Bonusforbudet i Norge opphevet for alle - generell diskusjon

Det må jo bli vannvittig mange EBG i norge nå som dette forbudet er opphevet om ikke dem setter opp grensene for gullkort til minst det dobbelte hvilket jeg skulle klart lett.
SAS har sagt at de skal gjøre større endringer med Eurobonus til høsten.
Tipper at kravene for gull blir det samme i Norge som Sverige og Danmark. SAS sa jo også at de skulle lansere et nytt nivå over gull.

http://www.aftenposten.no/okonomi/Flybonus-ga-ikke-okte-billettpriser-i-Norge-7577044.html#.U36C015TMyJ

Innføring av bonuspoeng på flyrutene i Norge har ikke ført til økte billettpriser eller svekket konkurransen i luftfarten, slik motstanderne av bonuspoeng fryktet.

Men komiske Skånvik fortsætter med samme standard som hidtil:

I Norwegian er man fortsatt kritisk til frislippet og kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik sier at selskapet merker at billettsalget - spesielt på tynne ruter - er påvirket av hvilket bonusprogram kundene har:

- Vi skjønner at folk lar seg friste til å kjøpe dyrere billetter på arbeidsgivers regning, for deretter i praksis å ta ut bonuspoengene som en skattefri privatreise. Vi mener fortsatt at bonus svekker konkurransen, og det er derfor viktig at konkurransemyndighetene følger nøye med på konkurransebildet. Ikke av hensyn til Norwegian, men av hensyn til forbrukerne

Last edited:
Det er kanskje ikke så lett å innrømme når man har tatt feil, så kanskje Norwegian bare må fortsette å si dette, selv om de egentlig ser at de tjener på det selv også...?

Det er jo også et poeng at reisebyrået øverst i saken sier at de ikke merker noen forandring i hvilket selskap kundene ønsker å fly med ..

Interessante funn, men jeg er uansett overbevist om at bonusforbundet gjorde det mulig for en konkurrent aa etablere seg.

Interessante funn, men jeg er uansett overbevist om at bonusforbundet gjorde det mulig for en konkurrent aa etablere seg.

Slik klimaet var den gang det skjedde, så tror jeg det er helt opplagt. Om det er slik fortsatt, tviler jeg på. I dag er det langt mer to likeverdige aktører i markedet, mens det den gang var en svært så domerende aktør og en mindre som lå med brukket rygg.

Slik klimaet var den gang det skjedde, så tror jeg det er helt opplagt. Om det er slik fortsatt, tviler jeg på. I dag er det langt mer to likeverdige aktører i markedet, mens det den gang var en svært så domerende aktør og en mindre som lå med brukket rygg.

Helt enig, situasjonen er langt annerledes idag. Jeg tror ikke det norske markedet er stort nok for en tredje aktoer av SAS' og Norwegians kaliber. Det blir da heller nisjeruter DAT o.l. opererer. Wideroe dominerer jo ogsaa sterkt i sitt marked.

Helt enig, situasjonen er langt annerledes idag. Jeg tror ikke det norske markedet er stort nok for en tredje aktoer av SAS' og Norwegians kaliber. Det blir da heller nisjeruter DAT o.l. opererer. Wideroe dominerer jo ogsaa sterkt i sitt marked.

OSL-BGO/SVG/TRD er jo noen av europas største ruter. Hvorfor skulle det ikke være rom for en 3. aktør her?

Vi får se om ikke EasyJet dukker opp her når utbygging av OSL er ferdig, og flere slots er tilgjengelig.

Nå forsvant jo SVG-EVE der det ble poengtert at mange reisende foretrakk SAS pga poeng.

Når det er sagt så mener jeg det er alt for tidlig å si noe om effekten av innføring av bonuspoeng. Konkurransen mellom SAS og DY er ekstremt tøff om dagen og begge to har økt kapasiteten på innenriks, noe som kanskje er et resultat av innføringen(?). Jeg tror kapasiteten og prisene må stabilisere seg noe før vi kan si noe om hva innføringer faktisk betyr.

OSL-BGO/SVG/TRD er jo noen av europas største ruter. Hvorfor skulle det ikke være rom for en 3. aktør her?

Vi får se om ikke EasyJet dukker opp her når utbygging av OSL er ferdig, og flere slots er tilgjengelig.

Det stemmer nok, men kun i rushet. Er ikke bare OSL dette står på.

Det er definitivt rom for en tredje aktør, men som du korrekt påpeker så er det store kapasitetsutfordringer på OSL som gjør at den tredje aktør ikke vil få slots i peak.

Det er definitivt rom for en tredje aktør, men som du korrekt påpeker så er det store kapasitetsutfordringer på OSL som gjør at den tredje aktør ikke vil få slots i peak.

Det samme gjelder jo på BGO også. Vet ikke hvordan det er på TRD og SVG?

En interessant observasjon. Jeg flyr OSL KRS hver uke, og normalt SAS.. Søndag ettermiddag er ofte stapp fullt og ledig midtsete er ikke vanlig, dog med Norwegian er ofte ettermiddagsflyet ikke mer enn halvfullt.vanskelig å si hva det kommer av men jeg mistenker deter nok blant annet pga bonuspoeng.
På utenlands reiser er det også verd par hundre ekstra pga lounge og FastTrack med SAS..

Konkurransetilsynet må jo ha noe å gjøre de og... Hva er gale med 50-100kr høyere priser? Skal ikke SK/DY få prise produktet sitt selv?
Prinsippet er at alle skal ha like muligheter til å konkurrere.
Nå har vi dog kommet til et punkt hvor SK/DY har forskjellige produkter pga lounge og FastTrack.
At det ene produktet koster mer er bare nødvendig, all den tid det er et mer omfattende produkt.
Dette er etter min mening ikke mer konkurransevridende enn coop eller trumf poeng.. De selger i prinsippet samme varer til forskjellige pris.

Back