Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
Re: Bonusforbudet opphevet
Det er helt aapenbart at du mangler de fundamentale kunnskapene om hvordan ett bonusprogram er bygd opp og fungerer. At du kommer med eldgamle "rapporter" eller "undersoekelser" er jo foroeverig ikke noe nytt, men siden du beveger deg inn paa omraadet nord amerikanske bonusprogrammer, er det noe jeg jobber med til daglig.
Ja, bonusprogrammer er big business og kredittkort er soleklart en stor faktor i flyselskapenes inntjening, ingen selger noe billig. Delta fakturerte Amex 1 milliard DOLLAR i fjor for Skymiles. En milliard. Og poengene koster dem mer enn du tror. Bonusprogrammer drives som en business, selvfoelgelig.
Og bonusprogrammene i USA er under stadig utvikling, slik en suksessrik bedrift burde vaere. Hovedgrunnen til at folk ikke brenner sine poenger er slett ikke at de ikke faar det til. Som Andreas helt riktig sier, bortsett fra jul og thanksgiving er tilgangen paa billetter innenriks USA utmerket. Det vil si at du vil finne en billett til 18-25K miles t/r stort sett hele aaret (samme prisen som de siden 90 tallet). Alle som har litt kjennskap til markedet vet dette. Og skattene og avgiftene er 2 dollar og 50 cent hver vei.. Ikke akkurat noe aa hyle om. Ja, det er bookinggebyr for sistelitenbookinger, setegebyrer, bagasjegebyrer etc etc. for alle som ikke har status, men det gjelder jo ogsaa betalte billetter.
Og ja, det er daarligere tilgjengelighet rundt de store hoeytidene, men det er det jo ogsaa for betalte billetter ogsaa? De forbaska flyselskapene flaar folk rundt ferien, overhodet ikke bra for forbrukerne at de billigste billettene ikke er tilgjengelig. Tilnaerment svindel..
Internasjonalt er det litt verre, men i Economy er tilgjengeligheten glimrende og igjen til minimale skatter og avgifter. AA og US charger 40 (!!)k miles t/r USA Europa paa off peak og billettene er stort sett mer tilgjengelig enn ikke.
Og det kommer kanskje som ett newsflash for deg: De mest populaere avgangene koster selvsagt mye mer bob enn de som har bedre kapasitet. Folk som skal paa ferie, reiser paa ugunstige tidspunkt baade paa betalt og bonusbilletter.
Saa jeg vil gjerne se hvordan du mener at en mile er verdt halvparten naa i forhold til tidligere.
Som du korrekt sier, finnes det naa mange nye maater aa brenne poeng paa, Saa la oss da gaa tilbake til hovedgrunnene til at folk brenner mindre poeng -- tid. DERFOR tilbyr man mange nye maater aa brenne poeng paa.
Folk som reiser mye har hoeye balanser og faar ikke brukt poengene sine paa grunn av det. Satt en tid tilbake paa SMF og ventet paa ett fly sammen med en Delta Diamond Medallion, en kar som hadde orden paa sysakene sine. Han kunne fortelle at han hadde akkurat brent av en halv million Skymiles av sin 1,5 mill balanse paa aa handle alle julegavene sine via Delta sin salgsportal. Ipads, TVer, kameraer etc etc etc. Mannen var happy as a clam at han hadde spart 3 lapper paa julegaver det aaret. Slo jeg flathanden min i panna og rolleyeset, klart. Ble han lurt av Delta paa samme maate som karen som kjoepte en sandwich for 2000 Eurobonuspoeng paa en flight? Selvsagt ikke. Det er ett tilbud som blir presentert til forbrukeren og mannen som sparte alle pengene paa julegaver var kokfornoeyd. Var det best bruk av hans miles? Selvsagt ikke, men han gjorde ett valg.
Og naar det gjelder poeng/miles som utgaar, er trenden naa at man gaar bort fra at poenger utgaar. Men for de selskapene som har poeng som utgaar, gir man medlemmene sine skriftlig beskjed utrolig ofte om at man maa gjoere smarte og superenkle trekk for aa forhindre at poeng og miles utgaar. Du kan feks. brenne 200 miles paa aa motta Architectural Digest ett aar i posten, melde inn ett kredittkort inn i ett dining program, mulighetene er enorme. Og en transaksjon er nok til at poengene naa har 18 maaneder lengre levetid. Du trenger ikke aa reise for aa forlenge varigheten.
Skal gaa saapass langt aa si at det er din egen feil dersom du lar poenger utgaa. Klandre flyselskapene? De er en business og man hjelper medlemmene sine mer enn noedvendig til aa soerge for at poeng ikke utgaar.
Devalueringen av poeng må skje regelmessig fordi selskapene selger enorme mengder poeng til 3de part (som f.eks kredittkortsdelskaper) billig
som gir dem videre. Det blir da da store mengder poeng mellom hendene til folk selv om de kanskje aldri har betalt en flybillett. Man selger altså langt mer poeng enn selskapene har kapasitet til å håndtere hvis alle ønsker å bruke sine poeng.
Derfor, for at hele systemet ikke skal rakne er selskapene avhengig av å devaluere poengene, d.v.s gjøre det vanskeligere
for kundene å bruke dem til det de er ment - eller - gjøre verdien mindre. Man korter ned levetiden på dem, gjør de forskjellige nivåene høyere, reduserer poeng pr reise, legger inn vilkår om aktivitet,
legger på gebyrer for å bruke dem slik at mange mister lysten og kostnaden mindre, setter av få seter slik at det blir vannskelig å bruke poeng,
legger ut seter på ruter og avganger som ikke er populære,
Finner på alle mulige andre produkter folk kan bruke poeng på som blir billigere for selskapene enn ett flysete de tjener mer
på å selge til en betalende kunde.
etc etc. Alt dette er devaluering.
