Status Norwegian Longhaul og deres 787 (ruter m.v.)

Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Hva ville vært akseptabel tidspunkt å starte billettsalget?
Når flyene er levert og står klare på Gardermoen?

OK, 787 har vært utsatt og utsatt og utsatt. Men nå var alt klart, mange fly var levert, og flere selskap har de i bruk. Ok, barnesykdommer vil komme. Som justeres kontinuerlig.
Men hvem kunne se at hele flåten av 787 ville bli groundet?

Mye kan sies om Norwegian, men her mener ihvertfall jeg at dette kunne de ikke ha forutsett ville skje. - Og husk at det KAN være at flyene er i gang igjen til DU skal starte opp.

Selv om 787 problemene er er rene marerittet for Boeing og kunder, så er det enda ingen grunn til å overdramatisere. Det er tross allt bare batteriet som er problemet. Det er klart at med et så begrenset problemområde så er det bare et tidsspørsmål før problemet er løst. Høyst sannsynlig har Boeing allerede en løsning, men de vil nok ikke gi den minste informasjon før allt er sikkert og potte gjennomarbeidet. Når løsningen kommer vil de være 150% sikker på at løsningen er permanent og utvilsomt sikker som Dovre selv. Derfor vil de heller ha 14 dager ekstra på bakken, enn den minste sjanse for mere tull.

Og hvor dramatisk er det: Det er ikke engang et år siden European Aviation Safety Agency (EASA) groundet 68 Aibus 380 på grunn av sprekker i vingene. Sprekker i vingene er potensielt mye mer dramatisk i og med at det omhandler feil i selve flykonstruksjone. I utgangspunktet et langt mer alvorlig problem enn en skarve batterifeil.

Nå et år etter er 380 problemene glemt for lenge siden. Tilsvarende vil sikkert skje med Boeing 787. Lenge før mars vil alle være i luften igjen og i april er saken glemt for de aller fleste.

Realistisk sett er nok toget gått for DY med tanke på levering i april. Det er 24 'nyproduserte' maskiner som skal leveres før DU's første, pluss at det er 19 som er i forskjellige faser av postproduksjonsmodifiseringer. Noen av disse vil komme i tillegg.

Hvis man forutsetter at Boeing kan levere 10 maskiner i måneden (som er planlagt produksjonstempo når de kommer opp til full speed) er vi allerede godt uti april. Sjansen for at disse 24 (pluss noen av de eldre) vil trenge modifikasjoner før levering er også stor, og da er man langt ut på sommeren - i beste fall. Husk at også alle maskinene som allerede er levert, også vil trenge disse modifikasjonene.

Har ingenting med negativitet å gjøre - det er enkel matte, og jeg er sikker på at DY's ledelse har gjort omtrent samme analysen som meg.

Realistisk sett er nok toget gått for DY med tanke på levering i april. Det er 24 'nyproduserte' maskiner som skal leveres før DU's første, pluss at det er 19 som er i forskjellige faser av postproduksjonsmodifiseringer. Noen av disse vil komme i tillegg.

Hvis man forutsetter at Boeing kan levere 10 maskiner i måneden (som er planlagt produksjonstempo når de kommer opp til full speed) er vi allerede godt uti april. Sjansen for at disse 24 (pluss noen av de eldre) vil trenge modifikasjoner før levering er også stor, og da er man langt ut på sommeren - i beste fall. Husk at også alle maskinene som allerede er levert, også vil trenge disse modifikasjonene.

Har ingenting med negativitet å gjøre - det er enkel matte, og jeg er sikker på at DY's ledelse har gjort omtrent samme analysen som meg.

Blir leveringene utsatt pga forsinkelse av testflygninger? Produksjonen går vel fortsatt? Er det evt mulig å kjøre opp tempoet på testflights, eller er det begrensninger i forhold til nattflygniger, crew osv?

Aner ikke omfanget av batteribyttet, men er vel kanskje noe mer avansert modifisering enn og bare bytte batteriet..

Last edited:

Mye unøyaktigheter, omtrentligheter og fotballsupportertendensen i denne tråden. Jeg vil bare nøye meg med å arrestere to unøyaktigheter på denne siden. Dessverre blir begge eksempler hentet fra Spacetime, men to øvrige er uangripelige.

