![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
|
![]()
Reiserute:
5. november 2009: Lufthansa LH3131 Oslo (OSL)–Frankfurt (FRA), Boeing 737-500 5. november 2009: Lufthansa LH639 Frankfurt (FRA)–Dubai (DXB), Boeing 747-400 10. november 2009: Lufthansa LH639 Dubai (DXB)–München (MUC), Airbus A340-600 10. november 2009: Lufthansa LH639 München (MUC)–Oslo (OSL), Boeing 737-500 ![]() Dubai er en destinasjon jeg aldri har hatt lyst til å besøke - men jeg trosset alle fordommer og slo til da Lufthansa solgte billetter til 2500 kr. Og fordommene ble for så vidt bare bekreftet og forsterket. For en meningsløs by! 5. november 2009, kl. 10.30: Lufthansa LH3131 Oslo (OSL)–Frankfurt (FRA) Economy Class Boeing 737-500 ![]() 10.30 er et behagelig tidspunkt å reise på! Da slipper man å stå opp tidlig, samtidig som man ikke får tid til så mye annet enn en god frokost. Vi var på Gardermoen halvannen time før avgang og fikk raskt sjekket inn ved SAS EuroBonus Gold-skranken. Så bar det rett gjennom SAS FastTrack og opp i SAS Scandinavian Lounge, hvor vi rakk en kopp kaffe og litt mat. Det var mye folk i de to loungene i dag, og det var bare så vidt det var sitteplasser igjen til oss. ![]() Etter hvert kom en av de ansatte bort til oss med oppfordring om å bevege oss mot utgangen ettersom ombordstigningen var i gang. Ved gaten var en av Lufthansas 30 Boeing 737-500-maskiner linet opp. Vår maskin hadde registrering D-ABJD (Freising) og har fløyet for Lufthansa helt siden den ble bygget og levert i 1991. ![]() Det var tre passasjerer i Business Class på de 2,5 radene som var satt av. I Economy Class var det helt fullt, og det ble ikke noe ledig midtsete på oss. ![]() Pitchen er 34” på de fem første radene, og ettersom vi hadde valgt seter på rad fem på sas.no dagen i forveien, var vi sikret god benplass helt ned til Frankfurt. På de øvrige radene er pitchen 32”. Tidligere i år fløy jeg Lufthansas 737-300 tur/retur Frankfurt-Lyon, og i fjor høst fløy jeg en annen 737-500 mellom Oslo og München. Det er liten tvil om at Lufthansa har vært meget flinke med vedlikeholdet av disse ca. 20 år gamle maskinene, men jeg er imidlertid langt mer begeistret for Airbus-maskinene deres. ![]() ![]() SAS og Lufthansa tilbyr syv avganger daglig på den 1.141 kilometer lange distansen mellom Oslo og Frankfurt, og det var bare 35 minutter siden SAS sendte av gårde en Boeing 737-700W på samme strekning. ![]() På marsjhøyde kom serveringen i gang – og jeg ventet meg en Lufthansa-bagett, men ble overrasket av en brødskive – tørr sådan og med voldsomme mengder smør. Lufthansa gjør det lett å bli tilhenger av et buy-on-board-konsept, i alle fall på mat. Jeg synes det ideelle konseptet hadde vært gratis frokost på morgenen og drikke hele dagen, sammen med et utvalg av mat til salgs, om selskapet ikke klarer å servere noe bedre enn det Lufthansa gjør. ![]() Ellers ble det en rolig tur sørover, med en runde med servering og et ganske anonymt crew. Som så ofte før ble det remote parkering i Frankfurt med videre busstransport. Det var et russisk idrettslag om bord som fikk egen buss til Moskva-flyet, god service! Vår buss stoppet ved B-delen, som var samme del som Dubai-maskinen hadde avgang fra. For en gangs skyld ble det dermed ganske korte distanser på Frankfurt-flyplassen. ![]() Last edited by FlightDeck; 12-12-2009 at 13:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
|
![]()
5. november 2009, kl. 14.55:
