Bonusforbudet i Norge opphevet for alle - generell diskusjon

Re: Bonusforbudet opphevet

Devalueringen av poeng må skje regelmessig fordi selskapene selger enorme mengder poeng til 3de part (som f.eks kredittkortsdelskaper) billig
som gir dem videre. Det blir da da store mengder poeng mellom hendene til folk selv om de kanskje aldri har betalt en flybillett. Man selger altså langt mer poeng enn selskapene har kapasitet til å håndtere hvis alle ønsker å bruke sine poeng.

Derfor, for at hele systemet ikke skal rakne er selskapene avhengig av å devaluere poengene, d.v.s gjøre det vanskeligere
for kundene å bruke dem til det de er ment - eller - gjøre verdien mindre. Man korter ned levetiden på dem, gjør de forskjellige nivåene høyere, reduserer poeng pr reise, legger inn vilkår om aktivitet,
legger på gebyrer for å bruke dem slik at mange mister lysten og kostnaden mindre, setter av få seter slik at det blir vannskelig å bruke poeng,
legger ut seter på ruter og avganger som ikke er populære,
Finner på alle mulige andre produkter folk kan bruke poeng på som blir billigere for selskapene enn ett flysete de tjener mer
på å selge til en betalende kunde.
etc etc. Alt dette er devaluering.
Og skulle de i værste fall miste kontrollen har de alltids den store røde knappen som sletter alt.

Fra 1981 til 2005 er antall "miles issued" mer enn ti-dobblet i forhold til selskapenes kapasitet. Verdien av
"1 mile" mer enn halvert. 64% av alle med bonus sa i 2008 at verdien av poengene deres har blitt mindre.
I en stor undersøkelse 2006 svarte kun 45% at de var fornøyd med "premien" de fikk.

http://www.google.com/url?sa=t&rct=...=Kh4w-3kgRVjYUGQhiJkmew&bvm=bv.46751780,d.bGE

Dette har altså overhodet ingenting med naturlig inflasjon å gjøre, langt der ifra.

Så hvem som er på villspor kan saktens diskuteres.
Dere må gjerne fortsette å mene at disse programmene er uskyldige, rosenrøde og kun har positive sider ved seg både for samfunnet
og alle medlemmene og selskapene, men slik er det faktisk ikke. De fleste ting her i verden har en bakside, og det gjelder i høy grad dette også.

W

Det er helt aapenbart at du mangler de fundamentale kunnskapene om hvordan ett bonusprogram er bygd opp og fungerer. At du kommer med eldgamle "rapporter" eller "undersoekelser" er jo foroeverig ikke noe nytt, men siden du beveger deg inn paa omraadet nord amerikanske bonusprogrammer, er det noe jeg jobber med til daglig.

Ja, bonusprogrammer er big business og kredittkort er soleklart en stor faktor i flyselskapenes inntjening, ingen selger noe billig. Delta fakturerte Amex 1 milliard DOLLAR i fjor for Skymiles. En milliard. Og poengene koster dem mer enn du tror. Bonusprogrammer drives som en business, selvfoelgelig.

Og bonusprogrammene i USA er under stadig utvikling, slik en suksessrik bedrift burde vaere. Hovedgrunnen til at folk ikke brenner sine poenger er slett ikke at de ikke faar det til. Som Andreas helt riktig sier, bortsett fra jul og thanksgiving er tilgangen paa billetter innenriks USA utmerket. Det vil si at du vil finne en billett til 18-25K miles t/r stort sett hele aaret (samme prisen som de siden 90 tallet). Alle som har litt kjennskap til markedet vet dette. Og skattene og avgiftene er 2 dollar og 50 cent hver vei.. Ikke akkurat noe aa hyle om. Ja, det er bookinggebyr for sistelitenbookinger, setegebyrer, bagasjegebyrer etc etc. for alle som ikke har status, men det gjelder jo ogsaa betalte billetter.

Og ja, det er daarligere tilgjengelighet rundt de store hoeytidene, men det er det jo ogsaa for betalte billetter ogsaa? De forbaska flyselskapene flaar folk rundt ferien, overhodet ikke bra for forbrukerne at de billigste billettene ikke er tilgjengelig. Tilnaerment svindel..:rolleyes:

Internasjonalt er det litt verre, men i Economy er tilgjengeligheten glimrende og igjen til minimale skatter og avgifter. AA og US charger 40 (!!)k miles t/r USA Europa paa off peak og billettene er stort sett mer tilgjengelig enn ikke.

