SAS OSL-NYC

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
...og hva har vi laert saalangt av denne diskusjonen:

- Konkuranser er topp forutsatt at andre selskaper kommer inn paa SAS sine ruter
- Hvis SAS starter en konkurende rute har de skumle hensikter - fysjom
- Mellomlanding og bytte av fly er et meget godt tilbud naar det skjer i AMS, FRA eller LHR
- Mellomlanding og bytte av fly er et svaert daarlig tilbud naar det skjer med SAS i CPH eller ARN...(men bytte i fra SAS til Thai eller SQ er igjen et meget godt tilbud i CPH eller ARN)

Jeg forstår poengene dine og jeg forstår at SAS vil inn på ruta igjen som de la ned for 10 mnd siden. SAS valgte å legge ned ruta på det tidspunktet hvor trafikken til USA tar seg opp...fra April og til høsten. Er dte da så merkelig at folk faktisk har tungt for å forstå hvorfor de etter 10 mnd vil starte den opp igjen.....hvorfor gjorde de ikke disse undersøkelsen for 1 år siden da de bestemte seg for å legge ruta ned? Dårlig jobb av SAS, men jeg forstår at dem må tilpasse driften ettere etterspørselene....bare tviler sterkt på at etterspørselen til USA denne vinteren har vært så stor at SAS vil starte ruta opp igjen....og attpåtil når det er en anna operatør på samme ruta. SAS burde heller prøve en anna destnasjon.

Originally posted by DY
Tror SAS har helt andre hensikter enn tilfredsstille nordmenn.
Det tviler jeg sterkt paa...tross allt staar Nordmenn for en betydelig del av inntektene.....men naar det ers sagt tror jeg ikke SAS har til hensikt aa tilfredstille saeroensker.....

Originally posted by dc-8-63

- Konkuranser er topp forutsatt at andre selskaper kommer inn paa SAS sine ruter
- Mellomlanding og bytte av fly er et meget godt tilbud naar det skjer i AMS, FRA eller LHR
- Mellomlanding og bytte av fly er et svaert daarlig tilbud naar det skjer med SAS i CPH eller ARN...(men bytte i fra SAS til Thai eller SQ er igjen et meget godt tilbud i CPH eller ARN)

1) Det er forskjell på ruter hvor det knapt er trafikkgrunnlag med en daglig avgang, og ruter med 5, 10 eller 20 daglige avganger.

2) Selv den mest innavla SAS-mafioso :p (sikter ikke til noen spesielle!)) må vel innrømme at SAS har talt med (minst) to tunger når det gjelder OSL-NYC

3+4) Mellomlanding er like bra/galt uansett hvor det er (glem den geografiske forskjellen akkurat nå), men man kan jo ikke vente at folk skal velge det "nasjonale" selskapet av rent nasjonalistiske grunner når det ikke tilbyr noe bedre produkt enn de utenlandske.

Kan ikke skjønne at markedet ønsker enda et selskap på OSL-EWR, det er jo ikke godt for noen...

Tror de fleste på her forumet ønsker seg flere direkteruter (spesielt til ORD?) fra OSL, enn et "blodbad" på OSL-EWR. Men man må passe på at nye ruter til byer som allerede er trafikkert fra CPH/ARN, kan ta en del av markedet i CPH/ARN.

For min del kan SK velge å satse nytt fra OSL. Men rart at det ikke er marked for flere direkteruter fra OSL enn til EWR. Titt bare på HEL eller KEF...

Originally posted by DY
Jeg forstår poengene dine og jeg forstår at SAS vil inn på ruta igjen som de la ned for 10 mnd siden. SAS valgte å legge ned ruta på det tidspunktet hvor trafikken til USA tar seg opp...fra April og til høsten. Er dte da så merkelig at folk faktisk har tungt for å forstå hvorfor de etter 10 mnd vil starte den opp igjen.....hvorfor gjorde de ikke disse undersøkelsen for 1 år siden da de bestemte seg for å legge ruta ned? Dårlig jobb av SAS, men jeg forstår at dem må tilpasse driften ettere etterspørselene....bare tviler sterkt på at etterspørselen til USA denne vinteren har vært så stor at SAS vil starte ruta opp igjen....og attpåtil når det er en anna operatør på samme ruta. SAS burde heller prøve en anna destnasjon.
10 maander er lenge, svaert lenge i denne bransjen.....mye har endret seg...USA har blitt 35% billigere for Nordmenn pga dollar kursen....nye kontrakter er paa plass...som gjoer at SAS kan komme inn paa markedet med flytype som er tilpasset markedet....
...uansett kan ikke SAS knekke CO...CO selger masse i markder SAS ikke kan komme inn paa engang...

