Bonusforbudet i Norge opphevet for alle - generell diskusjon

Re: Bonusforbudet opphevet

Jaja, back on topic da: har SAS sagt noe om når de innfører bonus innenriks? Skal en til BGO på onsdag og tilbake torsdag nemlig og hadde vært artig med fast track :p

De har vel sagt at de skal innføre bonus fra denne uken. Fast track får du vel uansett ikke på innenlandsflygninger, og det er vel ikke relatert til bonusopptjening?

Bonusforbudet opphevet

Er vel snakk om kommende uke. Fast-track og bonus innenriks har ikke noe med hverandre å gjøre. OSL har sagt nei til fast-track og myndighetene har sagt nei til bonuspoeng.

OSL bryr jeg meg ekstremt lite om, så den er grei. Slik jeg forsto det, og hele denne tråden, har jo myndighetene nå sagt ok/ja til bonusopptjening?

OSL bryr jeg meg ekstremt lite om, så den er grei. Slik jeg forsto det, og hele denne tråden, har jo myndighetene nå sagt ok/ja til bonusopptjening?

Yap regjeringen har opphevet forbudet, så nå er det vel egentlig opp til selskapene hvor lang tid det tar å gjeninnføre.

Bonusforbudet opphevet

De har vel sagt at de skal innføre bonus fra denne uken. Fast track får du vel uansett ikke på innenlandsflygninger, og det er vel ikke relatert til bonusopptjening?

Fast track pga EBG :) Ikke relatert til bonusopptjening nei, men tenkte at siden fast track kun var for utenlands/ruter med bonusopptjening, så ville det være naturlig også med fast track for innenriks nå som bonusopptjening også blir mulig der.

What? Hva skjer med sosialistene, først skattelette og nå dette? Skulls tro Stoltenberg var blitt blå ;)

Bonuspoengforbudet ble nå gjennomført av en blå regjering. LO har hele tiden vært i mot forbudet. Så det har nok lite med blå/rød aksen her.

Fast track pga EBG :) Ikke relatert til bonusopptjening nei, men tenkte at siden fast track kun var for utenlands/ruter med bonusopptjening, så ville det være naturlig også med fast track for innenriks nå som bonusopptjening også blir mulig der.

Jeg tror manglende fast track for innenlandsreisende har med kapasitet å gjøre, ikke om man kan tjene bonus innenlands (EBG eller ikke).;)

Jaja, back on topic da: har SAS sagt noe om når de innfører bonus innenriks? Skal nemlig til BGO på onsdag og tilbake torsdag og det hadde vært artig med fast track :p

Det står 21. på sas.no ... men Fast Track kan du nok glemme foreløpig. Det er nok ikke OSL klare for ...

Jeg tror manglende fast track for innenlandsreisende har med kapasitet å gjøre, ikke om man kan tjene bonus innenlands (EBG eller ikke).;)

Heller mangel på vilje fra OSL sin side. Det er jo like mange som skal gjennom sikkerhetskontrollen om man tilatter fast-track for innenriks eller ikke. Alt avhenger jo bare av hvordan man fordeler antall sluser som er oppe til enhver tid...

Så du bryr deg lite om OSL, hvor skal du fly fra da? SVG? TRD? Der får du heller ingen fast-track.

Heller mangel på vilje fra OSL sin side. Det er jo like mange som skal gjennom sikkerhetskontrollen om man tilatter fast-track for innenriks eller ikke. Alt avhenger jo bare av hvordan man fordeler antall sluser som er oppe til enhver tid...

Og så lenge man ikke øker kapasiteten, så vil tilbudet altså bli dårligere til den jevne reisende. Derfor er det nok lurt av OSL å begrense tilgangen på fast-track. Eventuelt må de utvide kapasiteten.

Og så lenge man ikke øker kapasiteten, så vil tilbudet altså bli dårligere til den jevne reisende. Derfor er det nok lurt av OSL å begrense tilgangen på fast-track. Eventuelt må de utvide kapasiteten.

