må jo være en grunn til at han sier det

..., jeg ser for meg at deg kan være god muligheter for et selskap likt Krohnair Air å fly fra RYG til BGO, TRD og SVG med et lite fly men da er billettprisene deretter....

.. og der har du problemet. Det er liten betalingsvilje for dette, og få som vil reise med småfly når du kan få jet eller 'stor' turboprop såpass nære som OSL og Torp.

Når det gjelder DY så ville de aldri lagt ned om det var et marked den gangen. Bjørn Kjos har flere ganger sagt i media at innenriks vil de ALDRI starte opp fra Oslo Rygge igjen. Men det kan være de utvider utenriks, men ALDRI innenriks. Det må jo være en grunn til at han sier det

Ja, å da i mante at de bare har fly med plass til 148-189 passasjerer, når passasjergrunnlaget ligger på rundt ca 20-50 per flight (utifrå det siste året)... Og når NAX dreiv var det enda høyere...selv har jeg flydd til RYG fra TRD med B738 flere ganger å det var stappe fullt i lavsesongen...
Men det er tydelig at du har bestemt deg for at det nå ikke finnes en eneste passasjer som ønsker å fly fra RYG istede for å reise den lange ;) turen fra Østfold til Vestfold til TRF, og opp til OSL...
Men selv er jeg usikker på når tiden kommer når et nytt selskap kommer, all lykke til for ledelsen på RYG :)

Ja, å da i mante at de bare har fly med plass til 148-189 passasjerer, når passasjergrunnlaget ligger på rundt ca 20-50 per flight (utifrå det siste året)... Og når NAX dreiv var det enda høyere...selv har jeg flydd til RYG fra TRD med B738 flere ganger å det var stappe fullt i lavsesongen...
Men det er tydelig at du har bestemt deg for at det nå ikke finnes en eneste passasjer som ønsker å fly fra RYG istede for å reise den lange ;) turen fra Østfold til Vestfold til TRF, og opp til OSL...
Men selv er jeg usikker på når tiden kommer når et nytt selskap kommer, all lykke til for ledelsen på RYG :)

Jeg har aldri sagt at det ikke finnes en eneste passasjer som ønsker å fly innenriks fra Oslo Rygge. Selvfølgelig vil noen det, men passasjergrunnlaget er for lite er det bevist. Når Norwegian og DAT ikke har lykkes. Skal innenriks lykkes så må de ha med seg næringslivet. Hjelper ikke at flyene er fulle noen få ganger når det går daglige fly

Var vel ikke noen bombe dette her. Rygge er og blir en Ryanairport.

For Norwegian er det nok volum som er tingen, men en modell ala Karup ruta? Norwegian selger billettene mens Danish flyr med fly i rett størrelse som foreks ATR 42. Hadde det vert realistisk hadde det vel blitt flydd sånn i dag.

For Norwegian er det nok volum som er tingen, men en modell ala Karup ruta? Norwegian selger billettene mens Danish flyr med fly i rett størrelse som foreks ATR 42. Hadde det vert realistisk hadde det vel blitt flydd sånn i dag.

Den modellen funker vel best inn til en HUB

Tja. En kombinasjon av DAT sine kostnader og DY sitt navn, markedsføring og salgskanaler kunne muligens vært noe.

Om DY skulle videreføre den modellen de nå prøver i Danmark med Wetlease på smale ruter, så ville jeg tro at andre ruter er mer aktuell en Rygge.

Et DY regional på Vestlandet og i direkte konkurranse med Widerøe ville nok vært et langt bedre case enn Rygge, men det er en annen diskusjon.

Back