Bonusforbudet i Norge opphevet for alle - generell diskusjon

Nå vet jeg ikke hva grunnprisen er, men jeg vil ikke kalle dette spesielt god poengutnyttelse. I mine øyne skal man ha veldig mange eller svært få bonuspoeng (som utløper innen kort tid) for å benytte seg av SAS' cash+points rip-off.

Det er ingen rip-off i ECO ihvertfall:
K-klasse SAS priser i poeng:
1. OSL-EWR R/T 60 000 poeng pluss 493 kr i skatter
2. BGO-EWR R/T 60 000 poeng pluss 717 kr i skatter
3. CPH-SFO R/T 80 000 poeng pluss 544 kr i skatter
4 OSL-SFO R/T 88 000 pluss 717 kr i skatter.

Ingen rip-of dette vist man reiser i ECO, som jo de fleste gjør. EWR er jo priset helt likt som en vanelig award-sete.... Skal man derimot ha BIZ så bør man holde seg unna cash+point.

Vi er på god vei utfor OT-stupet, men i mine øyne er det ikke verdt å bruke 60.000 poeng for en IC-reise i Economy. I dagens marked nås de fleste destinasjoner for en rimelig penge (NYC ned mot 3500 kr med *A), forutsatt at man bestiller i god tid. Hvis man bestiller kort tid før avreise, vil neppe cash+points tilsvare K-priser, men trolig mer rundt Q-klasse. Da er du plutselig oppe i 80-90.000 poeng + skatter.

Skulle du likevel få K-klasse i cash+points, må det jo være bedre å betale ca 6000 kr for ordinære billetter, opptjene 8000 EB-poeng, fremfor å blåse bort hele poengsamlingen sin og ikke få noen poeng.

Målet må jo være å få mest mulig verdi for de poengene som man har opptjent, og da er ikke en tusenlapp spart for 13.000 poeng spesielt god verdi, med mindre poengene utløper innen kort tid.

Målet må jo være å få mest mulig verdi for de poengene som man har opptjent, og da er ikke en tusenlapp spart for 13.000 poeng spesielt god verdi, med mindre poengene utløper innen kort tid.

Det er ikke spesielt dårlig heller, ligger jo i samme leie som en award innenriks. Kanskje ikke den beste utnyttelsen, men heller ikke den dårligste. Og langt bedre enn å bruke dem til BOB(som jo LCH sammenlignet det med).

For den gjenomsnittelige nordmann som kanskje ikke tjener 100 k poeng, så tør jeg påsta at det ikke er så værst utnyttelse. Men for milage-junkier som er her, så finns det nok bedre måter å utnytte poengene på. Men jeg skal være enig i at sammenlignet med BIZ award på IC så er det ikke så bra utnyuttelse.

Hei

Følger interessant med på denne debatten. Jeg skal ikke kaste inn noen brannfakkel, og har generelt jævlig lite peiling på effekter og ting om bonuser. Jeg innser at det trolig er ei generell prisøkning på varene på grunn av bonusen, men at den bør kunne tjenes inn ved smart bruk og opptjening av bonus.

Men hvilken effekt (om noen?) er det at jeg benytter meg av Bank Norwegian-kredittkortet for å få cashpoint hos DY til alle kjøp (eneste kredittkort jeg får)? Hvilken effekt er det at jeg aktivt bytter telefonabonnement til Talkmore for å få bonus hos DY (tilbudet fra de forskjellige operatørene er så å si homogent)?

Jeg flyr jo åpenbart DY der jeg kunne flytt SK i stedet for. Velger en DY-billett til 559,- mot SK billett til samme pris fordi jeg har bonus hos DY. Er det noen effekt i det hele? Eller spiller ikke denne noen rolle? Og siden DY har hatt bonusprogram i lange tider så er vel prisen deres høyere enn den kunne og burde vært?

Mvh.

Re: Bonusforbudet opphevet

Av ren nysgjerrighet. Hvordan får du Lufthansa SEA-OSL-SEA for $1055 i en fare class som gir 1:1 miles? Hvilket program gir deg det?

Jeg antar at du bestiller tidlig, men når jeg har flydd billig med Lufthansa har det ikke blitt mange miles av det.

