• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

DY Status Norwegian Longhaul og deres 787 (ruter m.v.)

Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Om ikke direkte Murphy's, så viser jo uansett slike uheldige og uforutsette utfordringer hvilken svakhet det er i den ellers så fordelaktige "enhetsflåten" (er det egentlig et ord?).
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Om ikke direkte Murphy's, så viser jo uansett slike uheldige og uforutsette utfordringer hvilken svakhet det er i den ellers så fordelaktige "enhetsflåten" (er det egentlig et ord?).
Jo, men det blir vel ein påverknad uansett, om ein skulle hatt andre fly også.

787 er jo ikkje splitter nytt lenger, skulle tru det snart var på stell. No er ikkje eg mekanisk ingeniør, men ting tyder vel litt på manglande testar, dårleg design, evt design under feil forutsetningar. Lure på kor mykje av potensiel vinst som er borte, både for RR, B og DY.
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Om ikke direkte Murphy's, så viser jo uansett slike uheldige og uforutsette utfordringer hvilken svakhet det er i den ellers så fordelaktige "enhetsflåten" (er det egentlig et ord?).

Noen har det verre enn andre. Selv Southwest har begynt å se på flåteplanen ... Du blir veldig sårbar med en enhetsflåte.

Dette får jo f.eks. SAS og Thai til å stå frem med en skinnende glorie ... :cool:
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

787 er jo ikkje splitter nytt lenger, skulle tru det snart var på stell. No er ikkje eg mekanisk ingeniør, men ting tyder vel litt på manglande testar, dårleg design, evt design under feil forutsetningar. Lure på kor mykje av potensiel vinst som er borte, både for RR, B og DY.

Absolutt, men selv om det blir en hypotetisk tanke: Alt det 787 problemene har kostet Norwegian, kunne de kjøpt mye jetfuel for.....
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Noen har det verre enn andre. Selv Southwest har begynt å se på flåteplanen ... Du blir veldig sårbar med en enhetsflåte.

Dette får jo f.eks. SAS og Thai til å stå frem med en skinnende glorie ... :cool:

SAS har da hatt enhetsflåte i nesten alle år!? Én av hver...:lol:
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

787 er jo ikkje splitter nytt lenger, skulle tru det snart var på stell. No er ikkje eg mekanisk ingeniør, men ting tyder vel litt på manglande testar, dårleg design, evt design under feil forutsetningar. Lure på kor mykje av potensiel vinst som er borte, både for RR, B og DY.

Men hvor lang tid kan disse motorproblemen på 787 ta ? Regner med at alle 787 som Norwegian har fått siste året kommer med problemfrie motorer.
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Og hvis vi ser på neste vinter, er det ingenting å finne. ;)

Mistenker at E24 er litt tidlig ute. DY legger jo ut mye av rutene relativt sent. Men blir det vesentlige kutt vil det bli interessant å se hvor flyene settes inn.

Sør-amerika er ihvertfall en mulighet...
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

I følge "eksperten" Elnæs gjør da Norwegian da med OSL som SAS har gjort med CPH, og velger en hub i Skandinavia som skal få feed fra de andre hovedstedene.



Det var ikke så mange ruter å feede, med forbehold at det ikke kommer mer

Så Norwegian sin IC «hub» er jo etterhvert først og fremst LGW
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Det var ikke så mange ruter å feede, med forbehold at det ikke kommer mer

Så Norwegian sin IC «hub» er jo etterhvert først og fremst LGW

Ja, var akkurat derfor jeg stusset på sammenligningen. 0,1 og 2 ruter taler ikke om et klart hubvalg slik som SAS har, men avslører i stedet at de fleste rutene fra Skandinavia taper penger om vinteren. Med forbehold om at det ikke kommer mer etter hvert.
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Ja, var akkurat derfor jeg stusset på sammenligningen. 0,1 og 2 ruter taler ikke om et klart hubvalg slik som SAS har, men avslører i stedet at de fleste rutene fra Skandinavia taper penger om vinteren. Med forbehold om at det ikke kommer mer etter hvert.



