Bonusforbudet i Norge opphevet for alle - generell diskusjon

Re: Bonusforbudet opphevet

Jeg vet ikke hvilke faginstanser du tenker på her, men på meg høres det ut som at du snakker om å bygge en merkevare som er noe ganske annet enn å diskutere lojalitet i forhold til konkurranse. Hverkan Starbucks eller Nike opererer med lojalitetsprogrammer av betydning. Alle selskaper ønsker å bygge en merkevare slik at de kan hente ut mer penger fra kundene og få flere kunder. Det gjør SAS også uten bonus innenlands (med punktlighet, frekvens, kaffe/te, osv.). Når min sønn kjøper Nike fotballsko til 2500,- per par så gir ikke dette noen føringer i forhold til hva han vil kjøpe i fremtiden, annet enn at han kanskje liker Nike som gjør at han blir gjenkjøper. Det er som nevnt en del ganger helt uproblematisk.

.

Nå er verden noe større enn Norge ;) Både Nike og Starbucks operer absolutt med Lojalitetsprogrammer av stor betydning - Starbucks kun i egne butikker (som er majoriteten) - men butikkene i Norge er ikke eid eller operert av Starbucks. Det er til og med egen iPhone / Android APP for dette og Rewards kan legges ut i Passbook på iPhone, en kan også betale via Smartphone om man er Rewards medlem. Det er også Nivåer (ikke overraskende er jeg Platinum ;) just kidding!)

Nike`s programm er betydelig større og men det er kun tilgjengelig gjennom Nike`s egne kanaler.

Nå er vel ikke Starbucks i Norge (utover på OSL?), og jeg kjenner jo litt til hva som rører seg i resten av verden også. Starbucks sitt program oppfatter jeg ikke til å være spesielt betydningfullt. Jeg er forøvrig også medlem i Starbucks sitt opplegg, og jeg oppfatter dette som mer av en grei forenkling av selve betalingsprosessen enn noe annet.

Nike kjenner jeg ikke til, men som storkonsument av Nike produkter gjennom sportsinteresserte barn så kan ikke jeg si at jeg har hørt om dette. I tillegg er det som nevnt en ikke ubetydelig større konkurranseflate på denne typen produkter som gjør at lojaliteten blir så som så i det store bildet.

Veldig mange butikker har opplegg som likner på Starbucks (men kanskje uten nivåer), men når det er mange nok av butikkene innen samme kategori så blir lojalitetsprogrammer mindre viktige. På norsk innenriks luftfart er ikke valgmulighetene mange.

I følge starbucks.no kommer dem snart til Oslo City. Dog er jeg nok så sikker på du og ekspertene, i dette tilfellet Howard Schultz, er og forblir fundamentalt uening. Han driver jo ikke seriøs butikk på høyt plan.

Men hva vet vel alle de fornøyde kundene som er lojal mot denne kaffekjeden?
Jeg overlater resten til kverulantene, noen av oss må faktisk fly også, tenkt det du..

Nå er vel ikke Starbucks i Norge (utover på OSL?), og jeg kjenner jo litt til hva som rører seg i resten av verden også. Starbucks sitt program oppfatter jeg ikke til å være spesielt betydningfullt. Jeg er forøvrig også medlem i Starbucks sitt opplegg, og jeg oppfatter dette som mer av en grei forenkling av selve betalingsprosessen enn noe annet.

.

Starbucks - 9 Millioner medlemmer - 80.000 nye medlemmer pr. uke - også gyldig i utvalgte dagligvarebutikker. (Starbucks åpner i Oslo City (har åpnet ?) 2x Trondheim åpner innen kort tid).

