Bonusforbudet i Norge opphevet for alle - generell diskusjon

Re: Bonusforbudet opphevet

Om en bruker bedriftsportal og/eller bruker CMP kode på sin bestilling så kan vel SAS finne ut hvem som betaler, eller anta hvem som betaler. Om de har IT system for å hente slikt ut er ett helt annet spørsmål.
Om departementet skal bruke masse tid å krefter på å finne ut hvem som skal skatte for noen poeng, så synes jeg nå dette er smålig. Istedenfor å bruke offentlige penger på å innhente noe mer profitabelt utbytte.

Om en bruker bedriftsportal og/eller bruker CMP kode på sin bestilling så kan vel SAS finne ut hvem som betaler, eller anta hvem som betaler. Om de har IT system for å hente slikt ut er ett helt annet spørsmål.
Om departementet skal bruke masse tid å krefter på å finne ut hvem som skal skatte for noen poeng, så synes jeg nå dette er smålig. Istedenfor å bruke offentlige penger på å innhente noe mer profitabelt utbytte.

Nope, kan bare se om reisen skal registreres for credits.. Det har ingenting med betalingsformen å gjøre. Betalingsformen ligger inne som ett kredittkort med mindre det er en faktureringskode fra ett reisebyrå.

Det holder ikke å anta hvem som har betalt reisen om dette skal underlegges skatt og avgift, da må det bevises både at reisen er betalt via ett firma og at det er en forettningsreise. Er betalingen gått igjennom ett privat kredittkort må det framlegges kvitering på oppgjøret fra firmaet.

Jeg har mine store tvil om at datatilsynet vil tilate ett slikt insyn og gjennomgang av bestilinger som vil være det jeg vil si er nærmest ett avhør av passasjeren om reisen er gjort i forretnings eller fritidsøyemed.

Økonomisk sett så blir dette mye mer skrik en ull.. Oppfølging i en slik sak vil bli både kostbar, tungvint og manskapskrevende. For ikke å snakke om en vanvittig papirmølle..

Det jeg også ser som ganske utrolig her er at flybransjen skal vurderes for beskatning av bonuspoeng.. Hva med de som har medlemskap/fordels kort på for ex Coop, Trumf, ymse hoteller , bensinrabattkort også videre.. eksempel der er en som handler inn til en barnehage eller fest på jobben. og betaler med sitt vanlige bankkort, med trumf innlagt, vips masse poeng. Samme med Coop kort. Vips masse poeng. Hoteller.. firma betaler reise og opphold, vips masse poeng.. .

Jeg kan fortsette i det kjedsomlige (om det ikke har blitt dette alerede). Poenget her er at hele debatten er mer eller mindre meningsløs..

Jeg kan fortsette i det kjedsomlige (om det ikke har blitt dette alerede). Poenget her er at hele debatten er mer eller mindre meningsløs..
Debatten i seg selv har livets rett pga av andre goder, gjerne langt mindre attraktive, som skattelegges i Norge.

Nope, kan bare se om reisen skal registreres for credits.. Det har ingenting med betalingsformen å gjøre. Betalingsformen ligger inne som ett kredittkort med mindre det er en faktureringskode fra ett reisebyrå.

Det holder ikke å anta hvem som har betalt reisen om dette skal underlegges skatt og avgift, da må det bevises både at reisen er betalt via ett firma og at det er en forettningsreise. Er betalingen gått igjennom ett privat kredittkort må det framlegges kvitering på oppgjøret fra firmaet.

Jeg har mine store tvil om at datatilsynet vil tilate ett slikt insyn og gjennomgang av bestilinger som vil være det jeg vil si er nærmest ett avhør av passasjeren om reisen er gjort i forretnings eller fritidsøyemed.

Økonomisk sett så blir dette mye mer skrik en ull.. Oppfølging i en slik sak vil bli både kostbar, tungvint og manskapskrevende. For ikke å snakke om en vanvittig papirmølle..

Det jeg også ser som ganske utrolig her er at flybransjen skal vurderes for beskatning av bonuspoeng.. Hva med de som har medlemskap/fordels kort på for ex Coop, Trumf, ymse hoteller , bensinrabattkort også videre.. eksempel der er en som handler inn til en barnehage eller fest på jobben. og betaler med sitt vanlige bankkort, med trumf innlagt, vips masse poeng. Samme med Coop kort. Vips masse poeng. Hoteller.. firma betaler reise og opphold, vips masse poeng.. .

