SAS selger slot på London-Heathrow

Re: SAS selger slot på London-Heathrow

SK la ned BGO-LGW høsten 2011 og siden den gang har DY økt til 2 daglige på samme rute så det toget er nok kjørt for lengst. Ser jo bare hvordan det gikk da Easyjet forsøkte seg.

Ser man på. Gått meg hus forbi.
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Har SAS sagt noe om hvilken flyplass den nye satsingen skal gå fra? Er vel lite som tyder på lhr dersom de selger slot.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Har SAS sagt noe om hvilken flyplass den nye satsingen skal gå fra? Er vel lite som tyder på lhr dersom de selger slot.


Sent from my iPhone using Tapatalk

De skal baseres på LHR. Er jo bare snakk om en base for å operere eksisterende ruter og ikke starte nye ruter fra London. Så kalle det en satsing er litt feil. Handler mer om å spare penger og skaffe rimeligere finansiering
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

SK la ned BGO-LGW høsten 2011 og siden den gang har DY økt til 2 daglige på samme rute så det toget er nok kjørt for lengst. Ser jo bare hvordan det gikk da Easyjet forsøkte seg.

Norwegian hadde to daglige til London fra Bergen også da SAS hadde ruter dit.
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Norwegian hadde to daglige til London fra Bergen også da SAS hadde ruter dit.

Ja det stemmer faktisk. La meg reformulere:

"siden den gang har Norwegian økt til 2 daglige på alle dager utenom lørdag".

Det kan du ikke ta meg på :cool:
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Gjenåpning av OSL-LCY hadde jo vært svært behagelig. Vi er mange som savner den.
BA har vel nå helt sluttet å fly LCY-Skandinavia, så et visst kundegrunnlag burde det jo være. Men det spørs om SAS har det optimale utstyret for en slik rute?
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Selvfølgelig skal SAS tilbyde adgange til byer som London, Paris, Amsterdam og Frankfurt, men hvis de benytter disse lufthavne som transfer-pladser, er det jo rejsende, som SAS sender direkte i hovedet på konkurrenterne.
Tror nok LHR er viktig for SAS ja. Kanskje den viktigste business-destinasjonen i Europa, for ikke å snakke om verden. Jeg vet ikke hvor mange business-reisende som velger f.eks DY eller FR til LGW eller STN, men det er ingen tvil om at LHR er den foretrukne flyplassen. Da SAS la ned GOT-LHR økte jo BA på ruten, og overtok nok SAS sine tidligere kunder på ruten, og muligens på ruter til resten av verden Jeg tror nok at BA vil kunne forsøke å stjele pax fra SAS hvis/når de reduserer på LHR fra andre steder også. For en business-destinasjon som London er jo frekvenser viktig og dersom de samtidig kan stjele noen transfer-pax er det jo dobbel gevinst for dem.
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Tror nok LHR er viktig for SAS ja. Kanskje den viktigste business-destinasjonen i Europa, for ikke å snakke om verden. Jeg vet ikke hvor mange business-reisende som velger f.eks DY eller FR til LGW eller STN, men det er ingen tvil om at LHR er den foretrukne flyplassen. Da SAS la ned GOT-LHR økte jo BA på ruten, og overtok nok SAS sine tidligere kunder på ruten, og muligens på ruter til resten av verden Jeg tror nok at BA vil kunne forsøke å stjele pax fra SAS hvis/når de reduserer på LHR fra andre steder også. For en business-destinasjon som London er jo frekvenser viktig og dersom de samtidig kan stjele noen transfer-pax er det jo dobbel gevinst for dem.

