• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

DY Status Norwegian Longhaul og deres 787 (ruter m.v.)

Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Det forundrer overrasker meg at flyentusiaster ser ut til å fryde seg over dette.
Man skulle tro det var glede blant entusiastene når et norsk selskap starter interkomtinentale ruter fra Norge, med markedets mest moderne fly.

Forundret. Virkelig!
 
Sv: Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

787'n tar 291, så regnestykket blir vel ganske enkelt. Hvis flightene er mere eller mindre fullsatt. Men blir jo dårlig med premium seter i en 738 :colgate:

Om man ändå måste skicka 2st B738 så kan man ju plocka bort varannan stolsrad i fram för att få en bättre premiumprodukt.
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Det forundrer overrasker meg at flyentusiaster ser ut til å fryde seg over dette.
Man skulle tro det var glede blant entusiastene når et norsk selskap starter interkomtinentale ruter fra Norge, med markedets mest moderne fly.

Forundret. Virkelig!

Har all respekt for deg imm, men dette har vel også nå å gjøre med at DY snart er på samma linja som FR når det gjelder slavekontrakter. Ja 787 er et supert fly, men når det har blitt hypa opp så til di grader av DY og andre så blir fall høyden også ganske stor når åpningen nå står i fare med 787.

Men selvfølgelig er det morro at de starter, blir jo billigere priser til BKK noe som passer meg helt utmerket :)
 
Last edited:
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Har all respekt for deg imm, men dette har vel også nå å gjøre med at DY snart er på samma linja som FR når det gjelder slavekontrakter. Ja 787 er et supert fly, men når det har blitt hypa opp så til di grader av DY og andre så blir fall høyden også ganske stor når åpningen nå står i fare med 787.

Men selvfølgelig er det morro at de starter, blir jo billigere priser til BKK noe som passer meg helt utmerket :)


Ser poenget ditt.
Flyet er hypet opp, men er det ikke greit det? Det er tross alt banebrytende på mange måter, og vi ønsker vel at ting skal bli bedre?
Eller hva? At Boeing nå har fått problemer er jo ikke Norwegian sin feil.

For meg blir det feil å glede seg over at Norwegian og passasjerene deres muligens vil kunne lide av dette. Dette er ikke noe som noen kunne forutse ville skje.
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Det forundrer overrasker meg at flyentusiaster ser ut til å fryde seg over dette.
Man skulle tro det var glede blant entusiastene når et norsk selskap starter interkomtinentale ruter fra Norge, med markedets mest moderne fly.

Forundret. Virkelig!

Sånn blir det, når vi har anti SAS og anti Norwegian folk her inne på forumet.
Blir litt kvalm av alt hat mot SAS og DY, fra begge kanter.

Kan ikke folk klare å glede seg at Norge har 3 flotte flyselskaper, uten å måtte kommentere "slaske" smilet til Kjos hver j...a gang de skal si noe om DY? :stir

Men billige flybilletter vil de ha.....

Sånn, back to topic :old
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Sånn blir det, når vi har anti SAS og anti Norwegian folk her inne på forumet.
Blir litt kvalm av alt hat mot SAS og DY, fra begge kanter.

Kan ikke folk klare å glede seg at Norge har 3 flotte flyselskaper, uten å måtte kommentere "slaske" smilet til Kjos hver j...a gang de skal si noe om DY? :stir

Men billige flybilletter vil de ha.....

Sånn, back to topic :old

For min egen del så går dette på at Kjos og DY, DU eller hva de heter faktisk har solgt et produkt det kan stilles tvil om at de greier å levere
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Ser poenget ditt.
Flyet er hypet opp, men er det ikke greit det? Det er tross alt banebrytende på mange måter, og vi ønsker vel at ting skal bli bedre?
Eller hva? At Boeing nå har fått problemer er jo ikke Norwegian sin feil.

For meg blir det feil å glede seg over at Norwegian og passasjerene deres muligens vil kunne lide av dette. Dette er ikke noe som noen kunne forutse ville skje.

Sånn blir det, når vi har anti SAS og anti Norwegian folk her inne på forumet.
Blir litt kvalm av alt hat mot SAS og DY, fra begge kanter.

Kan ikke folk klare å glede seg at Norge har 3 flotte flyselskaper, uten å måtte kommentere "slaske" smilet til Kjos hver j...a gang de skal si noe om DY? :stir

Men billige flybilletter vil de ha.....

Sånn, back to topic :old

For min egen del så går dette på at Kjos og DY, DU eller hva de heter faktisk har solgt et produkt det kan stilles tvil om at de greier å levere

Thai C-klasse forteller det meste med sin setning. Og var vel noe av det samme som jeg skulle frem til.

Hvis jeg ikke tar feil, så var det ikke manko på advarsler om at han kanskje burde hatt litt mere på plass før billettsalget startet. Men nå ser vi jo antagelig hvofor de advarslene kom.:spin

Ja Boeing har nå et kjempeproblem som vil koste de masse grunker.

