• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

DY Status Norwegian Longhaul og deres 787 (ruter m.v.)

Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Vet ikke om noen av dere har sett dette, men her er et setekart til norwegian's 787.

http://www.norwegian.no/kundeservice/Reiseinformasjon/billetter/setereservasjon/interiorarrangement/

seteplan-m-wc-787.jpg

Så det da jeg bestilte reisen ;) :lol:

Ok, da var jeg ikke helt oppdatert der - sist jeg snakket med en
"OSL-kjenner" var det like mye store Airbus-maskiner som TG
brukte; men synd at det kun er T7 permanent da - hadde håpet
at de skulle bruke halvparten av året med A340. Nei da blir ikke
en evt. T7 med DU noe som flynerdene kanskje blir helt
"ville i trusa" av.. ^_^

Ganske lenge siden Thai brukte Airbus, helt tilbake til oppstarten av ruta til BKK. 2009 var det vel. Etterhvert forsvant Airbus helt og 777 kom. Riktignok var A340-600 i bruk på noen få avganger i fjor vinter.

"MISSING PERSON" Hvor er Skånvik og sier at alt er på stell ?

Frøken Skånvik sier at Norwegian ikke blir rammet av utsettelser.

http://e24.no/boers-og-finans/lei-av-dreamliner-spekulasjoner/20331657

Som du ser sa hun det allerede den 06/02. Hele to dager før Norwegian sendte ut en børsmelding om at Boeing hadde meddelt de at leveransen av første 787 kunne bli forsinket.

Når dama den 06/02 sier "Vi snakket med våre kontakter hos Boeing i Seattle, som produserer flyene, senest i går kveld. Det er per nå ingen endringer på produksjonen, og jeg må vel si at de signalene vi får selv direkte fra Seattle er mer positive enn de vi leser om i media", så kan hun vel ikke si annet enn at leveransene går som normalt.
Som et børsnotert selskap så må forhold som kan påvirke børskursen meddeles børsen først. Og den meldingen kom altså den 08/02, ikke mer enn to dager etter at Boeing hadde fortalt Norwegian at leveransen går som normalt. Neste melding til børesen vil antakelig være når Boeing har oversikt over når flyet kan leveres, og det har de antakelig ikke ikke på nåværende tidspunkt.

Hvorfor mener du at hun skal komme i media og si at "alt er på stell" når ikke engang Boeing kan si det?

Nå har jo forsåvidt norewegians styreleder sagt at de som har kjøpt billetter skal få fly til New York som de har kjøpt, men med andre fly. Og det er helt naturlig i og med at norwegians eget fly blir forsinket. Han har videre sagt at de som har kjøpt billett for å reise med 787 kan få booket om til avgang når 787 er levert, uten kostnad. Norwegian har etter min mening ivaretatt passasjerene, og da er vel "alt på stell"? Eller hva?

Dette er en lite trivelig situasjon for Boeing, Norwegian og ikke minst for passasjerene, men de som skal reise uansett kommer fram, Norwegian flyr og Boeing betaler.

Vidar

Vil setene 34 A/C og 35 A/C være de mest attraktive setene, bortsett fra premiumsetene?

For noen kanskje, men det er jo samme setene som de andre economy setene. En fordel for vindusrekka er vel at man slipper å hoppe over to personer. For C-rekka så blir man vel sittende i do-køen. Jeg regner med at A-sete blir strengt tatt et B-sete i forhold til radene foran - slik jeg har sett en del andre selskaper har gjort.

Når dama den 06/02 sier "Vi snakket med våre kontakter hos Boeing i Seattle, som produserer flyene, senest i går kveld. Det er per nå ingen endringer på produksjonen, og jeg må vel si at de signalene vi får selv direkte fra Seattle er mer positive enn de vi leser om i media", så kan hun vel ikke si annet enn at leveransene går som normalt.

Vidar

Strengt tatt så er det hun sier her korrekt. Produksjonen går som normalt, da det er leveringene som har stoppet opp. Men det nevner hun ikke, men har således sitt på det tørre med utsagnet

Får satse på at om de ikke får sine 787 i tide, så leaser de inn Hong Kong Jet sine flunke nye A332 maskiner som egentlig skulle til Air AsiaX.

Strengt tatt så er det hun sier her korrekt. Produksjonen går som normalt, da det er leveringene som har stoppet opp. Men det nevner hun ikke, men har således sitt på det tørre med utsagnet

På det tidspunktet hun sa at de hadde snakket med Boeing var ennå ikke leveransen av deres fly utsatt. Den meldingen kom to dager senere og ble korrekt sendt til børsen først.

Vidar

<mod>
Hva som er gjemt i hvilken hangar er nå i en egen tråd, så holder vi oss til 787 og DY her.
</mod>

-A

Muligens også fordi 99,9% av reisende gir bingen i om de reiser med 330, 340 eller 767.

I tillegg tviler jeg på at så mange har planer om å bo på gata i NY, og dermed har bestilt hotell som ikke lar seg flytte.

DU er jo særlig uheldige siden de skal start IC basert på disse leveransene.
Andre operatører kan ha eget materiell hvor 787 skulle erstatte jern de bruker i dag/brukes til ekspansjon.
I tillegg til rene leiekostnader for DU vil de jo også måtte lønne X antall 787 crew.
Så kommer vel også behov for simulator timer for å holde rating vedlike om dette trekker ut.

Jeg tror at Björn Kjos er proff nok slik at kan kan forsatt smile bredt.

Sikkert, disse leveranser vil koste Norwegian Longhaul en stykke penger. Men, disse penger kommer jo tilbake som kompensasjon fra Boeing. Direkte i penger, eller indirekte via rabatter eller bedre leverings-posisjoner for 737-800 og 737-8Max. Av disse har Norwegian mere enn 150 fly i bestilling og dette er den desidert störste vekst-motor til selskap.

Det blir i alle fall en masse skriverier i avisene. Det virker som alle journalister elsker å skrive om Norwegian og deres 787 problemer. Jeg tror publikum er fullstendig klar over at Norwegian er helt uskyldig i forsinkelsene og at tilitten til Norwegain ikke er utsatt. Tvert i mot vriker det som sympatien mot flyselskapet styrkes da mange føler at pressen ofte utettmessig nærmest prøver å håne flyselskapet for problemene.

Norwegian får i hvertall mye gratis PR for deres nye LH satsning. Mange får repetert og repetert om de nye rutene og det nye "superflyet". De oppfatter det kritiske i at Norwegian må vente. Ergo må det være et vidunder de venter på. Lysten får å teste flyet fester seg og mange fler bestemmer seg for å prøve flyet engang. Aldri før har pulbikum fått lære viktigheten av en modellbetegnense på hekken av et fly! Biler har hatt det, men man må vel tilbake til GTI bak på Golfen i 80 åra for å finne lignende model fokus.

Last edited:
Back