Sterling klynker

Hvorfor skal disse ekstraproduktene da knyttes opp mot et lojalitetsprogram? Dette er jo tilbud som eksisterer i dag og som gullkunder og de som reiser på øko ekstra og business nyter godt av. Dvs. gode kunder får denne ekstraservicen i dag. Jeg er helt enig i at dette er kjekke ting når man er på reise, men det er altså ikke et tilbud som mangler i dag. Det som ville kunne blitt endret er at noen flere fikk gullstatus og dermed kunne komme seg inn i loungen, bruke business check-in etc.

Jeg lurte paa hvor du hadde blitt av... ;)

Blir ikke dette litt motsigende? Er ikke poenget med aa forby bonusprogrammer fordi firma og folk flest skal spare penger? Saa din loesning er aa si at kun dersom du betaler grisedyre billetter, kan du faa tilgang til ekstraservice som gjoer dagen til en som reiser mye kortere og mye enklere? Er det ikke heller logisk at man kan gjoere som i Sverige aa forby opptjening av poeng, men man lar flyselskapene faa registrere lojalitet? Klarer ikke aa se problemet med aa tillate dette. Har heller ikke i noen tidligere debatter sett argumenter hvorfor slik lojalitet skal kunne beloennes. Det gjoer at firma som reiser mye innenriks kan reise paa billigst mulig billett og fortsatt opptjene grunnpoeng selv om man ikke kan bruke disse til gratis reiser mm.

Når det gjelder bonusprogrammer, i den form som de fleste flyselskaper har (spesifikt knyttet til progressiviteten i opptjeningen), så er det lite som skulle tilsi at dette ikke bidrar til "innelåsning" hos et selskap. Det betyr at det skal mye til for å velge et konkurrerende selskap, selv om dette tilbyr et produkt som er tilsvarende. Det betyr at det blir vanskeligere å få nok kunder som et uavhengig selskap. Et bonusprogram for f.eks. DY vil ikke fungere like godt, fordi DY har et mindre rutenett/færre avganger osv. Det betyr selvsagt at man kan si at DY sitt produkt er mindreverdig i forhold til SAS sitt produkt, men det betyr ikke at ikke DY kunne operert lønnsomt i mindre skala om kundene valgte basert på en pris-kvalitetsvurdering, og ikke basert på pris-bonus-kvalitet. .

Reiser innenriks er noe helt annet den dag i dag enn hva det var da DY entret markedet. Minipris / loerdagsnatt gjorde at forretningsreiser midt i uka var sinnsykt dyrt, DY har endret dette, noe som er flott. Men det er vel ingen som tror at med Eurobonus tilbake vil DY gaa konk og vi vil gaa tilbake til 2003??? DERSOM det skulle skje (noe som er meget urealistisk), hadde SAS faatt en mye stoerre og kraftigere konkurrent in a heartbeat..
DY har gode frekvenser paa mange av rutene de trafikkerer og aa tro at bedrifter i dag vil betale en formue ekstra for aa faa poeng er naivt. Det inkluderer ogsaa meg som SAS kunde. Da jeg bodde i Norge, reiste jeg mer med Norwegian enn de fleste her paa forumet, jeg foretrakk selvsagt SAS av naturlige aarsaker, men dersom DY var mye billigere, tok jeg selvsagt DY. Det samme gjelder her i USA. Dersom UA er sinnsykt mye dyrere enn andre flyselskap (og det skjer) tar jeg selvsagt ikke UA for aa opptjene poeng. Slike stunts hoerer fortiden til. Det aa paastaa at bedrifter vil godkjenne slik sloesing i 2007 er en meget sterk paastand. DY hadde faatt det toeffere, men de hadde garantert klart seg..