Hver 10ende drikk er gratis - Kunde Profil - du kan legge inn favoritt drikker, du kan bestille og betale utenom køen (Fast Track;) ) ikke minst på samme måte som Bonus Programmene gir dette Starbucks masse "Big Data" som har en stor verdi. Det er masse likheter med andre Bonus Systemer - hva jeg er inne på er at dette er en integrert del av Markedsføring verden over - og på akkurat samme måte som annen Markedsføring betaler vi for det og kan ikke reservere oss fra det - ei heller kan vi velge å kjøpe en billett uten Markedsførings kostnader - for meg har noen Bonus Poeng en større verdi enn å høre på Kjos vræle et budskap^_^

I følge starbucks.no kommer dem snart til Oslo City. Dog er jeg nok så sikker på du og ekspertene, i dette tilfellet Howard Schultz, er og forblir fundamentalt uening. Han driver jo ikke seriøs butikk på høyt plan.

Jeg overlater resten til kverulantene, noen av oss må faktisk fly også, tenkt det du..

ja det er korrekt - Howard Schultz blir gang etter gang hudflettet av av Wall Street og Økonomer (Han har samme Mastergrad som min kone - Master i Communication) han får kjeft får å gi sine ansatte helse ordning - også deltidsansatte - for å gi dem Aksjer (Bean Stock) - ja listen er meget lang over herr Schultz synder;)

Sitter og leser en av helgens artikler i DN og kommer over dette sitatet;

"- SAS sitter med opplysninger om hvem som betaler flyregningen, så hva som er private poeng og bedriftens poeng må it-systemer klare å differensiere, kontrer statsråd Aasrud."

Ikke vet jeg hvilken planet hun lever på, men dette er vel ikke helt korrekt for det store flertall. Dersom man kjøper gjennom reisebyrå så er nok dette korrekt, men dersom jeg betaler selv og sender reiseregning til jobben så vet vel SAS fint lite om hvem som betaler.

Nå tror jeg man må skille mellom det som er tema i tråden og hvorvidt Starbucks driver seriøs butikk. Jeg har ingen grunn til å tro noe annet enn at Starbucks vet hva de driver på med (selv om de kritiseres for å unndra overskudd fra beskatning i diverse land), men nå skriver jeg heller ikke at Starbucks og Howard Schultz ikke vet hva de driver på med.

Starbucks - 9 Millioner medlemmer - 80.000 nye medlemmer pr. uke - også gyldig i utvalgte dagligvarebutikker. (Starbucks åpner i Oslo City (har åpnet ?) 2x Trondheim åpner innen kort tid).

Hver 10ende drikk er gratis - Kunde Profil - du kan legge inn favoritt drikker, du kan bestille og betale utenom køen (Fast Track;) ) ikke minst på samme måte som Bonus Programmene gir dette Starbucks masse "Big Data" som har en stor verdi. Det er masse likheter med andre Bonus Systemer - hva jeg er inne på er at dette er en integrert del av Markedsføring verden over - og på akkurat samme måte som annen Markedsføring betaler vi for det og kan ikke reservere oss fra det - ei heller kan vi velge å kjøpe en billett uten Markedsførings kostnader

Igjen, vi må ikke glemme hva som er tema i tråden. At omfanget målt i medlemmer er stort er nok riktig (på den annen side har vel EB rundt 1 millioner nordmenn som medlemmer), men det gjør ikke programmet til et lojalitetsprogram med samme virkning som et lojalitetsprogram der man har to tilbydere.

At dette henger sammen med markedsføring er selvsagt også korrekt, men markedsføring i seg selv gir ikke noe annet enn en merkevare som kan kapre kunder. Det er ikke noe lojalitetsprogram som sådan. Utgifter til markedsføring er som alle andre kostnader man har ved å drive butikk. Et lojalitetsprogram er ment å skulle "låse" (i større eller mindre grad) kundene til selskapet.

ja det er korrekt - Howard Schultz blir gang etter gang hudflettet av av Wall Street og Økonomer (Han har samme Mastergrad som min kone - Master i Communication) han får kjeft får å gi sine ansatte helse ordning - også deltidsansatte - for å gi dem Aksjer (Bean Stock) - ja listen er meget lang over herr Schultz synder;)

Vel, jeg har ikke kritisert Starbucks, men det finnes sikkert aspekter å kritisere også dem for (skatteunndragelse, f.eks.: http://www.bbc.co.uk/news/uk-20650945), men det er ikke tema her.