Beklager sent svar - en må jobbe litt også ;) - Jeg bruker Mileage Pluss som gir 100% Miles i de aller fleste LH klasser - det er vel 2-3 som jeg i farten husker ikke gir noe miles. Bestiller aldri den absolutt laveste Pris - da jeg er avhengig av å kunne endre billettene (mot gebyr USD 150.00 - 200.00 avhengig av pristype) - har funnet denne prisen frem til dagen før avgang -bestiller allt i fra måneder i forveien til "i siste liten(tm)" Dette er litt sesong avhengig - i fjor var jeg vel oppe i USD1600 i høysesong - men snittet er USD 1100.00 så langt i år.

Glem det TOS, vi har vel snart lagt fram 15-20 rapporter og studier som alle konkluderer mer eller mindre det samme. Nytteløst. Eneste som blir lest er årstallet de er skrevet.

W

Jeg har lest hele undersøkelsen fra Chile svært grundig og er uenig med TOS at vi har diskutert den grundig - ingen av de spørsmålene jeg stillte ble besvart - annet enn at dette var en "grundig" undersøkelse. Ikke bare leste undersøkelsen - men jeg slo opp rutene som ble brukt hos både LAN og SKY og sammenlignet dem:

Det ledet til spørsmål rundt:
- Frekvenser (LAN hadde opptil 4 daglige på strekningene, mens SKY hadde 3-4 i uken - ofte kunne man komme T/R på dagen med LAN mens SKY innebar overnatting - det er noe markedet er villig å betale mye mere for.
- Nonstop vs Direkte - LAN opererte NONSTOP i disse markedene - mens SKY på de fleste rutene opererte mange via og "trekantruter" - det vil si at man fortsatte ofte enten videre nordover eller sørover og siden Chile er et langstrakt land (ja jeg har også reist endel i disse områdene) var det ofte en betraktelig lengre reise med Sky - LAN har her også et produkt markedene er villig til å betale mere for.
- Sist noe som kanskje ikke betyr allverden - LAN opererte på tiden undersøkelsen ble gjort en flåte av A319/320 - mens Sky opererte en A319 (ex EasyJet) og resten var 737-200. En Moderne flåte er kanskje ikke noe en kan hente inn mye ekstra på - men regularitet som LAN var betraktlig bedre på er et Produkt en markedet er villig til å betale for.

Så når man leste undersøkselsen grundig og satte seg inn i markedet var det langt i fra opplagt at det et klart bevis.

Re: Bonusforbudet opphevet

Jeg gjetter at det er United MileagePlus, som gir 100 % selv på de aller billigste Lufthansa-billettene ExpertFlyer finner på SEA-OSL-SEA, hvilket er klasse L (tror K er ennå billigere, men at denne kun brukes under kampanjer). Disse gir dog null poeng innen Europa, men det blir jo ikke så veldig mange poeng på FRA-OSL t/r uansett.

ITA Matrix finner klasse L for ca 863 USD hvis man er litt fleksibel på avreisedato og søker litt frem i tiden.

Skal man ha 100 % innen Europa og så må man opp i klasse S, som koster ca 1200 USD.

Bruker man SAS EB så må man opp i klasse V for å få 100 %. Denne koster ca 1360 USD. Med andre ord er EB et ganske dårlig program hvis man flyr på billige Lufthansa-billetter. Det kan derfor være lurt å skaffe et MileagePlus-konto, spesielt ettersom poengene ikke går ut på dato så lenge man har noen form av aktivitet hver 18 måned.

http://www.united.com/CMS/en-US/mar...s/Pages/AirlinePartnerDetails.aspx?ItemId=298
http://www.sas.no/EuroBonus/Opptjen-poeng/Flyselskap/Lufthansa/

Det er korrekt - det eneste er at L gir poeng innen Europa i forbindelse med IC flighter så en får 865 poeng FRA-OSL envei. Jeg reiser mye på S og T klasse også - som varierer i pris fra USD 1025 til USD 1255 avhengig av sesong / og uke dag har jeg opplevd.