Bonus er ikke noe som endrer kvaliteten i produktet som leveres, om man nå ikke sitter med gullkort eller noe bedre. Det er derfor en utilbørlig konkurranseulempe for et selskap som DY å skulle konkurrere med SAS ikke bare på pris, men på pris justert for bonusgevinsten kundene får om de skulle velge SAS istedet. Hvis SAS ønsker å tilgodese kundene sine så kan de selvsagt redusere prisene sine med det som tilsvarer bonusfordelen. Da ville kundene vært happy, og KT ville ikke snakket om misbruk av dominerende stilling. Det er nok ikke det SAS ønsker, fordi de nok vil tjene penger på denne ordningen. Jeg ville kanskje hevdet at hvis SAS ikke klarer å konkurrere med f.eks. DY uten bonusprogram, så bør de kanskje heller se litt nærmere på sitt eget produkt. Er det slik at tilhengerne av SAS sitt bonusprogram føler at SAS leverer for lite uten bonusprgram at de trenger assistanse fra denne typen ordninger?.

SAS klarer aa konkurrere med DY uten bonusprogram, de er suveren markedsleder paa norsk innenriks, dog har DY vokst seg stoerre innenriks. Som jeg har sagt mange ganger foer, dropp poengene, men gi SAS mulighet til aa gi status til kunder som reiser ofte. SAS klarer ikke aa konkurrere kostnadmessig med DY, det vet vi alle. Vi vet ogsaa grunnen.
SAS har de et flott markedsfoeringsverktoey i Eurobonus, et produkt folk som reiser mye liker og nyter godt av. At dette kun skal nytes av kunder som reiser internasjonalt er urettferdig og jeg venter fortsatt paa en fornuftig argumentasjon paa hvorfor man ikke kan gjoere som i Sverige. Det blir urettferdig at kunder i Norge bes kjoepe fullpris til sinnsyke priser for aa nyte godt av det lojale kunder i Sverige og Danmark tilbys. Ved aa gjoere det som i Sverige, vil man gi folk som reiser veldig mye mulighet for aa opptjene status. Ved aa fortsatt forby poeng, vil dette ha liten eller ingen innvirkning paa DYs posisjon i Norge

Personlig så ville sikkert bonus innenlands betydd ganske mange flere bonuspoeng i løpet av året, siden jeg alltid har minst en innenlandsstrekning før jeg reiser ut av landet. Siden mange/de fleste av mine turer er jobbrelatert så ville ikke jeg båret kostnadene ved eventuelle økte priser. Likevel så er jeg altså veldig lite begeistret for bonus innenlands. Til utlandet er det et mindre problem, fordi konkurransen er relativt sterk.

Vel, din loesning blir jo skikkelig dyrt dersom du mener at for aa faa ekstra service maa man betale fullpris. Ikke akkurat en god ide..

Last edited:
Jeg lurte paa hvor du hadde blitt av... ;)

Blir ikke dette litt motsigende? Er ikke poenget med aa forby bonusprogrammer fordi firma og folk flest skal spare penger? Saa din loesning er aa si at kun dersom du betaler grisedyre billetter, kan du faa tilgang til ekstraservice som gjoer dagen til en som reiser mye kortere og mye enklere? Er det ikke heller logisk at man kan gjoere som i Sverige aa forby opptjening av poeng, men man lar flyselskapene faa registrere lojalitet? Klarer ikke aa se problemet med aa tillate dette. Har heller ikke i noen tidligere debatter sett argumenter hvorfor slik lojalitet skal kunne beloennes. Det gjoer at firma som reiser mye innenriks kan reise paa billigst mulig billett og fortsatt opptjene grunnpoeng selv om man ikke kan bruke disse til gratis reiser mm.

Jeg overså denne tråden en stund, så derfor tok det litt tid før jeg kom på banen.....:D

Det er ikke selvmotsigende, det jeg argumenterer for. Min holdning er at det får være opp til arbeidsgiver å vurdere hvorvidt og på hvilken måte man skal kompensere sine arbeidstakere på når de må ut å reise. Når det gjelder alternative løsninger for bonus, så finnes det vel en del hybride løsninger der ute som kanskje kunne fungert også i Norge. En variant kunne være å forby bonusopptjening der det finnes konkurrenter, eller å kreve at kunder som reiser med en konkurrent opptjener bonuspoeng hos f.eks. SAS. Jeg tviler vel litt på om registrering av lojalitet ville passert hos KT i Norge, men er ikke helt sikker på hvordan ordningen praktiseres i Sverige.