Last edited:

"- SAS sitter med opplysninger om hvem som betaler flyregningen, så hva som er private poeng og bedriftens poeng må it-systemer klare å differensiere, kontrer statsråd Aasrud."

Ikke vet jeg hvilken planet hun lever på, men dette er vel ikke helt korrekt for det store flertall. Dersom man kjøper gjennom reisebyrå så er nok dette korrekt, men dersom jeg betaler selv og sender reiseregning til jobben så vet vel SAS fint lite om hvem som betaler.

Ja, jeg reagerte på dette samme, og dette kan vel ikke stemme i det hele tatt. Så vidt jeg kan skjønne så vet SAS evt mitt kredittkortnummer, men hvorvidt jeg i etterkant får pengene tilbake fra min arbeidsgiver kan jeg ikke skjønne at de skulle vite noe som helst om.

Når folk booker billetter etter hvor mange "miles/poeng" de får og ikke pris, avganger, nonstop etc. er det noe seriøst galt.
W
OK så er jeg seriøst gal :-)

Kunne da aldrig drømme om ikke at rejse på en strækning hvor jeg ikke kunne få bonus hos et af de steder hvor jeg samler bonuspoint, hvis der var et alternativ der gav bonus til noget der ligner samme pris.

I nogle tilfælde er der relativt lille prisforskel mellem billetter der giver 50% og billetter der giver 100% point (Economy klasse). På min sidste tur til USA, betalte jeg gladeligt 1000kr for en retur rejse for at få dobbelte point, da de samme points kunne cashes ind til en upgrade på vejen hjem.
Nonstop er ikke nødvendigvis at foretrække - ofte giver "omveje" en billigere pris - og flere point.

Endelig er det værd at bemærke, at ophævningen af bonusforbud i Norge også giver adgang til bonus for optjening hos alla andre *alliance carriers i Norge. Så dette er ikke et issue der kun vedrører SAS.

Bonus er i den grad en del af produktet - product enhansement

Hvor i all verden har du det fra at en skal ha flaks for å bruke poeng ?

Hvis du googler litt vil du finne tonnevis med eksempler på at folk generelt har store problemer med å finne seter på de avgangene og
datoene de ønsker. At noen ruter er enklere enn andre er sikkert riktig og at "business" destinasjoner er enkle å få plasser på
i høytider tror jeg så gjerne. Men, "mannen i gata" ønsker å bruke disse poengene i feriene sine (høysesong) til populære feriemål.

Når det gjelder gyldighetstid så er det vel mye som har det, melken som står i kjøleskapet, garantien på bilen din - jeg det aller meste vi handler har en eller annen form for gyldighetstid og som med melk er det ikke noe problem å benytte seg av poeng før de går ut. Kjøper du en Mobil Telefon fra din nærmeste Telenor pusher - vel med mindre du betaler full pris for telefonen - så eier du ikke den - den er det Telenor som eier og de har minst like mye kontroll med din telefon (og kostnandene) som et flyselskap har med Bonus Poeng.

Melken du har kjøpt har du hjemme i kjøleskapet ditt, den er din eiendom, kjøpt å betalt, og du kan drikke den når det passer deg. Du slipper å
å ringe Kiwi for å spørre om det passer DEM at du drikker når du er tørst. SAS kan også i teorien også gjøre alle dine poeng ugyldig imorgen hvis de har lyst.
Blir omtrent som om de kommer fra Kiwi hjem til deg og henter melken ut av kjøleskapet ditt. Tror selv du hadde likt dette dårlig...

Når det gjelder telefoneksempelet ditt så har du i såfall lånt penger og da skulle det jo bare mangle at den ikke er din eiendom.