Trodde Aribus 330 fortod at desto flere aktører så går prisene ned.
Vil uansett valgt QR evnt TG til BKK og betalt 1-2-3k mere for en tur/retur reise.
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

For min egen del så går dette på at Kjos og DY, DU eller hva de heter faktisk har solgt et produkt det kan stilles tvil om at de greier å levere

Men dette har jo ikke DU gjort med vitende vilje? For meg ihvertfall så er det en avgjørende forskjell. Skulle skjønt deg litt mer hvis DU hadde solgt et produkt de viste at de ikke ville kunne levere, men denne svikten har nok truffet både boeing og DU mitt i fleisen!

Håper bare de klarer å få løst floken i løpet av kort tid, ikke kjekt for hverken DU eller de som har kjøpt biletter med 787 flyet.
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Thai C-klasse forteller det meste med sin setning. Og var vel noe av det samme som jeg skulle frem til.

Hvis jeg ikke tar feil, så var det ikke manko på advarsler om at han kanskje burde hatt litt mere på plass før billettsalget startet. Men nå ser vi jo antagelig hvofor de advarslene kom.:spin

Ja Boeing har nå et kjempeproblem som vil koste de masse grunker.

Trodde Aribus 330 fortod at desto flere aktører så går prisene ned.
Vil uansett valgt QR evnt TG til BKK og betalt 1-2-3k mere for en tur/retur reise.

Må si meg enig med Imm og flere her som stusser over at personer her koser seg over at DY KAN slite med å få 788 i tide. Etter mitt syn så er det kun trist om vi ikke får se 788 på OSL da DY skal fly longhaul for første gang.

Er vel bare igjen ett utrykk for at janteloven lever i beste velgående, også på et forum som burde være glad for en økt IC satsing fra Norge.

Å forresten, jeg har lest de 50 andre tråder om DY's betingelser, så de argumentene behøver jeg ikke få repetert, jeg mener fortsatt at DY's satsning i Skandinavia er positivt..
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

<mod>

Før det skjærer ut feil vei og vi må rydde mer:

"Status Norwegian Longhaul og deres 787" hører hjemme her, det er nok andre tråder om betingelser, SAS vs DY vs FR m.v.

Har man ikke noe konstruktivt å tilføre i tråden så finn en annen tråd der du kan bidra!
</mod>
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Må si meg enig med Imm og flere her som stusser over at personer her koser seg over at DY KAN slite med å få 788 i tide. Etter mitt syn så er det kun trist om vi ikke får se 788 på OSL da DY skal fly longhaul for første gang.

Er vel bare igjen ett utrykk for at janteloven lever i beste velgående, også på et forum som burde være glad for en økt IC satsing fra Norge.

Å forresten, jeg har lest de 50 andre tråder om DY's betingelser, så de argumentene behøver jeg ikke få repetert, jeg mener fortsatt at DY's satsning i Skandinavia er positivt..
Er vel ingen her som har sagt de IKKE vil ha mere IC satsning fra OSL og ARN? Men stauts er pr i dag at DY eller DU ,ikke vet når de får sine 787. Ja utrolig synd for kundene, det skal jeg være enig i. Så får vi se om det blir sommer , høst, vinter eller vår før vi får se en 787 på OSL.
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Hva ville vært akseptabel tidspunkt å starte billettsalget?
Når flyene er levert og står klare på Gardermoen?

OK, 787 har vært utsatt og utsatt og utsatt. Men nå var alt klart, mange fly var levert, og flere selskap har de i bruk. Ok, barnesykdommer vil komme. Som justeres kontinuerlig.
Men hvem kunne se at hele flåten av 787 ville bli groundet?

Mye kan sies om Norwegian, men her mener ihvertfall jeg at dette kunne de ikke ha forutsett ville skje. - Og husk at det KAN være at flyene er i gang igjen til DU skal starte opp.
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Selv om 787 problemene er er rene marerittet for Boeing og kunder, så er det enda ingen grunn til å overdramatisere. Det er tross allt bare batteriet som er problemet. Det er klart at med et så begrenset problemområde så er det bare et tidsspørsmål før problemet er løst. Høyst sannsynlig har Boeing allerede en løsning, men de vil nok ikke gi den minste informasjon før allt er sikkert og potte gjennomarbeidet. Når løsningen kommer vil de være 150% sikker på at løsningen er permanent og utvilsomt sikker som Dovre selv. Derfor vil de heller ha 14 dager ekstra på bakken, enn den minste sjanse for mere tull.

Og hvor dramatisk er det: Det er ikke engang et år siden European Aviation Safety Agency (EASA) groundet 68 Aibus 380 på grunn av sprekker i vingene. Sprekker i vingene er potensielt mye mer dramatisk i og med at det omhandler feil i selve flykonstruksjone. I utgangspunktet et langt mer alvorlig problem enn en skarve batterifeil.