Og det kommer kanskje som ett newsflash for deg: De mest populaere avgangene koster selvsagt mye mer bob enn de som har bedre kapasitet. Folk som skal paa ferie, reiser paa ugunstige tidspunkt baade paa betalt og bonusbilletter.

Saa jeg vil gjerne se hvordan du mener at en mile er verdt halvparten naa i forhold til tidligere.

Som du korrekt sier, finnes det naa mange nye maater aa brenne poeng paa, Saa la oss da gaa tilbake til hovedgrunnene til at folk brenner mindre poeng -- tid. DERFOR tilbyr man mange nye maater aa brenne poeng paa.

Folk som reiser mye har hoeye balanser og faar ikke brukt poengene sine paa grunn av det. Satt en tid tilbake paa SMF og ventet paa ett fly sammen med en Delta Diamond Medallion, en kar som hadde orden paa sysakene sine. Han kunne fortelle at han hadde akkurat brent av en halv million Skymiles av sin 1,5 mill balanse paa aa handle alle julegavene sine via Delta sin salgsportal. Ipads, TVer, kameraer etc etc etc. Mannen var happy as a clam at han hadde spart 3 lapper paa julegaver det aaret. Slo jeg flathanden min i panna og rolleyeset, klart. Ble han lurt av Delta paa samme maate som karen som kjoepte en sandwich for 2000 Eurobonuspoeng paa en flight? Selvsagt ikke. Det er ett tilbud som blir presentert til forbrukeren og mannen som sparte alle pengene paa julegaver var kokfornoeyd. Var det best bruk av hans miles? Selvsagt ikke, men han gjorde ett valg.

Og naar det gjelder poeng/miles som utgaar, er trenden naa at man gaar bort fra at poenger utgaar. Men for de selskapene som har poeng som utgaar, gir man medlemmene sine skriftlig beskjed utrolig ofte om at man maa gjoere smarte og superenkle trekk for aa forhindre at poeng og miles utgaar. Du kan feks. brenne 200 miles paa aa motta Architectural Digest ett aar i posten, melde inn ett kredittkort inn i ett dining program, mulighetene er enorme. Og en transaksjon er nok til at poengene naa har 18 maaneder lengre levetid. Du trenger ikke aa reise for aa forlenge varigheten.

Skal gaa saapass langt aa si at det er din egen feil dersom du lar poenger utgaa. Klandre flyselskapene? De er en business og man hjelper medlemmene sine mer enn noedvendig til aa soerge for at poeng ikke utgaar.

Med en økonomisk bakgrunn ville jeg ha trodd at du igjen hadde satt deg inn i forholdene og ikke bare presentere det du tror !

Hold deg til saken, dokumenter dine påstander og begynn å lese den dokumentasjonen som er tilgjengelig
så sparer vi begge en masse tid pluss at du kanskje lærer noe.

Hvor i all verden har du fått det for deg at Flyselskapene selger poengene billig ?

Med billig menes BILLIGERE ENN DET EN PASSASJER MÅ BETALE for å få tilsvarende poeng. ($/mile)

W

Med billig menes BILLIGERE ENN DET EN PASSASJER MÅ BETALE for å få tilsvarende poeng. ($/mile)

W

Hoert om VOLUMRABATT?? :rolleyes:

Foeroeverig er det under 0,5% av poengene som kjoepes av forbrukerne, de fleste poengene deles ut gratis som bonus for flightene du tar

Hold deg til saken, dokumenter dine påstander og begynn å lese den dokumentasjonen som er tilgjengelig
så sparer vi begge en masse tid pluss at du kanskje lærer noe.

W

Min dokumentasjon finner du her;
http://www.becu.org/personal/credit-card.aspx

Jeg leser all den dokumentasjonen du legger frem, men når jeg stiller spørsmål rundt den opplever jeg at du blir svar skyldig gang etter gang, f.eks. den undersøkelsen du la frem som "bevis" på at Bonus gjør billetter dyrere fra Chile. Det ble stille.

La meg dokumentere at du tar feil i påstanden "Med billig menes BILLIGERE ENN DET EN PASSASJER MÅ BETALE for å få tilsvarende poeng. ($/mile).

Det er korrekt at via Kredittkort (se mitt vedlegg) tjener man en Mile for 1 USD - en Bonus billett fra Seattle til Oslo tur/retur koster 55000 Miles / Poeng altså må man bruke Kredittkortet for USD 55000.00 for å oppnå en slik billett.

