Wizz Air regularitet norsk innenriks

Re: Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner>A

Muligens en digresjon, men hvorfor blir andri ENF og KTT brukt/nevnt, i praksis og i disse alternate-diskusjonene?
Tror både Enontekio og Kittila siles ut fordi det er mindre lufthavner med mer begrensede åpningstider. Det samme kan du si om Ivalo. Det eneste som gir liv til Enontekio for eksempel er charterfly fra Storbritannia om vinteren, det er en stripe med asfalt midt i den finske ødemarken. Alternates med lengre åpningstider og bedre infrastruktur er nok å foretrekke.

Wizzair klarte ikke lande på TOS i går kveld. Gikk direkte tilbake til OSL. Så de hadde nok fuel ombord.

Men Wizz’ fokus er tydeligvis å sikre neste dags ops og få flyet tilbake til OSL. Deres prioritering er ikke det samme som vi ‘er vant med’.
Jeg skrev ikke hva de gjør nå, men hva jeg tror de blir å gjøre utover vinteren. Det tror jeg er to vidt forskjellige ting.

Jeg tror Wizz blir å lære en god del om vinterops denne sesongen, og blir å innse at å bruke GM som alternate fungerer dårlig. Om noen tror noe annet, forklar gjerne hvorfor. Gjerne noe annet enn «men de gikk jo til GM i går», da det gir ingenting.

Jeg tror Wizz blir å lære en god del om vinterops denne sesongen, og blir å innse at å bruke GM som alternate fungerer dårlig. Om noen tror noe annet, forklar gjerne hvorfor..

Jeg gjorde jo det. De vil ha flyet på plass for å sikre normal ops neste dag. På slutten av dagen er det ikke sikkert at de har arbeidstid igjen til å diverte og prøve igjen - eller returnere tom fra diversion flyplass, hvor de fort kan bli sittende en stund. Wizz-dispatcherne er kke idioter. De fokuserer på å unngå følgeforsinkelser. De synes å være konsekvente, så da vet man hva som kan forventes.

Paxen går på hotell på OSL og reiser med neste flight. Neppe problemer med plass nå for tiden heller ..

Jeg gjorde jo det. De vil ha flyet på plass for å sikre normal ops neste dag. På slutten av dagen er det ikke sikkert at de har arbeidstid igjen til å diverte og prøve igjen - eller returnere tom fra diversion flyplass, hvor de fort kan bli sittende en stund. Wizz-dispatcherne er kke idioter. De fokuserer på å unngå følgeforsinkelser. De synes å være konsekvente, så da vet man hva som kan forventes.

Paxen går på hotell på OSL og reiser med neste flight. Neppe problemer med plass nå for tiden heller ..
Det du beskriver er helt likt hvordan SAS og NAX gjør det om crew er i ferd med å gå ut på tid. Dersom crew er i ferd med å gå ut på tid, går også de vanligvis tilbake til base sørpå (ofte med refueling stopp på passende alternate).

Men nå er det ikke slik at WZZ-crew alltid er i ferd med å gå ut på tid når de flyr til Tromsø, Alta eller Kirkenes? Det tilhører nok mer sjeldenhetene, enn normalen.

Det er vel flyet som er viktigst å få tilbake, langt lettere for SAS/DY som har (hadde) langt flere maskiner å sjonglere med

I følge en dialog jeg hadde med ei flyvertinne (ikke Wizz) blir passasjerene overlatt til seg selv ved en retur til Oslo og må klare seg selv, kjøpe ny flybillett osv.

I følge en dialog jeg hadde med ei flyvertinne (ikke Wizz) blir passasjerene overlatt til seg selv ved en retur til Oslo og må klare seg selv, kjøpe ny flybillett osv.

Ingen som har klaget til avisene ennå. Vil tro at det ville skjedd fort hvis så var tilfelle.

Wizzair på Facebook kom med denne reklamen nå

Attachments

• Screenshot_20201215_172908_com.facebook.katana.jpg
    Screenshot_20201215_172908_com.facebook.katana.jpg
    93.1 KB · Views: 1,016
Hvilken ironi...

Det godt photoshoppa bildet gir iallefall inntrykk av hva det kanskje blir mye av: holding og forbiflyvning av flyplassen i Tromsø.

Haha! Litt av en reklame. Men det kan jo hende at de planlegger nordlys turer med lowpass over Tromsø. Hvem vet? ;)

Tror både Enontekio og Kittila siles ut fordi det er mindre lufthavner med mer begrensede åpningstider. Det samme kan du si om Ivalo. Det eneste som gir liv til Enontekio for eksempel er charterfly fra Storbritannia om vinteren, det er en stripe med asfalt midt i den finske ødemarken.

Ja, Enontekiö forstår jeg. Kittilä er mye mer aktiv, spesielt på den tida av året der været kan være vanskelig (ved vintersportstedet Levi) og de har vel 2500m rullebane.

Men har Wizz nye rutiner? Jeg kan ikke huske at de har hatt spesielt med trøbbel, med direkterutene fra utlandet, tidligere vintre?

