Sterling klynker

He he gikk litt fort det.....innlegget skal ha blitt ordnet på og gjort forståelig;)

Er det egentlig dette du mener?;)

Hadde jeg betalt billetten selv og det IKKE hadde vært bonuspoeng mellom OSL og CPH hadde jeg fortsatt valgt SAS da det totale produktet deres er bedre enn DY og NB sitt

Fjerna altså et IKKE tidlig i setningen..

Slik forsto jeg innlegget ditt, og det samme ville jeg sagt.
Jeg gidder f.eks aldri undersøke prisene til DY når jeg skal foreta privatreiser i Norge, rett og slett fordi jeg er såpass fornøyd med SAS og heller betaler det de forlanger.

(det som taler i SKs favor er kaffekoppen, "gratis" bagasje og DYs regularitet)

Men hos SAS må man betale 50 kr. for ingenting, hos Norwegian betaler du for bagasje og kaffe om du vil - men slipper å betale inngangsgebyret på 50 kr.

Poenget er at jeg er mindre prisbevisst når andre betaler for meg, da spiller tid en større rolle.

Reiser jeg privat sjekker jeg alle. Får jeg en bra pris med SAS velger jeg dem, hvis ikke blir det DY. NB kommer som 3. valg og sist gang jeg tok dem OSL-CPH var i 2003

Og som man ser har jeg "masse" DY-upcoming:p

Last edited:
Men hos SAS må man betale 50 kr. for ingenting, hos Norwegian betaler du for bagasje og kaffe om du vil - men slipper å betale inngangsgebyret på 50 kr.

Jo, men det 50kr bestillingsgebyret synes på totalsummen til høyre når jeg søker på sas.no, imotsetning til DY hvor jeg i ettertid må huke av 25kr for setereservasjon og 25kr for bagasje

...at folk ikke velger Sterling er ene og alene deres egen feil. Ikke bare kunne de startet sitt eget bonusprogram, men de kunne også heve standarden på produktet sitt. At de selv ikke skjønner at produktet de selger egner seg bedre for turister enn forretningsreisende er deres egen feil. De leverer rett og slett ikke ett godt nok produkt.

Helt enig. Hvorfor nogle har så meget imod bonusprogrammer fatter jeg simpelthen ikke. Vi lever i et frit land hvor der netop er fri konkurrence. Det betyder at flyselskaber (og andre erhvervsdrivende) selv må bestemme hvordan de sammensætter deres produkt. At SAS har formået at opbygge et godt bonusprogram, som kunderne er glade for - og derfor er loyale overfor SAS - er da kun dejligt at se.

Såfremt Sterling får ret i deres ynkelige fremmarch (som det er sket i Norge og Sverige) så er der da netop IKKE fri konkurrence. I givet fald er der Sterling der får lov at sætte standarden - og SAS tvinges til at sænke niveauet til Sterlings. Det kan da på ingen måde være kundernes ønske. Kunderne ønsker åbenbart idag SAS-produkt, så hvorfor i alverden skal Sterling have lov til at forhindre dem i det. Det er da netop konkurrenceforvridende.

Lad dog de frie markedskræfter afgøre hvem der vinder markedet - hvis det virkeligt er så afgørende at have et bonusprogram - så start dog et selv. Så vil I nok opdage at kunderne alligevel ikke vælger at flyve med Sterling fordi det i virkeligheden er pga. andre store forskelle i produkt og kvalitet - at de fravælger Sterling.

Eurobonus er en del af SAS-produkt - og det drejer sig ikke kun om bonus. Det drejer sig også om lettere online check-in, e-tickets på bonuskort, fasttrack, prioritet på ventelister, sædevalg osv. osv. Det kan da ikke være ulovligt at skønne på sine faste og trofaste kunder og give dem lidt ekstra fordele fremfor hr. og fru Nasserøv, der kun flyver når flybilletterne koster 200 kroner og på ingen måde er trofaste overfor selskaberne.

Hvis Sterling får ret og det fremover skal være laveste fællesnævner der skal sætte standarden, så bliver det sgu et kedeligt og sørgeligt samfund at leve i - så må vi måske også kun handle i Aldi og Lidl fremover fordi det er konkurrenceforvridende, at de andre butikker har friske varer og kortere kø ved kassen.

