dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
Re: Bonusforbudet opphevet
Nå er verden noe større enn Norge
Både Nike og Starbucks operer absolutt med Lojalitetsprogrammer av stor betydning - Starbucks kun i egne butikker (som er majoriteten) - men butikkene i Norge er ikke eid eller operert av Starbucks. Det er til og med egen iPhone / Android APP for dette og Rewards kan legges ut i Passbook på iPhone, en kan også betale via Smartphone om man er Rewards medlem. Det er også Nivåer (ikke overraskende er jeg Platinum
just kidding!)
Nike`s programm er betydelig større og men det er kun tilgjengelig gjennom Nike`s egne kanaler.
Jeg vet ikke hvilke faginstanser du tenker på her, men på meg høres det ut som at du snakker om å bygge en merkevare som er noe ganske annet enn å diskutere lojalitet i forhold til konkurranse. Hverkan Starbucks eller Nike opererer med lojalitetsprogrammer av betydning. Alle selskaper ønsker å bygge en merkevare slik at de kan hente ut mer penger fra kundene og få flere kunder. Det gjør SAS også uten bonus innenlands (med punktlighet, frekvens, kaffe/te, osv.). Når min sønn kjøper Nike fotballsko til 2500,- per par så gir ikke dette noen føringer i forhold til hva han vil kjøpe i fremtiden, annet enn at han kanskje liker Nike som gjør at han blir gjenkjøper. Det er som nevnt en del ganger helt uproblematisk.
.
Nå er verden noe større enn Norge

Nike`s programm er betydelig større og men det er kun tilgjengelig gjennom Nike`s egne kanaler.