Reiser selv endel til London og har en viss preferanse for LHR, men kan fint bruke andre flyplasser hvis tidene passer. Frekvens kunne fint vært høyere, savner 0900 avgang fra Oslo, en 1415 avgang fra London og gjerne en senere avgang enn 19:30 fra London. Drar gjerne LCY hvis det er det som skal til :)
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Reiser selv endel til London og har en viss preferanse for LHR, men kan fint bruke andre flyplasser hvis tidene passer. Frekvens kunne fint vært høyere, savner 0900 avgang fra Oslo, en 1415 avgang fra London og gjerne en senere avgang enn 19:30 fra London. Drar gjerne LCY hvis det er det som skal til :)
Det er vel ikke uvilje mot LGW og STN i seg selv som er årsaken, men rett og slett at tid er penger (og krefter). Å komme seg til de to andre flyplassene tar rett og slett lenger tid (spesielt STN).
Så er det jo også fasilitetene på LHR som er av en helt annen klasse enn på de andre flyplassene. Da tenker jeg på lounger, restauranter, butikker osv..
Personlig velger jeg aldri STN, toget tar en evighet og Liverpool Street Station er upraktisk og usentralt i forhold til de stedene i London jeg ferdes og jobber. LGW er litt det samme.Til/fra LHR tar det 20 minutter med HEX eller 45 med tuben hvis jeg føler for å spare penger. Jeg betaler gladelig mer for å bruke LHR.
Ja, LCY er en genial flyplass som vi absolutt hadde trtengt en forbindelse til.
 
Last edited:
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

BA har vel nå helt sluttet å fly LCY-Skandinavia

Nej, med SUN-AIR som franchise partner flyver de stadig BLL-LCY
to gange daglig fra mandag til fredag. Og det på trods af, at
BA selv har en daglig afgang med A319 til LHR ( enkelte ugedage 2)
og FR har flere daglige afgange til STN.
Så tag en snak med SUN-AIR, hvis der er et marked fra OSL! Deres Dornier
Jet 328 har 33 sæder, I får catering og en cabin crew i BA uniform, selv
om hun sandsynligvis har en jysk accent! Det bliver lige som at
flyve privat jet!
I skal bare ikke brokke jer over billetpriserne, for de bliver meget højere
end hos moderselskabet og SK!:)
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

På Twitter går det rykter om at SAS aktar å nytta A330 på ruta (sikkert CPH) til LHR for å dekka opp for kapasiteten. Spennandes, hvis det er noko hold i dei.
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

På Twitter går det rykter om at SAS aktar å nytta A330 på ruta (sikkert CPH) til LHR for å dekka opp for kapasiteten. Spennandes, hvis det er noko hold i dei.

Hm... SAS kan selvfølgelig fortsætte med nuværende kapacitet i 3 år frem, men selv i 2020 vil SAS stadig have vanskeligt ved at frigive en langrutemaskine til london-ruten, med mindre der anskaffes nyt materiel.
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

På Twitter går det rykter om at SAS aktar å nytta A330 på ruta (sikkert CPH) til LHR for å dekka opp for kapasiteten. Spennandes, hvis det er noko hold i dei.

Hm... SAS kan selvfølgelig fortsætte med nuværende kapacitet i 3 år frem, men selv i 2020 vil SAS stadig have vanskeligt ved at frigive en langrutemaskine til london-ruten, med mindre der anskaffes nyt materiel.

I pressemeldingen sa man at man skulle dekke opp kapasitet som forsvinner med rutekutt med større materiell.
Med basis i morgendagens ruter:
CPH: 320 x3, 321 x3
OSL: 737-700 x2, 737-800 x1
ARN: 737-700 x1, 737-800 x4, 320 x1
SVG: 737-700 x1, 737-800 x1

I dette er det ikke mange setene å hente på større narrowbody, og da er det logisk å anta at man går for widebody.

Man fløy jo også wide til LHR frem til 767 forsvant.
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

I dette er det ikke mange setene å hente på større narrowbody, og da er det logisk å anta at man går for widebody.


Jeg holder fortsatt en knapp på at dette utsagnet kan puttes i skuffen merket: PR

[emoji6]
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Visstnok American som har kjøpt de to siste slotene SAS solgte
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Ser noen på frequent traveller norge skriver at SAS har solgt enda en slot på LHR. Noe hold i dette?



Jeg mistenker noen blander inn gammelt nytt her og det er vel ikke så lenge de skal levere fra seg slotene de solgte?

Det er verken sendt ut børsmelding eller pressemelding om noe salg, og dette vil normalt utløse det. Så tror det er noen som kanskje blander litt her?
 
Back
Top