Ved at kontrollerede disse ting bevæger vores samfund sig i en kedelig retning, hvor alt bliver kontrolleret oppefra. Lad dog markedskræfterne bestemme. I sidste ende indretter de sig jo efter kundernes øsnker og behov. Hvis Staten har problemer med at opfylde de kontrakter de har indgået eller få deres ansatte til at flyve med de selskaber, så er det Statens problem og ikke SAS. Så må Staten få styr på sine medarbejdere eller lave aftaler med nogle flyselskaber, som deres ansatte gider at flyve med - hvilket jo tydeligvis ikke er tilfældet med Sterling - bonus eller ej. Jeg vælger dem også oftest selv fra - og det har intet med bonus at gøre.

Er det egentlig dette du mener?;)

Fjerna altså et IKKE tidlig i setningen..

Slik forsto jeg innlegget ditt, og det samme ville jeg sagt.
Jeg gidder f.eks aldri undersøke prisene til DY når jeg skal foreta privatreiser i Norge, rett og slett fordi jeg er såpass fornøyd med SAS og heller betaler det de forlanger.

Da har du for mye penger Dag;) Kaffekoppen blir fort dyr....

Å det er mer en kaffekoppen som skiller veit du ;) ;)

Ja, det er nok en del mer enn det som skiller. Her er et godt eksempel på hvorfor SAS er i en egen klasse.

Sist jeg var på dagstur, OSL-SVG-OSL var 22. november. Var booket på 9.40 fra OSL, ankomst SVG 10.35 for møte 11.00 på Forus. Kom til OSL 9.00, og 5 min senere var automatinsjekk og sikkerhetskontroll ferdig. Tåke på Gardermoen og rundt null grader er aldri bra. På tavla sto min flight som "new time 9.50", dvs jeg ville ikke rekke møtet, mens en tidligere flight sto som "boarding". Jeg gikk fort til gaten for flyet som var midt i boardingprosessen, det var ledig plass og jeg kunne gå rett ombord som sistemann. Alt i alt ca 10 min fra parkeringshus til pushback. Litt flaks, og litt takket være hyppige avganger hos SAS. Siden dette var en tidligere avgang ble det også servert frokost;)

Returen var booket 15.55, men siden møtet sluttet litt tidligere enn planlagt kunne jeg på vei til flyplassen ringe og endre dette til 15.25. Har DY noe i nærheten av like hyppige avganger? Jeg tror ikke det, og dermed kan man på slike dagsturer fort spare en halvtime her og en halvtime der, dvs man får en mye mindre slitsom arbeidsdag. Dessuten blir risikoen for å bli for sen til møter mindre.

Og for the record, jeg drakk ikke kaffe på noen av flightene:D

Last edited:
Helt enig. Hvorfor nogle har så meget imod bonusprogrammer fatter jeg simpelthen ikke. Vi lever i et frit land hvor der netop er fri konkurrence. Det betyder at flyselskaber (og andre erhvervsdrivende) selv må bestemme hvordan de sammensætter deres produkt. At SAS har formået at opbygge et godt bonusprogram, som kunderne er glade for - og derfor er loyale overfor SAS - er da kun dejligt at se.

Og for å sikre konkurranse er det en del ting som ikke tillates. Selv om vi holder bonusprogrammene utenfor så er det en mengde begrensninger på hva man ikke har lov til for å vinne kunder:

• Kartellvirksomhet
  • Returprovisjon til ansatte som velger et bestemt flyselskap
  • Villedende markedsføring
  • Gå under minimumsrettighetene ved forsinkelse/kanselleringer
  • Bruke en dominerende markedsposisjon til å fjerne en konkurrent

Noe av dette er regler som finnes for å sikre en fungerende konkurranse. Det er ikke slik at fri og rettferdig konkurranse kommer av seg selv dersom man bare opphever alle regler.

DY har 10-12 daglige avganger OSL-SVG, 13 OSL-TRD og 14 OSL-BGO. Det burde holde til de aller fleste. Halvtimesavganger i rush morgen og ettermiddag. Har du fullflex billett så kan du ta hvilken som helst avgang på kjøpte strekning så sant det finnes plass, det er bare å gå i gaten.

I tillegg kansellerer SAS mer enn DY. Forrige uke kansellerte SK 4 fly OSL-TRD-OSL grunnet tåke. Det ble ropt opp på Værnes at bussene stod klare til avgang til Oslo mens DY annonserte ombordstigning....Alle DY gikk. Siden du nevnte SVG, i kveld kanselleres SK 4047 OSL-SVG med retur samt SK 2305 OSL-KSU med retur.

DY har 10-12 daglige avganger OSL-SVG, 13 OSL-TRD og 14 OSL-BGO. Det burde holde til de aller fleste. Halvtimesavganger i rush morgen og ettermiddag. Har du fullflex billett så kan du ta hvilken som helst avgang på kjøpte strekning så sant det finnes plass, det er bare å gå i gaten.

