SAS selger slot på London-Heathrow

Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Helt klart, men samtidig så er det kanskje en indikasjon på mye kapasitet på SVG-LHR om veldig mange får tilbud om billige turer via SVG (jeg har selv registrert at TOS-LHR via bl.a. SVG har vært veldig lavt priset til tider). Hadde SVG-LHR solgt veldig godt så hadde det neppe vært spesielt god butikk å selge seter på disse avgangene billig til de som reiser via SVG.

Det har du nok rett i. At prisene generelt sett er lave og at det ofte dukker opp som alternativ kan tyde på det er er seter å fylle.
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Jeg har ikke kommentert selve salget tidligere, men bare sett på passasjertallene siste år. Derfor er det vel på sin plass å sette navn på et slikt salg, og da er det ikke annet enn "Salget av arvesølvet er begynt". Det er synd å si det, men det ser øyensynlig ut som penger i pungen nå er viktigere enn hva man skal leve av i fremtiden.
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Jeg mener slot på LHR vanskelig kan karakteriseres som arvesølv. Uansett må det være greit å selge dersom man får så mye penger for det. SAS er svært store på LHR og etter min mening kan det forsvares å selge båpde en, to og tre slotter dersom de kan få en slik høy pris. Rutene til London fra hele Skandinavia er åpenbart under ekstremt sterkt prispress og alle lavprisaktører sikter seg inn her. Hvor sannsynlig er det at SAS skal konkurrere som før på disse rutene? Trolig vil konkurransen bare øke.
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Er forsåvidt enig med deg. At de selger slots til den summen så er det ikke noe dramatikk og noe som svekker SAS vesentlig mtp deres London ops. Og som du også påpeker så er og vil London alltid være en meget sentral hub for LCC'er samt BA med tøff konkurranse og så lenge SAS klarer å tilby ok frekvenser for de forretningsreisende fra ARN, CPH og OSL, noe jeg de gjør med 5-6 daglige så er det ok.
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

For SAS som faktiskt forsatt er i pengeknipe er en slik sum nesten mer viktig enn den slotten, nå vet vi jo ikke hvilken slot de har solgt. Men Ser for meg at pengene kommer godt med fremover.
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Spennende regnestykke - og skulle likt å forstå kjøpers rasjonale bak en sådan pris.

Flere muligheter slik jeg ser det.

Kjøper er kanskje en global aktør og forventer å kunne fylle opp fly i enda større grad på langruter ut fra LHR.

Kjøper tjener allerede gode penger på ruter på aktuelle tider inn til LHR og ønsker å øke.

Kjøper ser på et lite marked med stor betalingsvillighet.

Kjøper ønsker å etablere seg på LHR for så å øke kapasitet på "billigere" sloter etterhvert.

Kjøper er i direkte konkuranse med selger og ser seg tjent med en seks-poenger og påfølgende økte billettpriser på gunstige avganger.

Uansett er nok matematikken gjort, og det gjenstår å se om praksis matcher teorien.
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Mer egen LH operation , mindre feed til *Partnerts@LHR

London direkte kan servere på de andre plassene nær London
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Kanskje SAS vil prøve seg på London City Airport igjen?
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Farvel arvesølvet, farvel SAS [emoji24]

Har ikke du studert økonomi? Såvidt jeg vet så sluttet man ikke lære om nåverdi når jeg fullførte graden min

Det er både udramatisk, og kanskje ganske lurt, at SAS velger og kutte LHR fra 21 til 19 daglige, samtidig som de har kassert inn over 600 millioner på det
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Nå er jeg spent på hvilke ruter er det som får kuttet på sine LHR slots.
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Har ikke du studert økonomi? Såvidt jeg vet så sluttet man ikke lære om nåverdi når jeg fullførte graden min



Det er både udramatisk, og kanskje ganske lurt, at SAS velger og kutte LHR fra 21 til 19 daglige, samtidig som de har kassert inn over 600 millioner på det


Jepp. Det er andre betrakninger som må tas også, jeg tenker ikke kun på kortsikt.

SAS vil aldri få disse slot'n tilbake, og på langsikt mister SAS tilkobling (få gidder å fly via OSL/CPH for å dra til LHR og videre) til T2/*A ruter, som gjør at disse selskapene kanskje revurderer sammarbeidet, mister parnterdestinasjoner som gjør SK uinteressant for oss som passasjer, mindre transfer pax for SK osv.

Short term gain, long term pain - derav arvesølvet. Signaliserer også (den fortsatt pågående?) "krisen" i SAS.
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Hvis SAS likevel har veldig høy andel lokaltrafikk til London, er det ikke noe poeng at alle avganger går til Heathrow. Da er det like greit å fly noen av avgangene til andre og rimeligere flyplasser. En del velger også flyselskap til London avhengig av hvor de lander i byen, så ved å ha avganger til Gatwick eller City kan de gå inn i nye markeder også.
 
Last edited:
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Kanskje SAS vil prøve seg på London City Airport igjen?

Nå som ATR er i flåten (via diverse kontrakter) bør jo LCY absolutt være en mulighet. Spørsmålet er om turboprop fra Skandinavia til London blir i lengste laget for noen.
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Nå som ATR er i flåten (via diverse kontrakter) bør jo LCY absolutt være en mulighet. Spørsmålet er om turboprop fra Skandinavia til London blir i lengste laget for noen.

Nå slet jo Q400 LCY-CPH, og den har vel mer futt enn ATRen
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

LGW er bort i mot like tettpakket som LHR siden den har bare en rullebane. I 2014 hadde LGW 697 bevegelser per døgn i gjennomsnitt mot 645 per rullebane på LHR. Bort i mot eneste flyplass med åpning for flere ruter i London-området er STN som i 2014 hadde bare 392 bevegelser per døgn. LCY ligger på 192 bevegelser per døgn og med natt- og helgestengning, begrenset antall stands og ingen fullverdig parallell taksebane er også denne flyplassen bort i mot stengt.

Hvis SAS vil erstatte de to solgte slot-parene må nok de fly til Ryanairs hjemmebane.
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Er LGW verdens travleste lufthavn med bare 1 bane? (kan se bort fra den banen som kun brukes til taxing)
 
Back
Top