Wizz Air regularitet norsk innenriks

SAS flyr også A320neo.. Vel, pr idag sender de 20 år gamle -700 til Nord-Norge, men de forsvinner vel forhåpentligvis en dag.

Dette har ikke med Airbus å gjøre. Boeing har det samme stående i sin Runway assessment Matrix.

Dette har ikke med Airbus å gjøre. Boeing har det samme stående i sin Runway assessment Matrix.
Viser til kommentarer som denne "og det gjelder mange andre store Airbus operatører som følger Airbus' prosedyrer uten modifikasjoner siden det som nevnt kun er typen kontaminant som er avgjørende enn så lenge. Så kan en jo være enig i det eller ikke, men sånn er det nå en gang..."

Det har også vært snakket varmt tidligere på forumet om ah Boeing var så mye bedre på vinterops enn bussen. Men den holdningen endret seg kanskje da SAS kjøpte 320.

Bortsett fra på KKN på debutdagen. Da landet Wizz på banestatus «Dry Snow over Ice». Med andre ord brudd på deres OM. Hvor er Luftfartstilsynet??

Så du var der og hørte på radioen hva de ble fortalt av flygeleder angående rullebanestatus når det ble gitt før landing? SNOWTAM reflekterer ikke nødvendigvis hva som sies i øyeblikket men siden du vet så får du jo rapportere dem da...

Men den holdningen endret seg kanskje da SAS kjøpte 320.

Delta og American (heri inkl USAir/Amweria West og Northwest) har flydd 320 på vinterføre i over 20 år. Det går helt fint det. Finnair og Aeroflot ser også ut til
å klare seg greit. ;)

Viser til kommentarer som denne "og det gjelder mange andre store Airbus operatører som følger Airbus' prosedyrer uten modifikasjoner siden det som nevnt kun er typen kontaminant som er avgjørende enn så lenge. Så kan en jo være enig i det eller ikke, men sånn er det nå en gang..."

Nok engang. Dette gjelder Boeing og andre fabrikanter også og kommer fra høyere organer. At selskapene i Norge har funnet en løsning sammen med myndighetene endrer ikke på det fabrikantene publiserer.

Så du var der og hørte på radioen hva de ble fortalt av flygeleder angående rullebanestatus når det ble gitt før landing? SNOWTAM reflekterer ikke nødvendigvis hva som sies i øyeblikket men siden du vet så får du jo rapportere dem da...

Skal love deg at rapport er sendt!

Delta og American (heri inkl USAir/Amweria West og Northwest) har flydd 320 på vinterføre i over 20 år. Det går helt fint det. Finnair og Aeroflot ser også ut til
å klare seg greit. ;)
Jeg er helt enig, men på dette forumet har det vært SAS og Airbus som har vært det eneste rette, med sitater som 'jeg kommer aldri til å sette meg i en Scarbus vinterstid'. Morsomt hvordan ting endrer seg [emoji57]

Jeg er helt enig, men på dette forumet har det vært SAS og Airbus som har vært det eneste rette,

Du maler med en pensel med mange hull .. Det er plenty av fanbois på begge sider, men de fleste av oss sitter i midten. Som i samfunnet ellers ...

Noen som vet hvordan forholdene var i Alta i dag når de landet der? Siste SNOWTAM jeg så for Alta tilsa tørr snø på is, som vel også er fyfy i Wizz sin verden?

Og der kom avisene på banen..
fa2ac0eace20e2fb7ec3d878fd402f65.jpg

Og der kom avisene på banen..
fa2ac0eace20e2fb7ec3d878fd402f65.jpg

Og Nordlys sin overskrift på FB er at disse to ikke vet hvordan de skal komme seg til Oslo så de kommer på jobb i morgen..... Nei.... Hva med et av de 4 SAS/DY som går i kveld?? Lurer på hvordan enkelte klarer seg i hverdagen.

Ja de kan jo bestille med Wizz kl 20.55 [emoji23]

Men jeg hadde nok heller valgt Norwegian, til tross for at det koster 200,- mer. Ser begge har samme avgangstid, 20.55. Blir neppe noen krasj siden Wizz neppe møter opp, men likevel.

Jeg er helt enig, men på dette forumet har det vært SAS og Airbus som har vært det eneste rette, med sitater som 'jeg kommer aldri til å sette meg i en Scarbus vinterstid'. Morsomt hvordan ting endrer seg [emoji57]

Kan kanskje ha noe med at NEO har betydelig lavere innflygingsfart med full flaps enn a320ceo. Da øker marginene betydelig vinterstid, selv om ikke helt er på 73G-nivå.

Kort oppsummert, så må man vel ikke følge dette forumet for å ha fått med seg at Wizz, vinterstid, i Nordnorge har utvikla seg til en temmelig dårlig idé. Hvor lenge kan de holde på med dette tullet? (beklager et innlegg blotta for SNOWTAM og x/x/x, men det er som "tull" dette fremstår for allmennheten).

Første gang jeg ser en Airbus 32x -og for den saks skyld alt av litt tyngre maskiner - ta av fra intersection Bravo i Bodø. Ca halv banelengde. SAS 4577 taxer som vanlig ned til Alfa. Wizz Air'en er flymaskinen som ikke landet i Tromsø i går, og kom til Bodø for retur til Trondheim. Ut fra det det jeg leste i avisene gikk mange av i Bodø og prøvde å ta seg nordover med SAS litt senere. Good rate of climb!

Attachments

• Intersection_Bravo.png
    Intersection_Bravo.png
    172.4 KB · Views: 712
Last edited:
Opplevde at vi takset rett ut på 01L via A4 . Kan ikke huske at jeg har opplevd det før. Flyet sto parkert på sørsiden av A-piren, så dette må ha vært den korteste taxe-turen jeg har opplevd.

Flyet akselererte raskt med sine ca 20 pax.

Back