Jeg skjønner jo også at det er kjekt med tilgang til diverse ekstratjenester når man er på reise. Jeg reiser jo litt selv, som oftest på billigste klasse tilgjengelig, og skulle vel av og til ønske med tilgang til f.eks. lounge og fast track. Denne typen tilbud er vel som oftest forbeholdt de aller beste kundene til flyselskapene, og selv med bonus innenlands så ville nok jeg vært et godt stykke unna dette nivået (kanskje bortsett fra inneværende år...). Selv om det altså hadde vært kjekt så klarer jeg meg uten i de aller fleste tilfellene. :-)

Last edited:
Hvorfor nogle har så meget imod bonusprogrammer fatter jeg simpelthen ikke. Vi lever i et frit land hvor der netop er fri konkurrence.

Fordi bonusprogrammer har til hensikt å fjerne konkurransen. Kapitalister må noen ganger tvinges til å konkurrere. Markedet er ikke perfekt... Hvor grensen skal trekkes er ikke gitt. F.eks. er jeg for å forby bonusprogrammer når de hindrer konkurranse
(jfr SK vs DY), men de kan godtas der konkurransen allerede er sterk (internasjonalt) hvor de kan ses mer på som en slags "kvantumsrabatt". (Ekistensen av bonusprogrammer er selvsagt ingen unnskyldning for dårlig selskapsdrift, jfr. NB og til dels BU vs SK på nittitallet).

Modstanden mod Eurobonus munder ene og alene i MISUNDELIGHED og erkendelse af sit eget produkts elendighed (læs her specielt Sterling) - det er for patetisk

Eurobonus er forsåvidt så dårlig at det ikke er noe å være misunnelig på... :D (i hvert fall for folk som reiser så sjeldent som meg, kan bli mer når jeg bytter jobb i mars). Jeg er enig i at Sterling i hovedsak er skyld i egne problemer. Men det er ingen grunn til å opprettholde systemer som har til hensikt å ødelegge konkurransen. Hvorvidt konkurranse virker eller ikke virker varierer med tid, sted og bransje, å hevde at myndighetene alltid skal holde fingrene fra fatet minner mer om en religiøs tro på markedet enn empirisk basert fornuft.

Problemet med å ensidig fjerne bonusprogrammene i et land/region er at dette da skaper en ulempe for SAS i dette tilfellet opp mot LH/KL/AF/BA og andre som flyr inn til vår region og som fortsatt har et sterkt ønske om å promotere sine bonusprogram.
SAS blir dermed fratatt muligheten til å holde et grep om sitt eget hjemmemarked på en helt annen måte enn sine konkurrenter.
Det bør være fritt fram for alle selskap å selv velge om de vil tilby bonusprogrammer til sine kunder eller ikke. Ryanair dyrker sin Lowcostmodell UTEN slike programmer og ser ut til å leve godt med det, mens andre selskap dyrker sine programmer.
I en fri konkurranse bør det være opp til de enkelte aktører å velge sin metode.

Fordi bonusprogrammer har til hensikt å fjerne konkurransen. Kapitalister må noen ganger tvinges til å konkurrere.

Det vil jeg hevde er feil. Bonusprogrammer vil ikke fjerne konkuransen, men det er endel av konkuransen.

Personlig er jeg drittlei at flyselskapene (og matbutikker) nesten ene og alene konkurerer på pris. Pris er en viktig del den også (og muligens den viktigste) men pris er ikke alt

Last edited:
det er ganske simpelthen noget vrøvl! de reelle omkostninger i kroner ved at flytte fra et bonusprogram er peanuts i forhold til hvad man i andre brancher opererer med hvis man skifter leverendør.

