Midtiblinken
ScanFlyer Gold
Re: Resultater (og konsekvenser) for Avinor i 2024
Stort nok volum? Kanskje på de 3-4 største, men hva med resten?
Stort nok volum? Kanskje på de 3-4 største, men hva med resten?
Hei
Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.
Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025
Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150krBetalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:
https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025
(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)
De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret
Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat
At taxfree ordningen subsdierer flyplasser er en dårlig. ide.
Burde heller subsidert de minste flyplassene fra modellen.
Ref saken med bagasjetrallene på Gardermoen.
Av alle dyre ubrukelige offentlige departementer og pengesluk, så skal dette gå i pluss…?
Hvorfor koster remote tower så mye? Dette burde jo være noe som koster veldig lite?
Tallene viser at Avinor tjente 827,8 millioner kroner i kvartalet, en oppgang fra 631,2 millioner på samme tid i fjor.
Konsernets inntjening ble forbedret i første kvartal 2025 sammenlignet med første kvartal 2024. Justering av lufthavnavgiftene med virkning fra februar 2025 har gitt høyere avgiftsinntekter. I tillegg bidrar både en trafikkvekst på 6,0 prosent og økte inntekter per passasjer positivt.
Totale driftskostnader i kvartalet utgjorde 2 215 millioner kroner, som gir en underliggende økning på 4,9 prosent (justert for andre kostnader). Dette forklares hovedsakelig av generell pris- og lønnsvekst, men delvis også av økt trafikkaktivitet. Samlede driftsinntekter i kvartalet utgjorde 2 904 millioner kroner som representerer en underliggende vekst på 16 prosent (justert for andre inntekter). Resultatet for første kvartal 2025 inkluderer andre poster med positiv resultateffekt på netto 8 millioner kroner sammenlignet med netto 68 millioner kroner i negativ resultateffekt første kvartal 2024.
Inntektene økte til 3,6 milliarder kroner i andre kvartal, fra 3,1 milliarder kroner i samme periode i fjor. Løftet kommer både fra lufthavnvirksomheten og flysikringstjenesten.
Resultat før skatt steg fra 427 millioner kroner til 473 millioner kroner.
Ved et raskt søk på Norwegian, så ser man også at prisene har økt med UNDER26-kampanjekoden. Tidligere kunne man ofte få en Lowfare-billett til 399 kr, men nå virker det som standardprisen har gått opp til 499 kr med samme kodeHmmm, forbereder være hjemmelige flyselskap seg litt på Avinors kommende avgiftshopp? På litt tilfeldige søk så virker det som prisene "overalt" her i landet plutselig har hoppet rundt en hundrelapp?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.