Det er langt utpå tirsdag ettermiddag her i Aotearoa, bedre kjent som New Zealand, 12 timer foran Norge som vi er. Vi er i Christchurch, eller 4 mil sør for CHC, i tettstedet Leeston for å være mer nøyaktig. Jeg har akkurat fått innvilget transit visa for 72 timer, til Australia. Vi skal være 44 timer i Melbourne om en uke. Vi har jobbet med transit visa i 6-7 uker, det er helt utrolig hvor mye som skal til for å få det innvilget. Omtrent samme prosedyre som om man skulle søke om arbeidstillatelse i ett år. Jeg måtte også bruke identifikasjons app, som vi, for meg, ikke fikk til å fungere, så jeg var i formiddag i Christchurch for bilder og fingeravtrykk. Vi måtte legge ved bekreftelse på arbeidsforhold i Norge, kopi av billetter inn og ut, visa inn i neste land, vi skal til Påske Øya, så la ved det, selv om vi ikke trenger til Chile. Deklarasjon om helse og ikke minst bevis på at vi kunne komme tilbake til Norge. (Hvem har visa til sitt eget land?) Bilde av alle sider i passet, med stempel, Kona sitt pass er 27mnd gammelt så hun har stempel fra 28 land, bilde av nasjonalt identitets kort og gud vet hva man måtte. Til sammenlikning tok hele prosedyren hit til Aotearoa 5 minutter fra begynnelse til slutt. Ikke rart NZ'ere har litt forakt for AUS. Jeg tror Australia har en app for turist visum, som skal være grei, men det koster rundt 1300nok, men at de skal lage så mye problemer for et transitt visa gyldig i 72 timer er helt utrolig. Jeg vil derfor fraråde alle å ha en transit i mer enn 8 timer i AUS.Jeg er litt lettet nå, etter å ha fått det innvilget, så jeg slipper å kjøpe nye billetter fra Auckland til SCL.
Håper alle får en lett dag.
Håper alle får en lett dag.