Hva som er lurt kommer an på hvem man spør. Tar man hensyn til de som reiser gjennom flyplassen mange ganger pr mnd? Tar man hensyn til de som reiser gjennom flyplassen en gang eller to i året? Velger man å prioritere pendlere eller turister? Tar man hensyn til de som legger igjen mye penger både hos flyselskapene og OSL gjennom skatter og avgifter? Tar man hensyn til de som legger igjen mye penger hos butikker og serveringssteder på OSL?

Men det er klart, hvis man nekter å prioritere flere sluser til fast-track så er det fornuftig at det bare er på utland. Ingen er tjent med at fasttrack har så mange brukere at det blir slow-track.

At dere gidder!

En håndfull grinete(?) gubber gjentar argumenter gang på gang i tråd etter tråd....

Regjeringen opphever forbudet mot bonusprogrammer på innenlands luftfart. Fint for de som flyr mye, betyr nada for de (oss) som flyr lite.

Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz.

At dere gidder!

En håndfull grinete(?) gubber gjentar argumenter gang på gang i tråd etter tråd....

Regjeringen opphever forbudet mot bonusprogrammer på innenlands luftfart. Fint for de som flyr mye, betyr nada for de (oss) som flyr lite.

Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz.

Er det ikke greit å bare overse diskusjoner man ikke finner interessant? Jeg gjør iallefall det, selv om bonus er en av de tingene jeg finner interessant å diskutere. Det er kanskje også greit å akseptere at folk har forskjellige interesser i forhold til luftfart, og ikke kalle folk grinete selv om man forsøker å fremsette noen faglig begrunnede motargumenter (selv om en selv ikke synes det er av interesse).

For egen del betyr nok dette en god del bonuspoeng (kanskje til og med EBG litt avhengig av segmentkravene), men jeg er lilke fullt skeptisk til hvor lurt dette er.

Hva som er lurt kommer an på hvem man spør. Tar man hensyn til de som reiser gjennom flyplassen mange ganger pr mnd? Tar man hensyn til de som reiser gjennom flyplassen en gang eller to i året? Velger man å prioritere pendlere eller turister? Tar man hensyn til de som legger igjen mye penger både hos flyselskapene og OSL gjennom skatter og avgifter? Tar man hensyn til de som legger igjen mye penger hos butikker og serveringssteder på OSL?

Men det er klart, hvis man nekter å prioritere flere sluser til fast-track så er det fornuftig at det bare er på utland. Ingen er tjent med at fasttrack har så mange brukere at det blir slow-track.

OSL er ikke tjent med at passasjerene som flyr en eller to ganger i året flyr via Rygge eller Torp heller. Man kan vri og vende på dette så mye man vil. Men så lenge man ikke utvider kapasiteten så virker det fornuftig for meg å ha denne begrensingen. E

Men mer dette toll-tullet så bør man ikke ha særlig lang kø i sikkerhetskontrollen uansett. Da vil jo MCT gå opp....

Det er vel forsåvidt sånn semi-relevant;), i den forstand at enkelte trekker frem at det knapt kan bli et verre tilbud enn det man har i dag, og at DYs store maskiner ødelegger frekvensene. Opplysningene du trekker frem synes vel å indikere at man har flere avganger i dag enn før DY kom inn på markedet, men det er godt mulig at spredningen ut over dagen er en annen.

Snakket om totalt for de flyplassene jeg henviste til i den tidligere posten.

SAS og Braathens hadde paa 90 tallet 2 flighter flere enn det vi i dag ser i snitt dersom du ser bort fra "tilfeldige" datoer

Snakket om totalt for de flyplassene jeg henviste til i den tidligere posten.

SAS og Braathens hadde paa 90 tallet 2 flighter flere enn det vi i dag ser i snitt dersom du ser bort fra "tilfeldige" datoer

OK. PÅ EVE ser det iallefall ut til at frekvensen er høyere nå enn før DY startet å fly der (jfr -TIBs innlegg). Som du også ser av -MOW sitt innlegg så er det ikke tilfeldige datoer - de er tilsynelatende helt representative for normalproduksjonen for OSL-EVE.

Hvor har frekvensen blitt redusert med 90% etter at DY kom på banen (er dette en enkelt dag, eller er dette i gjennomsnitt per dag eller per uke)?