Så jeg virker vel heller som du som ikke helt forstår hva du har skrevet under på og hvor "shady" disse bonusprogrammene egentlig er for "mannen i gata".

At vi som reisende bare ser på Poeng og ikke pris er også helt feil - det er trist at du ikke har mere respekt for oss som må tilbringe mye av vår tid i lufta, men igjen du vet ikke hva du snakker om

Da er du kanskje ikke en av dem som gjør dette, men at det finnes plenty av disse er jo bare å lese litt i "Reiseforumet" her inne for å se hvor besatt
enkelte er av dette.

Jeg er på ingen måte på topp av noen pyramide ei heller i noen menighet, men jeg kan svært mye om det markedet jeg handler i, jeg har et stramt budsjett - NOK 100.000 - som jeg i år kommer til å bruke 75.000 av.

Når du reiser "halve jorda rundt" 12 ganger i året pluss sikkert litt til, ligger du nok langt over gjennomsnittet av "miles/poeng" og at dette kan lønne seg for deg er sikkert riktig

W

Last edited:

Det er nok en noe annen situasjon enn om man reiser for andres penger, og selv om noen trekker frem at reisepolicy'ene til diverse selskaper er så streng i dag så er det nokså klart at dette på langt nær gjelder alle store reisekjøpere (dette undersøkte Konkurransetilsynet). Det er mao. relativt stor grad av diskresjon i forhold til hvordan man reiser, og det kan være mange muligheter til å tilpasse reisen slik at den passer den reisende best (i forhold til mange aspekter; også bonus).
I diverse tråder der det har dreid seg om betaling av skatt har det vært etterlyst at en forutsetning for debatten er å anta at folk er ærlige og betaler den skatten de skal. Er det ikke best å la det samme prinsippet gjelde også her, og si at vi forutsetter at folk ikke bevisst svindler sin egen arbeidsgiver ved å velge en billett som er til deres personlige beste istedet for firmaets beste?

Hvis noen velger billetter for "egen vinning" på arbeidsgivers regning bør vel det heller være en sak mellom de og arbeidsgiver (som kanskje kan føre til at man diskuterer vedkommendes stilling), og ikke noe som skal skje ofte nok til at dets eksistens bør være relevant i denne debatten?

I diverse tråder der det har dreid seg om betaling av skatt har det vært etterlyst at en forutsetning for debatten er å anta at folk er ærlige og betaler den skatten de skal. Er det ikke best å la det samme prinsippet gjelde også her, og si at vi forutsetter at folk ikke bevisst svindler sin egen arbeidsgiver ved å velge en billett som er til deres personlige beste istedet for firmaets beste?

Hvis noen velger billetter for "egen vinning" på arbeidsgivers regning bør vel det heller være en sak mellom de og arbeidsgiver (som kanskje kan føre til at man diskuterer vedkommendes stilling), og ikke noe som skal skje ofte nok til at dets eksistens bør være relevant i denne debatten?

Ja, helt klart i forhold til beskatning av bruk av eventuelle bonuspoeng. Det regner jeg med at folk selv håndterer.

Mitt poeng er imidlertid et annet: Bonus gir økt lojalitet. Økt lojalitet gir mulighet til å øke prisene uten å miste så mange kunder som uten bonus, og dette kan man gjøre om kundene har tilstrekkelig stor mulighet til selv å påvirke sine reisekjøp (noe som i høyeste grad er tilstede, selv om noen selskaper har streng reisepolicy). Økte priser gjelder ikke bare for dem som får nytte av bonus (de som reiser tilstrekkelig mye), men også de som ikke kan dra nytte av disse poengene. Dette løser man ikke med å forvente at folk betaler sin skatt (noe som er en litt annen diskusjon).;)

Dette virker for meg en smule søkt.. Uten untak så går alle transaksjoner via kredittkort evt kontant betaling på flyplass for SAS sin del. Du har rett i at noen reisebyråer har fakturakonto opplegg. Men det er også untaket som bekrefter reglen.