Lufthansa LH639 Frankfurt (FRA)–Dubai (DXB) Economy Class Boeing 747-400 ![]() Lufthansa har åpnet flere nye lounger i Frankfurt den siste tiden, og flere er på vei. Vi gjorde det enkelt og besøkte en Lufthansa Business Lounge beliggende rett over gaten for Dubai-flyet. ![]() Matutvalget begrenset seg til suppe og brød, mens drikkeutvalget var noe bedre. Loungen var stor og sirkelformet – og ellers må vel dette være første loungebesøk i Frankfurt uten at loungen er overbefolket. ![]() ![]() Da ombordstigningen ble annonsert gikk vi ned trappen og bort til en dedikert skranke for First Class/Star Alliance Gold. Etter et par minutter kunne vi bevege oss over i den ventende Boeing 747-400-maskinen. ![]() Lufthansa har 29 slike i flåten og så vidt jeg har skjønt har selskapet kvittet seg med noen maskiner den siste tiden. Den første i dagens flåte ble levert i 1989 og den siste så sent som i 2002. Vår maskin, D-ABVT (Rheinland Pfalz), ble bygget og levert i 1997. Denne har totalt 352 seter, nærmere bestemt 16 i First Class, 66 i Business Class og 270 i Economy Class ( ![]() ![]() Det er vanskelig å ikke like Boeing 747-400, og det er vanskelig å ikke bli imponert når en maskin som denne takser forbi. Men 3-4-3-setekonfigurasjon i Economy Class og ingen personlige TV-skjermer bidrar til å gjøre reisen både trang og lang. ![]() Vi hadde håpet på et tomt midtsete, men dagens avgang var (dessverre) fullbooket med bare et par ledige seter i Economy Class. Og da hjelper det ikke med Recaro-seter! Ettersom det ikke var mulig å endre sete under innsjekkingen, endte vi opp på rad 47 i den andre og siste delen av Economy Class. Kapteinen kom raskt på høyttaleren og sa at han hadde dårlig tid og at det meste av informasjonen måtte komme når vi hadde nådd marsjhøyde. Purseren tok over og vi fikk da vite at flytiden ville bli 5 timer og 20 minutter. Distansen fra Frankfurt til Dubai er 4.848 kilometer. På marsjhøyde fikk vi først utdelt varme kluter og deretter var det fritt valg av drikke. Lufthansa drar med seg hundrevis av Warsteiner-flasker på avgangene sine – og jeg ville selvsagt bidra med mitt. ![]() Til middag bestod valget mellom biff og kylling, og jeg valgte sistnevnte. Det var ikke mye kylling i denne retten, kanskje tre biter, og ellers var måltidet en relativt trist affære. Men servicen var på topp, ja, det er sjeldent jeg har sett et så ivrig og positivt crew! Min mor, som ikke har for vane å fly Economy Class, var faktisk så fornøyd at hun oppsøkte galley for å gi dem skryt. Da ble de veldig glade. ![]() Etter hvert som mørket senket seg, både utenfor den store maskinen og inni, satt besetningen på filmen ”Wild Hogs” på de mikroskopiske skjermene i taket. Lufthansa har galley mellom de to Economy Class-seksjonene, og det var hele tiden folk som gikk opp og ned for å hente seg øl og annen drikke. ![]() Da ”natten” var over, var vel klokken rundt syv tysk tid, og besetningen gikk i gang med en ny runde med drikke, sammen med noen knallharde kjeks. Er det peisprodusenten Jøtul som støper disse? Idet innflyvningen mot Dubai var i gang, kom kapteinen på og fortalte at vi likevel ikke fikk lande med det første. Derfor ble det 40 minutter i sirkler over flyplassen. Passkontrollen gikk raskt og effektivt, og bagasjen lå på båndet da vi kom. Så da var det bare å hoppe i en taxi i retning av hotellet. Last edited by FlightDeck; 12-12-2009 at 19:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
|
![]()
10. november 2009, kl. 08.35:
Lufthansa LH639 Dubai (DXB)–München (MUC) Economy Class Airbus A340-600 ![]() Tirsdag morgen var det tid for retur fra Dubai, denne gangen via München. Med oppsatt avgangstid kl. 08.35, ankom vi flyplassen ca. kl. 07.00. Det var lite folk – og dermed gikk sikkerhetskontroller, innsjekking og passkontroll meget raskt. ![]() ![]() Star Alliance har en egen lounge på flyplassen. Denne var veldig liten og med et helt meningsløst skille mellom Business Class og First Class. ![]() Det var et greit utvalg av drikke og noen enkle rundstykker, men jeg er forundret over at verdens største flyallianse ikke kan diske opp med en skikkelig lounge! ![]() Flymessig kom returen til München til å bli høydepunktet, med en lekker Airbus A340-600 som transportmiddel. Denne erstattet en Airbus A340-300. ![]() Det ble noen minutter venting etter preboarding og vel om bord fant vi oss til rette på en to-er på rad 34. ![]() ![]() Economy Class var ikke mer enn halvfull i dag, og med AVOD på hvert sete lå alt til rette for at dette ville bli en behagelig tur. ![]() Distansen til München er nødvendigvis noe kortere