Bonusforbudet i Norge opphevet for alle - generell diskusjon

Re: Bonusforbudet opphevet

Norge Rundt billetten skal gi bonuspoeng på de flyningene som ikke er på anbudsrutene, altså alle ut av TRF f.eks. Også BGO-TOS og BGO-BOO får du for. Hvis du sjekker wf.no så finner du hvilke ruter som er anbudsruter. Disse gir ingen poeng.

Vil da disse flightene mine på Norge Rundt billetten telle som kvalifiserende flyvninger, i forholdt til nivåforhøyelse? Da kan man jo lett bli EBG med å kjøpe Norge Rundt billetten og reise rundt i 2 uker.

Vel, at de blir slettet skjer vel nesten aldri, men at de blir "devaluert" på en eller måte antar jeg skjer stadig. Poenget er at disse bonuspoengene du har betalt for ikke er dine.

W

Vel siden vi begge har svært forskjellig erfaring - la oss begge skrive Trip Rapporter om våre erfaringer - erfaringer vi sitter selv med - Jeg skriver i fra Påsken 2013 - men det må ikke være fra i år -eneste regel - det må være egen erfaring ;)

Vil da disse flightene mine på Norge Rundt billetten telle som kvalifiserende flyvninger, i forholdt til nivåforhøyelse? Da kan man jo lett bli EBG med å kjøpe Norge Rundt billetten og reise rundt i 2 uker.

Skal se det blir mange MR-run i år :D

Fra EB sine vilkår:

http://www.sas.no/Arkiv/EuroBonus/Om-EuroBonus/Meldlemsvilkar/?vst=true

1.7 SAS forbeholder seg rett til, etter utøvelse av rimelig skjønn, å slette medlemskapet dersom det har forekommet misbruk, hvilket betyr at opptjente og ubenyttede bonuspoeng, samt allerede utstedte EuroBonus billetter/verdikuponger, går tapt.

2.6 Bonuspoeng er personlige og kan ikke under noen omstendighet selges, overdras, arves, tilbakebetales i kontanter eller benyttes til andre formål enn EuroBonus tilbud.

5.8 SAS forbeholder seg rett til, med en måneds varsel, å avvikle eller erstatte EuroBonus programmet. Dersom EuroBonus programmet må avvikles grunnet et lands lovgivning, en domsavgjørelse eller grunnet forbud gitt av myndigheter, kan EuroBonus programmet uten forvarsel opphøre med umiddelbar virkning, og opptjente bonuspoeng vil da forfalle umiddelbart uten erstatning til det enkelte medlem.

Dette er bare det jeg fant i farta. Med andre ord, bonuspoengen er ikke din eiendom og SAS kan gjøre
stort sett hva de vil med dem uten at du har noe du skulle ha sagt. DET er de faktiske forholdene!

W

Er det i det hele tatt noen som har sagt noe annet?

Nevn ett eneste program som har avsluttet bonusprogrammet og tatt poengene ifra alle medlemmene sine. Det eneste jeg kan komme paa i farten er Ansett Australia som gikk konkurs og opphoerte driften, men da stiller jo betalte billetter i samme baat.

At ting devalueres/ endres skjer faktisk ogsaa med cash. Den 50 lappen du hadde i 1993 naar Eurobonus startet er verdt mye mindre enn det den er i dag.

Det skjer selvsagt devaluering av bonusprogrammer, det gjorde EB i 2003 da de innfoerte 25% regelen, det samme gjorde BA. Men saa skjer det forbedringer. Naa tjener alle 100% igjen.

Uttak i Norge har kostet det samme igjennom alle aar, det samme for Europa, saa devalueringen du henviser til er bare bambus.

Saa DC8ern har fullstendig rett. Du er helt paa villspor -- som vanlig

Uttak i Norge har kostet det samme igjennom alle aar, det samme for Europa, saa devalueringen du henviser til er bare bambus.

Har man ikke nettopp endret uttakssummene for diverse destinasjoner, samt poengkostnaden ved oppgradering? Om dette er en devaluering vet jeg ikke, for jeg husker ikke hva satsene er nå og hva de var før. I tillegg har det vel vært en endring i hva av skatter og avgifter den bonusreisende må ut med, som vel påvirker verdien av bonuspoengene.

Har man ikke nettopp endret uttakssummene for diverse destinasjoner, samt poengkostnaden ved oppgradering? Om dette er en devaluering vet jeg ikke, for jeg husker ikke hva satsene er nå og hva de var før. I tillegg har det vel vært en endring i hva av skatter og avgifter den bonusreisende må ut med, som vel påvirker verdien av bonuspoengene.

