SAS selger slot på London-Heathrow

Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Er 99% sikker på at jeg har lest det ja.
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Er LGW verdens travleste lufthavn med bare 1 bane? (kan se bort fra den banen som kun brukes til taxing)

LGW satte verdensrekord i flybevegelser for en flyplass med bare en rullebane i august, hvor det i gjennomsnitt var 851 bevegelser per dag. Men det var også et klart tegn på med slik stor trafikk går ut over punktligheten som var nede på 60,4% i august sammenlignet med 81,3% i januar 2014. I den samme august-måneden var det i gjennomsnitt 165 passasjerer per flybevelser, hvilket er temmelig nær årsgjennomsnittet på LHR.

Bør vel nevnes at flybe solgte sine slots til easyJet for litt over et år siden og de var heller ikke på billigsalg.
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Det er langt i fra noen dårlig investering Someone - noen utvidelse med nye rullebaner til Londons flyplasser vil vi ikke se på de første 20 år. Spørsmålet er mer om SAS har råd til en slik investering?
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Det er langt i fra noen dårlig investering Someone - noen utvidelse med nye rullebaner til Londons flyplasser vil vi ikke se på de første 20 år. Spørsmålet er mer om SAS har råd til en slik investering?

Det kommer an på om de skal bruke noen titalls milloner for og åpne en rute de kan tape penger på, eller om det er lukrativt og fly dit eller ikke

Prøvde LGW for to uker siden. På tross jeg bodde ved Victoria frister det ikke til gjenntagelse, da jeg brukte kortere tid med tuben fra LHR T5
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Nå kan jo SAS kjøpe mange slots på 'mindre attraktive' tider enn de de hadde for pengene de fikk inn. Det er lokaltrafikken som er hovedfokuset for SAS i London, og det å flytte et par ruter noen timer har neppe særlig betydning for trafikken.
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Prøvde LGW for to uker siden. På tross jeg bodde ved Victoria frister det ikke til gjenntagelse, da jeg brukte kortere tid med tuben fra LHR T5

Nå er det en stund siden jeg har vært på LGW (dvs et knapt år siden), men det er vel en helt grei flyplass i mitt hode. Om det er lurt av SAS å skulle fly dit er vel en annen sak.

Hva angår tidsbruk så har jeg litt problemer med å se hvordan du kan bruke lenger tid fra Victoria til LGW enn med tuben fra T5 til samme sted (gikk du til Gatwick?;))...
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Prøvde LGW for to uker siden. På tross jeg bodde ved Victoria frister det ikke til gjenntagelse, da jeg brukte kortere tid med tuben fra LHR T5

Nå var du vel litt følelsesladet Someone. Tidstabellene viser noe helt annet. Piccadilly Line til South Kensington fra LHR T5 tar 46 minutter og Circle Line videre til Victoria tar ytterligere 4 minutter + overgang og venting. Med andre ord vil LHR T5 - Victoria bli minimum 54 minutter. Fra Gatwick til Victoria kan det ta opp til 41 minutter hvis du slenger deg på Southerns avganger, men med Gatwick Express sparer du rundt 10 minutter. Hvis du hadde kombinert Heathrow Express fra T5 med bytte til Circle Line på Paddington på vei til Victoria hadde spart rundt 7 minutter i forhold til Piccadilly/Circle, men fremdeles hadde det tatt over et kvarter lenger enn hurtigste løsning fra LGW.

Reiser jeg via LHR til London tar jeg alltid taxi inn til sentrum - minst fuzz, i de fleste tilfeller kortest tid og ingen bytte av transportmiddel. Det er ikke så ofte det skjer siden jeg i de fleste tilfeller tar bussen fra stand 23 på T5 til Northern Perimetre Europcar Car Rental for å hente leiebilen som fort finner M25 og M3. Sist turen siste uke i november gikk bilen veldig radig - hadde bestilt en Astra, men endte opp med en BMW 525da med alle remedier og null egenandel til samme pris som Astraen. De grønne på Heathrow kan anbefales på det sterkeste.

Å bevege seg på bakken i England er en vitenskap, men så lenge man ikke skal innenfor M25-ringen er det stort sett leiebil som gjelder hvis man skal fort og behagelig frem. Det absolutt beste er å ha egen sjåfør ;)
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Kan man "leie" en slot i stedet for å kjøpe? Hvvordan har f.eks. Norwegian klart å vokse så mye på Gatwick?

Husker da Blue1 startet en rute Helsinki-London/Heathrow - da med et ganske håpløst opplegg med forskjellige avgangstider hver dag (!), og ikke alle var akkurat ideelle. Skyldes dette mange ulike slots som de har skrapt sammen, eller har flyplassen gitt dem mulighet til å fly på det som eventuelt var av ledige tider?

