Vel, fri konkurranse innebærer ikke nødvendigvis at det kun er en vinner. Det er i såfall i helt spesielle markeder (markedet for operativsystem er en mulighet for denne typen markedsløsning). Jeg tror ikke at det vil være en gunstig løsning for kundene på lang sikt å skulle tillate dominerende aktører å utnytte sin stilling for å presse ut alle andre konkurrenter. Hvor mange av dere IT-folk ville likt det om Microsoft var den eneste aktøren igjen på markedet for operativsystem og programvare for Windows....? Jeg vil anta at dersom MS kunne gjort som de ville så ville de sørget for å stenge ut ganske mange flere av programvareleverandørene enn det de faktisk har gjort. Ingen open source der i gården. Er det fri konkurranse, og er det en ønsket løsning? Hva skjer med prisene når det ikke lenger er noen konkurrenter i markedet?
Når det gjelder bonusprogrammer, i den form som de fleste flyselskaper har (spesifikt knyttet til progressiviteten i opptjeningen), så er det lite som skulle tilsi at dette ikke bidrar til "innelåsning" hos et selskap. Det betyr at det skal mye til for å velge et konkurrerende selskap, selv om dette tilbyr et produkt som er tilsvarende. Det betyr at det blir vanskeligere å få nok kunder som et uavhengig selskap. Et bonusprogram for f.eks. DY vil ikke fungere like godt, fordi DY har et mindre rutenett/færre avganger osv. Det betyr selvsagt at man kan si at DY sitt produkt er mindreverdig i forhold til SAS sitt produkt, men det betyr ikke at ikke DY kunne operert lønnsomt i mindre skala om kundene valgte basert på en pris-kvalitetsvurdering, og ikke basert på pris-bonus-kvalitet.
Bonus er ikke noe som endrer kvaliteten i produktet som leveres, om man nå ikke sitter med gullkort eller noe bedre. Det er derfor en utilbørlig konkurranseulempe for et selskap som DY å skulle konkurrere med SAS ikke bare på pris, men på pris justert for bonusgevinsten kundene får om de skulle velge SAS istedet. Hvis SAS ønsker å tilgodese kundene sine så kan de selvsagt redusere prisene sine med det som tilsvarer bonusfordelen. Da ville kundene vært happy, og KT ville ikke snakket om misbruk av dominerende stilling. Det er nok ikke det SAS ønsker, fordi de nok vil tjene penger på denne ordningen. Jeg ville kanskje hevdet at hvis SAS ikke klarer å konkurrere med f.eks. DY uten bonusprogram, så bør de kanskje heller se litt nærmere på sitt eget produkt. Er det slik at tilhengerne av SAS sitt bonusprogram føler at SAS leverer for lite uten bonusprgram at de trenger assistanse fra denne typen ordninger?
Personlig så ville sikkert bonus innenlands betydd ganske mange flere bonuspoeng i løpet av året, siden jeg alltid har minst en innenlandsstrekning før jeg reiser ut av landet. Siden mange/de fleste av mine turer er jobbrelatert så ville ikke jeg båret kostnadene ved eventuelle økte priser. Likevel så er jeg altså veldig lite begeistret for bonus innenlands. Til utlandet er det et mindre problem, fordi konkurransen er relativt sterk.