Sterling klynker

Det vanskelige er jo finne en balanse mellom å beskytte de svake, men ikke de udyktige

Så sant, så sant...

Rettferdig konkurranse er når begge når mål samtidig. Dvs ingen vinner. Hmmm...dessuten så er det vel ikke konkurranse lenger da. Eller hva?

Kan du forklare hva du mener her og, ikke minst, hvordan du klarte å utlede det fra det jeg skrev.

Fri konkurranse er når begge kan bruke alle mulige midler til å nå mål. Sannsynligvis med bare en vinner. Det er konkurranse.

Nei, det er de fleste uenige i. Om det er riktig å forby bonusprogrammer på flyreiser er imidlertid et mer komplisert spørsmål.

La meg gi to eksempler som de fleste mener er nødvendig å forby:

Ulovlige karteller. Dette kan f.eks. være avtaler mellom selskaper der man deler markedet mellom seg og avtaler priser og andre vilkår. Man kunne f.eks. tenke seg at to store flyselskaper (f.eks. SAS og Norwegian) inngår en avtale der med avtalte priser på flytrafikk til og i fra Norge og at man er enig om dele regningen for prisdumping der noen andre måtte forsøke å komme inn på markedet.

Korrupsjon. For en leverandør vil det lønne seg å gi personlige fordeler til en beslutningstager, for eksempel den som bestiller flyreiser i et firma, for å velge en leverandør.​

Så kan man diskutere (og det gjør vi jo gjerne her inne) om det er nødvendig og riktig å forby flyselskapene sine bonusprogrammer.

Så sant, så sant...

Nei, det er de fleste uenige i.

Poenget mitt var mer det at det er en sterk misvisende bruk av ordene fri og rettferdig om konkurranseloven. Siden den er ingen av delene, den er ikke rettferdig ettersom den skal telle til fordel for forbrukerne og ikke fri ettersom den derfor sørger for kraftige begrensninger.

Det er kun et fåtall strekninger der det er snakk om noen konkurranse av betydning. CPH og ARN ja. DY flyr til LGW/STN , SK til LHR, DY til ORY, SK til CDG etc, dessuten med vesentlig mindre DY frekvenser, så jeg vil ikke si det er noen voldsom konkurranse for SAS. Overprising innland? Nei det vil jeg ikke si, fullflex TRD-OSL-TRD med DY, kr 2810,-. SK fullpris, 3368,-, (inkl, kr 50 i serviceavgift...) det er drøye 500 mer for samme produkt, bortsett fra kaffekoppen da.....kostbar kaffekopp...så jeg vet ikke hvem som overpriser jeg. Men ingen tvil om at rutene i Sør Norge bringer cash inn i kassen.

Naa maa du nesten bestemme deg... Klarer DY seg til utlandet uten et bonusprogram eller ikke? Paastaar du at DY ikke er en konkurransefaktor for SAS paa internasjonale flygninger??

Og naa som DY er etablert med passelig frekvens mellom de mest lukrative byene i Norge, trenger man da hjelp fra myndighetene for aa faa folk til aa velge et daarligere produkt?

For DY maa jo vaere et daarligere produkt dersom de ikke klarer aa konkurrere med et SAS med bonusprogram, eller?? Var det kun kaffekoppen som var forskjellen??

Selvsagt ikke.. Tror du virkelig majoriteten av SAS sine kunder har tid til aa sitte paa fly timesvis ekstra for aa opptjene noen skarve poeng?? Majoriteten har ikke det. Derfor foretrekker forretningsfolk SAS grunnet frekvens og direkteruter, ogsaa innenlands.

Og som mange andre, mener jeg at kaffekoppen er langt fra det som gjoer SAS til et bedre produkt. Kan nevne ting som fast track, business check in, seating uten nickel and dimeing, frokost etc etc.. Det er slike ting som forretningsfolk (de som betaler de prisene du her nevner) leter etter...

Hvis prisforskjellen er 500kr, og man kan dra en halvtime senere og komme hjem en halvtime før om man velger SAS i stedet for DY, så er de fleste ansatte verdt såpass mye at arbeidsgiver gjerne betaler de 500kr ekstra. De arbeidsgiverne som ikke gjør det, synes tydeligvis at de ansatte's arbeid ikke er så verdiskapende;)

Naa maa du nesten bestemme deg... Klarer DY seg til utlandet uten et bonusprogram eller ikke? Paastaar du at DY ikke er en konkurransefaktor for SAS paa internasjonale flygninger??

Og naa som DY er etablert med passelig frekvens mellom de mest lukrative byene i Norge, trenger man da hjelp fra myndighetene for aa faa folk til aa velge et daarligere produkt?