Jeg har lest hele undersøkelsen fra Chile svært grundig og er uenig med TOS at vi har diskutert den grundig - ingen av de spørsmålene jeg stillte ble besvart - annet enn at dette var en "grundig" undersøkelse. Ikke bare leste undersøkelsen - men jeg slo opp rutene som ble brukt hos både LAN og SKY og sammenlignet dem:

Det ledet til spørsmål rundt:
- Frekvenser (LAN hadde opptil 4 daglige på strekningene, mens SKY hadde 3-4 i uken - ofte kunne man komme T/R på dagen med LAN mens SKY innebar overnatting - det er noe markedet er villig å betale mye mere for.
- Nonstop vs Direkte - LAN opererte NONSTOP i disse markedene - mens SKY på de fleste rutene opererte mange via og "trekantruter" - det vil si at man fortsatte ofte enten videre nordover eller sørover og siden Chile er et langstrakt land (ja jeg har også reist endel i disse områdene) var det ofte en betraktelig lengre reise med Sky - LAN har her også et produkt markedene er villig til å betale mere for.
- Sist noe som kanskje ikke betyr allverden - LAN opererte på tiden undersøkelsen ble gjort en flåte av A319/320 - mens Sky opererte en A319 (ex EasyJet) og resten var 737-200. En Moderne flåte er kanskje ikke noe en kan hente inn mye ekstra på - men regularitet som LAN var betraktlig bedre på er et Produkt en markedet er villig til å betale for.

Så når man leste undersøkselsen grundig og satte seg inn i markedet var det langt i fra opplagt at det et klart bevis.

Slik jeg leste artikkelen så korrigerer man for alle disse forholdene gjennom å bruke en metodikk som ser på "forskjeller i forskjeller". Da spiller ikke nivået noe rolle - bare forskjellene.

Det er mulig det er andre svakheter, men moderniteten i flåten påvirker ikke "forskjeller i forskjellene", ei heller regularitet eller direkte vs via. Dette ligger i den statistiske metoden som er brukt.

Slik jeg leste artikkelen så korrigerer man for alle disse forholdene gjennom å bruke en metodikk som ser på "forskjeller i forskjeller". Da spiller ikke nivået noe rolle - bare forskjellene.

Det er mulig det er andre svakheter, men moderniteten i flåten påvirker ikke "forskjeller i forskjellene", ei heller regularitet eller direkte vs via. Dette ligger i den statistiske metoden som er brukt.

Det er bare så trist at Markedet ikke er enig i teorien;) (Og vi diskuterte faktisk aldri den undersøkeslen grundig)

Last edited:
Det er bare så trist at Markedet ikke er enig i teorien;) (Og vi diskuterte faktisk aldri den undersøkeslen grundig)

Jeg ga deg en rekke forklaringer per e-post, og forsøkte å forklare metoden som ble benyttet. Jeg forstår ikke hva markedets vurdering har å si - her er det snakk om å vurdere hvor mye bonus økte prisnivået (når man korrigerte for andre faktorer - bla. de du nevner i forrige post). Det er således ingen teori, men en empirisk undersøkelse av prisnivået.

Har et lite spørsmål, visst jeg bestiller en flybillett igjennom ticket.no eller
Supersaver.no opptjener jeg noe form for eurobonuspoeng?
Har kikket på en reise bestående av LH og Swiss tjener en del kroner på
å bestille igjennom dem istendenfor å bestille på swiss sin hjemmeside

Har et lite spørsmål, visst jeg bestiller en flybillett igjennom ticket.no eller
Supersaver.no opptjener jeg noe form for eurobonuspoeng?
Har kikket på en reise bestående av LH og Swiss tjener en del kroner på
å bestille igjennom dem istendenfor å bestille på swiss sin hjemmeside

Bonusnr legger du inn ved innsjekk. Du må sjekke bookingklasse om de gir poeng

Ja, men de har ofte gebyrer (f.eks. kredittkortgebyr) som ikke selskapene selv har. Jeg har flere ganger fått opp blant annet Supersaver som billigste alternativ hos søkemotorene, mens reelt sett har det vært billigere direkte hos selskapet.

Det eneste er at servicenivået på enkelte av disse byråene er lavt hvis noe skjærer seg. Får man en kansellering i siste liten er det stort sett greit, da kan man hjelpe deg på flyplassen, men i f.eks. en streikesituasjon eller askeproblemer, blir du henvist til utsalgsstedet for å få hjelp. Og det har jeg sett kan være en utfordring enkelte steder ..

Det må jo bli vannvittig mange EBG i norge nå som dette forbudet er opphevet om ikke dem setter opp grensene for gullkort til minst det dobbelte hvilket jeg skulle klart lett.

Back