Jeg har hele tiden argumentert for at det er forsaavidt greit at man ikke kan opptjene poeng innenlands i Norge. Dog er jeg fullstendig uenig i at SAS ikke har mulighet til aa gi grunnpoeng for opptjening av status
Status er en måte få innlåsingseffekt på. På den annen side, det bør i utgangspunktet være lov å gi noe ekstra til gode kunder, enten som bonus eller kvantumsrabatt. Det er ikke nødvendigvis verre enn at de som reiser ofte kan kjøpe klippekort på bussen (jeg skal ukependle fra mars og kommer definitivt til å kjøpe rabattkort på den svindyre hurtigbåten til Harstad).
Konkurranse dreier seg, sett fra samfunnet og publikum sin side om å få best og rimeligst mulig varer og tjenester. Bonus/rabatter er en del av virkemidlene bedrifter bruker for å tiltrekke seg kunder gjennom å gi et bedre tilbud. Det er først når en bedrift får så sterk makt at den utnytter situasjonen at de må stanses.
Jeg har tidligere kalt bonusprogrammer noe svineri. Sett fra hensiktsperspektivet til selskapene står jeg for det, men i praksis vil jeg moderere meg og si at de bør tillates så lenge konkurransen ellers virker. Myndighetene skal regulere reelle problemer, ikke filosofiske mulige problemer.
Noen selskaper, som Southwest og Jomfruatlantisk har jo klart seg mot sterke "incumbents" med bonusprogrammer, så det er klart at bonuser ikke betyr alt. Og motsatt, jeg tviler på at et bonusforbud i Danmark vil hjelpe Red Air Jalla.
Tror virkelig de som er imot bonusprogrammer at DY kommer til aa gaa konkurs dersom man tillater opptjening av grunnpoeng til statuskvalifisering innenlands?
[*]
Så derfor vil det for meg i dag være greit om SAS får gjøre dette, i hvertfal inntil det observeres reelle problemer. DY trengte bonusforbudet i starten, i dag er de såpass sterke at det burde kunne oppheves. Ikke fordi jeg liker bonus mer enn før, men fordi man ikke bør tukle mer med markedsreguleringer enn nødvendig.
[*]Tror virkelig de som er imot bonusprogram at effekten av gjeninnfoering Eurobonus vil ende opp med at kommer til aa gaa tilbake til loerdagsbilletter og et 2003 scenario?
Lørdagsbilletter var delvis forårsaket av den sterke reguleringen som ble opphevet i -97, delvis av selskapenes mono- og duopoler. hensikten var å skvise kundene for mest mulig gryn. Du har nok rett i at konkurransen pr i dag er så sterk at vi neppe returnerer til lørdagsregelen, men dersom det skjer må tiltak settes i verk.
DERSOM dette skjer, hvor lang tid tror man det vil ta foer en annen, stoerre, internasjonal aktoer vil komme paa banen??
DY ville ikke kommet på banen om det ikke var for bonusforbudet. En større internasjonal aktør vil kunne tenkes å komme, men ikke dersom de forventer å tape masse penger mot en monopolist. (Nei, jeg regner ikke med Sterling

)