I andre brancher kan man belønne sine bedste kunder - hvorfor i alverden skulle luftfartsselskaber ikke kunne gøre det på den måde der er bedst passer til den branche.

At forlange at andre selskaber skal have et lovkrav på at komme ind i SAS Eurobonus er simpelthen for latterligt.

Modstanden mod Eurobonus munder ene og alene i MISUNDELIGHED og erkendelse af sit eget produkts elendighed (læs her specielt Sterling) - det er for patetisk

Ja, jeg skjønner at du mener at det jeg skriver er vrøvl. Jeg mener nå likevel at jeg har noen poenger. Jeg skal ikke karakterisere det du skriver som vrøvl, men jeg er ikke enig i det du skriver. Hvilke bransjer er kostnadene ved å bytte leverandør så veldig store? Om du reiser en del slik at du er i posisjon til å kunne få finere farge på kortet ditt så er nå min egen respons at jeg heller flyr med selskapet som kanskje kan gi meg sølv eller gullkort, heller enn å bytte til et annet selskap som ikke kan gi meg disse fordelene.

Hvilke andre bransjer er det man belønner sine kunder og som kan minne om strukturen i luftfarten? Det er nemlig slik at en ting kan være greit i en situasjon, men som ikke fungerer så bra i en annen situasjon.

Om du leser mitt innlegg så skriver jeg ikke at selskap skal ha lovkrav til å komme inn i Eurobonus, bare at det vil kunne være en mulighet som gjør at bonussystemene ikke er konkurransevridende. Du kan like det eller ikke, men alle næringer er underlagt konkurranselovgiving på nasjonalt eller overnasjonalt nivå (nasjonale konkurransemyndigheter, EU/US Dep of Justice, WTO om man kobler inn internasjonale handelsaspekter). Bedrifter og land kan simpeltent ikke gjøre alt de ønsker, fordi dette ville kunne ha for store konsekvenser for mange forbrukere.

At Sterling kanskje har et dårlig produkt kan så være (jeg kommer nok ikke til å fly med dem av en enkel årsak - min egen lokalisering), men å hevde at motstanden mot Eurobonus er basert på misunnelse synes jeg faller på sin egen urimelighet og muligens mangel på gode argumenter.

Hvilke andre bransjer er det man belønner sine kunder og som kan minne om strukturen i luftfarten? Det er nemlig slik at en ting kan være greit i en situasjon, men som ikke fungerer så bra i en annen situasjon.

Hotell og til en hvis grad bankbransjen

Det vil jeg hevde er feil. Bonusprogrammer vil ikke fjerne konkuransen, men det er endel av konkuransen.

Personlig er jeg drittlei at flyselskapene (og matbutikker) nesten ene og alene konkurerer på pris

Espen: Bonusprogrammer kan bidra til å fjerne konkurrenter - derom bør det ikke være noen tvil. At det også er en konkurranseparameter er jeg helt enig i, men jeg tror ikke det er en konkurranseparameter som alltid bør kunne benyttes. Fravær av bonusprogram er absloutt ingen hindring for å kunne konkurrere på andre parametre enn pris. Du nevnte selv i et tidligere innlegg lounger, fast track, prioritet, osv. Det er jo ikke slik at bonusprogrammer er forbudt overalt. I fare for å gjenta meg fra tidligere diskusjoner så vil jeg gjerne trekke frem SAS sine egne disponeringer og design av bonusprogrammet som gjør at jeg tenker at SAS ikke føler at det er så mye poeng å bidra til lojale kunder (hadde de ønsket å bygge en lojal kundebase så burde de ikke gi kun 25% bonus på en rekke av økonomiklassebillettene).

Hotell og til en hvis grad bankbransjen

På hvilken måte belønnes lojalitet i bankbransjen, og hvor mye mister man ved å bytte bank? Hvor mange banker har man i Norge som kan sies å være landsdekkende? Selv om bankmarkedet nok er konsolidert i Norge så er det iallefall flere enn 2 banker som tilbyr landsdekkende tjenester. Kostnaden ved å bytte bank er ikke spesielt stor, og i mange tilfeller så kompenseres man gjennom å få et bedre tilbud fra den nye banken.