For DY maa jo vaere et daarligere produkt dersom de ikke klarer aa konkurrere med et SAS med bonusprogram, eller?? Var det kun kaffekoppen som var forskjellen??

Selvsagt ikke.. Tror du virkelig majoriteten av SAS sine kunder har tid til aa sitte paa fly timesvis ekstra for aa opptjene noen skarve poeng?? Majoriteten har ikke det. Derfor foretrekker forretningsfolk SAS grunnet frekvens og direkteruter, ogsaa innenlands.

Og som mange andre, mener jeg at kaffekoppen er langt fra det som gjoer SAS til et bedre produkt. Kan nevne ting som fast track, business check in, seating uten nickel and dimeing, frokost etc etc.. Det er slike ting som forretningsfolk (de som betaler de prisene du her nevner) leter etter...

Jeg vil igjen påstå at DY og SK konkurrerer i forskjellige markeder på utenlandsruter. SAS vil gjerne være the Businessmans Airline. Hvorfor tror du SK åpner såkalte "ferieruter"? Jo selvsagt for og få endel av kaka som DY har tatt.

Jeg har da vel aldri nevnt noe om DY og deres bonusprogram i denne tråden og de klarer seg utmerket godt uten bonusprogram noen steder. Mitt poeng er at bonuspoeng er konkurransevridende, som hele denne tråden handler om.
Jeg mener at på innenlandsruter så er det hipp som happ hvem man velger, og det er forretningsfolket også i ferd med å innse, stor økning blant denne gruppen etter den kraftige frekvensøkningen i fjor.

Hvorfor skal vi ha bonus på innland Tommy777??

Hvorfor skal vi ha bonus på innland Tommy777??

Fordi at DY naa er saapass etablert at det boer bli fri konkurranse igjen. Naar jeg sier fri konkurranse snakker jeg ogsaa frihet til aa velge hvordan man oensker aa tiltrekke seg kunder.

SAS boer ihvertfall faa mulighet til aa tildele grunnpoeng som i Sverige slik at de som reiser mye har mulighet til aa oppjene seg status og faa en rekke fordeler som hjelper folk som reiser mye til en mye enklere reiseopplevelse.

Dersom det er hipp som happ har jo ikke DY noe aa frykte??

Det er hipp som happ med hensyn til produkt innland ja men det betyr ikke at det bør innføres bonus igjen. Innføres bonus vil igjen folk bli "desperate" etter og opptjene poeng slik at de kan benyttes i SAS / Star Alliance systemet da de har et verdensomspennende nettverk, mye mer attraktivt og bruke poeng på. Skal man ha konkurranse på innland i Norge må det skje på like vilkår med det "lille" befolkningsgrunnlaget man tross alt har.

Egentlig tror jeg SK er fonøyd med situasjonen på innland Norge. Resultatet burde iallefall tilsi det.

Hva gjør dy om de grunnet snag mangler et fly ? kanselerer de det med flest, eller færrest bookinger ?

Den vanlige "politikken" for innenlandsfly med mange avganger (eksempelvis Oslo, Trondheim, Stavanger, Bergen) er at avgangene slås sammen og går på et tidspunkt midt mellom de to opprinnelige avgangene. Eller i alle fall at man holder tilbake den forrige avgangen noe for å få med flest mulig fra avgangen som har blitt kansellert.

Det er hipp som happ med hensyn til produkt innland ja men det betyr ikke at det bør innføres bonus igjen. Innføres bonus vil igjen folk bli "desperate" etter og opptjene poeng slik at de kan benyttes i SAS / Star Alliance systemet da de har et verdensomspennende nettverk, mye mer attraktivt og bruke poeng på. Skal man ha konkurranse på innland i Norge må det skje på like vilkår med det "lille" befolkningsgrunnlaget man tross alt har.

Jeg ser poenget, men det at DY har valgt LCC modellen og ikke ønsker å bli med i noen allianse er jo faktisk DY sitt problem. SAS kan ikke straffes fordi DY har valgt en annen forretningsmodell:exclaimation

Om Norwegian får på plass et skikkelig bra bonusprogram, tror jeg det vil være uproblematisk med en bonusordning i Norge. Men nå mener jo jeg at bonusprogram til syvende og sist er en uting for kunden - alle undersøkelser viser jo at det fører til høyere priser...

Men nå mener jo jeg at bonusprogram til syvende og sist er en uting for kunden - alle undersøkelser viser jo at det fører til høyere priser...