Det er ingen mulighet å se hvem som betaler reisen, det blir konstatert at kortet er gyldig og reisen belastet. Er ikke kortet gyldig blir betalingen avist (samme måte som all annen handel med kredittkort).

Fra egen erfaring og som du sier vet jeg at det ikke er uvanlig å reise i jobben og betaler reisen selv via kredittkort og skriver reiseregning på dette i etterkant hvor reisen blir refundert av arbeid/oppdragsgiver.

En kontroll om reisen er gjort privat eller i jobbsammenheng er såvitt jeg kan se praktisktalt umulig å gjennomføre.

Ikke for å spore helt av, men er det noen som vet om "Norge Rundt" billetten til Widerøe vil gi poeng/kvalifiserte flygninger? Er det noen booking klasser som fremdeles evt gir 0%?

http://www.wideroe.no/flybilletter/norgerundtbilletten

I fjor var rekorden 78 flygninger på to uker, og om man vil det nok så kan det la seg gjøre å få EBG for under 4000 i tillegg til en masse opplevelser :-)

Igjen, vi må ikke glemme hva som er tema i tråden. At omfanget målt i medlemmer er stort er nok riktig, men det gjør ikke programmet til et lojalitetsprogram med samme virkning som et lojalitetsprogram der man har to tilbydere.

At dette henger sammen med markedsføring er selvsagt også korrekt, men markedsføring i seg selv gir ikke noe annet enn en merkevare som kan kapre kunder. Det er ikke noe lojalitetsprogram som sådan. Utgifter til markedsføring er som alle andre kostnader man har ved å drive butikk. Et lojalitetsprogram er ment å skulle "låse" (i større eller mindre grad) kundene til selskapet.
Bare så det er sagt. Starbucks fordelsprogram kan være veldig lukrativt det. Jeg drakk mer gratis kaffe fra Starbucks enn hva folk flest drikker kaffe i en periode på halvannet år.

Gullkort ga meg nemlig gratis påfyll på vanlig kaffe. Med Starbucks både i bygningen jeg jobbet og der jeg bodde, ble jeg kjapt stamkunde begge steder. I den grad at min kaffekopp ofte stod klar når jeg kom frem til kassa. De spurte ikke hva jeg skulle ha, de spurte bare om det var påfyll (som de visste var gratis). At jeg drakk 3-4 store kaffe om dagen for drøye $2 skjedde flere ganger i uka. De vant min lojalitet, men tjente neppe gode penger på meg. Men noe ble det, siden jeg droppet både å lage kaffe selv og kaffemaskinen på kontoret.

Etter at jeg flyttet, har jeg nå Peet's mye nærmere enn Starbucks. I tillegg er kaffen deres bedre, så nå går jeg stort sett der. Men jeg har ingen lojalitet overfor de. Uten tilsvarende lojalitetsprogram må de levere på pris og kvalitet. Noe de gjør. Men hadde de ligget vegg i vegg med Starbucks, hadde jeg utelukkende gått til Starbucks.

Hvis du googler litt vil du finne tonnevis med eksempler på at folk generelt har store problemer med å finne seter på de avgangene og
datoene de ønsker. At noen ruter er enklere enn andre er sikkert riktig og at "business" destinasjoner er enkle å få plasser på
i høytider tror jeg så gjerne. Men, "mannen i gata" ønsker å bruke disse poengene i feriene sine (høysesong) til populære feriemål.

Har du noen erfaring med dette selv eller er det bare din vanlige svartmaling? Google er full av folk som får til det mest utrolige, og som elsker å rante om det i etterkant.

