...at folk ikke velger Sterling er ene og alene deres egen feil. Ikke bare kunne de startet sitt eget bonusprogram, men de kunne også heve standarden på produktet sitt. At de selv ikke skjønner at produktet de selger egner seg bedre for turister enn forretningsreisende er deres egen feil. De leverer rett og slett ikke ett godt nok produkt.
Helt enig. Hvorfor nogle har så meget imod bonusprogrammer fatter jeg simpelthen ikke. Vi lever i et frit land hvor der netop er fri konkurrence. Det betyder at flyselskaber (og andre erhvervsdrivende) selv må bestemme hvordan de sammensætter deres produkt. At SAS har formået at opbygge et godt bonusprogram, som kunderne er glade for - og derfor er loyale overfor SAS - er da kun dejligt at se.
Såfremt Sterling får ret i deres ynkelige fremmarch (som det er sket i Norge og Sverige) så er der da netop IKKE fri konkurrence. I givet fald er der Sterling der får lov at sætte standarden - og SAS tvinges til at sænke niveauet til Sterlings. Det kan da på ingen måde være kundernes ønske. Kunderne ønsker åbenbart idag SAS-produkt, så hvorfor i alverden skal Sterling have lov til at forhindre dem i det. Det er da netop konkurrenceforvridende.
Lad dog de frie markedskræfter afgøre hvem der vinder markedet - hvis det virkeligt er så afgørende at have et bonusprogram - så start dog et selv. Så vil I nok opdage at kunderne alligevel ikke vælger at flyve med Sterling fordi det i virkeligheden er pga. andre store forskelle i produkt og kvalitet - at de fravælger Sterling.
Eurobonus er en del af SAS-produkt - og det drejer sig ikke kun om bonus. Det drejer sig også om lettere online check-in, e-tickets på bonuskort, fasttrack, prioritet på ventelister, sædevalg osv. osv. Det kan da ikke være ulovligt at skønne på sine faste og trofaste kunder og give dem lidt ekstra fordele fremfor hr. og fru Nasserøv, der kun flyver når flybilletterne koster 200 kroner og på ingen måde er trofaste overfor selskaberne.
Hvis Sterling får ret og det fremover skal være laveste fællesnævner der skal sætte standarden, så bliver det sgu et kedeligt og sørgeligt samfund at leve i - så må vi måske også kun handle i Aldi og Lidl fremover fordi det er konkurrenceforvridende, at de andre butikker har friske varer og kortere kø ved kassen.
Ved at kontrollerede disse ting bevæger vores samfund sig i en kedelig retning, hvor alt bliver kontrolleret oppefra. Lad dog markedskræfterne bestemme. I sidste ende indretter de sig jo efter kundernes øsnker og behov. Hvis Staten har problemer med at opfylde de kontrakter de har indgået eller få deres ansatte til at flyve med de selskaber, så er det Statens problem og ikke SAS. Så må Staten få styr på sine medarbejdere eller lave aftaler med nogle flyselskaber, som deres ansatte gider at flyve med - hvilket jo tydeligvis ikke er tilfældet med Sterling - bonus eller ej. Jeg vælger dem også oftest selv fra - og det har intet med bonus at gøre.