Hva med hotellnæringen? Hvor mange landsdekkende kjeder har man? Flere enn to.

For å gjenta meg selv: Det er ikke bonus per se som er et problem. Det er bonus sammen med en rekke fundamentale forhold i markedet som kan bidra til at bonus har en uheldig effekt på konkurransen.

Hva med hotellnæringen? Hvor mange landsdekkende kjeder har man? Flere enn to.

Nå snakker jeg internasjonalt. Alle de store internasjonale kjedene har bonusordninger som ligner veldig på flyselskapene sine hvor man både får bonuspoeng, oppgraderinger som gullkunde, etc etc

Personlig er jeg drittlei at flyselskapene (og matbutikker) nesten ene og alene konkurerer på pris. Pris er en viktig del den også (og muligens den viktigste) men pris er ikke alt

Selskapene har bonusprogrammer for å begrense konkurransen, dvs låse kundene til å velge dem oftest mulig, selv om konkurrenter kan ha bedre tilbud i amnge tilfeller. Alle kapitalister har som mål å bli kvitt konkurrenter, bonusprogrammer er en måte. Til og med Adam Smith fikk med seg det.

Enig i at andre parametre enn pris er viktig, derfor handler jeg oftere på Eurospar enn Rema, og det burde selvsagt også SAS fått med seg. Men det er ikke noe som hindrer SAS i å tilby bedre service selv om de mangler bonusprogram på norsk innenriks.

Problemet med å ensidig fjerne bonusprogrammene i et land/region er at dette da skaper en ulempe for SAS i dette tilfellet opp mot LH/KL/AF/BA og andre som flyr inn til vår region og som fortsatt har et sterkt ønske om å promotere sine bonusprogram.
SAS blir dermed fratatt muligheten til å holde et grep om sitt eget hjemmemarked på en helt annen måte enn sine konkurrenter.
Det bør være fritt fram for alle selskap å selv velge om de vil tilby bonusprogrammer til sine kunder eller ikke. Ryanair dyrker sin Lowcostmodell UTEN slike programmer og ser ut til å leve godt med det, mens andre selskap dyrker sine programmer.
I en fri konkurranse bør det være opp til de enkelte aktører å velge sin metode.

Jeg synes ikke det bør være fritt frem for alle bedrifter å gjøre de ting de ønsker. Ikke alle strategier som bedrifter kan bruke er en fordel for kundene. Derfor har vi reguleringsmyndigheter og konkurransemyndigheter som fungerer i alle velutviklede land.

Når det gjelder det internasjonale aspektet så mener jeg å ha hørt at SAS utreder dette. Jeg er litt i tvil hvor langt man kan komme med dette. Hjemmemarkedet til KLM vil jeg tro er heller lite (det er nok iallefall lite innenrikstrafikk). Noe av det samme gjelder nok England og BA. Noe feed er det selvsagt fra regionene, men innenlands i England er det iallefall nok alternative transportmidler til at knkurranseforholdene er andreledes enn i Norge. Det samme gjelder i Frankrike og Tyskland.