Nå et år etter er 380 problemene glemt for lenge siden. Tilsvarende vil sikkert skje med Boeing 787. Lenge før mars vil alle være i luften igjen og i april er saken glemt for de aller fleste.
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Realistisk sett er nok toget gått for DY med tanke på levering i april. Det er 24 'nyproduserte' maskiner som skal leveres før DU's første, pluss at det er 19 som er i forskjellige faser av postproduksjonsmodifiseringer. Noen av disse vil komme i tillegg.

Hvis man forutsetter at Boeing kan levere 10 maskiner i måneden (som er planlagt produksjonstempo når de kommer opp til full speed) er vi allerede godt uti april. Sjansen for at disse 24 (pluss noen av de eldre) vil trenge modifikasjoner før levering er også stor, og da er man langt ut på sommeren - i beste fall. Husk at også alle maskinene som allerede er levert, også vil trenge disse modifikasjonene.

Har ingenting med negativitet å gjøre - det er enkel matte, og jeg er sikker på at DY's ledelse har gjort omtrent samme analysen som meg.
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Realistisk sett er nok toget gått for DY med tanke på levering i april. Det er 24 'nyproduserte' maskiner som skal leveres før DU's første, pluss at det er 19 som er i forskjellige faser av postproduksjonsmodifiseringer. Noen av disse vil komme i tillegg.

Hvis man forutsetter at Boeing kan levere 10 maskiner i måneden (som er planlagt produksjonstempo når de kommer opp til full speed) er vi allerede godt uti april. Sjansen for at disse 24 (pluss noen av de eldre) vil trenge modifikasjoner før levering er også stor, og da er man langt ut på sommeren - i beste fall. Husk at også alle maskinene som allerede er levert, også vil trenge disse modifikasjonene.

Har ingenting med negativitet å gjøre - det er enkel matte, og jeg er sikker på at DY's ledelse har gjort omtrent samme analysen som meg.

Blir leveringene utsatt pga forsinkelse av testflygninger? Produksjonen går vel fortsatt? Er det evt mulig å kjøre opp tempoet på testflights, eller er det begrensninger i forhold til nattflygniger, crew osv?

Aner ikke omfanget av batteribyttet, men er vel kanskje noe mer avansert modifisering enn og bare bytte batteriet..
 
Last edited:
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Mye unøyaktigheter, omtrentligheter og fotballsupportertendensen i denne tråden. Jeg vil bare nøye meg med å arrestere to unøyaktigheter på denne siden. Dessverre blir begge eksempler hentet fra Spacetime, men to øvrige er uangripelige.

European Aviation Safety Agency (EASA) groundet 68 Aibus 380 på grunn av sprekker i vingene
Nei, EASA ustedet AD 2012-0013 som ble til AD 2012-0026 som ble til AD 2012-0114 Wings – Wing Rib Foot – Inspection / Repair / Replacement. Det var ingen form for grounding av flåten, bare krav til frister inspeksjoner, reparasjoner og utskiftninger skal gjennomføres innen.

Det er tross allt bare batteriet som er problemet.
Igjen en komplett feiltolking. NTSB og det japanske tilsvarende JTSB har ikke konkludert noe enda at det bare er batteriet. Her kan vi ende opp med en re-engineering av store deler av hele det elektriske systemet om bord på 787ene. Hvis vi går tilbake til batteriet, så er overvåkingen av det ikke basert på tilstanden til hver enkel celle, men alle åtte celler som er seriekoblet. Dette kan sammenlignes med hvis du dypper ene foten i en bøtte med isvann og andre foten med veldig vamt vann - i gjennomsnitt er temperaturen nydelig. Men hvorfor ender du opp med en fot med 3. grads forbrenning og en for med frostskader? Boeing har ingen aning om hva som skjer på innsiden av batteriboksen, men resultatet er klart og tydelig - en celle har hatt en runaway på Boston-flyet. Kanskje må Boeing bygge om til individuelle fullovervåkede celler i parallell med intelligente trafoer både til input og output for å få optimal spenning i cellene og ut på nettet i flyet?
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Blir leveringene utsatt pga forsinkelse av testflygninger? Produksjonen går vel fortsatt? Er det evt mulig å kjøre opp tempoet på testflights, eller er det begrensninger i forhold til nattflygniger, crew osv?

.

Flyene skal testflys både av Boeing og kunden, og merknader som begge gjør vil måtte korrigeres. I tillegg er det jo business as usual med de andre flytypene også. Derfor mistenker jeg at 10 per i dag er i høyeste laget, selv om man setter alle kluter til ..
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Flyene skal testflys både av Boeing og kunden, og merknader som begge gjør vil måtte korrigeres. I tillegg er det jo business as usual med de andre flytypene også. Derfor mistenker jeg at 10 per i dag er i høyeste laget, selv om man setter alle kluter til ..

Er det maskiner "foran i køen" som skal til leasingselskapet NLH bruker, som eventuelt kan omdisponeres? Norwegian sin maskin er vel allerede i ferd med å bli skudd sammen etter hva jeg har fått med meg. Så om de kan snike i "kassakøen" så kan de vel få til noe?!
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Det er godt mulig. Men det finner vi neppe ut av før de begynner å levere igjen.
 
Back
Top