Wizz Air regularitet norsk innenriks

Re: Wizz Air på norsk innenriks, vilkår og base

Tror ikke noen i Frontier flyr i andre selskaper. Og i alle fall her i USA kan du ikke fly i et annet selskap uten og gå gjennom full trening der. Nærmest umulig og gjøre det.
Og Frontier er basert i Denver, litt vinter der.

Noen vil kanskje påstå at Denver med sitt kalde innlandsklima og seks rullebaner på mellom 3600 og 4800 meter skiller seg litt fra Tromsø med arktisk sjøklima, 4 graders GP og 2004m LDA på 18. Eller ILS 11 i mørket inn til Alta med sirkling mellom både snøbyger og fjell for den saks skyld.

Ikke noen kritikk mot det du skriver, men en poengtering av at erfaring med vinteroperasjoner andre steder i verden ikke nødvendigvis er det samme som erfaring med vinteroperasjoner i Norge. For å sitere noen velformulerte ord fra en SAS-pilot på Facebook:
Som relativt fersk pilot har jeg mer enn en gang støttet meg på kompetansen til min kollega i cockpit. I Nord-Norge kan det tidvis være speilglatt, mørkt, inneklemt og krydret med et vær som er mindre gjestmildt enn nordkoreanske grensevakter. Da er det godt å vite at kollegaen i cockpit har landet i Alta, Tromsø eller Kirkenes like lenge som jeg har levd.
 
Last edited:
Re: Wizz Air på norsk innenriks, vilkår og base

Noen vil kanskje påstå at Denver med sitt kalde innlandsklima og seks rullebaner på mellom 3600 og 4800 meter skiller seg litt fra Tromsø med arktisk sjøklima, 4 graders GP og 2004m LDA på 18. Eller ILS 11 i mørket inn til Alta med sirkling mellom både snøbyger og fjell for den saks skyld.

Ikke noen kritikk mot det du skriver, men en poengtering av at erfaring med vinteroperasjoner andre steder i verden ikke nødvendigvis er det samme som erfaring med vinteroperasjoner i Norge. For å sitere noen velformulerte ord fra en SAS-pilot på Facebook:
Ikke uenig med deg der når det kommer til Denver. Det er en enkel flyplass, sommer som vinter pga godt design. Men de flyr og inn til LGA,DCA og bruker ofte 27R i ORD, alle rundt 7000 fot. Ofte vind både bakfra og fra siden. RNO og andre andre har vinter og terreng, men kanskje ikke slik som i TOS og EVE. De har tøffe forhold, og Mannskaper som har lært seg og forholde seg til de i en mannsalder. Og snakker ikke engang om kortbanene, WF og Babcock i dag.
 
W64656 TRD-TOS snudde like sør for Tromsø i dag, og er i skrivende stund på vei tilbake til utgangspunktet

Førstesideoppslag på Nordlys.no ganske kjapt. En +sak så får ikke lest annet enn at noen er forbanna som det står.

Er det 5. gangen nå Wizz ikke kommer seg ned i TOS.
 
Last edited:
Førstesideoppslag på Nordlys.no ganske kjapt. En +sak så får ikke lest annet enn at noen er forbanna som det står.

Er det 5. gangen nå Wizz ikke kommer seg ned i TOS.


Sitat fra artikkelen:
"Driftssjef Per Erik Nordsveen sier til Nordlys tidlig søndag ettermiddag at han regner med at grunne til at Wizz Air snudde er forholdene på rullebanen.


- Grunnen er vel den samme som sist. Vi har en medium bane, en såkalt treerbane. Det er vått snø oppå isen. Det er ingen andre selskaper som har hatt trøbbel i dag. >Det har vært litt forsinkelser, men ikke på grunn av noe hos oss, sier Nordsveen.


Nordlys har prøvd å få fatt i kommunikasjonsavdelingen til selskapet uten å lykkes."
 
WZZ fra TOS landet nettopp i Stavanger. Uvisst hva faktiske forhold var, hørte ikke noe opplysninger fra ATC på det, men SNOWTAM observert 1252z, sier 3mm slush på is, med Medium Medium Medium.
 
Ny forsidesak på nordlys om billigbillett som ble 1600kr dyrere på flyplassen + kansellering osv... Pluss-sak men man skjønner jo innholdet. Nordlys.no
 
Ny forsidesak på nordlys om billigbillett som ble 1600kr dyrere på flyplassen + kansellering osv... Pluss-sak men man skjønner jo innholdet. Nordlys.no
Han hadde 6 kg i overvekt (1200,-), og han sjekket inn i skranken istedet for på nett (350,-).

Så kunne ikke Wizz lande på SVG pga layered contaminants, så da kansellerte de flyvningen.

Wizz ville legge 16åringen på hotell til fredag. Foreldrene booket han med SAS istedet, hvor han også måtte betale for overvekt. Wizz refunderte billetten.
 
Helt utrolig at de har så dårlig nettverk at man blir stående 5 dager i Stavanger om flyet til Tromsø blir innstillt. Kan da umulig holde på slik lenge?
 
Ny forsidesak på nordlys om billigbillett som ble 1600kr dyrere på flyplassen + kansellering osv... Pluss-sak men man skjønner jo innholdet. Nordlys.no
Hvis de opplyser om at check in koster penger og overvekt blir ekstra, så er det jo greit. Da velger du det produktet. Hvis de ikke opplyser om det noen plasser, så blir det galt, men mange i dag averterer billige billetter pluss pluss, ikke noe nytt der.
 
Hvis de opplyser om at check in koster penger og overvekt blir ekstra, så er det jo greit. Da velger du det produktet. Hvis de ikke opplyser om det noen plasser, så blir det galt, men mange i dag averterer billige billetter pluss pluss, ikke noe nytt der.

Tror mange ser seg blinde på 89.- og tenker super billig. Men, en bør lese alt. Av egen erfaring så kom alle alternativ opp rimelig enkelt, tenker på innsjekk på flyplass, utskrift av boardingpass etc. Så t.o.m Ola N. skulle klare det, men de gjør bare ikke det.
Har blitt fortalt at folk har droppet håndbagasjen i gaten, og tatt klær over armen for å slippe å betale p.g.a størrelsen.
 
Wizz ville legge 16åringen på hotell til fredag. Foreldrene booket han med SAS istedet, hvor han også måtte betale for overvekt. Wizz refunderte billetten.

Han kan vel i grunn være glad for at han ikke ventet til i dag for nå ligger Wizz Air Stavanger-Tromsø i sin minst syvende runde i holding sør for Tromsø pga. glatt rullebane der. Så spørs det om de kommer seg ned.
 
Han kan vel i grunn være glad for at han ikke ventet til i dag for nå ligger Wizz Air Stavanger-Tromsø i sin minst syvende runde i holding sør for Tromsø pga. glatt rullebane der. Så spørs det om de kommer seg ned.

Stengt rullebane. Da får ingen landet.
 
Han kan vel i grunn være glad for at han ikke ventet til i dag for nå ligger Wizz Air Stavanger-Tromsø i sin minst syvende runde i holding sør for Tromsø pga. glatt rullebane der. Så spørs det om de kommer seg ned.
Ser Wizzair er på vei sørover nå etter "holding", usikker på hvor de skal, men de passerte nettopp Harstad og EVE.
 
Back
Top