Hvorvidt SAS har en ulempe i forhold til BA/LH/KL/AF så kjøper jeg egentlig ikke argumentet. SAS kan tilby bonus for reisende til Norge, og for reisende ut av Norge på samme måte som KL/AF/LH/BA. At f.eks. BA har en fordel i England kontra SAS bør vel ikke være noen overraskelse, men det er vel mer fordi BA har et noe bedre tilbud ut av England og ikke alle skal reise til Norge (dessverre).;) For en norske reisende så er det fortsatt slik at SAS tilbyr det desidert beste tilbudet på reiser ut fra Norge. Om man så velger å ta hensyn til bonusopptjening så vil vel reisemønster avgjøre om BA/LH/KL/AF er en konkurrent til SAS eller ikke. Reiser man mye i Europas sentrale byer fra Oslo så har SAS et bedre direktetilbud enn de andre selskapene (at SAS har valgt å desimere sitt bonusprogram kan vel være verdt å nevne på nytt...). De som bor utenfor Oslo, f.eks. SVG, BGO og TRD, har fortsatt tilbud via CPH med WF/SK eller via AMS med KL. Både SAS og KL kan tilby bonusopptjening på ruter ut av Norge. Ingen forskjell der. For oss stakkarer som bor enda lenger ut i distriktet er det slik at vi må reise med enten WF, SK eller DY for å komme oss til en flyplass som tar oss ut av landet. DY har ingen interline avtaler med andre selskaper så da står man i så fall med to separate billetter, med de ulempene det medfører. Reiser man med SK/WF innenlands så kan man få gjennomgående billett til utlandet. JEg er ikke i tvil om hvilket valg jeg ville gjort.

Alt i alt: Jeg tror ikke SAS har en så veldig stor konkurranseulempe i forhold til manglende bonusopptjening innenlands. Årsaken til det er at de enten selv tilbyr ruter ut av landet fra distriktet, eller at alternativ transport innenlands til flyplass med konkurrerende flyselskap ut av landet er nokså spinkelt.

Nå snakker jeg internasjonalt. Alle de store internasjonale kjedene har bonusordninger som ligner veldig på flyselskapene sine hvor man både får bonuspoeng, oppgraderinger som gullkunde, etc etc

Vel, internasjonalt får også SAS lov til å gi gode kunder bonuspoeng og gullstatus/oppgradering osv.

Alt i alt: Jeg tror ikke SAS har en så veldig stor konkurranseulempe i forhold til manglende bonusopptjening innenlands. Årsaken til det er at de enten selv tilbyr ruter ut av landet fra distriktet, eller at alternativ transport innenlands til flyplass med konkurrerende flyselskap ut av landet er nokså spinkelt.

Det er sant, men nå diskuterer jeg også imot enkelte her inne som tydelivis ønker å totalforby bonusprogrammer også mot utlandet

Det er sant, men nå diskuterer jeg også imot enkelte her inne som tydelivis ønker å totalforby bonusprogrammer også mot utlandet

Jeg ser det poenget. Jeg er ikke i mot bonusprogrammer per se. Bare om det kan tenkes å bidra til ineffektiv anvendelse av samfunnets knappe ressurser (som det så pent bruker å hete i konkurransepolitikken)...:)

Mitt poeng oppe i denne diskusjonen er at så lenge bonusprogram er tillatt innen EU/EØS området så blir det helt feil å ikke tillate at dette blir brukt i deler av området.
Pr i dag er det vel slik at dette ikke tillates på Norsk innenriks, samt på strekninger i Sverige hvor det er konkurranse.
Om det ble et totalforbud innen hele EU/EØS var det hele forsåvidt greit, men slik dette håndteres i dag er og blir det en skjevhet og ikke en konsekvent regelhåndtering.

Mitt poeng oppe i denne diskusjonen er at så lenge bonusprogram er tillatt innen EU/EØS området så blir det helt feil å ikke tillate at dette blir brukt i deler av området.
Pr i dag er det vel slik at dette ikke tillates på Norsk innenriks, samt på strekninger i Sverige hvor det er konkurranse.
Om det ble et totalforbud innen hele EU/EØS var det hele forsåvidt greit, men slik dette håndteres i dag er og blir det en skjevhet og ikke en konsekvent regelhåndtering.

Men Odd, grunnen til at det er slik er at markedene i de ulike EU/EØS landene er forskjellige, med forskjellig grad av konkurranse og markedsstruktur. Konkurransereglene går ut på å sikre effektiv konkurranse, og det kan innebære en ting i et land (i en bestemt situasjon) og noe annet i et annet land (som er i en annen situasjon). Dette selv om regelverket er tilnærmet identisk. Det jeg forsøkte å fremholde var at ulempen for SAS umulig kan være spesielt stor som en følge av denne praktiseringen.