Enig, men er det mulig noen rutene blir sesongruter?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Har Norwegian fløyet disse rutene som nå etter ryktene legges ned i så mange år uten at det går rundt må jeg si at jeg er dypt bekymret over Norwegians evne til å analysere markedet og sette inn kapasitet der det er penger å hente. I såfall begynner også jeg å tvile på selskapets eksistens.

Derimot tror jeg ikke det er svaret. Enten så er det som flere har sagt at ruteprogrammet ikke er ferdig lagt enda, og at det kommer ut for salg snart. Eller så kan det være at de kanskje har fått noen signaler fra regjeringen om at russerne begynner å løsne, og at selskapet da vil åpne nye asiaruter med den eksisterende kapasitet som befinner seg i Skandinavia fra vinterprogrammets start. Tenker meg at kapasitet flyttes fra CPH til OSL, men at de får beholde ruten til JFK. ARN får kanskje en asiarute, men en nedgang i trafikken blir det uansett som resultat av Thunberg og skammen. OSL blir vinner med 3 til 4 nye destinasjoner til vinteren, HKG, SIN, NRT/ICN og DEL for eksempel.
Vi hører nok noe endelig i løpet av 2 uker, enten det er positivt eller negativt. 17.mai er jo en fin dag å gi en gave til Norge på :)
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Har Norwegian fløyet disse rutene som nå etter ryktene legges ned i så mange år uten at det går rundt må jeg si at jeg er dypt bekymret over Norwegians evne til å analysere markedet og sette inn kapasitet der det er penger å hente. I såfall begynner også jeg å tvile på selskapets eksistens.



Derimot tror jeg ikke det er svaret. Enten så er det som flere har sagt at ruteprogrammet ikke er ferdig lagt enda, og at det kommer ut for salg snart. Eller så kan det være at de kanskje har fått noen signaler fra regjeringen om at russerne begynner å løsne, og at selskapet da vil åpne nye asiaruter med den eksisterende kapasitet som befinner seg i Skandinavia fra vinterprogrammets start. Tenker meg at kapasitet flyttes fra CPH til OSL, men at de får beholde ruten til JFK. ARN får kanskje en asiarute, men en nedgang i trafikken blir det uansett som resultat av Thunberg og skammen. OSL blir vinner med 3 til 4 nye destinasjoner til vinteren, HKG, SIN, NRT/ICN og DEL for eksempel.

Vi hører nok noe endelig i løpet av 2 uker, enten det er positivt eller negativt. 17.mai er jo en fin dag å gi en gave til Norge på :)



Forhandlinger med russerne er et langtidsprosjekt og neppe noe nytt som skjer det på kort sikt

Men verken SIN eller DEL er destinasjoner som trenger en ny avtale med Russerne. Som med BKK og KBV har de rettigheter til å fly over den delen av Russland i dag
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Forhandlinger med russerne er et langtidsprosjekt og neppe noe nytt som skjer det på kort sikt

Men verken SIN eller DEL er destinasjoner som trenger en ny avtale med Russerne. Som med BKK og KBV har de rettigheter til å fly over den delen av Russland i dag

kort sikt? nå har Norwegian pushet på i årevis, LN-LNA har snart fløyet i 6 år, Sonja begynner å bli gammel dame allerede! Det har vært offisiell kontakt noen ganger, selv om mye foregår utenfor vår viten. Hvor lenge skal vi vente? 2027?


Vet at man lett kommer til SIN og DEL utenom Sibir, men det å slynge en 787-maskin eksempelvis OSL-ICN-OSL 4 ganger i uka og OSL-HKG-OSL de resterende 3 er tungt, om i det hele tatt mulig? En fordel med litt kortere ruter og for å få kabalen til å gå opp. Finnair for eksempel vil ha 1 til 1,5 time kortere flytid mot Asia kontra DY, men er også veldig glad i å slynge 350-maskiner bortom LHR for å få et avbrekk
 
Back
Top