Status Norwegian Longhaul og deres 787 (ruter m.v.)

Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

De er ikke idioter. Selvfølgelig har de sikret seg. Men dette kan fort bli slutten på IC-satsingen. Fortjenestemarginene er små og utgiftene kan fort bli uoverkommelige ... Kjos visste hva han gjorde da han bestemte seg for å splitte ut denne operasjonen.
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

De er ikke idioter. Selvfølgelig har de sikret seg. Men dette kan fort bli slutten på IC-satsingen. Fortjenestemarginene er små og utgiftene kan fort bli uoverkommelige ... Kjos visste hva han gjorde da han bestemte seg for å splitte ut denne operasjonen.

Om dette fører til tapte inntekter og økte kostnader for DU, noe jeg er enig i en Wet Lease vil gjøre, så er vel spørsmålet hvem som må ta regningen for dette. Kjos som storkunde hos Boeing har nok noen forhandlingskort på hånden når oppgjørets time eventuelt kommer.
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Litt fra VG i dag:
Pessimistiske flyanalytikere og etterforskere frykter at Boeings nye superfly, 787 Dreamliner, i verste fall kan bli stående på bakken i mellom ni måneder og et år.

Informasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian:
Vi har absolutt til hensikt å fly, og så får vi komme tilbake til eventuelle back-up løsninger hvis det skulle bli aktuelt, skriver hun i en epost til VG.

Hun understreker at selskapet i løpet av få uker vil motta seks nye Boeing 737-800-fly, som også vil være i stand til å fly langdistanser - med et drivstoffstopp.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10119835


Høres jo besnærende ut å ha bestilt billetter med dreamliner og havne i en 737 med fuelstopp. Må si jeg hadde blitt greit skuffa da asså. Håper inderlig ikke DET blir den endelige backup planen til DY.
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Høres jo besnærende ut å ha bestilt billetter med dreamliner og havne i en 737 med fuelstopp. Må si jeg hadde blitt greit skuffa da asså. Håper inderlig ikke DET blir den endelige backup planen til DY.

Nei og Nei, det blir ikke B737 som erstatter for 787 til de kommer i lufta for DU, det blir 767 som DU/DY tidligere har snakket i, eller annet ledig langdistanse materiale(A330,A340,B757,B767,B777) Dessuten har vel ikke DY's B738 ETOPS...
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

DU får overta 77W-ordren til su, nå som de sliter med å få de sertifisert av det russiske luftfartsverket. Det hadde vært Nice ;-)
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Nei og Nei, det blir ikke B737 som erstatter for 787 til de kommer i lufta for DU

Jeg tror heller ikke at B737 kommer til å bli benyttet på disse rutene, men du kan vel ikke ta det helt for gitt at Skånvik, med hennes posisjon i selskapet, kun kommer med tåkeprat!
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Dessuten har vel ikke DY's B738 ETOPS...

NOL er vel ETOPS-sertifisert som en del av opprettelse av AOC for DU. Så da er d et en relativt smal sak å legge til fler, hvis ønskelig ... Spørs vel hvordan salget går ...
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Om DU har råd er en ting, men hva med Boeing ....
DU og andre som venter på 787 kan ha klausuler i avtalen som gjør av Boeing må dekke ekstrakostnader ved innleie.
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Har inte DU leasat de flesta av sina Boeing 787 från GEAC?
Om så är fallet blir väl det en ev kompensationsaffär mellan GEAC och Boeing om DUs 787 blir försenade?
Till skillnad från nästan alla 787 kunder så måste DU weatleasa flygplan om 787 försenas. Nästan alla andra bolag är något mindre sårbara då 787 är avsedda att ersätta ex flygbolagens nuvarande flottor av Boeing 767.
Ersätta DU 787 med 186 seats 737-800W vore ett fiasko. Första flygning..OSL-KEF-Bangor-JFK eller OSL-DXB-DEL-BKK...ingen drömresa direkt
 
Last edited:
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Hvis vi sier leie fra ILFC L-1011 så er vi mer på rett spor
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Ersätta DU 787 med 186 seats 737-800W vore ett fiasko. Första flygning..OSL-KEF-Bangor-JFK eller OSL-DXB-DEL-BKK...ingen drömresa direkt

737 klarer seg med en mellomlanding til både JFK og BKK
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Lukter problemer for DY lang vei av dette. Det vil jo selvsagt være mulig å leie inn andre fly, men IC-satsingen får ikke akkurat noen flying start.

I tillegg kommer alle problemene med falsk reklame overfor de kundene som har betalt for "787 Dreamliner-opplevelsen" ;)
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

det ordner seg vel tenker jeg. Det sitter vel ikke en gjeng med brødgjøker hos dy som ikke har tatt høyde for eventualiteter av alle slag..
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

det ordner seg vel tenker jeg. Det sitter vel ikke en gjeng med brødgjøker hos dy som ikke har tatt høyde for eventualiteter av alle slag..

De trenger vel ikke være brødgjøker for at 787 skal gi dem problem? Men grunnlag for refusjon e.l. gir det vel neppe om det er 767 i s.o. 787...

Her for øvrig TYO i forrige uke - godt utvalg parkerte drømmefly...
 

Attachments

  • IMG_1505.jpg
    IMG_1505.jpg
    36.8 KB · Views: 699
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Tror egentlig 90 % gir blanke i hva de flyr. Omtrent like mange av de som bryr seg vil sikkert ikke se eller forstå forskjellen på en ny 738 og en 787 ;)
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Var ikke DU longhoual satsning noe Mr Kjos MÅTTE ha 787 til siden den var så drivstoff gjerrig kontra alle andre fly? Hvordan da skal de klare å opprette holde de lave prisene hvis de bruker annet materiel feks 767 som er nevnt? Uansett den økte drivstoff kostnaden er vel noe de selv må dekke.
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Må innrømme at det hadde vært litt småmorsomt oppi det hele om DU startet med ex-SAS B767 etter å ha reklamert for Dreamlineren, men det er jo litt tid igjen enda.
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Tror egentlig 90 % gir blanke i hva de flyr. Omtrent like mange av de som bryr seg vil sikkert ikke se eller forstå forskjellen på en ny 738 og en 787 ;)

Det kommer an på om de har booket billetten for å fly med større vindu :D
 
Back
Top