• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

DY Status Norwegian Longhaul og deres 787 (ruter m.v.)

Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Om DU har råd er en ting, men hva med Boeing ....
DU og andre som venter på 787 kan ha klausuler i avtalen som gjør av Boeing må dekke ekstrakostnader ved innleie.
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Har inte DU leasat de flesta av sina Boeing 787 från GEAC?
Om så är fallet blir väl det en ev kompensationsaffär mellan GEAC och Boeing om DUs 787 blir försenade?
Till skillnad från nästan alla 787 kunder så måste DU weatleasa flygplan om 787 försenas. Nästan alla andra bolag är något mindre sårbara då 787 är avsedda att ersätta ex flygbolagens nuvarande flottor av Boeing 767.
Ersätta DU 787 med 186 seats 737-800W vore ett fiasko. Första flygning..OSL-KEF-Bangor-JFK eller OSL-DXB-DEL-BKK...ingen drömresa direkt
 
Last edited:
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Hvis vi sier leie fra ILFC L-1011 så er vi mer på rett spor
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Ersätta DU 787 med 186 seats 737-800W vore ett fiasko. Första flygning..OSL-KEF-Bangor-JFK eller OSL-DXB-DEL-BKK...ingen drömresa direkt

737 klarer seg med en mellomlanding til både JFK og BKK
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Lukter problemer for DY lang vei av dette. Det vil jo selvsagt være mulig å leie inn andre fly, men IC-satsingen får ikke akkurat noen flying start.

I tillegg kommer alle problemene med falsk reklame overfor de kundene som har betalt for "787 Dreamliner-opplevelsen" ;)
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

det ordner seg vel tenker jeg. Det sitter vel ikke en gjeng med brødgjøker hos dy som ikke har tatt høyde for eventualiteter av alle slag..
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

det ordner seg vel tenker jeg. Det sitter vel ikke en gjeng med brødgjøker hos dy som ikke har tatt høyde for eventualiteter av alle slag..

De trenger vel ikke være brødgjøker for at 787 skal gi dem problem? Men grunnlag for refusjon e.l. gir det vel neppe om det er 767 i s.o. 787...

Her for øvrig TYO i forrige uke - godt utvalg parkerte drømmefly...
 

Attachments

  • IMG_1505.jpg
    IMG_1505.jpg
    36.8 KB · Views: 699
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Tror egentlig 90 % gir blanke i hva de flyr. Omtrent like mange av de som bryr seg vil sikkert ikke se eller forstå forskjellen på en ny 738 og en 787 ;)
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Var ikke DU longhoual satsning noe Mr Kjos MÅTTE ha 787 til siden den var så drivstoff gjerrig kontra alle andre fly? Hvordan da skal de klare å opprette holde de lave prisene hvis de bruker annet materiel feks 767 som er nevnt? Uansett den økte drivstoff kostnaden er vel noe de selv må dekke.
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Må innrømme at det hadde vært litt småmorsomt oppi det hele om DU startet med ex-SAS B767 etter å ha reklamert for Dreamlineren, men det er jo litt tid igjen enda.
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Tror egentlig 90 % gir blanke i hva de flyr. Omtrent like mange av de som bryr seg vil sikkert ikke se eller forstå forskjellen på en ny 738 og en 787 ;)

Det kommer an på om de har booket billetten for å fly med større vindu :D
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Haha! Bare vent til du sitter i en 738 og hører sidemannen si "ja jøss, det er virkelig store vinduer og bedre luft her!! fantastisk fly!"
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Vil det ikke bli stort press på leasingmarkedet for fly i denne størrelsen med så mange 787 på bakken?
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Kan DU i det hele tatt utsette oppstart? Hva skjer med slots på JFK hvis de f.eks. måtte utsette oppstart 2-3-4-5 måneder?
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Med tanke på hur DY/DU har marknadsfört 787 som framtidens drömflyg och samtliga konkurrents flyg som gamla "dinusarier" tror jag faktiskt många passagerare skulle bli besvikna om de får börja resan till New York eller Bangkok i en fullpackad 737-800 som dessutom måste göra bränslestop och crewbyte påvägen..
Istället för en dreamliner start blir det nightmare start.
EuroAtlantic kanske blir Kjos wetlease val? De har både 767-300ER och 777-200ER.
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Hva med pax antall på 737-800 mot en 787? Siden DY har solgt så mange biletter, får de plats i en 737 om de skulle sette Inn det under en periode? Eller må de seende 2stk 737 för å få med alle pax?
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Hva med pax antall på 737-800 mot en 787? Siden DY har solgt så mange biletter, får de plats i en 737 om de skulle sette Inn det under en periode? Eller må de seende 2stk 737 för å få med alle pax?

787'n tar 291, så regnestykket blir vel ganske enkelt. Hvis flightene er mere eller mindre fullsatt. Men blir jo dårlig med premium seter i en 738 :colgate:
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Skulle vært gøy å sett smilet til Kjos når hans første avgang til NYC er med en gammel SAS 767.
 
Back
Top