Om man flyr samme strekning, mest direkte og raskest - f.eks. med Lufthansa tjener man 12665 Miles / Poeng tur retur altså 4,35 Tur Retur Billetter - la oss runde opp til 5 Tur Retur fra Seattle til Oslo med Lufthansa av USD 1055.00 med alle avgifter, Fuel tillegg og Skatter - 5 x USD 1055.00 er lik USD 5275.00 en forskjell på USD 49725 i flypassasjerenes favør. Er det noe jeg ikke har fått med meg "lærer" ?;)

Vestkysten av USA er generelt vanskeligere enn østkysten.
Hvis SAS kan selge et sete i stedet for å gi det bort til bonuskunder, er det garantert mer innbringende selv om man må sende bonuskunder med partnere.

Er årsaken til at det er liten tilgjengelighet til SFO at det deles ut Am-Ex vouchere? Har du noe tall på hvor mange som har benyttet CT på SAS-metall til SFO? Står det f.eks. på FT eller på dette forumet om flere som har fått det til? Jeg kan ikke huske å ha sett noen, men så har jeg ikke fulgt så godt med heller.

Verdien forringes når tilgangen på seter er liten, men det står vel ikke i vilkårene at man skal kunne reise når man vil, hvor man vil og kunne ta med seg en travel companion?
Igjen, det er alltid folk som sutrer over at de ikke får det som de vil. Har man en positiv innstilling og er fleksibel, så finner man som regel en løsning der man kan ha glede av både poeng og CT.
Jepp. Vestkysten er veldig vanskelig. Spesielt om man snakker om partner awards. Er man derimot med i et av de bedre bonusprogrammene som f.eks. MilagePlus, er tilgangen nærmest ubegrenset.

Når jeg skrev at den lave tilgangen hos Eurobonus muligens skyldes AmEx-vouchere, mente jeg at det var SAS som var proaktive. Jeg har heller ikke sett noe som tyder på at noen har fått benyttet de til SFO. Naturlig nok da SAS og i svært begrenset grad gjort økonomiseter tilgjengelige. Skulle de gjøre C seter tilgjengelig, sitter det nok en del folk med vouchere klare til å brennes. Vouchere man helst ser brukes for andre destinasjoner. Evt. ikke brukes.

Jeg kjenner ikke alle detaljene rundt CTs, men antar at SAS tjener enda mindre på de enn på tradisjonelle bonusreiser. Og at hadde ikke CTs eksistert, ville gjerne flere bonusbilletter være tilgjengelig. For som både nytt og kostbart reisemål, er nok SFO ekstra attraktivt for de med CTs.

Om man flyr samme strekning, mest direkte og raskest - f.eks. med Lufthansa tjener man 12665 Miles / Poeng tur retur altså 4,35 Tur Retur Billetter - la oss runde opp til 5 Tur Retur fra Seattle til Oslo med Lufthansa av USD 1055.00 med alle avgifter, Fuel tillegg og Skatter - 5 x USD 1055.00 er lik USD 5275.00 en forskjell på USD 49725 i flypassasjerenes favør.
Av ren nysgjerrighet. Hvordan får du Lufthansa SEA-OSL-SEA for $1055 i en fare class som gir 1:1 miles? Hvilket program gir deg det?

Jeg antar at du bestiller tidlig, men når jeg har flydd billig med Lufthansa har det ikke blitt mange miles av det.

Jeg leser all den dokumentasjonen du legger frem, men når jeg stiller spørsmål rundt den opplever jeg at du blir svar skyldig gang etter gang, f.eks. den undersøkelsen du la frem som "bevis" på at Bonus gjør billetter dyrere fra Chile. Det ble stille.

Den undersøkelsen har vi diskutert ganske grundig i andre medier, og selv om den har svakheter som de fleste studier så gir den indikasjoner som er helt kurante å ta utgangspunkt i (man bruker en difference in difference metode for å sortere bort mange av de andre effektene, for å rendyrke bonuseffekten).

Glem det TOS, vi har vel snart lagt fram 15-20 rapporter og studier som alle konkluderer mer eller mindre det samme. Nytteløst. Eneste som blir lest er årstallet de er skrevet.

W

Og at hadde ikke CTs eksistert, ville gjerne flere bonusbilletter være tilgjengelig. For som både nytt og kostbart reisemål, er nok SFO ekstra attraktivt for de med CTs.