DY har ikke halvtimesavagner, knapt nok en pr time

Fra OSL til SVG en torsdag morgen har SAS følgende
7.10
8.00
8.25
9.40

Mens DY har
7.05
8.10
9.50

Retur på ettermiddag med SAS
14.30
15.20
15.55
17.00

Og DY
15.05
16.25
17.40

Dvs SAS har ekte halvtimesavganger, og et ganske stort tidsrom med ca 1 pr time. DY har aldri under 1 time mellom hver avgang.

Noe mindre fra SVG da ser jeg, men fra TRD er første avgang 0645, så 0730, 0800 etc. Samme fra BGO. MEN uansett, det skulle holde med avganger ser jeg. ;)

Nå er det ikke mange rutene som går i direkte konkurranse med SAS, er det vel?

Nei, SAS flyr ikke til Paris, London, Zurich, Dusseldorf, Kobenhavn, Stockholm etc etc etc... Mener du at DY ikke er en konkurrent til SAS paa internasjonale flygninger??? Come on.....

I tillegg ligger det mer penger i de lukrative rutene i Sør Norge som SAS selvsagt hadde melket maksimalt hvis ikke DY hadde vært på banen.
Selvsagt driver SAS butikk, jeg ville gjort det samme, men det er ikke sikkert det hadde vært til det beste for kunden. Jeg vil ikke kalle det og fly fra OSL via CPH til SVG lojalitet, jeg kaller det rett og slett idiotisk, amen:D[/QUOTE]

Aaahh.. saa du mener at DY overpriser de lukrative rutene i soer Norge??

DY er saapass store naa at de ikke trenger hjelp fra myndighetene til aa drive flyselskap..

Det er kun et fåtall strekninger der det er snakk om noen konkurranse av betydning. CPH og ARN ja. DY flyr til LGW/STN , SK til LHR, DY til ORY, SK til CDG etc, dessuten med vesentlig mindre DY frekvenser, så jeg vil ikke si det er noen voldsom konkurranse for SAS. Overprising innland? Nei det vil jeg ikke si, fullflex TRD-OSL-TRD med DY, kr 2810,-. SK fullpris, 3368,-, (inkl, kr 50 i serviceavgift...) det er drøye 500 mer for samme produkt, bortsett fra kaffekoppen da.....kostbar kaffekopp...så jeg vet ikke hvem som overpriser jeg. Men ingen tvil om at rutene i Sør Norge bringer cash inn i kassen.

Jo, men det 50kr bestillingsgebyret synes på totalsummen til høyre når jeg søker på sas.no, imotsetning til DY hvor jeg i ettertid må huke av 25kr for setereservasjon og 25kr for bagasje

Ja, det er jo dette som er mest naturlig også. At man selv velger hva man vil ha og betaler for det. Jeg hadde blitt ganske irritert om Norwegian på forhånd hadde krysset av for både sete og bagasje idet jeg bestilte. Så ble det min oppgave å krysse av om jeg ikke ville ha det.

I tillegg kansellerer SAS mer enn DY. Forrige uke kansellerte SK 4 fly OSL-TRD-OSL grunnet tåke. Det ble ropt opp på Værnes at bussene stod klare til avgang til Oslo mens DY annonserte ombordstigning....Alle DY gikk. Siden du nevnte SVG, i kveld kanselleres SK 4047 OSL-SVG med retur samt SK 2305 OSL-KSU med retur.

Det skal legges til at DY aldri kansellerer om de har lite antall passasjerer booket på flighten.

Noe av dette er regler som finnes for å sikre en fungerende konkurranse. Det er ikke slik at fri og rettferdig konkurranse kommer av seg selv dersom man bare opphever alle regler.

Det vanskelige er jo finne en balanse mellom å beskytte de svake, men ikke de udyktige

For og vri litt på det, vi trenger alle litt regler og rette oss etter....etter min mening burde endel ting strammes inn på.....

Det er ikke slik at fri og rettferdig konkurranse kommer av seg selv dersom man bare opphever alle regler.

Rettferdig konkurranse er når begge når mål samtidig. Dvs ingen vinner. Hmmm...dessuten så er det vel ikke konkurranse lenger da. Eller hva?

Fri konkurranse er når begge kan bruke alle mulige midler til å nå mål. Sannsynligvis med bare en vinner. Det er konkurranse.

Det skal legges til at DY aldri kansellerer om de har lite antall passasjerer booket på flighten.

Det tror jeg ikke (bevis det). Og hvem er det som gjør det (ja med bevis).

Back