Det er klart av hvis man skal ha med seg kone og barn, svigermor og naboen og dra på businessklasse til New York i påsken, så får man ikke billetter. Er man litt fleksibel på f.eks. reiserute/tidspunkt/flyselskap så er det gode sjanser for å få to ledige seter. Selvsagt må det være opp til flyselskapene når det er ledige seter, de driver jo butikk.
Det er bare å ta et lite søk i trip-reports forumet, utrolig mange klarer å ta ut reiser for flere personer til spennende destinasjoner. Dette gjelder så vel fellesferien som i vanlige arbeidsuker.
Selv har jeg mer eller mindre alltid fått de datoer, selskap og destinasjoner (spesifikke flighter med spesifikke flytyper ogå) som jeg har ønsket, både østover og vestover (med Swiss, SAS, Lufthansa, Air France, KLM, Thai, Singapore Airlines og All Nippon) både på bonusreiser og oppgradering for poeng.

Forøvrig er vel ferie "høysesong" kun i M, mens C og F er tommere enn normalt med betalende passasjerer.

Mange selskap har dessuten ordninger som gjør at man kan få et bonussete selv om det ikke er tilgjengelig. Man betaler bare mer poeng enn vanlig.

Last edited:

Du glemmer en viktig variant - motsatt! At firmaet bruker dette som en belønning av en ansatt uten å betale skatt og arbeidsgiveravgift.
Man lar rett og slett en ansatt man er fornøyd med "få" bonuspoengene som en belønning. Den ansatte er happy og firmaet har funnet
ett skattefritt belønningssystem. Ikke ok...

W

Har du noen erfaring med dette selv eller er det bare din vanlige svartmaling?

Svartmaling selvsagt, tror neppe noen av oss blir overbevist av enkelthistorier fra den andre siden ;)

Time.com

the estimated 120 million U.S. travelers who are members of airline frequent-flyer programs. Flyers who want to redeem miles for free trips are finding it increasingly hard, and in some cases next to impossible, to do so — at least on the days they want to fly and at the typical award level (usually 25,000 miles) needed to earn a free domestic flight.

FrequentFlyerTickets.com

The problem is that the airlines wrote the frequent flyer programs to reflect the fact that they can change the rules at any time without notice and can restrict mileage use in any way they see fit. Like a third world country, they can print as much “currency” as they wish with no accountability as to devaluation. Reserving a frequent flyer seat is getting to be like a lottery. Just try to get seats to Hawaii or Europe at normal mileage levels. Perhaps the airlines should be required to publish the “odds” of getting frequent flyer seats like other games of chance.

W

Last edited:

OK så er jeg seriøst gal :-)

Kunne da aldrig drømme om ikke at rejse på en strækning hvor jeg ikke kunne få bonus hos et af de steder hvor jeg samler bonuspoint, hvis der var et alternativ der gav bonus til noget der ligner samme pris.

Det er greit å få dokumentert at noen tenker slik. Jeg vet ikke hvor vanlig det er, men jeg er ganske sikker på at du ikke er alene.

Svartmaling selvsagt, tror neppe noen av oss blir overbevist av enkelthistorier fra den andre siden ;)

Time.com

FrequentFlyerTickets.com

W

Aa.. Du mener at de mest populaere avgangene rett foer jul, i paasken etc. har flust med billetter til salgs i billigste bookingklasse? :rolleyes:

Paa lik linje med at du maa betale en premium dersom du flat out kjoeper billetter under hoeytider, er selvsagt tilgjengeligheten paa de billigste redemption uttakene daarlig akkurat som paa betalte billetter. Men du kan betale en premium for aa unngaa dette.

Jeg har aldri hatt problem med aa brenne mine poeng.. ever.. Ja, flyene er mer fulle naa en de var tidligere og selvsagt er business og First vanskelig, men Economybilletter (som over 90% brenner sine poeng paa) har veldig god tilgjengelighet. Men skal du ha billigst pris, maa du selvsagt vaere fleksibel, ikke paa maaneder, men paa tid.

Definisjonen din er helt skrudd. Ingen tvinger deg eller noen andre til aa bli medlem av bonusprogrammer. De aller aller fleste (inkludert folk som ikke resier saa mye) nyter veldig godt av bonusprogrammene

Back