Vel, fri konkurranse innebærer ikke nødvendigvis at det kun er en vinner. Det er i såfall i helt spesielle markeder (markedet for operativsystem er en mulighet for denne typen markedsløsning). Jeg tror ikke at det vil være en gunstig løsning for kundene på lang sikt å skulle tillate dominerende aktører å utnytte sin stilling for å presse ut alle andre konkurrenter. Hvor mange av dere IT-folk ville likt det om Microsoft var den eneste aktøren igjen på markedet for operativsystem og programvare for Windows....? Jeg vil anta at dersom MS kunne gjort som de ville så ville de sørget for å stenge ut ganske mange flere av programvareleverandørene enn det de faktisk har gjort. Ingen open source der i gården. Er det fri konkurranse, og er det en ønsket løsning? Hva skjer med prisene når det ikke lenger er noen konkurrenter i markedet?

Når det gjelder bonusprogrammer, i den form som de fleste flyselskaper har (spesifikt knyttet til progressiviteten i opptjeningen), så er det lite som skulle tilsi at dette ikke bidrar til "innelåsning" hos et selskap. Det betyr at det skal mye til for å velge et konkurrerende selskap, selv om dette tilbyr et produkt som er tilsvarende. Det betyr at det blir vanskeligere å få nok kunder som et uavhengig selskap. Et bonusprogram for f.eks. DY vil ikke fungere like godt, fordi DY har et mindre rutenett/færre avganger osv. Det betyr selvsagt at man kan si at DY sitt produkt er mindreverdig i forhold til SAS sitt produkt, men det betyr ikke at ikke DY kunne operert lønnsomt i mindre skala om kundene valgte basert på en pris-kvalitetsvurdering, og ikke basert på pris-bonus-kvalitet.

Bonus er ikke noe som endrer kvaliteten i produktet som leveres, om man nå ikke sitter med gullkort eller noe bedre. Det er derfor en utilbørlig konkurranseulempe for et selskap som DY å skulle konkurrere med SAS ikke bare på pris, men på pris justert for bonusgevinsten kundene får om de skulle velge SAS istedet. Hvis SAS ønsker å tilgodese kundene sine så kan de selvsagt redusere prisene sine med det som tilsvarer bonusfordelen. Da ville kundene vært happy, og KT ville ikke snakket om misbruk av dominerende stilling. Det er nok ikke det SAS ønsker, fordi de nok vil tjene penger på denne ordningen. Jeg ville kanskje hevdet at hvis SAS ikke klarer å konkurrere med f.eks. DY uten bonusprogram, så bør de kanskje heller se litt nærmere på sitt eget produkt. Er det slik at tilhengerne av SAS sitt bonusprogram føler at SAS leverer for lite uten bonusprgram at de trenger assistanse fra denne typen ordninger?

Personlig så ville sikkert bonus innenlands betydd ganske mange flere bonuspoeng i løpet av året, siden jeg alltid har minst en innenlandsstrekning før jeg reiser ut av landet. Siden mange/de fleste av mine turer er jobbrelatert så ville ikke jeg båret kostnadene ved eventuelle økte priser. Likevel så er jeg altså veldig lite begeistret for bonus innenlands. Til utlandet er det et mindre problem, fordi konkurransen er relativt sterk.

Her har TOS et meget viktig poeng, konkurransen til utland er meget sterk mens på innland har man kun to aktører av betydning. Ingen vil vel tilbake til lørdagsregel og apexbilletter vil jeg tro. Klok av skade så er bonusforbudet innført i Norge, og det til alles glede, iallefall de reisendes. Bonus på innland vil igjen føre til sterk lojalitet til SK, med det resultat at DY kun sitter igjen med lowyield pax og alle vet jo hvor det fører hen.

Last edited:
Back