Bonusforbudet i Norge opphevet for alle - generell diskusjon

Dette er etter min mening ikke mer konkurransevridende enn coop eller trumf poeng.. De selger i prinsippet samme varer til forskjellige pris.

Jo. Det er nokså forskjellig, fordi Trumf og coop-bonus ikke låser en kunde til et selskap på samme måte som EB. Det er flust av diskusjoner om dette (kanskje til og med tidligere i denne tråden), så jeg tror kanskje ikke vi trenger å ta den generelle diskusjonen om det igjen her. ;)

Norwegian tilbyr vel også både lounge (for IC) og fast track (flex) til en del av sine kunder, og produktet var forskjellig også før gjeninnføringen av bonus slik at det var en prisforskjell også før. Dette er det enkelt å kontrollere for.

Last edited:
Konkurransetilsynet må jo ha noe å gjøre de og... Hva er gale med 50-100kr høyere priser? Skal ikke SK/DY få prise produktet sitt selv?

Jaja, selskapene taper fortsatt penger, så denne prisoppgangen ville kommet uansett.

Nå vet vi lite om hva selskapene tjener eller taper penger på, for vi sitter vel ikke på detaljerte regnskaper. Det er vel greit å vente å se hva analysen ender opp med. Som nevnt mange ganger for ikke tilstrekkelig å se på publiserte priser for å vurdere effekten av bonus, men man må også ta hensyn til hvor mange billetter som tilbys i de ulike bookingklassene (man må mao se på gjennomsnittspriser; publiserte priser trenger ikke engang å endres, for man kan kun endre allokeringen av billetter i de ulike bookingklassene for å øke inntjeningen).

Jo. Det er nokså forskjellig, fordi Trumf og coop-bonus ikke låser en kunde til et selskap på samme måte som EB.

'Låser' er et sterkt ord. Man har alltid et valg i de markedene der begge opererer,akkurat som at man kan velge bensin etter bonusprogram, matvarer, hoteller eller andre som har fordelsprogrammer.

Bonus er dop, javel, men det er likevel frivillig og heller ikke ulovlig.

Konkurransetilsynet trenger vel ikke kikke på prisene, selskapene tjener for lite så da setter man prisen opp. Derimot må tilsynet da evt sjekke om "innlåsingsprosenten" har gått opp, hvordan nå man måler det...

Jo. Det er nokså forskjellig, fordi Trumf og coop-bonus ikke låser en kunde til et selskap på samme måte som EB.

Jeg er vel ikke låst til SK mer enn jeg et låst til coop? Jeg velger feks ofte og handle hos coop obs, selv om jeg vet at det er dyrere enn REMA, bare fordi de har shop express som bryr mindre kø på meg.
Samme velger jeg ofte SK over DY fordi jeg får FastTrack og lounge på fredagen. I begge tilfeller handler det ikke om produktet (mat/persontransport) men om overlevering av produktet og hvordan følelsen av overleveringen er (effektivitet og komfort).

Jeg ser problemet om noen bruker SK i jobbsammenheng og tar ut privat fortjeneste fremfor å bruke DY,men de fleste firma har vel også en regel på bruk av billigste selskap.
Jeg velger DY i jobbsammenheng om prisen opp til SK er mer en hva jeg forventer å spise for å flyplassen på vei hjem..

1. Det er ingen som mener at man er fysisk låst til et selskap. Hvis det skaper en kunstig vridning av konkurransen så kan det være ulovlig.
2. Man er mer låst til SAS enn til Coop. Hvorfor? Hva er er noe av den største verdien av å opptjene bonuspoeng? Det er å oppnå status (for bonuspoeng til å ta ut reiser trenger man ikke engang reise for å få - bare bruke Amex/MC/Diners osv.). Det betyr at du er låst til SAS om du ønsker å hente ut denne fordelen også i fremtiden. Slik er det ikke med Coop, Trumf, Statoil, osv.
3. De fordelene som trekkes frem med fast track, lounge osv. er enten: i) avhengig av at du reiser tilstrekkelig med SAS for å oppnå status, eller ii) kjøpe flex billett. For ii) så tilbyr også f.eks. DY fast track (men ikke lounge).
4. For "overlevering av produktet og hvordan følelsen av overleveringen er (effektivitet og komfort)" skulle man tro dette er urelatert til bonus, men dette kan rettferdiggjøre en prisforskjell.
5. Eksempelet med Coop obs kontra Rema 1000 har vel lite med frequent "shopper" ordninger? Du sier at du velger det ene fordi det er et bedre produkt - ikke fordi du i fremtiden kan nyte godt av noe som Coop Obs tilbyr til de som har handlet tilstrekkelig mye der? Jeg kan gå ned på Coop Obs her i morgen for å ordne meg Shop Express, og trenger ikke ha handlet der minst 20 ganger for å få lov til dette.

Last edited:
Den store forskjellen på ett Trumf kort og EB er at Trumf er ett rent rabattkort.
- Du får bonusen ut i kontanter inn på din konto som du da kan bruke hos konkurrenten hvis du vil!
- Rabatten er også den samme i % uansett hvor ofte du handler, så man blir ikke belønnet ekstra for å være lojal som EB.
- Alle har samme status fra dag 1 og forblir samme status.

Med andre ord, EB har mye større innlåsende effekter.

W

Den store forskjellen på ett Trumf kort og EB er at Trumf er ett rent rabattkort.
- Du får bonusen ut i kontanter inn på din konto som du da kan bruke hos konkurrenten hvis du vil!
- Rabatten er også den samme i % uansett hvor ofte du handler, så man blir ikke belønnet ekstra for å være lojal som EB.
- Alle har samme status fra dag 1 og forblir samme status.

Med andre ord, EB har mye større innlåsende effekter.

W

Generelt så stemmer jo dette. Men Norgesgruppen kjører også aktiviteter som prøver å "låse" inn kunden. F.eks så kjører jo Meny nå en kampanje på at hvis du handler for over 500 x 5 ganger så får du en bonus på 200,- De har tidligere hatt bonsutrapper på Ultra f.eks hvor du får høyere bonus hvis du handlet fast flere uker på rad.

Progressiv opptjening kan være et problem, men selv Meny sitt opplegg er vesentlig forskjellig fra FFP'er som Eurobonus. En vesentlig forskjell er at når du har hentet ut dine 200,- bonuskroner så starter du på scratch igjen. Det er ikke tilfellet med EB, for du fortsetter å nyte godt av lojaliteten selv etter at du har spist opp bonuspoengene hvis du klarer å oppnå status.

I fasong da?;)

Sry, men jeg klarer ikke å se den likheten, ei heller forskjellen.

Ettersom Norwegian Reward gir en cash rabatt som kan delbetale alle billetter vil jeg si dette i mindre grad skaper loyalitet enn i EB hvor du må spare opp x antall poeng før du får en gratis tur. Vet man kan delbetale med Eurobonuspoeng også, men dette kunne hvertfall ikke falt meg inn. Dermed er jeg til en viss grad låst til bonusprogrammene jeg benytter meg av.

Jeg synes på ingen måte dette er en negativ ting altså.

Last edited:
Back