Men har Wizz nye rutiner? Jeg kan ikke huske at de har hatt spesielt med trøbbel, med direkterutene fra utlandet, tidligere vintre?
Eller at vi ikke følger så nøye med på de mindre flyplassene rundt i Norge, og de færreste av de Polakkene de flyr ut og inn går til norske medier om de er misfornøyde. Dessuten er det ofte bare enkelt flighter, som ikke får ytterligere konsekvenser i Norge, om det blir forsinkelser. Er det snøkaos på OSL så påvirker det alle innelands opperasjoner i Norge etter noen timer. Det blir store forsinkelser og kanseleringer. Er det dårlig vær i Molde, så de må gå til Ålesund, så får det ikke de store konsekvensen for Wizz i Norge. Bare en flight inn og en ut.

ALLE flyselskap har nye rutiner i år. Talpa Arc og Global Reporting Format ble implementert i år. Og i dette ligger problemet med lagvis kontaminering på banen. Se post #37 lenger opp.

Dette så de skandinaviske flyselskapene at ville by på problemer for operasjonene i Norge på vinteren. Så i samarbeid med avinor har de funnet en løsning. Avinor har Iris, og flyselskapene har over lengre tid kvalitetssikret resultatet fra Iris ved å loggføre alle landingsdata når banen har vært kontaminert. Dette virker. Det er lenge siden oppgitt bremseeffekt og opplevd bremseeffekt varierte mye.

Men det krever selvfølgelig at flyselskapene har en viss stabilitet og ønske om å se noen år fremover. Og det forutsetter at man har faglige arenaer hvor de forskjellige partene kan møtes og jobbe sammen.

-eggs

ALLE flyselskap har nye rutiner i år. Talpa Arc og Global Reporting Format ble implementert i år. Og i dette ligger problemet med lagvis kontaminering på banen. Se post #37 lenger opp.

Dette så de skandinaviske flyselskapene at ville by på problemer for operasjonene i Norge på vinteren. Så i samarbeid med avinor har de funnet en løsning. Avinor har Iris, og flyselskapene har over lengre tid kvalitetssikret resultatet fra Iris ved å loggføre alle landingsdata når banen har vært kontaminert. Dette virker. Det er lenge siden oppgitt bremseeffekt og opplevd bremseeffekt varierte mye.

Men det krever selvfølgelig at flyselskapene har en viss stabilitet og ønske om å se noen år fremover. Og det forutsetter at man har faglige arenaer hvor de forskjellige partene kan møtes og jobbe sammen.

-eggs

Svært interessant lesning, takk!
Er det slik å forstå at også - gitt at selskapene eksisterer og at slike ruter eventuelt fortsetter å eksistere - for eksempel Edelweiss med vinterrute til Tromsø vil oppleve samme problem? Lufthansa også? Eller kan pilotene regne mer på det selv og si "Kein Problem!"?

Vet ikke hvilke selskap som har not recommended. I Runway Matrix til Boeingen jeg flyr finnes det ikke data for flere contaminants, samme var det på A319/320/321 jeg fløy. BA/contamination er mildt sagt fortsatt en gråsone og jeg kan forstå at pilotene i Wizz med den lønna de har ikke har lyst til å risikere noe videre...

Er det så lenge siden du fløy et ordentlig fly?! ;) I Airbus verden kom vel RCAM i henhold til ICAO sitt globale system inn i QRH for et par år siden.

Svært interessant lesning, takk!
Er det slik å forstå at også - gitt at selskapene eksisterer og at slike ruter eventuelt fortsetter å eksistere - for eksempel Edelweiss med vinterrute til Tromsø vil oppleve samme problem? Lufthansa også? Eller kan pilotene regne mer på det selv og si "Kein Problem!"?

Ja, alle operatører vil potensielt slite med det samme problemet (med Airbus ihvertfall) og "Tromsø" er ikke relevant i så henseende. Når typen kontaminant bestemmer og det rapporteres snø på is er det i utgangspunktet full stopp for alle. Det spiller ingen rolle hva som rapporteres av andre flygere da dette ofte kun kan brukes til nedgradering og ikke oppgradering av friksjon.

ICAO har laget en provisjon for at flyplassene under visse forutsetninger kan oppgradere friksjonskoden og det er vel dette som nevnes med de norske metodene. Så er det opp til flyselskapene å lage prosedyrer for hvilke data flygerne kan basere sine utregninger på. Basis er som sagt typen/dybde med kontaminant og dermed er en som i dette tilfellet låst uansett hva slags friksjonskode som gis. Så lenge det rapporteres snø på is sier boka "nei" uansett. Hvis selskapet har en prosedyre for bruk av friksjonskodene i tillegg til/i stedet for typen/dybde med kontaminant finnes der en godkjent metode som kan benyttes.
Generelt sett, går flygerne ut over prosedyrene som selskapet har beskrevet opererer de potensielt uten juridisk ryggdekning for sine beslutninger og det er kanskje ikke så smart uansett hvor mye eller lite penger de får i lønn.

Back