Jeg bruker selv mitt kort på bedriftsportalen, og regner med at i bedrifttsvikår, så står nok ikke personvernet så sterkt som min egen innlogging privat. Dermed burde det kanskje være en åpning for skatteetaten etc, selv om jeg synes dette er tåpelig.
Jeg må selv bruke min egen private EB-konto for å bruke firmaets credits poeng, så dette kan jo bli en morsom afære :D
La galskapen lenge leve:drink

Debatten i seg selv har livets rett pga av andre goder, gjerne langt mindre attraktive, som skattelegges i Norge.

Og i debatten kan man jo trekke inn alle de tingene man legger ut for med privat kredittkort, får fullt oppgjør fra firma samt privat cash-back.

Hvis du googler litt vil du finne tonnevis med eksempler på at folk generelt har store problemer med å finne seter på de avgangene og
datoene de ønsker. At noen ruter er enklere enn andre er sikkert riktig og at "business" destinasjoner er enkle å få plasser på
i høytider tror jeg så gjerne. Men, "mannen i gata" ønsker å bruke disse poengene i feriene sine (høysesong) til populære feriemål.

Melken du har kjøpt har du hjemme i kjøleskapet ditt, den er din eiendom, kjøpt å betalt, og du kan drikke den når det passer deg. Du slipper å
å ringe Kiwi for å spørre om det passer DEM at du drikker når du er tørst. SAS kan også i teorien også gjøre alle dine poeng ugyldig imorgen hvis de har lyst.
Blir omtrent som om de kommer fra Kiwi hjem til deg og henter melken ut av kjøleskapet ditt. Tror selv du hadde likt dette dårlig...

Når det gjelder telefoneksempelet ditt så har du i såfall lånt penger og da skulle det jo bare mangle at den ikke er din eiendom.

Så jeg virker vel heller som du som ikke helt forstår hva du har skrevet under på og hvor "shady" disse bonusprogrammene egentlig er for "mannen i gata".

Da er du kanskje ikke en av dem som gjør dette, men at det finnes plenty av disse er jo bare å lese litt i "Reiseforumet" her inne for å se hvor besatt
enkelte er av dette.

Når du reiser "halve jorda rundt" 12 ganger i året pluss sikkert litt til, ligger du nok langt over gjennomsnittet av "miles/poeng" og at dette kan lønne seg for deg er sikkert riktig

W
Jeg har siden 2007 jobbet både betalt og frivillig for en veldedig organisasjon. Denne organisasjonen mottar donerte "Bonus Poeng" / Miles, og vi som reiser skal alltid bruke Miles først. Det har aldri vært noe problem og ei heller har noen andre i mitt prosjekt (utrydde Malaria) hatt noen større problemer.

Vi som bruker Miles / Bonus Poeng opplever en helt annen situasjon enn den du har lest deg til.

Jeg love deg at Malaria ikke akkurat følger "Business Destinasjoner" - vi reiser for tiden til 27 forskjellige land.

Privat har mine Miles ikke noen utløpsdato lenger, inntil Desember 2012 hadde de 3 års gyldighet og om reglene skulle endres er det IKKE tilbakevirkende kraft, det vil si at hvis kortere gyldighet innføres vil det kun gjelde de Miles jeg sparer opp etter endringen, dette er enkelt nok for meg å forstå å forholde meg til. (Personelig skulle jeg ønske at at Norske Lover fulgte det samme prinsippet - men det er jo ikke alltid tilfellet :rolleyes: )

Mine svigerforeldrene - Italienske Immigranter til USA klarte også å forstå og vet veldig godt hva Mileage Plus betød, siden jeg først møtte dem i 1996, reiste de på Miles annethvert år til Argentina (min svigermor er født i Argentina) dette helt frem til i fjor. De var meget representative for "mannen i gata"

Og for orden skyld - ingen av oss har skrevet under på noe som helst, vi har godtatt noen betingelser som faktisk ikke er så veldig vanskelig å forstå, men ingen kontrakt med underskrift hvor vi forplikter oss til noe som helst, vi kan til enhver tid slutte å spare Poeng, starte å spare i et Konkurende program, spare i flere Konkurende programmer. Dette burde du vite.

