Devalueringen av poeng må skje regelmessig fordi selskapene selger enorme mengder poeng til 3de part (som f.eks kredittkortsdelskaper) billig
som gir dem videre. Det blir da da store mengder poeng mellom hendene til folk selv om de kanskje aldri har betalt en flybillett. Man selger altså langt mer poeng enn selskapene har kapasitet til å håndtere hvis alle ønsker å bruke sine poeng.
Derfor, for at hele systemet ikke skal rakne er selskapene avhengig av å devaluere poengene, d.v.s gjøre det vanskeligere
for kundene å bruke dem til det de er ment - eller - gjøre verdien mindre. Man korter ned levetiden på dem, gjør de forskjellige nivåene høyere, reduserer poeng pr reise, legger inn vilkår om aktivitet,
legger på gebyrer for å bruke dem slik at mange mister lysten og kostnaden mindre, setter av få seter slik at det blir vannskelig å bruke poeng,
legger ut seter på ruter og avganger som ikke er populære,
Finner på alle mulige andre produkter folk kan bruke poeng på som blir billigere for selskapene enn ett flysete de tjener mer
på å selge til en betalende kunde.
etc etc. Alt dette er devaluering.
Og skulle de i værste fall miste kontrollen har de alltids den store røde knappen som sletter alt.
Fra 1981 til 2005 er antall "miles issued" mer enn ti-dobblet i forhold til selskapenes kapasitet. Verdien av
"1 mile" mer enn halvert. 64% av alle med bonus sa i 2008 at verdien av poengene deres har blitt mindre.
I en stor undersøkelse 2006 svarte kun 45% at de var fornøyd med "premien" de fikk.
http://www.google.com/url?sa=t&rct=...=Kh4w-3kgRVjYUGQhiJkmew&bvm=bv.46751780,d.bGE
Dette har altså overhodet ingenting med naturlig inflasjon å gjøre, langt der ifra.
Så hvem som er på villspor kan saktens diskuteres.
Dere må gjerne fortsette å mene at disse programmene er uskyldige, rosenrøde og kun har positive sider ved seg både for samfunnet
og alle medlemmene og selskapene, men slik er det faktisk ikke. De fleste ting her i verden har en bakside, og det gjelder i høy grad dette også.
W