Nei, jeg sier ikke at billigtelefonen vil gå ut av sortimentet, men jeg sier at SAS ikke kommer til å tilby en billett med og en uten bonus på samme strekning og i samme bookingklasse (hadde SAS gitt kundene valget mellom en billett i bookingklasse Y med og uten bonus så snakker vi om noe som likner analogien din til telefonene). For telefonen din så er det forskjellige varianter som tilbys, til forskjellig pris, og med forskjellig funksjonalitet. Litt som i dag i luftfarten når man tilbyr fleksible billetter med noe mer funksjonalitet til en høyere pris, og billigere billetter med mindre grad av funksjonalitet. Med økt lojalitet pga bonus så vil flyselskapene ønske å utnytte dette gjennom å øke gjennomsnittsprisen.
Nei, folk kommer ikke til å gå mann av huse, men at bonus kan skifte kunder mellom selskapene tror jeg ikke man trenger bli veldig overrasket over. Poenget er at det i enkelte tilfeller skal lite til før en rute blir ulønnsom, og flytter bonus tilstrekkelig mange folk mellom selskapene så kan dette fort skje. Nei, de kommer heller ikke til å skru prisene til himmels, men at de ønsker å utnytte økt lojalitet kan vel ikke være noen stor overraskelse. Om OSL-CPH eller OSL-TRD har høyest pris vet jeg ikke (man kan sikkert sjekke hva de ulike bookingklassene koster, men jeg vet ikke hvor mange billetter som er tilgjengelig i hver klasse og kan derfor ikke vite hva gjennomsnittsprisen er mellom disse destinasjonene; ikke er de sammenliknbare heller, og ulike destinasjoner har ulik etterspørsel og derfor ulik pris, men full fleks OSL-CPH er vel dyrere enn full fleks OSL-TRD?).