Jepp, her i USA, bonusprogrammenes hjemland, er det skikkelig dyrt aa fly..:rolleyes:

Svada at bonusprogrammer gjoer at det blir dyrere aa fly. Dersom bonusprogrammene drives paa en skikkelig maate, tjener faktisk flyselskapene penger paa programmene..

Man kan ikke sammenligne US og Norge på dette området....markedene er helt forskjellige. Man trenger ikke gå lenger tilbake enn til SK/BU krigen for noen år siden. Alle vet hvordan det gikk.....,riktignok før LCC gjorde sitt skikkelige inntog. Bonus er konkurransevridende og SK har jo EB og tilby til utenlandsreisende, dog 25 % mikropoints ( Som noen her inne har døpt de )for billigbillettene.

Tommy777, her er et eksempel, du skulle reist OSL-TRD-OSL på fullprisbillett.
DY kr 500,- billigere enn SK men SK tilbyr 2400 bonuspoeng ( 1200 pr. vei på fullpris ).

Hva velger du hvis bedriften betaler? Hva ville du gjort hvis du var sjef og skulle sende en ansatt på reisen? Booket DY eller SK?

Tommy777, her er et eksempel, du skulle reist OSL-TRD-OSL på fullprisbillett.
DY kr 500,- billigere enn SK men SK tilbyr 2400 bonuspoeng ( 1200 pr. vei på fullpris ).

Hva velger du hvis bedriften betaler? Hva ville du gjort hvis du var sjef og skulle sende en ansatt på reisen? Booket DY eller SK?

Man velger den som har det beste produktet, dvs den som får en frem og tilbake fortest mulig. 500kr er småpenger for en time ekstra med fritid eller arbeid, både for arbeidstaker og arbeidsgiver. Mange arbeidsgivere kan fakturere kunder 2000-3000 pr time, og da sier det seg selv at det lønner seg å få folk hjem

Last edited:
Man velger den som har det beste produktet, dvs den som får en frem og tilbake fortest mulig. 500kr er småpenger for en time ekstra med fritid eller arbeid, både for den arbeidstaker og arbeidsgiver. Mange arbeidsgivere kan fakturere kunder 2000-3000 pr time, og da sier det seg selv at det lønner seg å få folk hjem

"Mange" tror jeg er å ta i. Jeg kan ihvertfall love at i det børsnoterte konsernet jeg jobber i er det miiiilevis unna en reisepolicy som lar oss bruker 1000 kr på å vinne en time. Det er like utenkelig når jeg er i Ski og kan ta taxi tilbake til kontoret i Oslo i stedet for tog, som når jeg er i Bodø og skal tilbake til Oslo.

(Følger man alltid den policyen? Neida, men det ville nok vært gjort enda mindre dersom man i tillegg fikk et bidrag til feriebilletten.)

Svada at bonusprogrammer gjoer at det blir dyrere aa fly. Dersom bonusprogrammene drives paa en skikkelig maate, tjener faktisk flyselskapene penger paa programmene..

Sterke ord om bonusprogrammer som vanlig, Tommy!:) Det er klart at flyselskapene tjener penger på programmene - og det er vel nettopp derfor de ønsker slike programmer. Min bekymring er vel mer på den andre siden av bordet - dvs. de som betaler billettene. Hvordan mener du at det fungerer om det skal være slik at: 1) Flyselskapene tjener penger på dette, og 2) at kundene også tjener på det (og da snakker jeg ikke bare om de som er gullkunder hos selskapene)?

Er ikke effekten av bonusprogrammer at kundene blir mer lojale? Hva skjer da?

Jepp, her i USA, bonusprogrammenes hjemland, er det skikkelig dyrt aa fly..:rolleyes:

Ja, så klart selskapene tjener penger på programmene! Men kundene gjør det ikke!

Uansett snakket jeg om Norge, og hvis du ser litt på de undersøkelsene som har blitt gjort på virkningene av bonusprogrammer i Nord-Europa er de ganske entydige på at de har negative konsekvenser for kundene.

Fri konkurranse er når begge kan bruke alle mulige midler til å nå mål. Sannsynligvis med bare en vinner. Det er konkurranse.

Vel, fri konkurranse innebærer ikke nødvendigvis at det kun er en vinner. Det er i såfall i helt spesielle markeder (markedet for operativsystem er en mulighet for denne typen markedsløsning). Jeg tror ikke at det vil være en gunstig løsning for kundene på lang sikt å skulle tillate dominerende aktører å utnytte sin stilling for å presse ut alle andre konkurrenter. Hvor mange av dere IT-folk ville likt det om Microsoft var den eneste aktøren igjen på markedet for operativsystem og programvare for Windows....? Jeg vil anta at dersom MS kunne gjort som de ville så ville de sørget for å stenge ut ganske mange flere av programvareleverandørene enn det de faktisk har gjort. Ingen open source der i gården. Er det fri konkurranse, og er det en ønsket løsning? Hva skjer med prisene når det ikke lenger er noen konkurrenter i markedet?