European Aviation Safety Agency (EASA) groundet 68 Aibus 380 på grunn av sprekker i vingene
Nei, EASA ustedet AD 2012-0013 som ble til AD 2012-0026 som ble til AD 2012-0114 Wings – Wing Rib Foot – Inspection / Repair / Replacement. Det var ingen form for grounding av flåten, bare krav til frister inspeksjoner, reparasjoner og utskiftninger skal gjennomføres innen.

Det er tross allt bare batteriet som er problemet.
Igjen en komplett feiltolking. NTSB og det japanske tilsvarende JTSB har ikke konkludert noe enda at det bare er batteriet. Her kan vi ende opp med en re-engineering av store deler av hele det elektriske systemet om bord på 787ene. Hvis vi går tilbake til batteriet, så er overvåkingen av det ikke basert på tilstanden til hver enkel celle, men alle åtte celler som er seriekoblet. Dette kan sammenlignes med hvis du dypper ene foten i en bøtte med isvann og andre foten med veldig vamt vann - i gjennomsnitt er temperaturen nydelig. Men hvorfor ender du opp med en fot med 3. grads forbrenning og en for med frostskader? Boeing har ingen aning om hva som skjer på innsiden av batteriboksen, men resultatet er klart og tydelig - en celle har hatt en runaway på Boston-flyet. Kanskje må Boeing bygge om til individuelle fullovervåkede celler i parallell med intelligente trafoer både til input og output for å få optimal spenning i cellene og ut på nettet i flyet?

Blir leveringene utsatt pga forsinkelse av testflygninger? Produksjonen går vel fortsatt? Er det evt mulig å kjøre opp tempoet på testflights, eller er det begrensninger i forhold til nattflygniger, crew osv?

.

Flyene skal testflys både av Boeing og kunden, og merknader som begge gjør vil måtte korrigeres. I tillegg er det jo business as usual med de andre flytypene også. Derfor mistenker jeg at 10 per i dag er i høyeste laget, selv om man setter alle kluter til ..

Flyene skal testflys både av Boeing og kunden, og merknader som begge gjør vil måtte korrigeres. I tillegg er det jo business as usual med de andre flytypene også. Derfor mistenker jeg at 10 per i dag er i høyeste laget, selv om man setter alle kluter til ..

Er det maskiner "foran i køen" som skal til leasingselskapet NLH bruker, som eventuelt kan omdisponeres? Norwegian sin maskin er vel allerede i ferd med å bli skudd sammen etter hva jeg har fått med meg. Så om de kan snike i "kassakøen" så kan de vel få til noe?!

Det er godt mulig. Men det finner vi neppe ut av før de begynner å levere igjen.

Den dagen Boeing igjen kan sette 787 i trafikk igjen og levere igjen blir det vel travelt for sjefene som må hoppe fra overleveringsshow til overleveringsshow, mange fly som bare mangler det nye batteriet eller hvafornoe det blir, som står klare til levering....

Men dette har jo ikke DU gjort med vitende vilje? For meg ihvertfall så er det en avgjørende forskjell. Skulle skjønt deg litt mer hvis DU hadde solgt et produkt de viste at de ikke ville kunne levere, men denne svikten har nok truffet både boeing og DU mitt i fleisen!

Håper bare de klarer å få løst floken i løpet av kort tid, ikke kjekt for hverken DU eller de som har kjøpt biletter med 787 flyet.

DU kjører jo fortsatt sin markedsføring på 787 opplevelsen. De burde vel kanskje tone ned den inntil de har fått levert noen fly.

http://www.norwegian.no/longdistance

Nu har inte jag åkt Boeing 787 men än så länge håller jag Airbus A380-800 som det absolut mest komfortabla widebody flygplanet på marknaden. Enorm kabinrymd i ekonomiklass fast den har standard 3+4+3 och extremt bra ljudisolerad..även vid Take off är det nästan knäpptyst. Först om 787 slår A380 vad gäller komfort ombord tycker jag den kan kallas "revolutionerande" för passagerarupplevelsen.