Originally posted by DY
Dårlig jobb av SAS, men jeg forstår at dem må tilpasse driften ettere etterspørselene....

Jeg tror ikke det var så dårlig av SAS å legge et fly i drift der den gir mer penger. SAS kan ikke bare ta inn et fly for å fortsette en rute som går dårligere enn andre mens man er midt i en omstillingsprosess.

Nå er omstillingen nær havna og man kan planlegge neste tur.

Jeg er enig at andre detinasjoner enn EWR burde vurderes.

....klart at Chicago ville vaere en spennende destinasjon i fra Oslo...men finansiellt er det mange spoersmaalstegn.....en veldig stor del av trafikken mellom Oslo og Chicago vil fortsette videre, og mest med Untied......og Untied vet aa forsyne seg av kaka...dvs. at SAS ofte vil sitte igjen med under 10% av billettverdien.....

Originally posted by LCH

1) Det er forskjell på ruter hvor det knapt er trafikkgrunnlag med en daglig avgang, og ruter med 5, 10 eller 20 daglige avganger.

2) Selv den mest innavla SAS-mafioso :p (sikter ikke til noen spesielle!)) må vel innrømme at SAS har talt med (minst) to tunger når det gjelder OSL-NYC

3+4) Mellomlanding er like bra/galt uansett hvor det er (glem den geografiske forskjellen akkurat nå), men man kan jo ikke vente at folk skal velge det "nasjonale" selskapet av rent nasjonalistiske grunner når det ikke tilbyr noe bedre produkt enn de utenlandske.
1. Trafikk grunnlaget er absolutt tilstede for langt mere enn rute, husk at baade CO og SAS kan konkurre med fantastiske vidunderlige KLM via AMS og BA via London etc. etc. masse potensiell trafikk som SAS maa jobbe for. CO er jeg ikke redd for de kan styre trafikk vekk i fra NW via AMS
2. Ja SAS talte med en tunge 10 maandere siden, hvor dollaren stod 35% hoeyere, hvor A330 var det enste alternativet...og de visste at en Airbus ville vaere ute av drift 1 maaned for Internet oppkobling.....naa er dette over de har ser ogsaa andre alternativer, noe som med absolutt alle andre selskaper ville ha vaert positivt....de endre seg i takt med markedet...de tilpasser seg markedet og sine egne forutsetning
3 og 4 Her maa SAS bli bedre...ha et bedre produkt...selge seg bedre.....en fordel kan vaere WLAN.....KLM har ikke dette paa trappene

Min idè: SAS kjøper et halvt dusin 787:smokin
Da kan de opprette ruter til ewr, ord, sfo..osv..bkk osv:smokin
Joda vet at dette ikke økonomisk lar seg løre nå..men..gøy tanke...

Sitter igjen med en oppfatning av at når SAS bestemte seg for å satse på 340/330 interkontinentalt, så visste de samtidig at det kom til å ødelegge for satsning interkontinentalt fra Norge. B767ene passet bedre herfra.. Allikevel var det nok nødvendig å skifte disse ut. En kan ikke kalle A343 og A333 for erstatninger for B763. Maskinene er større. 340 når lengre og ble selvfølgelig skaffet for ekspansjon. Var derfor litt forundret over hvorfor SAS ikke heller gikk for A332. Men den avgjørelsen er tatt.
Det blir nok noen bra ruter fra Norge når 787 kommer... :alien: :p

God helg:cheers:

4 A319-100LR, så kan dem fly fra Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim med fulle fly hver dag. :up:

Originally posted by dc-8-63

Veldig bra. :D

Originally posted by Rusl
B767ene passet bedre herfra.. Allikevel var det nok nødvendig å skifte disse ut. En kan ikke kalle A343 og A333 for erstatninger for B763. Maskinene er større.