Blue1 fikk senere optimalisert rutetidene da de begynte med to daglige avganger (fra Helsinki kl. 12.05 og 20.05 og fra London kl. kl. 08.05 og 15.15), men de la ned ruten bl.a. med begrunnelse at det ble lite connectiontrafikk ut fra London med dette opplegget.
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Nå kan jo SAS kjøpe mange slots på 'mindre attraktive' tider enn de de hadde for pengene de fikk inn. Det er lokaltrafikken som er hovedfokuset for SAS i London, og det å flytte et par ruter noen timer har neppe særlig betydning for trafikken.

Det finnes intet åpent marked for kjøp og salg av slots på Heathrow.
Det er meget sjeldent at slots er til salgs og ser man på prisene har det historisk hatt liten betydning om klokkeslettet slot er knyttet til.
Short Haul, Medium Haul og ikke minst Long Haul har ytterst forskjellige tids preferanser på LHR. Dessuten har SAS en politikk om ikke å kjøpe slot.
Meg kjent finnes det kun en gang de siste 10 årene der SAS har dratt opp lommeboka. Da på grunn av dårlig planlegging.

Så at SAS vil kjøpe nye slots på LHR, er nok fullstendig utelukket!
 
Last edited:
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Kan man "leie" en slot i stedet for å kjøpe? Hvvordan har f.eks. Norwegian klart å vokse så mye på Gatwick?

Husker da Blue1 startet en rute Helsinki-London/Heathrow - da med et ganske håpløst opplegg med forskjellige avgangstider hver dag (!), og ikke alle var akkurat ideelle. Skyldes dette mange ulike slots som de har skrapt sammen, eller har flyplassen gitt dem mulighet til å fly på det som eventuelt var av ledige tider?

Blue1 fikk senere optimalisert rutetidene da de begynte med to daglige avganger (fra Helsinki kl. 12.05 og 20.05 og fra London kl. kl. 08.05 og 15.15), men de la ned ruten bl.a. med begrunnelse at det ble lite connectiontrafikk ut fra London med dette opplegget.

Korrekt, det gjøres også leie eller gjenytelser på slot regulerte flyplasser.
Da primært innenfor allianser og partnere. Om jeg husker rett, så må utleie av slots godkjennes av luftfartsmyndighetene.
Mener Virgin leide ut egne slots på LHR til deres feeding fiasko videre i UK.
Tror også Delta leier slots av CSA.
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Mener Virgin leide ut egne slots på LHR til deres feeding fiasko videre i UK.

Tror nok Turtle har en mer riktig forklaring på denne, men her er det betingelser i forbindelse med BAs overtakelse av BMI som spiller inn.
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Noen som veit hvilke ruter sas skal kutte på LHR

Foreløpig ligger samtlige av dagens 21 daglige flighter ute til salg også i neste års vinterprogram, så hvis de i det hele tatt har bestemt seg selv, så er det i hvertfall ikke offentlig ennå
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Det er vel en slot som kommer fra SVG som er solgt. Ser man på 2014-tallene og antall flighter, så ser det ut til at antall passasjerer pr flight var som følger:

CPH = 130
ARN = 123
GOT = 110
OSL = 103
SVG = 85

Samtlige destinasjoner har et gjennomsnittlig passasjertall pr flight som er lavere enn gjennomsnittet på LHR som var 156 i 2014

Hvor har du disse dataene fra? :)
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Hvor har du disse dataene fra? :)

Tallene finner hvis du kombinerer tallene over flyplasspassasjerer med hyppigheten i punktlighetsstatistikken til UK CAA. Disse er ikke tall for bare SAS, men kombinasjonstall for BA og SAS siden begge trafikkerer samme flyplasser. Om det er SAS eller BA som har best belegg vet jeg ikke, men gjennomsnittlig passasjertall per flight gir en god indikasjon på hvor det er overkapasitet.
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Tallene finner hvis du kombinerer tallene over flyplasspassasjerer med hyppigheten i punktlighetsstatistikken til UK CAA. Disse er ikke tall for bare SAS, men kombinasjonstall for BA og SAS siden begge trafikkerer samme flyplasser. Om det er SAS eller BA som har best belegg vet jeg ikke, men gjennomsnittlig passasjertall per flight gir en god indikasjon på hvor det er overkapasitet.

85 fra SVG mot 110 fra GOT. Er det ikke naturlig å tro at yield fra Stavanger kompenserer for den forskjellen? SAS rammeavtale med Statoil taler vel også for å beholde SVG, til tross for skrale tider i oljebransjen?
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

85 fra SVG mot 110 fra GOT. Er det ikke naturlig å tro at yield fra Stavanger kompenserer for den forskjellen? SAS rammeavtale med Statoil taler vel også for å beholde SVG, til tross for skrale tider i oljebransjen?


Statoil har vel rammeavtaler med "alle"?
 
Back
Top