Last edited:

OK. PÅ EVE ser det iallefall ut til at frekvensen er høyere nå enn før DY startet å fly der (jfr -TIBs innlegg). Som du også ser av -MOW sitt innlegg så er det ikke tilfeldige datoer - de er tilsynelatende helt representative for normalproduksjonen for OSL-EVE.

Hvor har frekvensen blitt redusert med 90% etter at DY kom på banen (er dette en enkelt dag, eller er dette i gjennomsnitt per dag eller per uke)?

Noen har tidligere anklaget meg for å kverulere. Da gjorde jeg det ikke, men jeg skal innrømme at på akkurat dette med frekvens så er det litt antydning til kverulering... ;)

Jeg skal ikke banne paa 2003-2005 siden jeg ikke bodde i Harstad paa tidspunktet der SAS og Braathens akkurat hadde merget, men at det var 5 om dagen foer 2003 stemmer overhodet ikke. Det var minimum 8 paa ukedagene, SAS og Braathens kombinert. Selv med 5 flighter, var tilbudet bedre enn naa siden de var spredt utover. Naa er det ving mot ving.

Paa Evenes har SAS maatte gi opp de flightene som var gull for aa komme seg ut i verden og til Oslo. Morgenflighten er sporadisk og INGEN flighter paa loerdag. Det vil si at nettverksselskaper som er de eneste som kan tilby aa komme seg ut i verden paa en ordentlig maate (dvs paa en billett) ikke tilbyr noe som helst en dag i uka. I tillegg byr det paa problemer og veldig lang ventetid i Oslo naar man kommer tilbake fra langtur. Saa det er ingen tvil om at tilbudet har blitt daarligere for forbrukeren

Det er selvsagt enda mer graverende til Alta, Kirkenes og Bardufoss.

Jeg skal ikke banne paa 2003-2005 siden jeg ikke bodde i Harstad paa tidspunktet der SAS og Braathens akkurat hadde merget, men at det var 5 om dagen foer 2003 stemmer overhodet ikke. Det var minimum 8 paa ukedagene, SAS og Braathens kombinert. Selv med 5 flighter, var tilbudet bedre enn naa siden de var spredt utover. Naa er det ving mot ving.

Paa Evenes har SAS maatte gi opp de flightene som var gull for aa komme seg ut i verden og til Oslo. Morgenflighten er sporadisk og INGEN flighter paa loerdag. Det vil si at nettverksselskaper som er de eneste som kan tilby aa komme seg ut i verden paa en ordentlig maate (dvs paa en billett) ikke tilbyr noe som helst en dag i uka. I tillegg byr det paa problemer og veldig lang ventetid i Oslo naar man kommer tilbake fra langtur. Saa det er ingen tvil om at tilbudet har blitt daarligere for forbrukeren

Dette du nevner med et mer spredt tilbud stemmer sikkert. Det er jo ikke unaturlig at et selskap som etablerer seg ønsker å etablere seg på de tidspunktene folk flest ønsker å reise. Skal man gjøre noe med dette så må man se på hele organiseringen av luftfarten. Fri konkurranse løser ikke nødvendigvis denne problemstillingen. Samtidig så er det et faktum at BU og SK i perioden rundt 2000 opererte med en kabinfaktor på under 60% i Norge, og det er ikke rimelig å forvente at dette ville vedvart. Dette betyr også at overkapasitet ikke er noe nytt fenomen.

Til det andre om at SAS har gitt opp flightene som var gull verdt for å komme seg ut i verden så henger det kanskje litt sammen med første punktet. Igjen, det blir feil å skyte på et selskap som utnytter en mulighet til å etablere avganger der man ønsker det, og den eneste løsningen på dette er å øke graden av regulering av sektoren. Jeg er usikker på om det er veien å gå generelt sett, men det kan nok sikkert være destinasjoner hvor konkurranse ikke gir et godt utfall. Det er i så fall et myndighetsansvar.

Dette er imidlertid et noe større spørsmål enn bonus innenlands eller ikke.

Last edited:

Når vi først snakker om Evenes, så jeg i dag at NAX utvider Værnes-Evenes. På Avinor.no, sto den nå til ut desember. Om dette er riktig eller ikke, vet jeg ikke.

Back