Og for orden skyld - ingen av oss har skrevet under på noe som helst, vi har godtatt noen betingelser som faktisk ikke er så veldig vanskelig å forstå, men ingen kontrakt med underskrift hvor vi forplikter oss til noe som helst, vi kan til enhver tid slutte å spare Poeng, starte å spare i et Konkurende program, spare i flere Konkurende programmer. Dette burde du vite.

Da synes jeg du burde fortsette med det. Jeg har ikke tenkt til å stoppe deg. Det er dine penger.
Men du og andre får akseptere at det finnes veldig mange som setter
mange berettigede spørsmålstegn ved bonusprogrammer med så sterke innlåsende effekter og hvor forbrukeren
har så og si ingen rettigheter.

W

Da synes jeg du burde fortsette med det. Jeg har ikke tenkt til å stoppe deg. Det er dine penger.
mange berettigede spørsmålstegn ved bonusprogrammer med så sterke innlåsende effekter og hvor forbrukeren

W

Jepp, veldig mange stiller mange spoersmaal her. :rolleyes:

Markedsfoering maa bli FORBUDT for jorden er fullpakka av idioter.

Sitter og leser en av helgens artikler i DN og kommer over dette sitatet;

"- SAS sitter med opplysninger om hvem som betaler flyregningen, så hva som er private poeng og bedriftens poeng må it-systemer klare å differensiere, kontrer statsråd Aasrud."

Statsråd Aaserud var ikke blant dem som oppfant kruttet,men hun var antagelig tilstede når det smalt!

Dama gir jo blant annet utrykk for et gjennomsosialisert samfunn som grenser til kommunisme.
Verdien ved bruk av bonuspoeng kan diskuteres,men sosialistenes stadige fremstøt for skattlegging av bonuspoengbruk er meningsløs så lenge ikke andre bonussystemer taes med i den samme diskusjonen.

Verdien ved bruk av bonuspoeng kan diskuteres,men sosialistenes stadige fremstøt for skattlegging av bonuspoengbruk er meningsløs så lenge ikke andre bonussystemer taes med i den samme diskusjonen.
...slik skattefrie bonuspoeng er meningsløst når man må skatte for å ha mobiletelefon, internett, lunch osv. betalt av arbeidsgiver.

W

Jeg har ingen problemer med at det finnes andre oppfatninger, men jeg forventer at man setter seg inn i de faktiske forholdene, leser betingelsene og ikke repeterer feil informasjon, som f.eks. at forbrukeren så og si har ingen rettigheter, det er direkte feil. Igjen hvorfor ikke sette seg inn i de faktiske forholdene.

Ikke for å spore helt av, men er det noen som vet om "Norge Rundt" billetten til Widerøe vil gi poeng/kvalifiserte flygninger? Er det noen booking klasser som fremdeles evt gir 0%?

http://www.wideroe.no/flybilletter/norgerundtbilletten

I fjor var rekorden 78 flygninger på to uker, og om man vil det nok så kan det la seg gjøre å få EBG for under 4000 i tillegg til en masse opplevelser :-)

Norge Rundt billetten skal gi bonuspoeng på de flyningene som ikke er på anbudsrutene, altså alle ut av TRF f.eks. Også BGO-TOS og BGO-BOO får du for. Hvis du sjekker wf.no så finner du hvilke ruter som er anbudsruter. Disse gir ingen poeng.

Statsråd Aaserud var ikke blant dem som oppfant kruttet,men hun var antagelig tilstede når det smalt!

Dama gir jo blant annet utrykk for et gjennomsosialisert samfunn som grenser til kommunisme.

Skal ikke utale meg om hvor nær Aaserud var når det smalt, derimot kan jeg si at hun ikke var i nærheten da det første "krav" om beskattning av EuroBonus kom - det var tilbake i 1993 og kom ikke fra Norge men fra Sverige. Jeg jobbet dengang midt i fiendens leir - med å tilrettelegge bestilling av Bonus Billetter for SAS Salgskontorer. Eurobonus sin Kunde Database var fra starten av bygget rundt Amadeus Kundeprofiler og for oss som satt med litt over gjennomsnittet av Databse Interesse var det rimelig klart at Beskattning dengang som nå, rent teknisk (ikke Politisk) var svært komplisert.

