SAS selger slot på London-Heathrow

Re: SAS selger slot på London-Heathrow

85 fra SVG mot 110 fra GOT. Er det ikke naturlig å tro at yield fra Stavanger kompenserer for den forskjellen? SAS rammeavtale med Statoil taler vel også for å beholde SVG, til tross for skrale tider i oljebransjen?

Ikke bare Statoil, samtlige selskaper i regionen.

Med bakgrunn i at SVG har mange internasjonale beboere og IAH-ruten som ble startet opp i fjor (et tegn på at SAS satser i regionen), så blir det litt merkelig å ta vekk en avgang til en sentral *A hub som LHR er blitt (har vel kanskje alltid vært).

Derimot så taler direkte ruter til andre plasser i UK, som NCL og ABZ for å legge ned en avgang til LHR...

Uavhengig av hva som skjer så takker nok spesielt BA, men også LH og KLM for SAS "tapperhet".
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow


Nå er det fortsatt ikke kjent hvor det kuttes, og det kan sjongleres og stokkes om på rutene, men er vel denne slot'en Turkish har kjøpt?

http://airlineroute.net/2015/03/24/tk-lhr-w15/
Turkish Airlines Expands London Heathrow Frequencies in W15

TK1971 IST1450 – 1700LHR 321 D
TK1972 LHR1800 – 2350IST 321 D
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Det er utrolig at en Operatör som holder en slot-rettirghet ved en flyplass skulle samtidig eie rettigheten ä disponere nevnte slot over til et tredjeparti. Det skulle vaere Airport Authority som eier prerogativet ä disponere slots. Retten ä operere en viss slot skulle kun vaere prekaer, dvs om interessen ä drive videre operasjon av en viss slot bortfaller hos Operatör A, mener jeg at det er naturlig at nevnte slot tas tilbake av Airport Authority som deretter disponerer videre nevnte slot pä markedet blant konkurrerende interessenter B, C, D ... Liknende foregär ved Yachting-klubber : eier X av seilbät A disponerer fortoyningsplass nº N. Deretter flytter han bäten sin til Sicilia. Yachting-klubben tar derfor plass N tilbake som "ledig" og den selges pä nytt til fordel for Yachting-klubben, ikke for den tidligere eier X. Samme gjelder for Kjos' sine A32X fly. Han har (? over-)kjöpt 100 stk. av disse. Om han ikke önsker ä ta leverans pä 20 av disse, er det dessverre ikke mulig for Kjos ä selge "sine" A32X til EZY eller RYR eller XYZ ..., flyene eies av Airbus helt til de er leverte og fullt betalte. Prerogativet ä re-allokere eierretten til fly som skal leveres i fremtiden eies av Airbus uansett Kjos' kontrakt. Jeg har vanskelig for ä forstä hvorfor Airport Operators ikke driver sin butikk pä samme vis. Drift av gate slot allokeringene ville bli en meget saftigere butikk hvis de avstär ä selge videre-formidlingsrettigheten sammen med bruksrettigheten ! (mener jeg iallfall ?)
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Drift av gate slot allokeringene ville bli en meget saftigere butikk hvis de avstär ä selge videre-formidlingsrettigheten sammen med bruksrettigheten ! (mener jeg iallfall ?)

SAS ønsker ikke å slutte å fly den rundturen, men ser det som økonomisk fordelaktig å overføre den til noen andre. Hadde flyplassen hatt den økonomiske gevinsten, så hadde nok ikke SAS gjort denne manøveren. For øvrig så kan Kjos selge sine fly, og kan sikkert fint avtale på forhånd med en tredjepart om å overta en av maskinene når de er klare for leveranse. Når det gjelder Yacht-klubber så vet jeg ikke hva som er jengs, men jeg har ingen tvil om at klubber gjør dette på ulike måter.
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

... For øvrig så kan Kjos selge sine fly, og kan sikkert fint avtale på forhånd med en tredjepart om å overta en av maskinene når de er klare for leveranse ...
Betalings-strömmen av Predelivery Payments under kjöps-kontrakten Norwegian-Airbus, samt saldo (omtrent 70 % av Delivery Price, eskalert opp til leverans-dato v/anvendelse av Price Escalation Formulae) skal honoreres av Norwegian for at Airbus har anledning ä levere fra seg eier-retten til sine fly pr. Bill of Sale, til Norwegian. Airbus skriver ikke Bill of Sale til fordel for Airline XYZ när salgs-kontrakten er skrevet med Norwegian. Norwegian mä först fullföre sine fulle obligasjoner etter kontrakten og ta leverans. Deretter blir flyet Norwegians eiendom. Samme dag (samme minutt) kan Kjos selge flyet second-hand, i en salgs-kontrakt Norwegian-XYZ. Hvordan avtalen er skrevet og oppfulgt XYZ-NAX seg imellom er da Kjos' ansvar og bekymring, ikke Airbus'. Med èn eksepsjon : hvis Kjos har valgt ä finansiere flyet gjennom Financial Lease, kan Financial Lessor gyldigt substitueres som recipient av Bill of Sale pä vegne av Norwegian. Som päviser at om Kjos önsker ä frasi seg (noen av) sine 100 stk. A320 til noen av KJOS VALGTE overtakere (og ikke av Airbus valgte overtakere !) mä nok Kjos sjongle ganske mye med juridikken og pengeströmmene for ä fä det til ä fungere etter egen vilje ... Airbus gir dessverre ikke villig fra seg prerogativet ä styre egen Salgs-Politikk !
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Litt rart, men samtidig som SAS har solgt 2 daglige (14 ukentlige) slots, så søkte de om det samme. Men ikke overraskende ble det avslått i følge en oversikt på a.net

