Ja, det må jeg si. Tror en del ikke har klart for seg forskjellen på å reise en del og å reise MYE... og de kundene som er innom OSL på en eller annen måte de aller fleste dagene i uka burde belønnes med ett eller annet, gullkort dersom bonuspoeng ikke er mulig.
Hvorfor skal man belønnes når DY's inntreden har ført til vesentlig lavere flypriser i kongeriket? Er ikke det belønning nok? Nei, gutter, dere har for mye SAS tankegang:exclaimation Skal jeg belønnes fordi jeg tar flybussen til Værnes hver gang jeg skal på jobb?
Jeg er i all hovedsak enig i TOS sin argumentasjon. Han har faglig tyngde for sine sysnpunkter som jeg ikke er i nærheten av, så jeg skal ikke kaste meg ytterligere inn i debatten.
For de som er interessert i offisiell prosa, her sakspapirene fra Fornyings- og administrasjonsdepartementet:
http://www.regjeringen.no/nb/dep/fa...Hoyring---forslag-til-forskrift-om-forbo.html
Hvorfor skal man belønnes når DY's inntreden har ført til vesentlig lavere flypriser i kongeriket? Er ikke det belønning nok? Nei, gutter, dere har for mye SAS tankegang:exclaimation Skal jeg belønnes fordi jeg tar flybussen til Værnes hver gang jeg skal på jobb?
- Tror man virkelig at forretningsreisende er saapass dumme at de vil kjoepe dyrere billetter, velge sinnsyk routing og velge SAS kun paa grunn av bonuspoeng? Tror man virkelig at arbeidsgivere vil finne seg i at ansatte sloeser med penger?
Litt tatt ut av sin sammenheng, men sammengen var så lang:
Ja, jeg tror det. Det er selvfølgelig grenser for hvor langt man kan strekke strikken, men bonusprogrammene er ikke først og fremst for å gjøre livet lettere for reisende. De finnes først og fremst for å bygge lojalitet til et produkt. Skal den lojaliteten ha noen verdi, må den innebære at man velger dette produktet også når konkurrenten er bedre eller billigere. Dersom flyselskapene hadde solgt like mange billetter til samme pris uten bonusprogram, så ville vi ikke hatt bonusprogram.
Det finnes flere eksempler på at ansatte er mer lojale mot sine egne fordeler enn sin arbeidsgivers reisepolicy. Selv så jeg dette på nært hold for flere år siden i Forsvaret. De byttet fra SAS til Braathens og opplevde stadig at ansatte diktet opp grunner for å velge SAS også etter byttet. Dette er jo noe av det samme Sterling mener skjer i Danmark, og eksemplene er sikkert ikke unike. Så lenge man får personlige fordeler ved å sløse bare litt med arbeidsgivers penger, har jeg liten tiltro til at man ikke velger det som gir private fordeler. Det være seg et lite bidrag til feriekassa (bonuspoeng) eller andre fordeler.
Selv jobber jeg i et børsnotert, norsk konsern. Riktignok et med relativt lite reisevirksomhet. Kontrollen med de valg ansatte gjør ved kjøp av billetter er tilnærmet ikke-eksisterende. Dersom jeg velger en dyrere løsning for å få bonuspoeng vil det garanert ikke bli oppdaget, og ihvertfall ikke reagert på.
Argumentet blir dog ikke aktuelt. I mitt scenario (det vil si modellen som de svenske myndighetene har innfoert) gis det jo ikke bonuspoeng, det gis kun mulighet til aa opptjene status. Det eliminerer slikt tyveri fra statskassa/bedriftskassa
Og her blir det litt uklart for meg... Mener du at dette ikke gir økt lojalitet til SAS?
Dersom det gir økt lojalitet: Vil ikke det bety at ansatte i så fall vil forsøke å velge SAS også der SAS ikke har det beste alternativet?
Dersom det ikke gir økt lojalitet: Hva vinner SAS på å administrere en slik ordning?
Poenget mitt er at mesteparten av forretningsfolket betaler ikke billettene sine selv. Bonusen innland var et tilleggsgode som ble benyttet til egne feriereiser/privatreiser.........
Også? Bonuspoeng fungerer idag som en kompensasjon for reisevirksomhet, og derfor velger bedrifter og det offentlige bevist at den ansatte skal få beholde poengene selv. Husk at de færreste forrestningreisende reiser for moroskyld og at det for mange, spesielt de som reiser mye, er mer en belastning enn en velsingnelse!
§ 4 Rutegående transportmidler
1. Ved bruk av rutegående transportmidler skal følgende utgifter legitimeres:
a) Rutefly.2. Øvrige utgifter til rutegående transportmidler dekkes uten legitimasjon.
b) 1. klasse tog.
c) Beste klasse skip.
Departementets kommentarer:
Arbeidstaker kan ikke privat benytte eurobonus eller andre lignende fordeler opparbeidet gjennom tjenestereiser. Privat bruk anses som brudd på tjenestemannslovens § 20.
Etter § 3 nr. 1 skal reiser foretas på den for staten hurtigste og rimeligste måte, og etter § 1 nr. 2 skal samtykke til å foreta reisen, innhentes før reisen finner sted.
Ved valg av reisemåte må det også kunne legges vekt på reisens varighet, sikkerhetsmessige forhold, behov for å arbeide underveis på reisen og om det foreligger særlige krav til fleksibilitet i forhold til å forandre reisetidspunkter.
Det skal innhentes forhåndssamtykke fra arbeidsgiver/oppdragsgiver i hvert enkelt tilfelle for at 1. klasse eller tilsvarende skal kunne benyttes.
Det er altså ikke lov for ansatte i staten å ta ut bonuspoeng opptjent på tjenestereise for private formål. Jeg er åpen for å høre på dersom noen vil forklare meg at dette er et uvanlig lovbrudd.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.