Naa er det lenge siden jeg har hatt en balanse aa skryte av paa EB, men det er godt aa se at websidene er like elendige som de var for 10 aar siden ;)

En t/r innenriks Norge koster det samme som den gjorde da programmet startet for over 20 aar siden, det samme med skandinavia, men man har jo kampanjepriser paa enkelte destinasjoner, noe man ikke har hatt hele tiden.

At det skjer mindre justeringer er det jo ingen som har sagt ikke skjer. De reisene som er mest attraktive, koster deg en del mer, men i forhold til andre devalueringer som er en del av dagliglivet uansett hva man gjoer, er ingen av de devalueringene jeg har sett haarreisende.

Trenden er naa at avgifter paa bonus er paa vei vekk. Sist var KLM som i to steg har fjernet fuel surcharge paa de fleste bonusbillettene. Tipper det ikke er lenge foer vi ser at dette ogsaa skjer med LH og BA.

For å ta de påstandene som er kommet:
- Poengpris på innenriks gikk fra 12000 r/t til 10 000 r/t for ett år siden
- Prisen på oppgraderinger frra M til Y og C på IC har gått opp fra hhv 10 000 og 30 000 til 15000 og 35000 poeng. Det nye nå er at man kan få bekreftet oppgradering som medfører lounge-tilgang og fast track.... En devaluering vist man oppgraderer ved gate, men også en produktforbedring vist man oppgraderer på forhånd

Norge Rundt billetten skal gi bonuspoeng på de flyningene som ikke er på anbudsrutene, altså alle ut av TRF f.eks. Også BGO-TOS og BGO-BOO får du for. Hvis du sjekker wf.no så finner du hvilke ruter som er anbudsruter. Disse gir ingen poeng.

Dukket akkuratt opp en mail fra Widerøe med en grei oversikt over hvilke ruter som gir poeng. Ser ut som om jeg plutselig innkasserer et par tusen poeng på sommerferien min i år :)

Ser de oppgir at man tjener poeng mellom BOO og TOS: Gjelder det også da via f.eks. Stokmarknes, eller bare på direkteflightene?

Ellers "oppdaget" jeg at NR-flightene er booket i Y, så da blir det 750 poeng per flight :)

For å ta de påstandene som er kommet:
- Poengpris på innenriks gikk fra 12000 r/t til 10 000 r/t for ett år siden
- Prisen på oppgraderinger frra M til Y og C på IC har gått opp fra hhv 10 000 og 30 000 til 15000 og 35000 poeng. Det nye nå er at man kan få bekreftet oppgradering som medfører lounge-tilgang og fast track.... En devaluering vist man oppgraderer ved gate, men også en produktforbedring vist man oppgraderer på forhånd

Forrige gang det ble endret var i 2003, da gikk prisen fra M til C opp fra 20 000 til 30 000.
I mellomtiden har det kommet muligheter på å tjene poeng på veldig mye i forhold til tidligere, så opptjeningen øker for min del fortere enn økning av uttaksnivå. Ser at siste 12 mnd har jeg tjent mer på andre ting enn poenggivende flighter. Snakker om innlåsende effekt, dette tar jo helt av.

Last edited:

Ser at siste 12 mnd har jeg tjent mer på andre ting enn poenggivende flighter. Snakker om innlåsende effekt, dette tar jo helt av.

Innelåsende effekt får man ikke av de ekstrapoengene man tjener på kredittkort, som jo kan være fullstendig urelatert til flygning. Det er greit å skille mellom det som er relevant og det som ikke er det i denne diskusjonen.

Det synes jeg ikke man kan kreve av flyselskapene generelt. Det ville i så fall bli meget dyrt for flyselskapene og det har vel aldri vært poenget med slike bonusprogrammer selv om det utvilsomt er slik at mange bonusbilletter også selges på bekostning av seter som ellers ville bli solgt.

Men det er jo klart at bonusseter i størst mulig grad må forsøkes solgt der setene ellers ville stått tomme. Å si at selskapene spytter egne trofaste kunder i ansiktet ved å ikke åpne for salg av bonusseter på fligheter man lett selger ut til gode priser, synes i alle fall jeg blir helt feil...;)

Mitt inntrykk er at EB-kunder stort sett er inneforstått med dette.
Jeg har forståelse for at man kan tilby begrensete muligheter for bonusreiser, men siden ruten ble annonsert har tilbudet vært nærmest ikke-eksisterende. Å reise for poeng er jo uansett mulig, men man tvinger sine medlemmer over på sine partneres fly. Noe som for meg virker litt pussig.