Men dette har jo ikke DU gjort med vitende vilje? For meg ihvertfall så er det en avgjørende forskjell. Skulle skjønt deg litt mer hvis DU hadde solgt et produkt de viste at de ikke ville kunne levere, men denne svikten har nok truffet både boeing og DU mitt i fleisen!

Å begynne flyvninger i slutten av mai virket litt risikofullt. Blir spennende å se utviklingen nå.

Last edited:

Man skal ikke kunne mye om fly og flyindustri for å skjønne at den tidsplanen DU la opp til var gambling for å rekke den lukrative sommersesongen. Og det manglet ikke på advarsler, men man satte bare i gang og åpnet bestillingen av billetter. Det var litt vågalt.

De visste litt hva de gjorde......:rolleyes:
Og når skulle man starte salget da - når flyene var trygt plassert på norsk jord?
Det så vel ut til at leveransene på 787 var kommet i rett spor, så jeg kan ikke helt skjønne hva du mener med dette!

Man skal ikke kunne mye om fly og flyindustri for å skjønne at den tidsplanen DU la opp til var gambling for å rekke den lukrative sommersesongen. Og det manglet ikke på advarsler, men man satte bare i gang og åpnet bestillingen av billetter. Det var litt vågalt.

Du mener altså at Norwegian gambler når de er lovet en levering av fly fra boeing, tror ikke det er slik at boeing har uttalt til Norwegian at vi er kanskje klar til levering i løpet av våren?? Klart at de er nødt til og starte billettsalget ut i fra de avtaler som er inngått, og kalle det gambling synts jeg er å dra det langt.

Hvilke advarsler er det som er gitt DU da?

Litt-amatør, jeg synes at dette var litt amatør ;) De har jo kontrakter med Boeing, som setter klare dato for leveranse. Tror ikke at dette var basert på en enkel samtale med produksjonsansvarlig i Seattle som sa: "Jeg tror at vi rekker å levere to fly før sommeren." :p

EDIT: ser at det var andre som hadde kommentert på dette før meg. Å oppdatere sider er en fin ting... :lol:

Jeg er enig med dere tre siste, det var lite gjennomtenkt det jeg skrev og kom ikke ut slik jeg mente.

Last edited:

Underlig at du setter Boeing i en bås som en risikoleverandør da.

Synes egentlig ikke litt-amatør er så feil. Man har tidligere erfart at innfasing av en helt ny flytype med ny teknologi, har forsinkelser og barnesykdommer som har kunnet gi forsinkelser i produksjon(hvis feilen blir funnet før levering av første maskin), og i dette tilfellet grounding fordi feilen blir oppdaget etterpå.

Man kan si hva man vil om at man har en kontrakt på å få 5-6 eller 90 fly til den og den datoen. Det er en risiko å gå så hardt ut med reklamering av noe helt nytt, som en fysisk ikke har tilgjengelig. Og det får NLH og NAX svi for nå.

Synes egentlig ikke litt-amatør er så feil. Man har tidligere erfart at innfasing av en helt ny flytype med ny teknologi, har forsinkelser og barnesykdommer som har kunnet gi forsinkelser i produksjon(hvis feilen blir funnet før levering av første maskin), og i dette tilfellet grounding fordi feilen blir oppdaget etterpå.

Man kan si hva man vil om at man har en kontrakt på å få 5-6 eller 90 fly til den og den datoen. Det er en risiko å gå så hardt ut med reklamering av noe helt nytt, som en fysisk ikke har tilgjengelig. Og det får NLH og NAX svi for nå.

Jo, men nå er det en forskjell å være launch customer, og det å ta imot den 102. maskinen som bygges. Og på tidspunktet Norwegian la ut billettene så gikk leveringene ca som planlagt. Det er grenser for hvor mange uforutsette hendelser man kan ta med i planleggingen.
Men at dette kan bli PR-messig dårlig for dem er nok sant, men samtidig kan man ikke bebreide Norwegian for å ha gjort noe feil her. Man kan kritisere dem for mange ting vedrørende deres langdistansesatsning, men ikke tidspunktet de la ut billettene på

Underlig at du setter Boeing i en bås som en risikoleverandør da.

Dessverre, så har vel Boeing under 787-programmet på en måte plassert seg selv i denne båsen?

Last edited:
Back