Status Norwegian Longhaul og deres 787 (ruter m.v.)

Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Og hvis vi ser på neste vinter, er det ingenting å finne. ;)

Mistenker at E24 er litt tidlig ute. DY legger jo ut mye av rutene relativt sent. Men blir det vesentlige kutt vil det bli interessant å se hvor flyene settes inn.

Sør-amerika er ihvertfall en mulighet...
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

I følge "eksperten" Elnæs gjør da Norwegian da med OSL som SAS har gjort med CPH, og velger en hub i Skandinavia som skal få feed fra de andre hovedstedene.



Det var ikke så mange ruter å feede, med forbehold at det ikke kommer mer

Så Norwegian sin IC «hub» er jo etterhvert først og fremst LGW
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Det var ikke så mange ruter å feede, med forbehold at det ikke kommer mer

Så Norwegian sin IC «hub» er jo etterhvert først og fremst LGW

Ja, var akkurat derfor jeg stusset på sammenligningen. 0,1 og 2 ruter taler ikke om et klart hubvalg slik som SAS har, men avslører i stedet at de fleste rutene fra Skandinavia taper penger om vinteren. Med forbehold om at det ikke kommer mer etter hvert.
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Ja, var akkurat derfor jeg stusset på sammenligningen. 0,1 og 2 ruter taler ikke om et klart hubvalg slik som SAS har, men avslører i stedet at de fleste rutene fra Skandinavia taper penger om vinteren. Med forbehold om at det ikke kommer mer etter hvert.



Enig, men er det mulig noen rutene blir sesongruter?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Har Norwegian fløyet disse rutene som nå etter ryktene legges ned i så mange år uten at det går rundt må jeg si at jeg er dypt bekymret over Norwegians evne til å analysere markedet og sette inn kapasitet der det er penger å hente. I såfall begynner også jeg å tvile på selskapets eksistens.

Derimot tror jeg ikke det er svaret. Enten så er det som flere har sagt at ruteprogrammet ikke er ferdig lagt enda, og at det kommer ut for salg snart. Eller så kan det være at de kanskje har fått noen signaler fra regjeringen om at russerne begynner å løsne, og at selskapet da vil åpne nye asiaruter med den eksisterende kapasitet som befinner seg i Skandinavia fra vinterprogrammets start. Tenker meg at kapasitet flyttes fra CPH til OSL, men at de får beholde ruten til JFK. ARN får kanskje en asiarute, men en nedgang i trafikken blir det uansett som resultat av Thunberg og skammen. OSL blir vinner med 3 til 4 nye destinasjoner til vinteren, HKG, SIN, NRT/ICN og DEL for eksempel.
Vi hører nok noe endelig i løpet av 2 uker, enten det er positivt eller negativt. 17.mai er jo en fin dag å gi en gave til Norge på :)
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Har Norwegian fløyet disse rutene som nå etter ryktene legges ned i så mange år uten at det går rundt må jeg si at jeg er dypt bekymret over Norwegians evne til å analysere markedet og sette inn kapasitet der det er penger å hente. I såfall begynner også jeg å tvile på selskapets eksistens.



Derimot tror jeg ikke det er svaret. Enten så er det som flere har sagt at ruteprogrammet ikke er ferdig lagt enda, og at det kommer ut for salg snart. Eller så kan det være at de kanskje har fått noen signaler fra regjeringen om at russerne begynner å løsne, og at selskapet da vil åpne nye asiaruter med den eksisterende kapasitet som befinner seg i Skandinavia fra vinterprogrammets start. Tenker meg at kapasitet flyttes fra CPH til OSL, men at de får beholde ruten til JFK. ARN får kanskje en asiarute, men en nedgang i trafikken blir det uansett som resultat av Thunberg og skammen. OSL blir vinner med 3 til 4 nye destinasjoner til vinteren, HKG, SIN, NRT/ICN og DEL for eksempel.

Vi hører nok noe endelig i løpet av 2 uker, enten det er positivt eller negativt. 17.mai er jo en fin dag å gi en gave til Norge på :)



Forhandlinger med russerne er et langtidsprosjekt og neppe noe nytt som skjer det på kort sikt

Men verken SIN eller DEL er destinasjoner som trenger en ny avtale med Russerne. Som med BKK og KBV har de rettigheter til å fly over den delen av Russland i dag
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Forhandlinger med russerne er et langtidsprosjekt og neppe noe nytt som skjer det på kort sikt

Men verken SIN eller DEL er destinasjoner som trenger en ny avtale med Russerne. Som med BKK og KBV har de rettigheter til å fly over den delen av Russland i dag

kort sikt? nå har Norwegian pushet på i årevis, LN-LNA har snart fløyet i 6 år, Sonja begynner å bli gammel dame allerede! Det har vært offisiell kontakt noen ganger, selv om mye foregår utenfor vår viten. Hvor lenge skal vi vente? 2027?


Vet at man lett kommer til SIN og DEL utenom Sibir, men det å slynge en 787-maskin eksempelvis OSL-ICN-OSL 4 ganger i uka og OSL-HKG-OSL de resterende 3 er tungt, om i det hele tatt mulig? En fordel med litt kortere ruter og for å få kabalen til å gå opp. Finnair for eksempel vil ha 1 til 1,5 time kortere flytid mot Asia kontra DY, men er også veldig glad i å slynge 350-maskiner bortom LHR for å få et avbrekk
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Siste forlengelse av konsortieavtalen fra 1946 går til 30. september 2020. Det blir nok ikke en ren videreføring enda en gang.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet/innleie (2019-tråden)

1-2 B787 er "kanskje" til salgs, gitt riktige omstendigheter - i følge Smedegaard i dagens DN.
 
Mer her i DN om potensielt salg av 1-2 longhaul maskiner. Står dog ikke noe om det er mest aktuelt om -8 eller -9 ønskes selges.

-8 er jo kanskje mest fordelaktig for Norwegian, men -9 mer populært på markedet.

https://www.dn.no/luftfart/norwegia...gsa-kvitte-seg-med-langdistansefly/2-1-695360

Styreleder Niels Smedegaard sier for første gang at Norwegian kunne klart seg med færre Dreamliner-fly.
– Vi har kanskje ett eller to Dreamliner-fly til salgs, om noen er interessert, sier han.
 
Skift sin podcast har i siste episode et intervju med Norwegians amerikanske kommunikasjonssjef, Ander Lindstrøm.

Mye generell prat om longhaulruter og litt om flytting av noen ruter fra OAK til SFO: Kort sagt handler om yield og de med mest business trafikk ble prioritert flyttet. Eller snakkes det om det skal lanseres flere ruter i nær fremtid, slik jeg tolker han. Dog er han jo selvsagt ansatt for å snakke opp Norwegian, men det er nå engang jobben hans. Uansett, vært de 12 minuttene det tar

https://podcasts.apple.com/us/podcast/skift-airline-weekly-lounge/id1029121973?i=1000455614620
 
Ser ut som OSL-BKK blir ren vinterrute?

Da sitter Norwegian igjen med en halv rute til Asia. Og de kan ikke skylde på Sibir her
 
Ser jo helt tydelig at nå er Norwegian er drevet av overlevelsesinstinkt, og ikke luftslott og visjoner.
Det er jammen på tide. Da øker sjansen for at de klarer å overleve.
Blir ikke forundret om IC blir nedskalert, og man sitter igjen med færre hubber og fly enn i dag. Kanskje 788 forsvinner helt hvis noen vil kjøpe de.
 
Back
Top