• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

DY Status Norwegian Longhaul og deres 787 (ruter m.v.)

Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

27 færre bak .. 22 flere foran. Noen må nok gi opp noen tommer for at dette skal gå opp ...
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Kommer kanskje ikke som noe sjokk, men alle Trent 1000 motorene må byttes ut på Norwegian sin 787 flåte.
Skal erstattes med Trent 1000 Ten.

https://min.e24.no/a/xR4loV

Så da blir det nok litt flyleie fremover også, men med noen annen som plukker opp regninga.
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Kommer kanskje ikke som noe sjokk, men alle Trent 1000 motorene må byttes ut på Norwegian sin 787 flåte.
Skal erstattes med Trent 1000 Ten.

https://min.e24.no/a/xR4loV

Så da blir det nok litt flyleie fremover også, men med noen annen som plukker opp regninga.

I følge Wikipedia så er prisen for èn motor på 41 mill. USD/330 mill NOK. Stemmer dette?
Må svi for RR.
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Kor mange motorar må dei lage då, for å nokon sinne gå i pluss... Reknar med at ikkje heile motoren er tapt, men at mykje delar kan brukast om, slik at det ikkje blir avskriving heilt til null?
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Fra artikkelen på hegnar.no

Når flyene blir stående på bakken, må Norwegian igjen vurdere å leie inn fly. Prisen for det må de dekke selv.

Virker ikke det litt merkelig?!

Nå kjenner jo ikke jeg avtalene her, men det er jo mulig det ligger en gulerot i prisene på de kommende motorene.
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Kor mange motorar må dei lage då, for å nokon sinne gå i pluss... Reknar med at ikkje heile motoren er tapt, men at mykje delar kan brukast om, slik at det ikkje blir avskriving heilt til null?



De må neppe kassere hele motoren, og er jo snakk om en del av motoren hvor problemet her

Ellers er de andre selskapene som var først ute med -9 i ferd med å skifte sine. ANA har flere fly parkert, mens både Virgin og Air New Zealand har wetleaset fly

787 programmet må være god butikk for HiFly og co, om ikke annet
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

De må neppe kassere hele motoren, og er jo snakk om en del av motoren hvor problemet her

Ellers er de andre selskapene som var først ute med -9 i ferd med å skifte sine. ANA har flere fly parkert, mens både Virgin og Air New Zealand har wetleaset fly

787 programmet må være god butikk for HiFly og co, om ikke annet
Ja, du kan så seie. Bra det blir handtert då. Og forhåpentlegvis til så lita ulempe som mogleg for DY og andre.
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

LN772: bestilt av Norwegian, har også dukket opp på produksjonslisten

Noen flere

LN813 - Bestilt av Norwegian (montering begynner om ikke lenge)
LN827 - Bestilt av BOC Aviation
LN835 - Bestilt av BOC Aviation
LN853 - Bestilt av BOC Aviation
LN870 - Bestilt av BOC Aviation
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Noen flere

LN813 - Bestilt av Norwegian (montering begynner om ikke lenge)
LN827 - Bestilt av BOC Aviation
LN835 - Bestilt av BOC Aviation
LN853 - Bestilt av BOC Aviation
LN870 - Bestilt av BOC Aviation

Dette er vel de 5 787-9 som skal leveres i 2019.
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Dreamlinere tilbake i trafikk?
Etter at Norwegian LH fra begynnelsen av januar sendte tilbake 4 innleide fly har fortsatt 2 Dreamlinere (LNFogLNP) vært langtidsparkert pga motortrøbbel. Norwegian har lagt opp et redusert ruteprogram som innebærer bruk av bare egne fly.
LNP gjorde i går sin første tur på lenge. Den fløy Oslo-Orlando-Oslo.

Betyr dette at Norwegian, etter nesten ett år med parkerte Dreamlinere, igjen er i ferd med å få alle fly i luften eller har LNP bare fått låne motorer fra et annet individ?
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Dreamlinere tilbake i trafikk?
Etter at Norwegian LH fra begynnelsen av januar sendte tilbake 4 innleide fly har fortsatt 2 Dreamlinere (LNFogLNP) vært langtidsparkert pga motortrøbbel. Norwegian har lagt opp et redusert ruteprogram som innebærer bruk av bare egne fly.
LNP gjorde i går sin første tur på lenge. Den fløy Oslo-Orlando-Oslo.

Betyr dette at Norwegian, etter nesten ett år med parkerte Dreamlinere, igjen er i ferd med å få alle fly i luften eller har LNP bare fått låne motorer fra et annet individ?

LNP har vært i trafikk i flere måneder den. Men stemmer at den har stått en liten stund på OSL nå inntil i går.
LNF har stått lenge i CPH.
Ellers er vel de andre ute bare pga service. Bl.a OSL og Shanghai.
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Ser ut som Norwegian måtte ned i YWG på vei til LAX nå nylig..
 

Attachments

  • A2B89B3B-C8C8-4FBF-9867-1F226E9551C8.png
    A2B89B3B-C8C8-4FBF-9867-1F226E9551C8.png
    314.1 KB · Views: 1,798
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Og det ingen ende tar .... fler detaljer i artikkelen.

https://www.paddleyourownkanoo.com/...r-routes-including-orlando-miami-and-chicago/

In the last few weeks, new problems have been found with a type of Rolls-Royce engine used to power the Boeing 787-10 Dreamliner. Singapore Airlines first found the problem with the Trent 1000 TEN engines which were showing signs of premature blade deterioration but Rolls-Royce has issued a new safety directive for all Trent 1000 engines.

Norwegian now says it will be forced to ground four of its Gatwick-based 787’s at a time. Significant disruption is forecast and as a result, wetlease operators are being called in to cover the airline’s schedules up to the end of October.
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Jeg synes litt synd på Norwegian nå. 787- og 737MAX-problemene var umulige å forutse og gjør det ikke spesielt enkelt å drive flyselskap med positive tall. Mulig det er høyere risiko med å velge og satse hardt og offensivt på nye flytyper, men de problemene vi nå ser med de omtalte flytypene må nok sies å være større enn de vi historisk har sett med nye flytyper tidligere. Iallefall den samtidigheten vi nå ser.

Espen
 
Back
Top