Når det gjelder bonusprogrammer, i den form som de fleste flyselskaper har (spesifikt knyttet til progressiviteten i opptjeningen), så er det lite som skulle tilsi at dette ikke bidrar til "innelåsning" hos et selskap. Det betyr at det skal mye til for å velge et konkurrerende selskap, selv om dette tilbyr et produkt som er tilsvarende. Det betyr at det blir vanskeligere å få nok kunder som et uavhengig selskap. Et bonusprogram for f.eks. DY vil ikke fungere like godt, fordi DY har et mindre rutenett/færre avganger osv. Det betyr selvsagt at man kan si at DY sitt produkt er mindreverdig i forhold til SAS sitt produkt, men det betyr ikke at ikke DY kunne operert lønnsomt i mindre skala om kundene valgte basert på en pris-kvalitetsvurdering, og ikke basert på pris-bonus-kvalitet.

Bonus er ikke noe som endrer kvaliteten i produktet som leveres, om man nå ikke sitter med gullkort eller noe bedre. Det er derfor en utilbørlig konkurranseulempe for et selskap som DY å skulle konkurrere med SAS ikke bare på pris, men på pris justert for bonusgevinsten kundene får om de skulle velge SAS istedet. Hvis SAS ønsker å tilgodese kundene sine så kan de selvsagt redusere prisene sine med det som tilsvarer bonusfordelen. Da ville kundene vært happy, og KT ville ikke snakket om misbruk av dominerende stilling. Det er nok ikke det SAS ønsker, fordi de nok vil tjene penger på denne ordningen. Jeg ville kanskje hevdet at hvis SAS ikke klarer å konkurrere med f.eks. DY uten bonusprogram, så bør de kanskje heller se litt nærmere på sitt eget produkt. Er det slik at tilhengerne av SAS sitt bonusprogram føler at SAS leverer for lite uten bonusprgram at de trenger assistanse fra denne typen ordninger?

Personlig så ville sikkert bonus innenlands betydd ganske mange flere bonuspoeng i løpet av året, siden jeg alltid har minst en innenlandsstrekning før jeg reiser ut av landet. Siden mange/de fleste av mine turer er jobbrelatert så ville ikke jeg båret kostnadene ved eventuelle økte priser. Likevel så er jeg altså veldig lite begeistret for bonus innenlands. Til utlandet er det et mindre problem, fordi konkurransen er relativt sterk.

Men hvorfor skal ikke et selskap få lov til å belønne lojale kunder på andre måter enn bare reduserte priser? Ting som lounger, prioritet, fast track, business check-in, etc, etc er minst like nyttig for folk som reiser mye som lave priser, om ikke mer

det gør de da forhåbentlig, hvorfor i alverden skulle selskaberne ellers bruge penge på dem. Det er ikke anderledes end i andre brancher, alle vil gerne have loyale kunder, men i flybranchen ( i Norge/Sverige) skal alt åbenbart ske efter laveste fællesnævner!

Jeg tror ikke alle andre bransjer har samme kjennetegn i forhold til markedsstruktur (antall bedrifter, etableringsbarrierer ol.), teknologi/kostnader, osv. Å sammenlikne lojalitet til f.eks. bensinstasjoner er ikke helt det samme som lojalitet til flyselskap. En viktig årsak til det er at flyselskapenes bonusordninger er bygget opp slik at det blir mer kostbart å skifte til alternativt selskap enn bonusordninger som bensinstasjonene har.

Men hvorfor skal ikke et selskap få lov til å belønne lojale kunder på andre måter enn bare reduserte priser? Ting som lounger, prioritet, fast track, business check-in, etc, etc er minst like nyttig for folk som reiser mye som lave priser, om ikke mer

Hvorfor skal disse ekstraproduktene da knyttes opp mot et lojalitetsprogram? Dette er jo tilbud som eksisterer i dag og som gullkunder og de som reiser på øko ekstra og business nyter godt av. Dvs. gode kunder får denne ekstraservicen i dag. Jeg er helt enig i at dette er kjekke ting når man er på reise, men det er altså ikke et tilbud som mangler i dag. Det som ville kunne blitt endret er at noen flere fikk gullstatus og dermed kunne komme seg inn i loungen, bruke business check-in etc.

Back