Er det mulig SAS håper på å plukke opp noen lite attraktive slot-tider for å kunne skyfle om på rutetider og tilby et nogenlunde likt program?
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Er det mulig SAS håper på å plukke opp noen lite attraktive slot-tider for å kunne skyfle om på rutetider og tilby et nogenlunde likt program?

Er det mulig at SAS alltid søker om mer? I håp opp å plukke opp en begrenset ressurs. De klarer alltid å bruke en slot hvis de må.
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Fortsatt populært på Heathrow:

"we’ve got over 30 airlines knocking on our door waiting to serve the UK’s hub"

– John Holland-Kaye (Høvding LHR)

Routesonline link
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow


Her er flytidene:

Måndag – Fredag
SK 2567, avgång från Göteborg kl 07:00 med ankomst kl 07:50
SK 2569, avgång från Göteborg kl 17:50 med ankomst kl 18:40

SK2568, avgång från Stansted kl 08:30 med ankomst kl 11:15
SK2570, avgång från Stansted kl 19:20 med ankomst kl 22:05

Lördag
SK2567, avgång från Göteborg kl 07:25 med ankomst kl 08:15
SK2568, avgång från Stansted kl 08:55 med ankomst kl 11:40

Söndag
SK 2569, avgång från Göteborg kl 17:50 med ankomst kl 18:40
SK2570, avgång från Stansted kl 19:20 med ankomst kl 22:05
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

STN? Oh mama...
Det er jo bare EasyJet og Ryanair på den flyplassen...
 
Last edited:
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

SAS gjorde det samme fra SVG i 2001, ikke vellykket for å si det mildt.
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

SAS gjorde det samme fra SVG i 2001, ikke vellykket for å si det mildt.

SAS har også prøvd seg med København-Stansted og Stockholm-Stansted. Men begynner å bli lenge siden forrige forsøk ... Problemet med Stansted er jo at det bare blir lokaltrafikk - ingen videreforbindelser.

11.12.1997
SAS to start service to London-Stansted

Effective March 29, 1998 SAS Scandinavian Airlines will provide additional nonstop capacity between the London area and Stockholm-Arlanda through the introduction of two daily flights serving London-Stansted. SAS will use 105-seat DC-9-41 aircraft for its London-Stansted operation. From Stockholm there will be convenient connections to Swedish domestic destinations as well as to the Baltic states, Moscow and Finland.

The modern London-Stansted airport provides an opportunity for SAS to expand its London operations. In 1996 the airport, which is located only 40 minutes by express train north of the City of London, handled five million passengers. The large majority (70 per cent) travelled on scheduled services, which emphasizes how London-Stansted – initially a charter airport -- has developed into a viable alternative to London-Heathrow for business travellers.

Starting March 29, SAS will offer a morning and an evening departure from London-Stansted seven days a week. The morning flight will leave at 0920, arriving Stockholm at 1230. The evening flight departs at 1830 and will arrive in Stockholm at 2140. SAS will offer automated check-in terminals at London-Stansted in addition to the normal separate check-in desks for its EuroClass and Tourist Class passengers. EuroClass passengers will have the added convenience of "Fast Track" passport and security control facilities. A EuroClass lounge for the exclusive use of SAS’s business class passengers will be available close to the departure gate.

The morning flight from Stockholm will leave at 0700 and arrive London-Stansted at 0830. In the afternoon the departure time from Stockholm is at 1600, arriving at 1730.

"We have wanted to expand our London operations for some time to meet the needs of business travellers. London-Stansted will enable us to offer them a very efficient and comfortable product," said Owe L�wenborg, SAS’s General Manager for the UK, Ireland and Iceland. "The airport is ideal for our expansion, considering its excellent facilities and easy access from the City of London – an important market for SAS – as well as a wide catchment area in East Anglia and the South-East. London-Stansted is a very good complement to our Heathrow operation, which cannot be expanded for the time being due to slots limitations."

With the launch of its London-Stansted service, SAS’s London-Stockholm operation will increase from five flights a day to seven.

Further information:
Karin Str�mberg, VP, Network Management or
Per S�derblom, SAS Route Market Development, tel. +46-8-797.2105
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Jeg tipper GOT-STN blir en kortvarig affære, men allikevel tror jeg det var en lur beslutning for SAS når noen var villig til og betale så mye for de to slotene.
At da GOT tapte kampen tyder på at de har færre videreforbindelser og dårlige yield/volum kombinasjon enn de andre
 
Back
Top