Mye av årsaken ligger vel i disse AmEx-voucherne som deles ut. Vouchere med verdi som forringes en hel del med begrensete muligheter for benyttelse.

Innelåsende effekt får man ikke av de ekstrapoengene man tjener på kredittkort, som jo kan være fullstendig urelatert til flygning. Det er greit å skille mellom det som er relevant og det som ikke er det i denne diskusjonen.

Det Yahoo forsoeker aa overbevise seg selv og de andre om er relatert til devaluering av uttak, daarlig tilgjengelig og at programmene i seg selv er tilnaermet svindel for forbrukerne.

Andre/nye opptjeningsmuligheter i hoeyeste grad relevant naar man diskuterer devaluering.

Jeg har forståelse for at man kan tilby begrensete muligheter for bonusreiser, men siden ruten ble annonsert har tilbudet vært nærmest ikke-eksisterende. Å reise for poeng er jo uansett mulig, men man tvinger sine medlemmer over på sine partneres fly. Noe som for meg virker litt pussig.

Mye av årsaken ligger vel i disse AmEx-voucherne som deles ut. Vouchere med verdi som forringes en hel del med begrensete muligheter for benyttelse.

Vestkysten av USA er generelt vanskeligere enn østkysten.
Hvis SAS kan selge et sete i stedet for å gi det bort til bonuskunder, er det garantert mer innbringende selv om man må sende bonuskunder med partnere.

Er årsaken til at det er liten tilgjengelighet til SFO at det deles ut Am-Ex vouchere? Har du noe tall på hvor mange som har benyttet CT på SAS-metall til SFO? Står det f.eks. på FT eller på dette forumet om flere som har fått det til? Jeg kan ikke huske å ha sett noen, men så har jeg ikke fulgt så godt med heller.

Verdien forringes når tilgangen på seter er liten, men det står vel ikke i vilkårene at man skal kunne reise når man vil, hvor man vil og kunne ta med seg en travel companion?
Igjen, det er alltid folk som sutrer over at de ikke får det som de vil. Har man en positiv innstilling og er fleksibel, så finner man som regel en løsning der man kan ha glede av både poeng og CT.

Men tenk å mye furstrasjon man kunne spart vist bare SAS gjorde det mulig å booke award med partnere på nett. Da hadde man jo fått et mye bedre utvalg for award seter. Å ringe SAS er ofte et for stort tiltak, og ofte tenker man ikke på at det kan vært ledig med partnere når det er fullt hos SAS.......Tror det hadde spart en god del frusrasjon.....

Devalueringen av poeng må skje regelmessig fordi selskapene selger enorme mengder poeng til 3de part (som f.eks kredittkortsdelskaper) billig
som gir dem videre. Det blir da da store mengder poeng mellom hendene til folk selv om de kanskje aldri har betalt en flybillett. Man selger altså langt mer poeng enn selskapene har kapasitet til å håndtere hvis alle ønsker å bruke sine poeng.

Derfor, for at hele systemet ikke skal rakne er selskapene avhengig av å devaluere poengene, d.v.s gjøre det vanskeligere
for kundene å bruke dem til det de er ment - eller - gjøre verdien mindre. Man korter ned levetiden på dem, gjør de forskjellige nivåene høyere, reduserer poeng pr reise, legger inn vilkår om aktivitet,
legger på gebyrer for å bruke dem slik at mange mister lysten og kostnaden mindre, setter av få seter slik at det blir vannskelig å bruke poeng,
legger ut seter på ruter og avganger som ikke er populære,
Finner på alle mulige andre produkter folk kan bruke poeng på som blir billigere for selskapene enn ett flysete de tjener mer
på å selge til en betalende kunde.
etc etc. Alt dette er devaluering.
Og skulle de i værste fall miste kontrollen har de alltids den store røde knappen som sletter alt.

Fra 1981 til 2005 er antall "miles issued" mer enn ti-dobblet i forhold til selskapenes kapasitet. Verdien av
"1 mile" mer enn halvert. 64% av alle med bonus sa i 2008 at verdien av poengene deres har blitt mindre.
I en stor undersøkelse 2006 svarte kun 45% at de var fornøyd med "premien" de fikk.

http://www.google.com/url?sa=t&rct=...=Kh4w-3kgRVjYUGQhiJkmew&bvm=bv.46751780,d.bGE

Dette har altså overhodet ingenting med naturlig inflasjon å gjøre, langt der ifra.

Så hvem som er på villspor kan saktens diskuteres.
Dere må gjerne fortsette å mene at disse programmene er uskyldige, rosenrøde og kun har positive sider ved seg både for samfunnet
og alle medlemmene og selskapene, men slik er det faktisk ikke. De fleste ting her i verden har en bakside, og det gjelder i høy grad dette også.