Jeg tror når den avgjørelsen ble tatt så trodde man på helt andre markedsforutsetninger. Men en god del hendelser kom underveis. Avgjørelsen for å anskaffe de er jo genial fordi de er helt like innvendig, det ville ikke A332 vært. Det gjør planleggingen enklere.

Men i diskusjonen her ser jeg mange som har lurt stort på hvorfor SAS har så mange typer fly i flåten og nå er det pluteselig for få.

At noen i SAS har gjort en dårlig jobb er det jo ikke tvil om her:jeg mener,med over 500000 reisende i året mellom de to landene er det jo klart at det er marked for en direkterute eller to.

Nå flyr vel mange nordmenn SAS til Chicago, Washington og ikke minst Seattle... New York non-stop er ikke det eneste som vil fungere!!

Men igjen! SAS er utrolig priviligert som setter slike følelser i sving i sitt hjemmemarked...(..likegyldighet er en mye større trussel!!!)

Det blir definitivt spennende å følge med videre hva som skjer her.

Personlig lurer jeg på om A332 er så veldig mye bedre for SAS enn en A333, greit du trenger ikke å fylle så mange seter, og flyet bruker gjerne litt mindre fuel per time enn A333, men på den annen side er det plass til mye mindre cargo, som helt sikkert er en plass hvor det kan tjenes gode penger.

Hvis SAS setter inn B757 så er jo dette ett enda større problem, det er jo ikke plass til noe særlige mengder cargo i slike kjerrer. B767 kan gjerne være den beste løsningen.

En ganske forutsigbar debatt, der de fleste har sagt de samme tingene mange ganger før. Likevel er det en ting som slår meg:
Hvorfor glorifiseringen av (spesielt) KLM, og AF + LH?
Produktet deres er ikke i nærheten av SAS. KLM og LH kommer jeg aldri til å fly øko på langdistanse igjen, med mindre jeg får billetten gratis. Dessuten.. skulle det utenkelige skje, at man blir forsinket på turen østover, og kommer for sent til avgangen videre til Norge, hvor er det best å lande? CPH/ARN eller AMS/CDG/FRA? Flyplassen med tosifret avganger til OSL pr dag, eller den med noen få?
Dessuten går det mye raskere å connecte i Skandinavia, så man har bedre mulighet får å rekke raske flybytter.

Det eneste som irriterer med SAS interc, er at de ikke har "skikkelige" fly (les T7) og at de mangler 10" pitch på biz. Ellers er produktet topp!

Jeg har liten tro på at SAS klarer OSL-EWR i konkurranse med CO, selv med 752, men dersom de klarer å forhandle frem stor nok kakebit på UA-connections fra ORD, så er definitivt markedet der. UA har sykt mange avganger fra ORD, så mange at de stadig får beskjed om å redusere antall flighter for å hindre store forsinkelser.

Selv kunne jeg egentlig tenkt meg en SAS T7 ukentlig til MCO:thumbup

Poenget med KLM er vel ikek at de er så sinnsykt mye bedre...men heller at om en skal fly langruter så er det ikke noen spesielt fordel å fly SAS da man likevel må bytte fly i CPH....da er KLM sitt alternativ ikke særlig dårligere enn SAS. En hadde kanskje trodd at det nasjonale selskapet som en vil kalle litt norsk hadde et bedre tilbud på langruter.
At SAS valgte A340/330 skjedde under andre foritsetninger enn dagens - ingen tvil om det, og med alt som skjedde etter 9/11 og SARS så har jeg selvsagt forståelse for at man må tilpasse produktet. Det er vel heller tidspunktet og destiansjonen som virker litt merkelig. Ingenting vil glede meg mer enn at SAS får langrutene til å gå rundt. En ting er sikkert KLM vil ikke starte nonstop langruter fra OSL så om SAS gjør det begynner en se fordeler med å fly SK istedenfor KLM....ja om en ikke sokner til en norsk flyplass som ikke betjenes av KLM vel og merke.

Back