En annen sak er hvorvidt man kan beskatte "en svindel" som i følge enkelte her på forumet - "massene" mener at Bonus Systemer er ;)

men jeg forventer at man setter seg inn i de faktiske forholdene, leser betingelsene og ikke repeterer feil informasjon, som f.eks. at forbrukeren så og si har ingen rettigheter, det er direkte feil. Igjen hvorfor ikke sette seg inn i de faktiske forholdene.

Fra EB sine vilkår:

http://www.sas.no/Arkiv/EuroBonus/Om-EuroBonus/Meldlemsvilkar/?vst=true

1.7 SAS forbeholder seg rett til, etter utøvelse av rimelig skjønn, å slette medlemskapet dersom det har forekommet misbruk, hvilket betyr at opptjente og ubenyttede bonuspoeng, samt allerede utstedte EuroBonus billetter/verdikuponger, går tapt.

2.6 Bonuspoeng er personlige og kan ikke under noen omstendighet selges, overdras, arves, tilbakebetales i kontanter eller benyttes til andre formål enn EuroBonus tilbud.

5.8 SAS forbeholder seg rett til, med en måneds varsel, å avvikle eller erstatte EuroBonus programmet. Dersom EuroBonus programmet må avvikles grunnet et lands lovgivning, en domsavgjørelse eller grunnet forbud gitt av myndigheter, kan EuroBonus programmet uten forvarsel opphøre med umiddelbar virkning, og opptjente bonuspoeng vil da forfalle umiddelbart uten erstatning til det enkelte medlem.

Dette er bare det jeg fant i farta. Med andre ord, bonuspoengen er ikke din eiendom og SAS kan gjøre
stort sett hva de vil med dem uten at du har noe du skulle ha sagt. DET er de faktiske forholdene!

W

Last edited:

Fra EB sine vilkår:

http://www.sas.no/Arkiv/EuroBonus/Om-EuroBonus/Meldlemsvilkar/?vst=true

1.7 SAS forbeholder seg rett til, etter utøvelse av rimelig skjønn, å slette medlemskapet dersom det har forekommet misbruk, hvilket betyr at opptjente og ubenyttede bonuspoeng, samt allerede utstedte EuroBonus billetter/verdikuponger, går tapt.

2.6 Bonuspoeng er personlige og kan ikke under noen omstendighet selges, overdras, arves, tilbakebetales i kontanter eller benyttes til andre formål enn EuroBonus tilbud.

5.8 SAS forbeholder seg rett til, med en måneds varsel, å avvikle eller erstatte EuroBonus programmet. Dersom EuroBonus programmet må avvikles grunnet et lands lovgivning, en domsavgjørelse eller grunnet forbud gitt av myndigheter, kan EuroBonus programmet uten forvarsel opphøre med umiddelbar virkning, og opptjente bonuspoeng vil da forfalle umiddelbart uten erstatning til det enkelte medlem.

Dette er bare det jeg fant i farta. Med andre ord, bonuspoengen er ikke din eiendom og SAS kan gjøre
stort sett hva de vil med dem uten at du har noe du skulle ha sagt. DET er de faktiske forholdene!

W

Og hvor ofte skjer dette ? Dette er helt vanlige Juridiske forbehold du finner overalt i samfunnet om du setter ting på spissen. Rent Juridisk har du 100% rett - i praksis har i løpet av EuroBonus sin eksistens har dette aldri skjedd (og les betingelsene for neste flybillett du kjøper like nøye - så blir du nok sittende hjemme;))

Deler ikke oppfatningen om at bonusprogrammer er for svindel å regne, men det er for meg liten tvil om at det ofte kan være vanskelig å finne noe nyttig å bruke de til. Spesielt for oss som nærmest utelukkende fokuserer på pris når vi bestiller reiser og blir sittende igjen med en håndfull poeng eller miles i en rekke ulike lojalitetsprogram.

Bare det site året har jeg selv mistet 3-4000 poeng hos Eurobonus, jeg hadde 9000 miles hos AA jeg med nød og neppe rakk å donere før de forsvant og jeg mistet 13000 poeng hos FlyingBlue. I tillegg har jeg sikret meg et par, relativt sett, rådyre gavekort fra Amazon.

Problemet oppstår når man ikke har nok poeng til enten å reise gratis eller å bo gratis på hotell. Å kjøpe ekstra miles/poeng er såpass dyrt at man fort kommer billigere fra det med å kjøpe billetter. Miles koster en formue å enten gi eller bytte bort. Veldig mange program er designet slik at flest mulig poeng/miles skal forbli ubrukt og gå ut på dato. Folk skal la seg lure til lojalitet, uten å få noe igjen for det.

