SAS selger slot på London-Heathrow

Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Jeg er også skeptisk fra STN. Men det virker som det er primært de foretningsreisende de ønsker å fri til. Men som noen andre skrev virker det som BA vant kampen om GOT-LHR. Så er det kanskje litt "kjipt" for de foretningsreisende i SAS som gjerne kunne tenke seg å benytte seg av loungefasilitetene på LHR Terminal 2.

Hvordan blir det med lounge-tilgang på STN for reisende med status eller C-billetter? Og hvor lang tid bruker HEX i forhold til toget fra STN?

in addition to the normal separate check-in desks for its EuroClass and Tourist Class passengers

Hva er det jeg ikke har fått med meg. Skal vi tilbake tilbake til "gamle dager"?

(Jeg vet ikke helt om det kan være aktuelt å starte en egen tråd om SAS sine nyvarslede operasjoner til STN, men jeg velger å poste her i denne omgang siden jeg siterer pressemeldingen noen poster ovenfor her.)

Pressemeldingen over er fra 1997, så tror ikke den er relevant når lenger ;)

Når det gjeldet togene så bruker HEX 15min og Stansted Express 45min (ble litt rart med lignende forkortelse her), men da til helt ulike stasjoner slik at det ikke er helt sammenlignbart. Finnes vel en lounge på Stansted og, men i forhold til Heathrow er det vel ikke samme stas.

På en annen side, når de først starter opp igjen på STN, vil mulighetene for en rute til Trondheim være tilstede? Hadde selv gjerne flydd den ruten fremfor Norwegian til LGW.

Når jeg så større fly, tenkte jeg umiddelbart at det kunne bli reduksjon på OSL-LHR, men det blir det da ikke? GOT-STN kommer ikke til å vare lenge og da skal SAS ikke fly til London fra Sveriges nest største by på størrelse omtrent med Oslo? Høres mildt sagt merkelig ut...

Velger heller DY LGW fremfor SK til STN. Dette er jeg helt sikker på at blir en flopp.

Når jeg så større fly, tenkte jeg umiddelbart at det kunne bli reduksjon på OSL-LHR, men det blir det da ikke? GOT-STN kommer ikke til å vare lenge og da skal SAS ikke fly til London fra Sveriges nest største by på størrelse omtrent med Oslo? Høres mildt sagt merkelig ut...

SAS flyr ikke mellom BGO og LOndon heller.

SAS flyr ikke mellom BGO og LOndon heller.

Klar over det, men Gøteborg er en veldig my større by enn Bergen, og nedleggelsen av GOT-LHR innebærer at SAS flyr til LHR fra bare en by i Sverige.

Men samtidig mener jeg beslutningen høres riktig ut, London er en destinasjon SAS aldri vil kunne konkurrere om de beste prisene med det volumet som nå tilbys fra andre selskaper. Å satse på CPH, ARN og OSL og la det bli med det er slett ingen dårlig ide. At SAS flyr til STN og kun fra GOT tror jeg derimot er en dårlig ide. Men vi får se.:)

Sas skulle bruke større fly til LHR. Fra Norge og Sverige betyr vel det færre 600 og flere 800.

Det er få avganger fra Norge til LHR med -600. Man bytter sikkert noen -700 til -800 der det allerede ikke er -800.

Det er få avganger fra Norge til LHR med -600. Man bytter sikkert noen -700 til -800 der det allerede ikke er -800.

Få er sikkert riktig, men mitt svært spinkle tallgrunnlag har en majoritet på 600 og ingen 800. på ruta. Så de finnes helt klart.

Spørsmålet er hvordan ruten fra SVG vil gå med returen i markedet der. De slotene kan flyttes ved behov.

Ytterligere to slots selges:

http://news.cision.com/se/sas/r/sas...ondon-heathrow-vilket-ger-en-positiv,c2223704

SAS har ingått en transaktion om överlåtelse av två slots-par på London Heathrow.

Transaktionen ger en positiv resultateffekt motsvarande 75 MUSD för SAS, vilken kommer att redovisas under andra kvartalet räkenskapsåret 2016/2017 med motsvarande likviditetseffekt under räkenskapsåret 2016/2017.

Sas vil fortsatt kunne benytte dem i inntil 3 år.

Rart opplegg, er det langvarig forventet fallende yield som gjør dette?

Dette har trolig noe med den "nylige" kartellboten å gjøre.

Espen

Vi ved ikke så meget om den nye london-base endnu, men vil de fleste herinde ikke mene, at det er en god handel, som SAS har lavet?

Er London overhovedet vigtig for SAS i dag? Konkurrencen på London er hård (især fra København) og jeg tvivler på, at SAS føder mange passagerer ind til sit eget netværk fra London. Omvendt er det jo ikke til SAS' fordel at levere passagerer til Heathrow, selvom der selvfølgelig er noget samarbejde med andre Star-partnere.

Selvfølgelig skal SAS tilbyde adgange til byer som London, Paris, Amsterdam og Frankfurt, men hvis de benytter disse lufthavne som transfer-pladser, er det jo rejsende, som SAS sender direkte i hovedet på konkurrenterne.

Jeg kender ikke noget til fordelingen af passagerer på london-ruterne. Det ville være behageligt, hvis vi kendte lidt mere til ruternes økonomi og betydning (for resten af netværket).

Last edited:

SAS kapitulerer fullstendig...

Nja. Jeg tror nok det er noen riktige ord tidligere i tråden (rett over her bl.a.)
Hardt marked til London, og Heathrow er vel på mange måter også den dyreste av byens flyplasser man kan fly til?

Tror nok vi på sikt ser gjenåpning av flyvninger til LCY og kanskje muligens også litt mer til LGW enn bare fra Bergen.

Nja. Jeg tror nok det er noen riktige ord tidligere i tråden (rett over her bl.a.)
Hardt marked til London, og Heathrow er vel på mange måter også den dyreste av byens flyplasser man kan fly til?

Tror nok vi på sikt ser gjenåpning av flyvninger til LCY og kanskje muligens også litt mer til LGW enn bare fra Bergen.

SK la ned BGO-LGW høsten 2011 og siden den gang har DY økt til 2 daglige på samme rute så det toget er nok kjørt for lengst. Ser jo bare hvordan det gikk da Easyjet forsøkte seg.

Bortsett fra GOT - STN, flyr vel SAS kun til LHR (hvis den ruta eksisterer lenger da!?)

Back