Sterling klynker

For all del, jeg tok deg ikke helt alvorlig (men det er av og til vanskelig å vite). Det kan være greit å slenge på et "blinkefjes"...;)

Jeg tror ikke sosialdemokratiet har så veldig mye med saken å gjøre, men det er mulig jeg tar feil. Jeg trodde at forbudet var basert på en relativt grundig konkurranseøkonomisk analyse av problemstillingen og markedsstrukturen i Norge, foretatt av svært kompetente økonomer og jurister. Mange av disse vil nok heller ikke bekjenne seg til sosialdemokratiet, for alt jeg vet. Prøv nå å huske på at en type løsning er en god ide i et land, mens en annen løsning kan være en god ide i et annet land (det er ikke noen "one size fits all" løsning på denne typen problematikk).

jeg bare mener at jeg synes ikke det skal være opp til statlige organer å sette annet enn "grunnleggende" spilleregler for hvordan markedsliberalismen vi indirekte har i Norge skal være - ikke hvordan produkter markedet velger å tilby forbrukerne. og sånn som saken stiller seg i dagens lys så stiller jeg meg bar litt undrende til at dagens praksis skal opprettholdes.

Det er noen ting jeg lurer på når jeg leser en rekke av innleggene her:

1. Er det noen som kan komme med en kvalifisert gjetning på hvor mange flere SAS kunder som ville opptjent gullstatus om man hadde bonus innenlands?
2. Hvorfor kan ikke SAS f.eks. gjøre det lettere å opptjene status ved utenlandsreiser? Dette er selvsagt en imperfekt måte å korrigere for manglende opptjening innenlands (men graden av imperfeksjon vil være avhengig av reisemønster til de som ville blitt gullkunder ved innenlandsopptjening).
3. Hvorfor redusererer de opptjening på en rekke billige billetter (som også forretningsreisende benytter seg av)? Dette gjør de ikke lettere å få lojale kunder.

hvis man skal hakke løs på at Bonusproduktet er dårlig plutselig, så kan det vel ikke være så farlig å ha det heller da? hehe

:colgate:;)

1. Er det noen som kan komme med en kvalifisert gjetning på hvor mange flere SAS kunder som ville opptjent gullstatus om man hadde bonus innenlands?

3. Hvorfor redusererer de opptjening på en rekke billige billetter (som også forretningsreisende benytter seg av)? Dette gjør de ikke lettere å få lojale kunder.

1. Ikke veldig mange, for da ville mest sannsynlig grensene for gull økt til samme nivå som i SE og DK hvor man må vesentlig flere poeng for å få gull

3. Det er det flere som lurer på, meg inkludert. Jeg kan skjønne at K-billetter (de aller aller billigste) gir 25%, men grensen er nå satt alt for høyt og det var det jeg klagde mest over i møtet jeg hadde med SAS her forleden og så det var totalt idiotisk at man må opp på 2500kr t/r OSL-CPH for å få 100% (litt ironisk er at jeg betaler ca det samme for 100% billetter OSL-LHR som OSL-CPH). Det er dyrere enn i "gamle dager" (2000-2003, hvor jeg fløy CPH-OSL ca 1 gang i måneden) før man fikk tak i dagens superbillige. Da SAS hadde monopol på OSL-CPH betalte "jeg" normalt 1800kr t/r OSL-CPH som normalt var det billigste man fant og det ga 100%

Last edited:

2. Hvorfor kan ikke SAS f.eks. gjøre det lettere å opptjene status ved utenlandsreiser? Dette er selvsagt en imperfekt måte å korrigere for manglende opptjening innenlands (men graden av imperfeksjon vil være avhengig av reisemønster til de som ville blitt gullkunder ved innenlandsopptjening).

1. Det er umulig aa svare paa fordi reisemoensteret og vaner har endret seg utrolig mye de siste aarene. Kanskje en 1% oekning av totalvolumet er min ville gjetning.

2. Det gjoer de. For norske medlemmer trenger man kun 45.000 grunnpoeng pr. aar, mot 70.000 for andre land. Fortsatt er det vanskelig...

