• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

DY Status Norwegian Longhaul og deres 787 (ruter m.v.)

Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Siste forlengelse av konsortieavtalen fra 1946 går til 30. september 2020. Det blir nok ikke en ren videreføring enda en gang.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet/innleie (2019-tråden)

1-2 B787 er "kanskje" til salgs, gitt riktige omstendigheter - i følge Smedegaard i dagens DN.
 
Mer her i DN om potensielt salg av 1-2 longhaul maskiner. Står dog ikke noe om det er mest aktuelt om -8 eller -9 ønskes selges.

-8 er jo kanskje mest fordelaktig for Norwegian, men -9 mer populært på markedet.

https://www.dn.no/luftfart/norwegia...gsa-kvitte-seg-med-langdistansefly/2-1-695360

Styreleder Niels Smedegaard sier for første gang at Norwegian kunne klart seg med færre Dreamliner-fly.
– Vi har kanskje ett eller to Dreamliner-fly til salgs, om noen er interessert, sier han.
 
Skift sin podcast har i siste episode et intervju med Norwegians amerikanske kommunikasjonssjef, Ander Lindstrøm.

Mye generell prat om longhaulruter og litt om flytting av noen ruter fra OAK til SFO: Kort sagt handler om yield og de med mest business trafikk ble prioritert flyttet. Eller snakkes det om det skal lanseres flere ruter i nær fremtid, slik jeg tolker han. Dog er han jo selvsagt ansatt for å snakke opp Norwegian, men det er nå engang jobben hans. Uansett, vært de 12 minuttene det tar

https://podcasts.apple.com/us/podcast/skift-airline-weekly-lounge/id1029121973?i=1000455614620
 
Ser ut som OSL-BKK blir ren vinterrute?

Da sitter Norwegian igjen med en halv rute til Asia. Og de kan ikke skylde på Sibir her
 
Ser jo helt tydelig at nå er Norwegian er drevet av overlevelsesinstinkt, og ikke luftslott og visjoner.
Det er jammen på tide. Da øker sjansen for at de klarer å overleve.
Blir ikke forundret om IC blir nedskalert, og man sitter igjen med færre hubber og fly enn i dag. Kanskje 788 forsvinner helt hvis noen vil kjøpe de.
 
Ser vi her slutningen på Norwegian Long Haul fra Skandinavien ??? altså for at overleve..
Hilsen Ole
 
I bunn og grunn er vel fullstendig avvikling av Norwegian Long Haul et alternativ selskapet må vurdere.
 
Norwegian har akkurat vært gjennom en sommer med med 8 parkerte 787 pga motorproblemer. 8 langdistansefly ble leiet inn hele sommeren for å holde rutene. Det ble dyrt.

Nå har Rolls Royce enda ikke løst problemene og 8 787 må stå på bakken over neste sommer også. For å unngå å leie fly enda en sesong velger de å heller kutte ruter. Da må de minst lønnsomme gå først og det var Stockholm og Kjøbenhavn. Når alle 787 flyr igjen så kommer disse rutene kanskje tilbake. Hvem vet.
 
Flymotorer og "flygskam" har vært medvirkende årsaker sett med svenske øyne

Långflygningar till bland annat Thailand har kritiserats i debatten om klimatet och ”flygskam”. Utsläppen per passagerare blir stora, enligt kritikerna. Norwegians kommunikationschef tror att debatten kan vara en bidragande orsak till det minskade intresset för långflygningarna med bolaget från Stockholm.

https://www.expressen.se/dinapengar/norwegian-staller-in-alla-langflygningar/
 
... så da blir det aggressiv feed inn til byene hvor langrutene går fra. Kanskje hubmodellen til SAS ikke var så dum likevel, hr Kjos ..? ;)
 
OSL har i hvertfall bra feed fra Norge, CPH, ARN, SXF og LGW, men usikker på timingen mot longhaul på andre destinasjoner?
 
Back
Top