enn til Frankfurt, 4.569 kilometer, men flytiden ble satt til seks timer. ![]() ![]() ![]() Maskinen var i luften bare minutter etter avgangstid og tok en sving over Burj Dubai og The World før vi nådde marsjhøyde. ![]() Det ble straks tid for en oppgradert sandwich med kylling, som faktisk smakte veldig bra. Slike bør Lufthansa servere på europeiske ruter! ![]() Etter litt knoting i underholdningssystemet, ble dagens første film satt på. Utvalget begrenset seg faktisk til tolv filmer og noen få serier, men skjermkvaliteten og programvaren var på det jevne. ![]() ![]() Lufthansas A340-600 har toaletter i underetasjen, sammen med en liten bar med drikke og kjeks. ![]() Underveis ble det en ny drikkerunde sammen med en pakke kjeks. ![]() Litt over en time før ankomst i München ble det servert varm lunsj. Denne var bedre enn maten på utreisen, med mer kylling og en frisk salat. Kaken holdt jeg meg unna. ![]() Vi fikk en silkemyk landing i München og med tre timer til neste flytur, ble det tid til et skikkelig besøk i den flotte Senator-loungen. Denne hadde et virkelig bra utvalg av mat, lunere og mer stilfull innredning enn Frankfurt-loungene og dessuten en god bunke norske aviser! ![]() I München har Lufthansa for øvrig plassert stasjoner med kaffeautomater og aviser ved gatene, så man trenger ikke å ha gullkort for å hygge seg litt mens man venter på neste fly. I en av kioskene fikk jeg faktisk tak i en veldig fin SAS MD-81 i Janne-fager, men jeg angrer stort på at jeg ikke også kjøpte en stor og stygg Antonov i 1:200. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
|
![]()
10. november 2009, kl. 15.00:
Lufthansa LH639 München (MUC)–Oslo (OSL) Economy Class Boeing 737-500 ![]() ![]() ![]() München har mange remote flyoppstillingsplasser og vi ble derfor busset ut til en ventende Boeing 737-500. ![]() D-ABII (Lörrach) var som forrige 737-500 bygget i 1991, men var faktisk en del mer slitt enn den forrige. ![]() Det var ikke mer enn 50 prosent kabinfaktor på avgangen, med to passasjerer i Business Class. ![]() Lufthansa flyr ruten tre ganger daglig, morgen- og ettermiddagsavgangen flyr de selv – mens formiddagsavgangen går med Augsburg Airlines med Embraer 195. ![]() Flyturen ble tilsvarende rolig som den forrige, denne gangen med to serveringsrunder og den samme kjipe brødskiven. Men ølet var det som vanlig ikke noe å si på! Konklusjon: Vi betalte 2500 kr. t/r for reisen, og med den prisen har jeg i utgangspunktet ingenting å utsette. Men det er liten tvil om at reiseopplevelsen blir langt bedre i en fresh Airbus A340-600 sammenliknet med en trang Boeing 747-400. Hos Lufthansa er det ikke maten, men ølet, som holder maskineriet i gang – og det er for så vidt greit for meg. Frankfurt bør gratuleres med nye lounger, mens München vinner prisen for bedre connection-flyplass. Det ble akseptable 1925 SAS EuroBonus-poeng for turen (200+775+725+225). Tidligere rapporter:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2008
Location: Stavanger
Posts: 1,539
|
![]()
Bra rapport!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2007
Location: Bergen.
Posts: 1,288
|
![]()
Du lever som alltid FlightDeck - flott rapport fra Lufthansa
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 6,188
|
![]()
Hvordan fungerer det egentlig med transfer på München nå? Var der sommeren 2008 og behøvde ikke å gå igjennom noen sikkerhetskontroll mellom Schengen og Non Schengen, bare passkontroll. Må man det nå?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
Flott rapport! Kjedelig med Boeing fra og til Oslo, da. Jeg har stort slett sluppet unna. Har selv opplevd 747 som veldig trang. Men 600 hadde vært en opplevelse.. Ellers hadde de stått seg på å gjeninnføre baguetter. Dette "konsentrasjonsleirbrødet" frister ikke mye! Dubai har aldri stått høyt på min reiseliste, og den ramler nok ned enda et par hakk når du sier at fordommene ble bekreftet.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,409
|
![]()
Et nytt forum-begrep er født: Jøtul-kjeks!
