Status Norwegian Longhaul og deres 787 (ruter m.v.)

Ser vi her slutningen på Norwegian Long Haul fra Skandinavien ??? altså for at overleve..
Hilsen Ole
 
I bunn og grunn er vel fullstendig avvikling av Norwegian Long Haul et alternativ selskapet må vurdere.
 
Norwegian har akkurat vært gjennom en sommer med med 8 parkerte 787 pga motorproblemer. 8 langdistansefly ble leiet inn hele sommeren for å holde rutene. Det ble dyrt.

Nå har Rolls Royce enda ikke løst problemene og 8 787 må stå på bakken over neste sommer også. For å unngå å leie fly enda en sesong velger de å heller kutte ruter. Da må de minst lønnsomme gå først og det var Stockholm og Kjøbenhavn. Når alle 787 flyr igjen så kommer disse rutene kanskje tilbake. Hvem vet.
 
Flymotorer og "flygskam" har vært medvirkende årsaker sett med svenske øyne

Långflygningar till bland annat Thailand har kritiserats i debatten om klimatet och ”flygskam”. Utsläppen per passagerare blir stora, enligt kritikerna. Norwegians kommunikationschef tror att debatten kan vara en bidragande orsak till det minskade intresset för långflygningarna med bolaget från Stockholm.

https://www.expressen.se/dinapengar/norwegian-staller-in-alla-langflygningar/
 
... så da blir det aggressiv feed inn til byene hvor langrutene går fra. Kanskje hubmodellen til SAS ikke var så dum likevel, hr Kjos ..? ;)
 
OSL har i hvertfall bra feed fra Norge, CPH, ARN, SXF og LGW, men usikker på timingen mot longhaul på andre destinasjoner?
 
It looks like the long haul summer program 2020 will be the followed:

OSL
OAK - LAX - FLL - MCO - JFK

LGW
SFO - LAX - FLL - MCO - JFK - BOS - TPA - AUS - DEN - ORD - SEA - GIG - EZE

CDG
SFO - LAX - FLL - MCO - JFK - BOS - AUS - DEN - ORD

BCN
SFO - LAX - FLL - JFK - ORD

MAD
LAX

FCO
OAK - LAX - JFK - BOS - DEN - ORD

ATH
JFK

AMS
JFK

Unfortunately, in my opinion, this will mean likely the end of the most beautiful B787 Version, the -8 :cry:
 
Hvilke ruter har Norwegian fra Skandinavia til USA i dag? Og går alle ruter fra alle land i dag?

CPH: BKK, KBV fra CPH, men USA rutene: JFK, FLL, BOS, OAK, LAS, LAX, MCA har jo vært fløyet. Fra ARN flyr de vel også til FLL i vinter, mens de andre er vel uansett stengt for vinteren

Uansett, totalt bli ARN den store taperen, som nå sitter igjen med New York og Chicago til USA, samt en og annen flight til Miami om vinteren
 
Mon tro hvor mye penger Norwegian hadde spart om de hadde bootstrappet longhaul-en sin med brukte A330 i stedet for fabrikksnye B787 :wow:
 
CPH: BKK, KBV fra CPH, men USA rutene: JFK, FLL, BOS, OAK, LAS, LAX, MCA har jo vært fløyet. Fra ARN flyr de vel også til FLL i vinter, mens de andre er vel uansett stengt for vinteren

Uansett, totalt bli ARN den store taperen, som nå sitter igjen med New York og Chicago til USA, samt en og annen flight til Miami om vinteren

Så mycket mer kommer det heller inte bli. SAS verkar ju ha vänt tillbaka till CPH så där finns inte så mycket att hoppas på och att något amerikanskt bolag ska dyka upp med en linje till USAs västkust känns inte så troligt. DY tror jag kommer avveckla hela sin LH-verksamhet.
 
Og skal man tro disse er det ikke rart rutene legges ned. For en utrolig dårlig profittmargin.

Forståeligt at CPH-ruterne nedlægges, hvis disse tal er sande. Uforståeligt at ARN-operationerne ikke for længst er nedlagt. Katastrofale tal. Godt for Norwegian at denne beslutning blev taget.
 
Og skal man tro disse er det ikke rart rutene legges ned. For en utrolig dårlig profittmargin.

Det er jo helt katastrofale tal. Synes ellers altid Norwegian fremhæver load faktoren på long haul flyvningere som tårnhøj.

Kunne være interessant at se tallene for OSL også - bare for sammenligningens skyld.
 
Basert på hva?

Det er bare DYs indre sirkel som vet detaljert hvilke kostnader de egentlig har på fuel, crew, maintenance, leasing etc. på de enkelte baser og ruter.
Apex kostnader er estimater basert på generell offentlig informasjon og gjennomsnitt av makrotall i regnskapet. Fungerer nok dårlig på et selskap som DY som er så ekstremt på mange måter, har store engangskostnader, enorme variasjoner i lønnsnivå, 25 fly ufrivillig på bakken, store omstruktureringer, nylig enorm vekst osv.
 

Attachments

  • Skjermbilde 2019-11-29 kl. 15.53.16.jpg
    Skjermbilde 2019-11-29 kl. 15.53.16.jpg
    87.6 KB · Views: 412
Back
Top