Jeg rister stadig oppgitt på hodet over folk som ikke gidder å sette seg inn i hvordan fordelsprogram virker, men jeg har etter hvert innsett at for mange har hva man evt. kan tjene opp av poeng eller miles liten eller ingen verdi. Det hadde vært interessant å sett tall på hvor stor andel av miles/poeng som aldri blir brukt. Jeg mistenker at tallet er overraskende høyt.

Jeg syns heller ikke at de ulike programmene er flinke nok til å ta vare på sine mest trofaste kunder. Man får litt inntrykk av at mye av bookinger som kan gjøres med miles, er ledig kapasitet de ellers ikke ville fått solgt. Et eksempel på dette er Eurobonus. Det reklameres heftig med SAS nyåpnede direkterute til SFO og jeg vil anta den selger bra. Basert på de drøye prisene. Hva så med awards? Det har omtrent ikke vært kapasitet å oppdrive og det er heller ikke det resten av året. At de ikke lar folk fråtse i partner awards kan jeg forsåvidt forstå, men for sine egne? Man åpner en ny prestisjetung rute og bruker enorme summer på å markedsføre den. Men sine egne, mest trofaste kunder, de skal ikke belønnes med muligheten til å booke med surt oppsparte poeng. Andre flyselskap får det til, hvorfor ikke SAS? Det grenser til at de spytter sine egne mest trofaste kunder i ansiktet. Eller har Eurobonus-kunder vært inneforstått med at poeng kan brukes kun for utvalgte ruter?

Jeg syns heller ikke at de ulike programmene er flinke nok til å ta vare på sine mest trofaste kunder. Man får litt inntrykk av at mye av bookinger som kan gjøres med miles, er ledig kapasitet de ellers ikke ville fått solgt. Et eksempel på dette er Eurobonus. Det reklameres heftig med SAS nyåpnede direkterute til SFO og jeg vil anta den selger bra. Basert på de drøye prisene. Hva så med awards? Det har omtrent ikke vært kapasitet å oppdrive og det er heller ikke det resten av året. At de ikke lar folk fråtse i partner awards kan jeg forsåvidt forstå, men for sine egne? Man åpner en ny prestisjetung rute og bruker enorme summer på å markedsføre den. Men sine egne, mest trofaste kunder, de skal ikke belønnes med muligheten til å booke med surt oppsparte poeng. Andre flyselskap får det til, hvorfor ikke SAS? Det grenser til at de spytter sine egne mest trofaste kunder i ansiktet. Eller har Eurobonus-kunder vært inneforstått med at poeng kan brukes kun for utvalgte ruter?

Det synes jeg ikke man kan kreve av flyselskapene generelt. Det ville i så fall bli meget dyrt for flyselskapene og det har vel aldri vært poenget med slike bonusprogrammer selv om det utvilsomt er slik at mange bonusbilletter også selges på bekostning av seter som ellers ville bli solgt.

Men det er jo klart at bonusseter i størst mulig grad må forsøkes solgt der setene ellers ville stått tomme. Å si at selskapene spytter egne trofaste kunder i ansiktet ved å ikke åpne for salg av bonusseter på fligheter man lett selger ut til gode priser, synes i alle fall jeg blir helt feil...;)

Mitt inntrykk er at EB-kunder stort sett er inneforstått med dette.

Og hvor ofte skjer dette

Vel, at de blir slettet skjer vel nesten aldri, men at de blir "devaluert" på en eller måte antar jeg skjer stadig. Poenget er at disse bonuspoengene du har betalt for ikke er dine.

W

Men det er jo klart at bonusseter i størst mulig grad må forsøkes solgt der setene ellers ville stått tomme. Å si at selskapene spytter egne trofaste kunder i ansiktet ved å ikke åpne for salg av bonusseter på fligheter man lett selger ut til gode priser, synes i alle fall jeg blir helt feil...;)

Mitt inntrykk er at EB-kunder stort sett er inneforstått med dette.
Ja, og at Eurobonustilbudet ikke er ubegrenset fremgår av medlemsvilkårene, jf. spesielt avsnitt 3.3.

http://www.sas.no/EuroBonus/Om-EuroBonus/Programmet/Medlemsvilkar/

Back