![]() Flott rapport. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2009
Posts: 56
|
![]()
Takk for fin rapport. Tips: Dersom mulig, besøk Diners Club lounge i Dubai neste gang, du vil ikke bli skuffet
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Takk for topp rappoert, men venter vel noen ord om Dubai
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,299
|
![]()
Fin rapport og flotte bilder, selv om jeg vel ville foretrukket å sitte noe lenger fremme i bussen.
Dubai har ikke fristet meg noe særlig som feriedestinasjon, og jeg ser du skriver at det "er en meningsløs by". Kan du utdype litt hva du mener med det? Takk skarr'u ha! BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Biz, jeg drar dit anytime, over and over again, som Vegas, men enig som FlightDeck sier, meningsløs.
Er ikke det deilig av og til med noe meningsløst, krydrer tilværelsen, når det ikke er der du bor.. ![]() Har en kompis som har innført minimum hver vinter i en meningsløs tilværelse... Tredje år på rad nå i januar. MEN det må være på vinteren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
Posts: 2,367
|
![]()
Takk for nok en flott rapport. Masse fine bilder også og liker kommentarene dine med vurderinger av hva som kunne forbedres etc., med en aldri så liten humoristisk snert av og til.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,409
|
![]()
LH's -600 har også crewrest der nede. Vi prøvelå crewkøyene under megaDo'et i FRA.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() Quote:
Dubai er og forblir et inhumant høl, overfladisk på et vis ikke en gang amerikansk juleshopping kan få til, og på toppen er det gjennomsyret av rasisme (enten er du en av de lokale og en del av en av stammene, eller så er du annenrangs og bare der for å lage deres verden slik de vil ha den, med mindre du er i byggbransjen, da er du mest sannsynlig en del av moderne slavedrift). Stedet representerer gull, glor og glitter, ikke fordi det har en funksjon, men "fordi vi kan". Det representerer en holdning som ikke er bærekraftig på lere vis enn er verdt å nevne og en arroganse du sjeldent møter andre steder. *flame off* Utover dette er det en koselig plett. ![]() -A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]() Quote:
Jeg er på mange måter enig. I forbindelse med div. crew-stop har jeg vel vært her ca 50-60 ganger de siste 13 årene. På disse årene har byen bare eksplodert. Da jeg kom hit var det nesten ikke trafikkproblemer, og selv med den fancy og nye togsatsingen, er byen er mareritt å komme frem i med bil. Byen er glorete (ja nesten "Harry"), og minner meg litt om Las Vegas. Men noen ting kan man da gjøre her i denne "artificial world", f,eks. ta en ørkensafari med en jeep, ev titte på de lokale "souks". Spesielt deres Gold-Soak er et syn. Ellers har våre crew sine vannhull her (som andre steder), og når man ligger her nede i innpå en uke i blant, rekker man å finne noen særdeles brukbare steder. Den lokale pengeenheten Dirham er låst til dollaren, og derfor er det rett så rimelig for en nordmann å spise og hygge seg her nede nå. Hotellprisene er også på veg ned, p.g.a. finanskrise og overkapasitet. Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() Quote:
![]() -A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,324
|
![]()
Flott rapport - igjen! LH er også mitt valg når det gjelder reiser til Dubai - men da litt lenger foran i flyet. Håper på en ny tur i løpet av 2010 - for jeg synes Dubai er en morsom/fasinerende destinasjon...
|
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Oslo–København–München–Wroclaw–Frankfurt–Oslo | FlightDeck | TripReports | 12 | 04-11-2011 09:36 |
Oslo-København-Warszawa-Wroclaw-Frankfurt-Oslo | FlightDeck | TripReports | 26 | 07-02-2011 22:01 |
Oslo-Wien-Tokyo-Beijing-LA-Frankfurt-Oslo | Tristar1011 | Reiseforum | 8 | 28-02-2010 23:10 |
Manchester-Frankfurt-Oslo-München-Manchester | FlightDeck | TripReports | 15 | 11-11-2008 22:07 |
Oslo-København-München-Lyon-Oslo | FlightDeck | TripReports | 11 | 24-06-2008 15:38 |