Og skulle de i værste fall miste kontrollen har de alltids den store røde knappen som sletter alt.
Fra 1981 til 2005 er antall "miles issued" mer enn ti-dobblet i forhold til selskapenes kapasitet. Verdien av
"1 mile" mer enn halvert. 64% av alle med bonus sa i 2008 at verdien av poengene deres har blitt mindre.
I en stor undersøkelse 2006 svarte kun 45% at de var fornøyd med "premien" de fikk.
http://www.google.com/url?sa=t&rct=...=Kh4w-3kgRVjYUGQhiJkmew&bvm=bv.46751780,d.bGE
Dette har altså overhodet ingenting med naturlig inflasjon å gjøre, langt der ifra.
Så hvem som er på villspor kan saktens diskuteres.
Dere må gjerne fortsette å mene at disse programmene er uskyldige, rosenrøde og kun har positive sider ved seg både for samfunnet
og alle medlemmene og selskapene, men slik er det faktisk ikke. De fleste ting her i verden har en bakside, og det gjelder i høy grad dette også.
W
Det er helt aapenbart at du mangler de fundamentale kunnskapene om hvordan ett bonusprogram er bygd opp og fungerer. At du kommer med eldgamle "rapporter" eller "undersoekelser" er jo foroeverig ikke noe nytt, men siden du beveger deg inn paa omraadet nord amerikanske bonusprogrammer, er det noe jeg jobber med til daglig.
Ja, bonusprogrammer er big business og kredittkort er soleklart en stor faktor i flyselskapenes inntjening, ingen selger noe billig. Delta fakturerte Amex 1 milliard DOLLAR i fjor for Skymiles. En milliard. Og poengene koster dem mer enn du tror. Bonusprogrammer drives som en business, selvfoelgelig.
Og bonusprogrammene i USA er under stadig utvikling, slik en suksessrik bedrift burde vaere. Hovedgrunnen til at folk ikke brenner sine poenger er slett ikke at de ikke faar det til. Som Andreas helt riktig sier, bortsett fra jul og thanksgiving er tilgangen paa billetter innenriks USA utmerket. Det vil si at du vil finne en billett til 18-25K miles t/r stort sett hele aaret (samme prisen som de siden 90 tallet). Alle som har litt kjennskap til markedet vet dette. Og skattene og avgiftene er 2 dollar og 50 cent hver vei.. Ikke akkurat noe aa hyle om. Ja, det er bookinggebyr for sistelitenbookinger, setegebyrer, bagasjegebyrer etc etc. for alle som ikke har status, men det gjelder jo ogsaa betalte billetter.
Og ja, det er daarligere tilgjengelighet rundt de store hoeytidene, men det er det jo ogsaa for betalte billetter ogsaa? De forbaska flyselskapene flaar folk rundt ferien, overhodet ikke bra for forbrukerne at de billigste billettene ikke er tilgjengelig. Tilnaerment svindel..

Internasjonalt er det litt verre, men i Economy er tilgjengeligheten glimrende og igjen til minimale skatter og avgifter. AA og US charger 40 (!!)k miles t/r USA Europa paa off peak og billettene er stort sett mer tilgjengelig enn ikke.
Og det kommer kanskje som ett newsflash for deg: De mest populaere avgangene koster selvsagt mye mer bob enn de som har bedre kapasitet. Folk som skal paa ferie, reiser paa ugunstige tidspunkt baade paa betalt og bonusbilletter.
Saa jeg vil gjerne se hvordan du mener at en mile er verdt halvparten naa i forhold til tidligere.
Som du korrekt sier, finnes det naa mange nye maater aa brenne poeng paa, Saa la oss da gaa tilbake til hovedgrunnene til at folk brenner mindre poeng -- tid. DERFOR tilbyr man mange nye maater aa brenne poeng paa.
Folk som reiser mye har hoeye balanser og faar ikke brukt poengene sine paa grunn av det. Satt en tid tilbake paa SMF og ventet paa ett fly sammen med en Delta Diamond Medallion, en kar som hadde orden paa sysakene sine. Han kunne fortelle at han hadde akkurat brent av en halv million Skymiles av sin 1,5 mill balanse paa aa handle alle julegavene sine via Delta sin salgsportal. Ipads, TVer, kameraer etc etc etc. Mannen var happy as a clam at han hadde spart 3 lapper paa julegaver det aaret. Slo jeg flathanden min i panna og rolleyeset, klart. Ble han lurt av Delta paa samme maate som karen som kjoepte en sandwich for 2000 Eurobonuspoeng paa en flight? Selvsagt ikke. Det er ett tilbud som blir presentert til forbrukeren og mannen som sparte alle pengene paa julegaver var kokfornoeyd. Var det best bruk av hans miles? Selvsagt ikke, men han gjorde ett valg.
Og naar det gjelder poeng/miles som utgaar, er trenden naa at man gaar bort fra at poenger utgaar. Men for de selskapene som har poeng som utgaar, gir man medlemmene sine skriftlig beskjed utrolig ofte om at man maa gjoere smarte og superenkle trekk for aa forhindre at poeng og miles utgaar. Du kan feks. brenne 200 miles paa aa motta Architectural Digest ett aar i posten, melde inn ett kredittkort inn i ett dining program, mulighetene er enorme. Og en transaksjon er nok til at poengene naa har 18 maaneder lengre levetid. Du trenger ikke aa reise for aa forlenge varigheten.
Skal gaa saapass langt aa si at det er din egen feil dersom du lar poenger utgaa. Klandre flyselskapene? De er en business og man hjelper medlemmene sine mer enn noedvendig til aa soerge for at poeng ikke utgaar.