W

Tja - to av de virkelig store aktørene, Delta og United, har gjort levetiden 'livsvarig' for opptjente poeng. I tillegg har de fjernet omtrent alle avgifter.

Jeg opplever tilgjengeligheten innenrilks som svært god. Utenriks er det rom for forbedringer, men langtfra håpløst. Personlig opplever jeg tilbudet som bedre nå enn for 10 år siden.

Det overrasker at WF har utelatt endel kommersielle ruter fra opptjening. Blant annet TOS-Hammerfest og Skagen til TOS og Bodø. Ei heller Osl til Bnn, ssj og mo gir opptjening.

Devalueringen av poeng må skje regelmessig fordi selskapene selger enorme mengder poeng til 3de part (som f.eks kredittkortsdelskaper) billig
som gir dem videre. Det blir da da store mengder poeng mellom hendene til folk selv om de kanskje aldri har betalt en flybillett. Man selger altså langt mer poeng enn selskapene har kapasitet til å håndtere hvis alle ønsker å bruke sine poeng.

Derfor, for at hele systemet ikke skal rakne er selskapene avhengig av å devaluere poengene, d.v.s gjøre det vanskeligere
for kundene å bruke dem til det de er ment - eller - gjøre verdien mindre. Man korter ned levetiden på dem, gjør de forskjellige nivåene høyere, reduserer poeng pr reise, legger inn vilkår om aktivitet,
legger på gebyrer for å bruke dem slik at mange mister lysten og kostnaden mindre, setter av få seter slik at det blir vannskelig å bruke poeng,
legger ut seter på ruter og avganger som ikke er populære,
Finner på alle mulige andre produkter folk kan bruke poeng på som blir billigere for selskapene enn ett flysete de tjener mer
på å selge til en betalende kunde.
etc etc. Alt dette er devaluering.
Og skulle de i værste fall miste kontrollen har de alltids den store røde knappen som sletter alt.

Fra 1981 til 2005 er antall "miles issued" mer enn ti-dobblet i forhold til selskapenes kapasitet. Verdien av
"1 mile" mer enn halvert. 64% av alle med bonus sa i 2008 at verdien av poengene deres har blitt mindre.
I en stor undersøkelse 2006 svarte kun 45% at de var fornøyd med "premien" de fikk.

http://www.google.com/url?sa=t&rct=...=Kh4w-3kgRVjYUGQhiJkmew&bvm=bv.46751780,d.bGE

Dette har altså overhodet ingenting med naturlig inflasjon å gjøre, langt der ifra.

Så hvem som er på villspor kan saktens diskuteres.
Dere må gjerne fortsette å mene at disse programmene er uskyldige, rosenrøde og kun har positive sider ved seg både for samfunnet
og alle medlemmene og selskapene, men slik er det faktisk ikke. De fleste ting her i verden har en bakside, og det gjelder i høy grad dette også.

W

Hvorfor er alle "faktaene" dine så gamle ? 2005 og 2006 ! Med en økonomisk bakgrunn ville jeg ha trodd at du igjen hadde satt deg inn i forholdene og ikke bare presentere det du tror !

Hvor i all verden har du fått det for deg at Flyselskapene selger poengene billig ? De selger disse poengene svært dyrt fordi de har en meget stor verdi for Kortselskapene som kjøper disse - har du hørt om "Big Data" - kanskje ikke hvis du kun leser ting fra 2005-2006 - men kort fortalt her er det enorme inntekter - nok til at disse i dine øyne dødsdømte bonus programmene verdsettes i Millliarder !

Du forteller oss om at Kredittkortselskapene "gir bort" Miles / Poeng - det stemmer absolutt ikke - Som bosatt i USA (det landet du henviser til) har jeg 2 slike Kredittkort som lar meg tjene Miles. Det ene er utstedt av Boeing Employees Credit Union BECU - og som medlem (ja vi eier en del av denne Banken (og ja det er Boeing som i Boeing Flyfabrikken)) kan vi velge mellom 2 Kredittkort - et som gir oss Miles som du skriver eller et som gir betydelig bedre rentersatser og Cash Back. Så det Kredittkort selskapene gir ikke bort disse poengene !

Så et svært enkelt spørsmål - Du skriver flere ganger i denne tråden at Bonus Poengene ikke er noe vi som Bonuskunder eier ! Spørsmålet er dermed enkelt (dog av en Juridisk art) Kan man gi bort og få Skattefordeler av noe man ikke eier ? Eller er det ulovlig ?

Back