3. Du, det aner jeg ikke. Helt paa trynet av SAS spoer du meg, men dette er jo en helhetsvurdering for hele Eurobonus programmet. (utenfor emnet, jeg mener SAS burde legge seg paa nivaa med LH for billigere billetter)

1. Ikke veldig mange, for da ville mest sannsynlig grensene for gull økt til samme nivå som i SE og DK hvor man må vesentlig flere poeng for å få gull

Det stemmer ikke. SAS i Norge mistet en haug med gullkunder, selv om man justerte nivaaet til 45K poeng pr. aar. Husker ikke total tallet, men det kan jeg finne ut av. Det fallt av enda flere EBS

hvis man skal hakke løs på at Bonusproduktet er dårlig plutselig, så kan det vel ikke være så farlig å ha det heller da? hehe
:colgate:;)

Ikke helt samme sak, men nei, om SAS hadde gjort med alle bookingklasser slik de har gjort med en rekke økonomiklasser så ville problemet vært mye mindre. Da hadde riktignok poenget med å ha bonusprogram bortimot forsvunnet.

Det stemmer ikke. SAS i Norge mistet en haug med gullkunder, selv om man justerte nivaaet til 45K poeng pr. aar. Husker ikke total tallet, men det kan jeg finne ut av

Fint om du kan finne ut av det, Tommy.

Jeg har litt vanskeligheter med at det "er opplest og vedtatt" at prisene vil oeke om Bonus gjeninfoeres...hva er det med Norge som gjoer at prisene maa opp...baade DY og SAS har organisasjonene som maa til paa plass allerede, uttak av Bonues reiser foregaar allerede baade innelands og utenlands for SAS sitt vedkommende, DY kan enkelt legge dette til.....hvor kommer kostnadene ??

Jeg har litt vanskeligheter med at det "er opplest og vedtatt" at prisene vil oeke om Bonus gjeninfoeres...hva er det med Norge som gjoer at prisene maa opp...baade DY og SAS har organisasjonene som maa til paa plass allerede, uttak av Bonues reiser foregaar allerede baade innelands og utenlands for SAS sitt vedkommende, DY kan enkelt legge dette til.....hvor kommer kostnadene ??

Som TOS sier, det er ikke kostnaden ved å drive bonusprogrammet som er problematisk.

Flyselskapene som innfører bonusprogram gjør det, i grove trekk, av to grunner. Enten fordi de får solgt flere billetter eller fordi de får solgt de billettene de selger til en høyere pris.

Dersom et bonusprogram gjør at et betydelig antall kunder vil velge et selskap selv om det er litt dyrere eller har et litt dårligere produkt kan dette selskapet skru opp prisen uten å miste kunder. Dersom et flyselskap har et vellykket bonusprogram er dette, formodentlig, noe av det de oppnår. Derfor kan prisene øke, uten at kostnadene gjør det. Bra for selskapet, ikke nødvendigvis like bra for kundene.

Og dessverre har mange av de som reiser ofte fastloenn og vil ikke kunne kompenseres for slike ting uten aa bli beskattet. Systemet med status ligger der av naturlige aarsaker: For aa skape lojalitet blandt folk som reiser mye, beloenningen er at reiseopplevelsen blir MYE enklere og bedre.

Opptjening av bonuspoeng betalt av jobb som benyttes privat er en soleklar skattefordel etter skatteloven. De eneste som direkte tjener på bonuskort er personer som ikke betaler for sine egne billetter (og som unnlater å rapporterte dette til skattemyndighetene). I eksemplet som Tommy bruker skal den ansatte skatte av fordelen han får av at firmaet han jobber for har betalt for hans privat brukte business billett (indirekte gjennom opptjening av bonuspoeng), ergo vil han ikke ha "råd" til billetten uten bonuspoeng heller.