Mener du at SAS har justert inventory i I fordi de i samarbeid med Am-Ex gjorde det mulig å opptjene CT?

Av ren nysgjerrighet. Hvordan får du Lufthansa SEA-OSL-SEA for $1055 i en fare class som gir 1:1 miles? Hvilket program gir deg det?

Jeg antar at du bestiller tidlig, men når jeg har flydd billig med Lufthansa har det ikke blitt mange miles av det.
Jeg gjetter at det er United MileagePlus, som gir 100 % selv på de aller billigste Lufthansa-billettene ExpertFlyer finner på SEA-OSL-SEA, hvilket er klasse L (tror K er ennå billigere, men at denne kun brukes under kampanjer). Disse gir dog null poeng innen Europa, men det blir jo ikke så veldig mange poeng på FRA-OSL t/r uansett.

ITA Matrix finner klasse L for ca 863 USD hvis man er litt fleksibel på avreisedato og søker litt frem i tiden.

Skal man ha 100 % innen Europa og så må man opp i klasse S, som koster ca 1200 USD.

Bruker man SAS EB så må man opp i klasse V for å få 100 %. Denne koster ca 1360 USD. Med andre ord er EB et ganske dårlig program hvis man flyr på billige Lufthansa-billetter. Det kan derfor være lurt å skaffe et MileagePlus-konto, spesielt ettersom poengene ikke går ut på dato så lenge man har noen form av aktivitet hver 18 måned.

http://www.united.com/CMS/en-US/mar...s/Pages/AirlinePartnerDetails.aspx?ItemId=298
http://www.sas.no/EuroBonus/Opptjen-poeng/Flyselskap/Lufthansa/

Ser de oppgir at man tjener poeng mellom BOO og TOS: Gjelder det også da via f.eks. Stokmarknes, eller bare på direkteflightene?

Ellers "oppdaget" jeg at NR-flightene er booket i Y, så da blir det 750 poeng per flight :)

Ser ut som mellomnivået forsvinner med GO/Plus. Enten blir det 500 eller 1000. Y ser så langt ut til å gi 1000.

Morsom argumentasjon DY nå plutselig bruker ...

"Norwegian opprettet fordelsprogrammet Norwegian Reward i 2007 for å gi sine kunder mulighet til å få enda rimelige flyreiser. Rett og slett for å gjøre noe billig, enda billigere."

Det er jo helt andre toner enn 16may når forbudet ble opphevet!

Det kan man si, men samtidig så er det et par nokså vesentlige forskjeller på programmene. DYs ordning er mer av en cashback-type løsning, enn et lojalitetsprogram (selv om det er elementer av dette, siden cash kun kan brukes til reiser).

Mens man hos DY kan ta ut 22kr i DY credits (som er min status der...) mot en eller annen reise, så kreves det betydelig mer hos SAS for å kunne gjøre det samme. Hadde man kunne avregnet poeng mot reiser (som delbetaling helt ned til f.eks. 100 poeng) så hadde det vært mindre problematisk. I tillegg er det naturligvis ikke noe statuseffekter, og ingen vil vel være med i en klubb som vil ha en med som medlem...;)

Bonus per se er altså ikke problematisk. Det er dels utformingen av programmet, og dels konkurranseintensiteten i markedet.

Mens man hos DY kan ta ut 22kr i DY credits (som er min status der...) mot en eller annen reise, så kreves det betydelig mer hos SAS for å kunne gjøre det samme. Hadde man kunne avregnet poeng mot reiser (som delbetaling helt ned til f.eks. 100 poeng) så hadde det vært mindre problematisk.

Man kan fint delbetale resiser med poeng hos SAS også.....

Til omtrent like 'fordelaktig' kurs som i Cloud Shop, ja...

Nå sjekket jeg akkurat OSL-SFO. Og jeg har akkurat nå 13351 poeng på min konto. Det reduserer prisen med 998 kr. Syns det er en grei deal....

Last edited:
Nå sjekket jeg akkurat OSL-SFO. Og jeg har akkurat nå 13351 poeng på min konto. Det reduserer prisen med 998 kr. Syns det er en grei deal....
Nå vet jeg ikke hva grunnprisen er, men jeg vil ikke kalle dette spesielt god poengutnyttelse. I mine øyne skal man ha veldig mange eller svært få bonuspoeng (som utløper innen kort tid) for å benytte seg av SAS' cash+points rip-off.

Back