Er LGW verdens travleste lufthavn med bare 1 bane? (kan se bort fra den banen som kun brukes til taxing)
Hvis SAS vil erstatte de to solgte slot-parene må nok de fly til Ryanairs hjemmebane.
Eller kjøpe slots på LGW?
Det er langt i fra noen dårlig investering Someone - noen utvidelse med nye rullebaner til Londons flyplasser vil vi ikke se på de første 20 år. Spørsmålet er mer om SAS har råd til en slik investering?
Prøvde LGW for to uker siden. På tross jeg bodde ved Victoria frister det ikke til gjenntagelse, da jeg brukte kortere tid med tuben fra LHR T5
Prøvde LGW for to uker siden. På tross jeg bodde ved Victoria frister det ikke til gjenntagelse, da jeg brukte kortere tid med tuben fra LHR T5
Nå kan jo SAS kjøpe mange slots på 'mindre attraktive' tider enn de de hadde for pengene de fikk inn. Det er lokaltrafikken som er hovedfokuset for SAS i London, og det å flytte et par ruter noen timer har neppe særlig betydning for trafikken.
Kan man "leie" en slot i stedet for å kjøpe? Hvvordan har f.eks. Norwegian klart å vokse så mye på Gatwick?
Husker da Blue1 startet en rute Helsinki-London/Heathrow - da med et ganske håpløst opplegg med forskjellige avgangstider hver dag (!), og ikke alle var akkurat ideelle. Skyldes dette mange ulike slots som de har skrapt sammen, eller har flyplassen gitt dem mulighet til å fly på det som eventuelt var av ledige tider?
Blue1 fikk senere optimalisert rutetidene da de begynte med to daglige avganger (fra Helsinki kl. 12.05 og 20.05 og fra London kl. kl. 08.05 og 15.15), men de la ned ruten bl.a. med begrunnelse at det ble lite connectiontrafikk ut fra London med dette opplegget.
Mener Virgin leide ut egne slots på LHR til deres feeding fiasko videre i UK.
Noen som veit hvilke ruter sas skal kutte på LHR
Det er vel en slot som kommer fra SVG som er solgt. Ser man på 2014-tallene og antall flighter, så ser det ut til at antall passasjerer pr flight var som følger:
CPH = 130
ARN = 123
GOT = 110
OSL = 103
SVG = 85
Samtlige destinasjoner har et gjennomsnittlig passasjertall pr flight som er lavere enn gjennomsnittet på LHR som var 156 i 2014
Hvor har du disse dataene fra?![]()
Tallene finner hvis du kombinerer tallene over flyplasspassasjerer med hyppigheten i punktlighetsstatistikken til UK CAA. Disse er ikke tall for bare SAS, men kombinasjonstall for BA og SAS siden begge trafikkerer samme flyplasser. Om det er SAS eller BA som har best belegg vet jeg ikke, men gjennomsnittlig passasjertall per flight gir en god indikasjon på hvor det er overkapasitet.
85 fra SVG mot 110 fra GOT. Er det ikke naturlig å tro at yield fra Stavanger kompenserer for den forskjellen? SAS rammeavtale med Statoil taler vel også for å beholde SVG, til tross for skrale tider i oljebransjen?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.