Bonuskort og lojalitetsprogrammer generelt har i utgangspunktet ingenting med service å gjøre. Det er et verktøy for å gi kundene en større transaksjonskostnad ved å bytte til andre flyselskaper. Eks. DY OSLBGO = 500 NOK, SK-BU OSLBGO, 750 NOK. I utgangspunktet vil dette være mikroøkonomi 101, hvor man får mest nytte pr krone ved å velge det billigere DY alternativet (la oss holde frekvens, punktlighet, service osv ute av bildet). En måte for SAS å kunne få solgt sin billett på denne flighten, kunne vært å lansert et bonusprogram, hvor kunden blir til en viss grad (men ikke mer enn 250 ikke sant) kompensert for å velge en dyrere flight. Det samme gjelder for å få kunder til å velge off-peak flights hos seg selv framfor for eksempel tilsvarende prisede peak billetter hos en konkurrent.

Et bonuskort er ingen gavepakke til deg som kunde. Det er et kalkulert produkt for å begrense din frihet i valg av leverandør. Enkeltstående kan man ikke si at lojalitetsprogrammer er nok til å føre til markedssvikt, men i tilfellet DY vs SK-BU var det en av mange faktorer som fikk åpnet opp for konkurranse på innlandet. Det er helt naturlig at en stor monopolist gjør alt som er mulig for å stenge potensielle inntrengere ute, akkurat som at det er konkurransemyndighetenes oppgave å foreta endringer hvis det har gått for langt. Det er ingenting kommunistisk over dette, de aller fleste land har hatt sine anti-trust-saker opp gjennom årene. Som nevnt over er vel kommunisme generelt pregret av mangel på konkurranse, og statlig styring.

Lounger, fast-track og andre servicetiltak må ikke nødvendigvis finansieres av kunden over et bonuskort. Det kan like enkelt betales for enten pr gang eller i en slags direkte-finansiert medlemsskapordning. Hvis bedrifter er villige til å betale for slikt gjennom sin ansatte sitt bonuskort, er det ingen grunn til å tro at de ikke vil betale direkte for det også.

Opptjening av bonuspoeng betalt av jobb som benyttes privat er en soleklar skattefordel etter skatteloven. De eneste som direkte tjener på bonuskort er personer som ikke betaler for sine egne billetter (og som unnlater å rapporterte dette til skattemyndighetene). I eksemplet som Tommy bruker skal den ansatte skatte av fordelen han får av at firmaet han jobber for har betalt for hans privat brukte business billett (indirekte gjennom opptjening av bonuspoeng), ergo vil han ikke ha "råd" til billetten uten bonuspoeng heller.

Joda, det er reglene. Men i Norge "glemmer" de aller aller fleste å skatte av dette og myndighetene har eller ikke tilgang/eller sjekker SAS sine registere.

Så i praksis er det skattefritt:p

Lovlig: Nei. Gir både folk og myndigheter egentlig f**n: jepp

Som TOS sier, det er ikke kostnaden ved å drive bonusprogrammet som er problematisk.

Flyselskapene som innfører bonusprogram gjør det, i grove trekk, av to grunner. Enten fordi de får solgt flere billetter eller fordi de får solgt de billettene de selger til en høyere pris.

Dersom et bonusprogram gjør at et betydelig antall kunder vil velge et selskap selv om det er litt dyrere eller har et litt dårligere produkt kan dette selskapet skru opp prisen uten å miste kunder. Dersom et flyselskap har et vellykket bonusprogram er dette, formodentlig, noe av det de oppnår. Derfor kan prisene øke, uten at kostnadene gjør det. Bra for selskapet, ikke nødvendigvis like bra for kundene.

Det er nok langt flere grunner til bruk av Bonus Program enn de 2, marked for nye ruter er en grunn som var utrolig viktig for Air France naar de aapnet Paris Seattle, de hadde allerede et godt markedsgrunnlag i form av Skyteam medlemmer, den nye ruten foerte til lavere priser ut av Seattle, den gav mere konkuranse og ikke minst en ny rute...en klar fordel for meg som Skytema medlem (nok en 1 stop Skyteam til Oslo), en fordel for meg som Miles and Moore looser (lavere priser) en win - win for meg og Air France.....(og jeg vet hvor mye vekt de la paa Skyteam medlemmer under planleggningen) Saa dette er langt mere komplisert enn slik det blir fremstillt.....og litt salt i saarene Oslo har jo ikke akkurat faatt mengder med nye internasjonale ruter....kanskje ikke en sammenheng...kanskje en sammenheng:rolleyes:

Etter å ha følgt med på denne tråden, er det to ting jeg lurer litt på.

1. Hvis du har et foretak som selger en tjeneste, vil du selge den tjenesten til en pris lavere en det du egentlig kunne ha fått (ikke råvprising selvfølgelig)?

2. Hvorfor må et selvskap som har høyere priser ha dårligere service, slik jeg leste litt lengere opp på siden?

Det finnes nok helt sikkert enkle svar på disse spørsmålene her!

Inlighten me please:)

Jeg har hele tiden argumentert for at det er forsaavidt greit at man ikke kan opptjene poeng innenlands i Norge. Dog er jeg fullstendig uenig i at SAS ikke har mulighet til aa gi grunnpoeng for opptjening av status

Status er en måte få innlåsingseffekt på. På den annen side, det bør i utgangspunktet være lov å gi noe ekstra til gode kunder, enten som bonus eller kvantumsrabatt. Det er ikke nødvendigvis verre enn at de som reiser ofte kan kjøpe klippekort på bussen (jeg skal ukependle fra mars og kommer definitivt til å kjøpe rabattkort på den svindyre hurtigbåten til Harstad).

Konkurranse dreier seg, sett fra samfunnet og publikum sin side om å få best og rimeligst mulig varer og tjenester. Bonus/rabatter er en del av virkemidlene bedrifter bruker for å tiltrekke seg kunder gjennom å gi et bedre tilbud. Det er først når en bedrift får så sterk makt at den utnytter situasjonen at de må stanses.

Jeg har tidligere kalt bonusprogrammer noe svineri. Sett fra hensiktsperspektivet til selskapene står jeg for det, men i praksis vil jeg moderere meg og si at de bør tillates så lenge konkurransen ellers virker. Myndighetene skal regulere reelle problemer, ikke filosofiske mulige problemer.

Noen selskaper, som Southwest og Jomfruatlantisk har jo klart seg mot sterke "incumbents" med bonusprogrammer, så det er klart at bonuser ikke betyr alt. Og motsatt, jeg tviler på at et bonusforbud i Danmark vil hjelpe Red Air Jalla.

Tror virkelig de som er imot bonusprogrammer at DY kommer til aa gaa konkurs dersom man tillater opptjening av grunnpoeng til statuskvalifisering innenlands?
[*]
Så derfor vil det for meg i dag være greit om SAS får gjøre dette, i hvertfal inntil det observeres reelle problemer. DY trengte bonusforbudet i starten, i dag er de såpass sterke at det burde kunne oppheves. Ikke fordi jeg liker bonus mer enn før, men fordi man ikke bør tukle mer med markedsreguleringer enn nødvendig.

[*]Tror virkelig de som er imot bonusprogram at effekten av gjeninnfoering Eurobonus vil ende opp med at kommer til aa gaa tilbake til loerdagsbilletter og et 2003 scenario?

Lørdagsbilletter var delvis forårsaket av den sterke reguleringen som ble opphevet i -97, delvis av selskapenes mono- og duopoler. hensikten var å skvise kundene for mest mulig gryn. Du har nok rett i at konkurransen pr i dag er så sterk at vi neppe returnerer til lørdagsregelen, men dersom det skjer må tiltak settes i verk.

DERSOM dette skjer, hvor lang tid tror man det vil ta foer en annen, stoerre, internasjonal aktoer vil komme paa banen??
DY ville ikke kommet på banen om det ikke var for bonusforbudet. En større internasjonal aktør vil kunne tenkes å komme, men ikke dersom de forventer å tape masse penger mot en monopolist. (Nei, jeg regner ikke med Sterling :D)

Back